Annons:
Etikettfigurer
Läst 2434 ggr
[Ilmavoimat]
2019-01-16 21:20

Tysk pansarsoldaterska 1:16 "Helga Müller"

Den här byggsatsen köpte jag av en person i ett tyskt forum, och det rör sig om en byggsats av en kvinnlig pansarsoldat i tysk VK2-uniform i skala 1:16. Förutom det som visas på bilderna nedanför så ingår det en MP40 med valet att ha axelstödet antingen infällt eller utfällt. Hon går att bygga med eller utan fältjackan hängandes över axlarna.

Här är hon tillfälligt ihopsatt.

Både innehållet i snuskburken och på skeden är riktigt fint detaljerat! Kanske så slevar hon i sig lite ärtsoppa?

En jämförelse mellan bensindunken, som det är tänkt att hon ska sitta på, och en som jag redan har hemma, fast den är gjord av metall. Den som följer med i byggsatsen är något tunnare.

Efter att min Boomerang är klar nästa vecka någon gång så ska jag definitivt påbörja bygget av pansarsoldaterskan. Frågan är ännu om jag ska gestalta henne som officerare, alltså vagnchef, alternativt utan jacka. Kpisten ska nog få ligga med mynningen ovanför hennes ena fot, så som det har drillats in i en under lumpen, alternativt lutad mot axeln, redo att greppas. Huvudsaken är att vapnet finns inom armlängds avstånd, så som det så fint heter i det militära.

Det här lite udda bygget ska faktiskt bli jätteroligt!

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
wooderson
2019-01-16 22:17
#1

Riktigt häftig figur du fått tag på, det ser jag fram emot att få se mer av

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Micke_MM
2019-01-17 10:56
#2

Mycket fin figur ska bli kul att se den målad

[Ilmavoimat]
2019-01-17 17:44
#3

Jag har i det aktuella tyska forumet sett att säljaren har haft flera liknande byggsatser av kvinnor iklädda armékläder i skala 1:16 till salu, men dessa har inte riktigt passat mig…de har helt enkelt varit för sexistiska så att säga, och det är inte det som jag är ute efter.

Min Helga Müller, som jag har valt att döpa henne till, sitter helt enkelt och äter under en paus mellan striderna, och det är helt okej tycker jag. Dessutom så är det ett tänkbart What if-scenario att man 1945 i den tyska armén tar in kvinnor till sysslor så som att köra stridsvagnar, lastbilar och liknande fordon.

Dessutom så blir den här byggsatsen en mycket bra övning i att måla hud med allt som det innebär - solbränna, pigmentfläckar, fräknar…det blir en riktig utmaning, men å andra sidan skitskojigt.

Det får helt enkelt ta den tid det tar…gissningsvis tar det uppskattningsvis 20 arbetstimmar eller så för att uppnå ett fullgott resultat.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Roca
2019-01-17 23:04
#4

Ser ut att vara en riktigt fin figur, ser fram emot att följa ditt projekt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Ilmavoimat]
2019-01-25 21:28
#5

Nu har jag äntligen tagit reda på exakt vad resinbyggsatsen heter och från vilken firma den är.

Det rör sig om en byggsats från firman Armor35 och artikelnumret är ARM16014.

Jag tjuvstartade ikväll med att grundmåla det som ska bli huden. Imorgon är det också tänkt att jag ska grundmåla det som ska bli håret och båtmössan.

Tänkte be om lite tips om hur man målar hud på ett realistiskt sätt.

Alla tips är välkomna, för jag är rent ut sagt värdelös på att måla hud och ansikten på ett realistiskt sätt.

Det är just detta som jag har tänkt att lägga ner en till två veckor på, enbart på just detta.

Det tänkta blonda håret har jag tänkt att efterlikna, så som jag har sett på ett fotografi av en blondin, med en lite mörkare nyans i botten och därefter torrborstning med gulare nyanser längre ut.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
2019-01-25 21:53
#6

Vad har du för färger?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Ilmavoimat]
2019-01-26 06:59
#7

Tamiya-akryl, då jag för många år sedan tröttnade på att vänta i ungefär 40 minuter innan färgen hade torkat. Tamiya-färgerna torkar på bara 10 minuter eller så.

Jag har ju naturligtvis Matt Flesh i hobbyrummet, men också en stor mängd andra färger som man kan blanda ut denna med eller torrborsta med om det behövs.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

wooderson
2019-01-26 11:57
#8

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Ilmavoimat]
2019-01-26 12:50
#9

Kanske det kan vara något…jag har ju planerat in lite mer än fyra veckor till att måla klart och limma ihop Helga Müller. Det beror helt på leveranstiden.

Därefter ska jag påbörja ett projekt, som är helt avsett för en liten tävling som kommer att hållas.

Här är en liten bild på blont hår, som jag har tänkt att ha som förebild när jag målar hennes ansikte och huvud. Blont hår består som synes inte bara av "gult" utan även av olika mörka toner. Det blir till att torrborsta helt enkelt.

Ikväll ska jag i alla fall fortsätta med att lägga basen för hudfärgen.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
2019-01-27 23:45
#10

Det mörka upptill kommer inte direkt att synas men tanke på att båtmössan sitter på.

Jag gjllar inte Tamiya att penselmåla på. Men i ditt fall skulle jag gå på en bas bestående av gult och vitt med en gnutta brunt i. Om du vill torrborsta, så gör det med bara vitt och gult som blir vitare och vitare. Tunn wash av mellanbrunt i flera omgångar för att sakta bygga upp.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2019-01-28 14:53
#11

Framstegen hittills efter fyra kvällars arbete på figuren. När det gäller figurmålning så har jag lärt mig att varje steg måste få ta tid och att man helst ska arbeta med en liten pensel rakt genomgående.

Ögonen är än så länge bara påbörjade, bara så att de får den rätta formen.  Enligt de referensbilder jag har i en bok om tyska pansarsoldaters uniformer så var signatursömmarna faktiskt röda och inte rosa, så jag väljer att gå efter det.

Håret har hittills varit det allra svåraste. Jag började med en brunton i botten och har därefter torrborstat mig framåt med alla möjliga färger, t.o.m. med ökengult och khaki. De senaste lagren har varit tre varianter av gult.

Ni som är figurmålningsexperter får gärna avgöra om jag bör behålla håret som det är och inte göra något mer eller om jag t.ex. ska blanda vitt och gult och fortsätta att torrborsta ytterligare för att få fram ännu mer djupverkan på avstånd.

En frågan till Janne:

Solbränna, hur imiterar jag det?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

commander79
2019-01-28 15:48
#12

Varför kollar du inte på Youtube? Finns hur mycket som helst om figurmålning att hitta… /Andreas

commander79
2019-01-28 15:48
#13

Varför kollar du inte på Youtube? Finns hur mycket som helst om figurmålning att hitta… /Andreas

Annons:
Micke_MM
2019-01-28 17:27
#14

Vilken tid du lägger ner på figuren jag tror att den blir jättefin när den blir klar

[Ilmavoimat]
2019-01-28 18:49
#15

Jag vill inte sitta all min lediga tid vid datorn och titta på Youtube, det finns viktigare saker att göra. Hellre lär jag mig genom att pröva och misslyckas.

Just ansiktet och huden är områden jag måste arbeta på, och det är just orsaken till att jag slog till och köpte figuren.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
2019-01-28 21:31
#16

Jag antar att du är ute efter en ganska färsk solbränna som bara visar sig på vissa ställen som är mera röd en brun?

Jag skulle blanda en ganska klar röd med en gnutta flesh i och lägga på den tunt som ett filter.  Tanken är att bygga upp det stegvis och lämna högdagrarna som du är eller litet vitare.

Inget som jag tror låter sig göras med Tamiya färger men du har överraskat hittills.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Orso
2019-01-29 03:01
#17

Hade inte pansartrupperna rosa sömmar medan sturmpanzer hade röda?

[Ilmavoimat]
2019-01-29 21:02
#18

Jo, naturligtvis har du rätt. Jag blir lite besviken på referensboken som jag hade hemma, den visade röda sömmar.

Nåja, det är ju det som man har internet till. Där hittade jag även en bild på båtmössan, som officerarna bar. Den måste målas om, jag har gjort fel.

Jag har i alla fall beslutat mig för att inte använda MP40-kpisten, utan denna kommer sannolikt istället att hamna i säljtråden. Istället så har jag beställt lite passande tillbehör, bl.a. ett fotoetsset till pansarsoldater och -officerare i 1:16.

Ja, Helga Müller befordras nu officiellt till officerare och dekorerad krigshjältinna!

Tyvärr så har jag åkt på en rejäl förkylning, så allt arbete på figuren får just ju komma i andra hand. Det går ju inte att måla när man nyser stup i kvarten.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
2019-02-10 10:21
#19

Efter en veckas sjukdom och den här veckans förvärvsarbete så har målningsarbetet med Helga Müller äntligen kommit igång igen.

Jag har köpt ett detaljset från firman Aber tillsammans med diverse andra 1:16-delar gjutna av en slags tennlegering. Det var främst livremmen, pistolhölstret och ett par andra uniformsdetaljer som jag var ute efter.

Överblivna delar kommer nog att användas till en halvkroppsfigur i samma skala.

Det syns dåligt i ljuset, men hon har fått en armégrön byxa och jacka och har blivit underofficer istället för officer. Jag måste fortfarande bättra på den rosa vapenslagsfärgen, såvida jag inte väljer att använda detaljsetet från Aber till detta. Även snuskburken har fått sitt innehåll grundmålat i gulgrönt. Det blev ärtsoppa, som snart ska få en lätt torrborstning av gult. Tanken är att hon ska ha livremmen med pistolhölstret hängande jämte sig på bensindunken.

När det gäller huden så har jag förberett en svart wash genom att blanda ut en nästan tom färgburk med svart färg med mycket vatten. Sprillans ny svart färg har jag ju redan köpt.

Hon ska även få ett järnkors att pryda uniformsjackan med.

Håret fick en serie torrborstningar med gult gradvis mer utblandat med vitt och resultatet är jag faktiskt mycket nöjd med. På avstånd ser håret faktiskt hyfsat äkta ut.

Enligt planeringen så ska Helga Müller bli klar om sex veckor, så det är gott om tid. Ingen orsak att stressa med skuggningen och torrborstningen av huden och målningen av ansiktet. Jag planerar att ge henne en blekare hudton. Ögonbrynen syns ju knappt på en blond person, så det räcker nog med lite vitgul färg för att imitera detta. Läpparna planerar jag att imitera genom att blanda ut hudfärg med lite rött.

Ett hårstrå råkade fastna i färgen på hennes högra överarm och detta planerar jag att göra till ett ärr.

Alla tips för hur jag kan uppnå ett bra slutresultat är mer än välkomna.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Rone
2019-02-10 11:22
#20

Snyggt målat!

Annons:
Micke_MM
2019-02-10 18:28
#21

Riktigt snyggt målat håret ser jättebra ut

Janne Nilsson
2019-02-14 18:55
#22

Skulle gärna se lite större bilder för att komma med tips?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2019-02-14 20:31
#23

Ska jag ordna. Kan jag mejla dem till dig?

Skicka i såna fall ett PM.

Har haft en till vecka med sjukdom och annat roligt…förhoppningsvis blir det mer målande på figuren under helgen och framåt. Börjar tröttna på alla sjukdomsuppehåll nu.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
2019-02-15 09:12
#24

PM skickat.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2019-02-20 17:30
#25

Då har Helga Müller äntligen fått ett ansikte och blivit permanent ihoplimmad. Jag måste fortfarande bättra på ansiktet och några detaljer lite grann, men i övrigt så är jag nöjd med resultatet än så länge.

Min egengjorda svarta wash kom till nytta när det gällde skuggning av mellanrummet mellan fingrarna samt bysten, och det ser betydligt bättre ut nu.

Fotoetsdelerna kom också till nytta och pansartruppernas kragspeglar ser betydligt bättre ut än de gjutna som fanns innan. Nu har hon även blivit Obergefreiter, vilket jag har för mig motsvarar överfurir enligt det gamla svenska underofficersgradsystemet.

Fingernaglarna har jag gjort med vit färg, som ska en mycket svagt ljusrosa ton.

Jag upptäckte att två bensindunkar liggande på varandra också gav perfekt sitthöjd och så får det bli. 

Härnäst ska jag försöka få ihop livremmen tillsammans med pistolhölstret. Ingen panik på Titanic, jag har ju fyra veckor till på mig.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

wooderson
2019-02-21 11:44
#26

Snyggt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Micke_MM
2019-02-21 12:15
#27

Ser riktig tjusigt ut

Annons:
[Ilmavoimat]
2019-02-22 17:44
#28

Så, nu har jag bestämt mig för att Helga Müller är färdig. Att småförbättra kan man hålla på med i all oändlighet, så nu väljer jag att helt enkelt vara nöjd med slutresultatet, trots en och annan bristfällighet.

Tyvärr så motsvarar inte fotografierna figurens verkliga färger, så som de är när hon syns i dagsljus inuti vitrinen. Men de är de bästa bilderna som jag kan ta med mobiltelefonkameran, som trots allt är vassare än vår 12 år gamla digitalkamera och tar betydligt bättre bilder.

Livremmen ska jag ta tag i efter att min CA-13 Boomerang är klar, och då kanske jag gör ett litet diorama med Helga Müller som utgångspunkt.

Istället så påbörjas flygplansbygget den här helgen istället för om fyra veckor som planerat, för då får jag sex månader på mig att göra ett riktigt fint bygge och slipper att stressa, vilket jag absolut hatar när det gäller modellbygge.

Modellbygge ska vara roligt och inte kännas som en prestationsbörda!

Hoppas att ni i alla fall, trots de halvbra bilderna, tycker om slutresultatet.

Nu får hon äntligen mycket välförtjänt pryda sin plats i vitrinskåpet, och det efter uppskattningsvis 20 timmars arbete från min sida.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
2019-02-23 10:25
#29

Lägger upp nytagna bilder ifrån idag istället…

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

wooderson
2019-02-23 11:08
#30

Henne kan du vara nöjd med, snyggt jobbat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Micke_MM
2019-02-23 14:09
#31

Supersnyggt jobbat imponerande målning 😀

Rone
2019-02-24 21:49
#32

Snyggt och väl utfört!

[Ilmavoimat]
2019-12-30 19:18
#33

Då kan det arbetet med den här figuren äntligen gå vidare nästa år, efter att ett långdraget 1:48-projekt är avslutat (jag har satt som mål att få det här flygplanet helt färdigt allra senast årsskiftet 2020/2021!). Det blev bambulocket från IKEA som inköptes idag.

Och storleken, 15 cm diameter, passar helt perfekt för ett litet minidiorama. Jag köpte även en större skärbräda av sett som en dioramabasplatta för 1:48-flygplanet.

Modellera har jag redan hemma, tre helt obrutna 1 kg-förpackningar.

Någon som har någon dioramaidé, som kan hjälpa mig på traven? Just nu så har jag total idétorka.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Upp till toppen
Annons: