Annons:
Etikettfordon
Läst 1358 ggr
Proosen
2/7/19, 12:10 PM

T-Ford Pickup

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Byggde AMT's Fruit Wagon fast utan frukten som mellandagsbygge på fyra dagar. Kul men krävande! Förlängde ramen så att bakaxeln hamnade mitt under flaket istället för 20 mm längre fram. Byggde eget insug till kompressorn så det blev sex förgasare istället för två och snidade till en knopp till växelspaken. /Niclas

Annons:
Proosen
2/7/19, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kontoret

Proosen
2/7/19, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Motorn med insuget.

[Hayabusa]
2/7/19, 12:12 PM
#3

👍

Proosen
2/7/19, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Å en sista bild.

Dioramabyggare
2/7/19, 5:08 PM
#5

Supersnyggt bygge!

"Sex förgasare" påminner mig om en sketch med Rolv "Marve Fleksnes" Wesenlund😉…

bommen99
2/8/19, 4:42 AM
#6

Läckra byggen du gör och när det gäller ombyggda bilar så är de ju mer eller mindre konstverk och byggda efter byggarens tankar-idéer-önskemål.  Jag funderar dock på 6 förgasare till en  V8, hur f..n funkar det?? 🤔

Rent upplysningsvis kan jag nämna att luftinsugs-rören på förgasarna kan ha olika längder. Kortaste längst fram o de bakre är då längst. Skall enligt "vetenskapen" ge bättre flöde in i förgasarna. Fast din Hotrod duger ju hur länge som helst 👍

Annons:
Proosen
2/8/19, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack! Det var/är ganska vanligt med sex förgasare på hot rods. Finns lite olika typer av sådan insug, men enklast att göra själv i modell är det med två limpor (plenum) med tvärgående rör mellan och tre förgasare på varje. Säkert spännande att synkronisera och få till gången med en sån uppsättning på motorn 😳 /Niclas

Micke_MM
2/8/19, 9:58 AM
#8

Verkligen detaljerat och snyggt

[Hayabusa]
2/8/19, 9:59 AM
#9

6 st Stromberg förgasare är en klassisk setup 👍 På fabriksbyggda bilar är ju MoPars Six-Pack även det en klassiker.  Förvisso inte 6 st förgasare men väl 3 st 2-ports förgasare…men namnet är ju coolt.

wooderson
2/8/19, 12:58 PM
#10

mycket snyggt byggt.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
2/8/19, 1:53 PM
#11

OK. sixpac Stromberg är inte min starka sida direkt.. "Då det begav sig" blev det mest insprutningar och kompressorer, men det var ju också coolt (o dyrt..)

Ändå, läckra byggen!!

Rone
2/9/19, 11:21 AM
#12

Riktigt coolt bygge, gillar verkligen motorn!

DIOWORK
2/9/19, 10:21 PM
#13

Snyggt! Motorn verkar hålla tätt också, inga oljefläckar på golvet:) /Erik

Annons:
Fredde72
4/5/19, 10:32 AM
#14

Snyggt bygge. Vilken teknik använder du dig av när du målar?

Proosen
4/5/19, 10:56 AM
#15

#14 Tack! Jag målar med pensel, airbrush och sprayburk. Sen blir det lite olika tekniker beroende på vad jag vill uppnå. Torrborstning och washer för att få fram detaljer och djup t.ex. Många tunna lager med kraftigt utspädd färg för att sakta bygga upp den effekt jag siktat på och sen torrborstning på det. Kör akryl- och lackfärger för det mesta. Har gjort mig av med nästan alla enamelburkar då de inte riktigt håller måttet längre. /Niclas

Proosen
4/5/19, 10:56 AM
#16
PonCar
4/5/19, 11:05 AM
#17

Riktigt cool Rod!

Fredde72
4/5/19, 3:19 PM
#18

#15 Stora ytor med burk gissar jag och pillet med pensel alt air. Har precis kickat igång igen efter 20 års uppehåll därav alla frågor

Proosen
4/6/19, 5:13 PM
#19

Precis så, pensel till mindre ytor och detaljer. Sprayar i någon form på karosser och övriga större ytor. Välkommen tillbaka till en fantastisk hobby. Blir det besök på Skytteholmsgymnasiet i Solna och 08-open nästa helg kanske? Jag åker ner på söndag som det ser ut nu, men det kan ev. bli lördag istället. Beror på hur det passar in med övriga i familjen. /Niclas

Upp till toppen
Annons: