Annons:
Etikettallmänt
Läst 1801 ggr
Eda
2/1/19, 10:36 AM

Leonardo da Vinci-modeller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den senaste skapelsen min man byggt. Det är en modell gjord efter Leonardo da Vincis utkast till en "Vite Aerea" (=luftskruv). Da Vinci tänkte sig att fyra män skulle kunna få skruven i rotation. Naturligtvis skulle den aldrig fungera men det sägs att den ryska pionjären och konstruktören Igor Sikorsky inspirerades av da Vinci till sina helikoptrar. Da Vinci gjorde också ett utkast till en fallskärm som nog hade behövts om denna "helikopter" någonsin lyft från marken (veven på sidan har ingenting med själva skruven att göra, den är bara för att kunna rotera modellen). 

Den här modellen och många andra Leonardo da Vincis-modeller kan man köpa på nätet av den italienska firman www.ideedileonardo.it 

Jag hade ett visst besvär med att beställa den (födelsedagspresent till min man) eftersom texten var på italienska och i beställningsformuläret fanns Sverige inte med bland de länder där man skulle kryssa i, men efter mejlande till firman löstes problemet.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
wooderson
2/1/19, 11:27 AM
#2

trevligt bygge

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

starhawk
2/1/19, 12:50 PM
#3

Leonardo skissade många maskiner, dom flesta skulle faktiskt fungera, men inte den här. Det var ett gäng som byggde en i full skala dom satte fart på den med en kraftig motor utanför som hade ett bildäck mot ytterringen. Det blev inte ens en antydan till lyft när den snurrade för fullt. Men det är en trevlig modell!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Eda
2/1/19, 1:32 PM
#4

#3 Intressant upplysning!

En annan modell min man byggt är denna Leonardo da Vinci-modell av en stridsvagn, 400 år innan man konstruerade "riktiga" tanks. Leonardos tank skulle inte heller ha fungerat i verkligheten, men idén om ett sluttande hölje som skulle få kulor att studsa iväg var rätt. Så här blev den färdiga modellen (diameter 160 mm).

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

ROBBAN68
2/1/19, 2:30 PM
#5

Jag var på da Vinci utställningen på Kalmar slott, det var en fin utställning! Det som förvånade mej var alla hans anatomistudier som jag inte visste var så omfattande.

MVH//Robert C

starhawk
2/2/19, 2:20 PM
#6

#4: Den där stämmer inte riktigt med skissen! det är för få och för stora kanoner, i skissen synt klart att det var en hel massa mindre kanoner.  

Den har också byggts och testats, och efter att ett litet fel fixats som Leonardo gjort i drivningen av hjulen så fungerade den bra, emellertid fick besättningen ha öronskydd vid avfyringen av kanonerna. Så den fungerade! Hur effektiv den skulle vara om den byggts och satts i strid är ju en annan fråga.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
bommen99
2/2/19, 2:26 PM
#7

Riktigt snurriga saker kan man välan påstå 😉

Janne Nilsson
2/14/19, 7:00 PM
#8

Har alltid gilla Leonardo. Var på museet om hans verk i Rom för några år sedan. Har själv planer på att göra några alster men att få dom mer realistiska som att dom användes.

Pansarvagnen häruppe finns ju i flera varianter tex. Denna ovan ser väldigt tungt bestyckad ut. Leonardo la dessutom ofta till felaktigheter i ritningarna så att om någon kopierade dem så skulle de inte fungera.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: