Annons:
Etikettpansar
Läst 1832 ggr
DIOWORK
1/23/19, 2:26 PM

Fråga om Panther med träribbor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag vet att det finns chans att få professionell hjälp från er därför ställer jag denna fråga: Vet någon vad de med rep eller stål ihopbundna träpinnarna har för funktion på dessa två Panthrar på bilderna? Jag har sett det speciellt på Panthrar som är stationerade i Italien av någon anledning. /Erik

Annons:
DIOWORK
1/23/19, 2:26 PM
bommen99
1/23/19, 2:59 PM
#2

Hallå Erik. Gudarna skall veta att jag är långt ifrån kunnig vad gäller tanks, men en förklaring kan ju vara att magnetminor inte fäster på trä (motsvarar kanske modernare zemerit)

//h

Janne Nilsson
1/23/19, 3:55 PM
#3

Jag tror, med betoning på "tror" att man använder det på lerig mark för bättre fäste, precis som för bilar. Men jag är öppen för andra tolkningar.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
1/23/19, 10:46 PM
#4

#2,3 Tack för er hjärngympa:) Ja märkligt är det, vi får kanske aldrig veta? Hursomhelst är det en fräck detalj att ha med om man bygger en Panther. /Erik

commander79
1/24/19, 4:41 AM
#5

Är nog jag, okunnig till trots, även inne på Jannes teori. Ser ut som en enklare variant av stockmattor. Används framför bandgående maskiner byggen för att öka bärigheten i mjuka underlag. Men som sagt, en medhållande gissning… /Andreas

Anderspatrick
1/24/19, 6:55 AM
#6

Hej! Lånar bilden och kollar i en grupp på Facebook

Annons:
bommen99
1/24/19, 7:44 AM
#7

Skam den som inte kan ändra åsikt… eller hur det nu var. När jag tittar närmare på pinnarna så ser jag ju att dom sitter ihop, vilket borde borga för att dom användes som Janne o commander menar. Dock kan man kanske försiktigt påpeka att pinnarna i viss mon skulle förhindra magnetminor, men huvudspåret är nog att öka framkomligheten i leriga o mjuka underlag

DIOWORK
1/24/19, 7:47 AM
#8

Supertack! Träpinnarna verkar inte ingå i den tyska standardutrustningen iallafall:) De ser dock lite klena ut för en tank på nästan 45 ton. Men å andra sidan finns ju inte så mycket att välja på. Antimagnetiskt ja, men den har redan zimmerit pålagt. /Erik

Falken70
1/24/19, 8:04 AM
#9

För att bidra med ökad bärighet behöver de vara bredare än banden annars gör de ingen skillnad. Dels tycker jag de ser för smala ut, och dels tycker jag de verkar vara för rappliga. Jag misstänker att de är ett komplement till zimmeriten.

Janne Nilsson
1/24/19, 8:53 AM
#10

I Achtung Panzer så finns den översta bilden med fast större. Den är placerad till Italien utanför Anzio och enheten samverkade med Borgward Funklenk. Kan detha något med det att göra?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
1/24/19, 10:14 AM
#11

Det som är intressant är att de på båda vagnarna på bilderna är placerade på exakt samma ställen. Om de bara förvarades för att läggas på marken vid behov borde de bara hängas på vagnarna lite varstans och inte likadant? Och varför just på vagnar i Italien?

[Hayabusa]
1/24/19, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

*

[Hayabusa]
1/24/19, 11:16 AM
#13

Bild & info från denna bok:

Annons:
PAK43
1/24/19, 11:12 PM
#14

Jag tror inte heller på fascin-iden, alldeles för fjomsiga för det (googla tank fascine och jämför). Jag gissar att det var nån som lackade ur på att snöra fast och ta loss buskar och grenar (maskering) och gjord en lösning för det.

[Hayabusa]
1/25/19, 8:38 AM
#15

#14 Inte vet jag, men hade inte vanligt "höns-nät" var bättre då?

Decaius
1/25/19, 9:19 AM
#16

Kan det vara en xylofon? ;)

[Hayabusa]
1/25/19, 9:37 AM
#17

#16 Att jag inte tänkte på det!!! Så klart!

bommen99
1/25/19, 9:54 AM
#18

Kanske dom släpade med sig lite virke för ev. korvgrillning (om dom nu befann sig på sådan ort där träbitar inte fanns tillgängliga) 🤪

Decaius
1/25/19, 10:30 AM
#19

#17 Men enligt panzer tracts 3-5 använde dom 75mm-hylsor uppradade på tornet när dom ville ha en xylofon. Vagnsbefälet spelade. Cool konverteringsidé förresten…

[Hayabusa]
1/25/19, 11:15 AM
#20

#19 Elegant, må jag säga.  Får mig osökt att tänka på Hylands Hörna (eller liknande…)

Annons:
Janne Nilsson
1/25/19, 11:28 AM
#21

Kan det vara så att de gjorde som husvagnsfolket. Tar med sig sina egna staket och sätter upp kring ställningen eller grupperingsplatsen? Kanske de la handdukar på bunkrarna för att markera att de var paxade?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Decaius
1/25/19, 11:34 AM
#22

#21 Jag ser framför mig husvagnssemestern med Musse, Kalle och Långben, när den idylliska bakgrunden fäller ihop sig som en solfjäder.. och bakom ligger ett apokalyptisk, sönderbombat Stalingrad.

[Hayabusa]
1/25/19, 11:44 AM
#23

#22 Ahh, DEN Disneyfilmen! Synd att den blev censurerad..😉

DIOWORK
1/25/19, 12:39 PM
#24

Ha ha, älskar när det blir lite twist på en byggtråd:)

DIOWORK
1/25/19, 12:45 PM
#25

Kan det vara repstegar för att rädda jungfrur i nöd??

Decaius
1/25/19, 12:56 PM
#26

Spaljé för att odla luktärt?

DIOWORK
1/25/19, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag har en teori! De sitter där för att fästa grenar och kvistar. Kolla på bilderna nedan, hur fäster de annars grenarna? Genom att sticka in grenar mellan ribborna sitter de väldigt stabilt! Eller? På första bilden till vid höger stänkskärm tycker jag mig till och med kunna skymta träribborna. Det verkar även sitta grenar upp på tornet där ribborna ligger på de andra bilderna.

Annons:
DIOWORK
1/25/19, 1:39 PM
Janne Nilsson
1/25/19, 1:52 PM
#29

Jag förstår vad du menar men det känns onekligen lite över konstruerad för den uppgiften. Om vi ändå kunde se några pinnar från spaljen på bilderna?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
1/25/19, 2:37 PM
#30

Instämmer. Vill minnas att jag sett Nashorn med wire dragen i "kors" på överbyggnadens sidor. Vanlig stålwire dragen "kors & tvärs", stick grenar mm mellan wire och pansar. Låter enklare i mina öron.

DIOWORK
1/25/19, 4:37 PM
#31

#14 Oj nu såg jag att du redan tänkt tanken PAK43, sorry:) Materialförvaltaren hade dåligt med hönsnät och stålvajrar i lager? Rep och pinnar fanns det gott om? Ingen som känner någon som jobbade som pansarsoldat i tyskt tjänst ca 1944, slå han en signal! #12 Där finns visserligen träbitarna omtalade men de verkar klena? Att detta skulle vara så svårt! Men jag blir onekligen väldigt sugen på att ha med detaljen på ett bygge.

Falken70
1/25/19, 5:02 PM
#32

Om du tittar på ribborna i högerkant på den första bilden i tråden så ser du att det är tre ribbor för långt - de yttersta ribborna ligger dubbelt. 
Om den var gjord för att tjäna som fäste för camouflage - varför då göra den för lång så den måste vikas dubbel?

Kan det vara en "faschin" för personalen som lätt kan läggas ut över lervälling för att underlätta av/uppsittning i vagnen? 

Låter lite fånigt kanske, men det är ju en teori i alla fall.

DIOWORK
1/26/19, 10:53 AM
#33

Att de är lite för långa kan ju vara för att de inte mätte så exakt när den tillverkades, man ser på flera av bilderna att de är några ribbor för långa. Kanske är de tillverkade av andra än besättningen på just denna tank och skulle passa på andra fordon och på andra ställen? Men det är ju konstigt att man inte sett dessa ribbor på fler bilder på andra fordon isåfall. Din teori Falken att de används av besättningen är inte så dum, speciellt inte om man tittar på #12 när de är ihoprullade. Varför bara i Italien? Ja trenden spreds bland förband mun mot mun, en ”lokal” företeelse? De skrev inte om det i Wehrmacht Nytt precis:) Om någon hittar fler bilder med dessa träribbor får ni gärna höra av er.

[Hayabusa]
1/26/19, 11:55 AM
#34

#33 Läser du texten i #12 (dvs Thomas Andersons tex) så ser du att han är inne på samma teori.

Annons:
DIOWORK
1/27/19, 7:15 PM
#35

#34 he he jag missuppfattade texten. Trodde det var när vagnen skulle passera dåligt underlag som de skulle rullas ut, inte att de var för besättningen. Tack Hayabusa, tror vi nöjer oss med denna förklaring:) Cool detalj att ha med i ett bygge. /Erik

[Hayabusa]
1/27/19, 9:00 PM
#36

#35 Jag tolkar texten som att ribborna är avsedda för vagnen, men användes kanske till allt möjligt. Det enda vi vet med säkerhet är att ribborna fanns där 😉

DIOWORK
1/29/19, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Hittat en bild till med ribborna. Denna gång är det rejäla bitar, nästan stockar som hänger på högersida på bilden. Dessa känns verkligen som man kan lägga under banden tänker jag. /Erik

[Hayabusa]
2/28/19, 4:17 PM
#38

Toni Canfora har byggt ett dio med en Panther i Italien. Vagnen är försedd med dessa ribbor och enligt Toni så användes dessa för att ge vagnen bättre grepp vid dåligt underlag t ex lera.

Upp till toppen
Annons: