Annons:
Etikettpansar
Läst 950 ggr
DIOWORK
2019-02-02 13:55

Fråga om Teleskop, siktglas, Panther 1/35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Ny fråga från min sida. Har nu insett att jag har 3 st Panther modeller som alla saknar periskop, siktglas, teleskop eller vad de nu skall kallas? Både mina Tamiya och Italerisatserna saknar detta, följer med med. Hur tusan löser man detta på ett snyggt sätt? Har ni några tips? Det gäller både hur det skall se ut uppe på tornet och nere på chassit. Gör ni egna av genomskinliga plastbitar? /Erik

Annons:
[Hayabusa]
2019-02-02 14:07
#1

Bra fråga. Personligen kan jag tycka att de delar som t ex Dragon (och andra tillverkare) levererar med är, förvisso snygga, men inget som "står ut" och något jag upplever som nödvändigt. Oftast syns de knappt och en mörk färg på solid yta ger i stort sett samma effekt.

bommen99
2019-02-02 14:19
#2

Kan avsaknaden av dessa tingestar vara en av fler anledningar till att dom förlorade kriget 🤪 …………….

[Ilmavoimat]
2019-02-02 15:15
#3

Här är en bild tagen av siktesprismat till föraren i en Panther D, som finns utställd i Munster, Tyskland.

Så får du åtminstone en bild av hur det ser ut på originalet och hur det kanske kan efterliknas på en modell.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

DIOWORK
2019-02-02 16:04
#4

Stort tack för er feedback killar:) Då har jag lite bättre koll. /Erik

Janne Nilsson
2019-02-14 18:58
#5

Eftersom jag alltid målar så är det nästan bättre utan klarplast. Om du nu ska tillverka egna, köp en Plastic Rod i passande dimension och slipa den sned i de ändar som syns.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2019-04-09 20:56
#6

Väcker liv i en lite dammig tråd…

Tänkte kolla om någon har något förslag på hur man kan efterlikna den spegeleffekt, som blir i prismorna utifrån, för jag har sett på en annan bild av Panther-vagnen i Munster att det blir som en spegelaktig yta.

Kan man använda silver? Eller blanda blank svart med silver? Eller göra på något annat sätt?

Några förslag?

Just nu håller jag på med ett gammalt stridsvagnsprojekt, som har samlat damm alltför länge, och behöver då veta hur jag ska måla de separata resindelarna av periskopen.

Själva periskopen tycker jag personligen ser utan att vara typ metallgråa.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
DIOWORK
2019-04-10 21:04
#7

Jag hade provat att först måla dem svarta eller mörkgrå och sedan måla på ett par lager blank klarlack. /Erik

Upp till toppen
Annons: