Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 6369 ggr
bommen99
2019-01-14 05:24

Marsouin. fransk trålare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I väntan på däcksplankor för min norska fiskebåt så startar jag detta bygge. En, vad jag trodde var en kust-fraktare, visade sig vara en trålare. Dokumentationen är på franska och mina kunskaper i franska är minst sagt begränsade, sträcker sig till de vanligaste låneorden som ex. "trottoar" etc.

Nåväl, detta skall bli skoj…..😕

Annons:
bommen99
2019-01-14 05:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite fakta. Texten nederst till vänster är den enda engelska text som står att finna

bommen99
2019-01-14 05:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En minst sagt annorlunda konstruktion. Detta blir spännande..

bommen99
2019-01-14 05:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här är det tänkt att man bygger upp kölen och spanterna

bommen99
2019-01-14 05:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och så här skall plankningen/bordläggningen göras. Hur man nu än ser på detta så blir det i alla fall inte så många plank.

Ok, skall nu börja med konstruktionen, bild 2. Återkommer således

/h

Micke_MM
2019-01-14 12:03
#5

Hoppas bilderna är tydliga annars kan det bli knepigt. Du kanske kan använda något översättningprogram

bommen99
2019-01-14 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Således, bygget är påbörjat.

Bilden visar vad som krävs i verktyg och material….

Annons:
bommen99
2019-01-14 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

för att åstadkomma en byggbädd.

Här skall spanter o köl placeras -uppochned alltså. Detta är inte helt enkelt kan jag meddela, men en rolig utmaning 😉

bommen99
2019-01-14 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5. Jadu Micke, enkla o tydliga bilder?? Nja, det krävs en hel del tankeverksamhet kan jag lova. Inget verkar vara logiskt. Bilden nedan visar en av spanterna i förstoring. Märkningen lämnar ju mkt att önska.

Jag har provat googles översättning. Skrev in exakt vad som stod och en översättning blev ungefär-"märk vagnen på vagnen och se över ugnen" Jättetydligt liksom. 

Nix, det blir att försöka få ihop allt utan ngn annan vägledning än bilderna. Har provat med kölen o bara den är/var ett mysterium

GusLars
2019-01-14 15:32
#9

Nytt på gång igen, väldigt trevlig gammal fiskebåt lycka till med detta bygget som ser lite komplicerat ut på bilderna
Lars

Lars

bommen99
2019-01-15 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack Lars. Komplicerat är nog  ett milt uttryck för denna byggsats. Spanterna som skall stå på "4-skäringarna" måste förankras på ngt sätt, annars blir det väldans svårt. Klarar man sig utan förankringar av spanterna kan man ställa upp i världsmästerskapet i plockepinn 😉

Den som ägt en fransk bil under åren 70-80 talen vet att fransmännen alltid hade en helt egen lösning på konstruktioner

Nu har jag bara torrpassat allt o det fattas ju spanter, men tror att jag är på någorlunda rätt väg 🥵

GusLars
2019-01-15 14:11
#11

Detta ser ju bra  ut å här långt hoppas det fortsätter så på denna bygglinjen🙂
Hur lång blir denna
Ingen op denna vecka fram skjuten en vecka trist men så är det ibland🤤
Lars

Lars

Micke_MM
2019-01-15 14:33
#12

Håller med så långt ser det bra ut

bommen99
2019-01-15 15:41
#13

Tack grabbar. Jodå, ganska bra men visst är det ett onödigt krångel bara för att få till köl o spanter..

Skall göra mitt bästa för att hålla tråden intressant o kanske onödigt lång 😃

Annons:
wooderson
2019-01-17 07:36
#14

Hej och hå bommen jobbar på. Det här fixar du. Taskiga instruktioner till trots. Ska bli kul att se hur det växer fram en båt av detta

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
2019-01-17 11:19
#15

Tack wooderson. På ngt sätt skall nog jag få till en båt av detta. Att det är minst sagt en krånglig konstruktion och med "noterna" på franska gör det faktiskt lite extra rolig

bommen99
2019-01-17 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Att denna båt inte byggs som alla andra har jag redan påpekat, men de tål att upprepas.

På bild 2#. ser man uppbyggnaden av byggbädden. Måtten som anges skall man vara mycket noga med. Där anges bl.a. C-C mått, alltså centrum på en pinne till centrum på en annan pinne. Enkelt o en metod jag använt mycket, ex då man reglar en byggnad. Bara för att det nu var enkelt så missade jag lite här o var, dessutom blandade jag ihop vissa siffror.

Det blev att följa ett gammalt uttryck -gör om, gör rätt. Blev alltså att ta lös allt och göra om.Vad kan man säga om inte, -varför göra det extra krångligt då det är krångligt nog. Nåja, nu var det ju bara en o annan timmes jobb. 

För o akter består av 4 st helgjutna (o tunga) formar som limmas ihop (alltså 2 till fören och 2 till aktern). 

Följande 2 bilder visar hur långt jag han, innan frugan påminde om att vi skulle ut o handla, det var ju hennes födelsedag!!!

OK, en planka till bordläggningen "spikades" fast med tandpetare. Verkar som fartyget är tänkt att gå på norra ishavet då plankorna är 3 x 7 mm samt 3 x 10 mm!

bommen99
2019-01-17 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Enligt instruktionen skall man planka 3 st plankor mot kölen och 3 st mot relingen på båda sidor. Då skall konstruktionen hålla och lossas från byggbädden (jag som trodde att den skulle vara kvar…)

Kan meddela att det kostade mig några öl och en o annan timme vid polen tillsammans med några trevliga fransmän för att få en vettig översättning. Kan också meddela att längsta tiden gick åt mellan fransmännens inbördes diskussion om vad som gällde. 

Upptäckte att det tog osedvanligt lång tid att skicka in bilderna till iFokus, möjligen studsade jag från servern i Bangkok till någon server i Frankrike..😉

GusLars
2019-01-17 16:41
#18

Det här artar sig ju väldigt bra trots svårigheterna, en sådan sak som frugans födelsedag får man ju bara inte glömma trots att man sitter och bygger och är i andra tankar, hoppas du fick lite hjälp av fransoserna med översättningen
Lars

Lars

jale
2019-01-18 09:08
#19

Blocken i för- och akterskepp … är det gjuten plast ?  … känns lite skumt att blanda plast och trä fast det är ju klart att det blir jämnt och fin … fin modell f.ö.

bommen99
2019-01-18 11:28
#20

19#. Om det är plast eller ngt annat material vet jag inte, men det är i alla fall ngt "plastliknande" som är helgjutet. Håller med, lite tokigt att blanda "plast" och trä. Jag hade nog tyckt att det vore bättre med ex en balsa-klump som man själv fått  forma.

Annons:
bommen99
2019-01-19 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu har jag, enligt instruktionerna, plankat båda sidor med 3 plankor mot kölen och tre plankor mot relingen. Lite annorlunda att planka med så grova plank (3 mm tjocka och 7-10 mm breda). Lite bångstyrigt men å andra sidan, mycket material att slipa bort ojämnheter

Visst kan man tycka att träkonstruktionen i aktern liknar en fogsvans..😃

bommen99
2019-01-19 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

från fören då

bommen99
2019-01-20 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Hälften plankat. Med denna dimension på plankorna så går det undan med bordläggningen. Som vanligt återstår ju slipning, lite spackel, etc. etc.

GusLars
2019-01-20 14:18
#24

Så fint det blev med denna storlek på plankorna tummen upp
Lars

Lars

bommen99
2019-01-20 15:27
#25

Tack Lars. Jo, de blev OK, men skall ju snart målas över

bommen99
2019-01-21 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Så blev andra sida plankad. Som jag tidigare nämnde, det går tokfort med plankor som är 10 mm breda. Kan meddela att det tog 3 timmar för denna sida, inkl en fikapaus (kanske lite slarv, men de skall ju spacklas…)

Nu skall jag ta lös byggbädden, anar att det är ett o annat limspill som gör att båt och byggbädd sitter ihop. Sedan blir det att konsultera mina franska vänner för att tyda nästa steg

bommen99
2019-01-21 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Bara för att visa att jag nu plankat båda sidor kommer denna bild 😃

Annons:
GusLars
2019-01-21 15:34
#28

Strålande ser kanon ut, hoppas det går bra med av tagningen också.
Lars

Lars

bommen99
2019-01-21 16:28
#29

Tack Lars. Avklädningen skall nog ordna sig, jag har massor av verktyg från tiden då jag hade några större båtar (1:1)…😉

//håkan

Micke_MM
2019-01-21 18:49
#30

Härligt bygge så här långt

bommen99
2019-01-22 12:51
#31

Tack Micke, man får ju hoppas att fortsättningen blir bra 👋

bommen99
2019-01-22 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Separationen från byggbädden gick bra. Ett tunt lager med spackel som skall slipas lite mer, det ser ljust ut…

rocc1
2019-01-22 20:49
#33

Snyggt jobbat som vanligt.

#21 och #23 Ser absolut ut som att du klyver båten med en fogsvans😃

Micke_MM
2019-01-23 10:33
#34

Mycket snyggt jobbat. Hustrun sa igår att jag har ett gammalt projekt som är 30 år gammalt och var för svårt då. Går det att bygga efter så lång tid ?

Annons:
bommen99
2019-01-23 10:58
#35

Tack Mick. Beror på vad som nu är 30 år, plast kanske blir skört o spricker, trä är ju redan torkat då de hamnar i kartongen så att säga. Kanske en o annan extra spricka men visst går det att bygga en gammal träbyggsats //h

Micke_MM
2019-01-23 12:00
#36

Tack för svaret det är ett trä skrov som är färdigplankat och jag kommer ihåg att jag fastnade på en konstig del till bogspröt som skulle böjas i alla riktningar

bommen99
2019-01-23 13:56
#37

Fördelen med träbyggen är bl.a. att det alltid går att fila - slipa - spackla etc. Dessutom, är modellen mer än 30 år kanske det inte finns någon tydlig förlaga, innebär att man kan fuska till det lite 😉

bommen99
2019-01-23 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

OK, fortsätter med bygget. Här vill jag passa på att meddela att om det är någon som ivrigt kollar vart på nätet man kan köpa denna byggsats, ta´t lugnt, det finns andra bra träbåtar att bygga 😕

Nåväl dessa två delar finns absolut ingen beskrivning eller bild på. Visserligen förstår nog alla att det skall vara däcket. Att det är ngn form av mahogny kanske innebär att det bara skall lackas med klarlack, efter man lagt det. Dock finns det en konstig ritning som tolkas som att man skall planka ett däck ovanpå mahognyn. Hur jag är kollar i kartongen så kan jag inte hitta lämpliga plank. Visserligen blev det ett antal 3 x 10 mm plankor över, men till ett däck?!

bommen99
2019-01-23 14:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Ok, ingen direkt svår uppgift att lägga dit mahognyflaken, men men…

Insåg att jag måste regla upp  så mahognyn har ngt att vila på. Kom ihåg att jag nyligen fått en bunt 4 x 4 mm plank. När jag tittar på bilden ser jag att det tillkom lite mer reglar. Bättre lite mer att limma på än att någon del liksom hamnar i luften (svårt att limma då)

bommen99
2019-01-23 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Ok, mahognyn på plats (väldans va det kom med skräp). Jag har limmat mot alla reglar med trälim, plasten i för/akter har limmats med tjockflytande CA. Dessutom har jag dunkat ner lite tandpetare som extra fäste.

Efter detta skall jag börja med byggnaderna för att bl.a. se vilken yta de tar upp (med tanke på plankningen). Jag har sneglat lite på "ritningen" och alla delar som skall vara med. Himmel o pannkaka, den som numrerat (inte alla) träbitarna har förmodligen ett förflutet som misslyckad konstnär under broarna i Paris. Totalt oläsligt klotter, men detta är ju samtidigt en liten (nåja..) utmaning…

GusLars
2019-01-23 15:03
#41

Ser lysande ut nu😉, sen får du väl se om det blir plankning eller inte.
Nu är op klar och ser lite dimmigt men om någon dag till så blir det bättre, känns skönt att få se riktigt klart med båda, får väl vänta två veckor till innan det blir något jobb på varvet.
Lars

Lars

Annons:
bommen99
2019-01-23 15:08
#42

Tack Lars. Visst är det en otrolig förändring. Jag fick förband över natten, klinik nästa dag som tog bort bandaget, wow alltså. Färger, skärpa -allt blev makalöst. Var dock försiktig med damm (typ från bygghörnan då).

Jodå, det blir absolut plankning, jag väntar hem 1 x 4 mm. I värsta fall sågar jag till lite plankor i rätt dim.

GusLars
2019-01-23 16:14
#43

Det är ju så bra att jag nästan ser till Thailand, skämt o sidor det är kanon jag av håller mig från varvet två veckor till minst😃
Jaha det blir plankning då
Lars

Lars

bommen99
2019-01-26 05:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Spacklat skrovet och lagt en primer ovanpå. Väntar med toppskiktet då det alltid blir repor och  småskador (egen erfarenhet) då man vänder o vrider båten.

Börjat med byggnaden och det gick hyfsat att hitta delarna som skall ingå. Fick ihop bottenvarvet och upptäckte att det var lite romberat (skevt). Gjorde som man brukar göra med exempelvis en fönster/dörr -karm, trycka eller banka på det hörn som skall justeras. Brukar vara enkelt och det brukar bli bra. Då jag anammade samma teknik, höll ett litet tryck på ena hörnet, kom jag på (lite för sent) att jag bara limmat lite lätt. Resultatet blev liksom ett "klick" så for alla bitar isär

bommen99
2019-01-26 05:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Ritningen verkar först ganska ok, men det är ett fåtal delar som är numrerade. Av de numrerade delarna är det bara ett fåtal där man kan utläsa vilket nummer som avses. 

De delar som är böjda i 90 grader finns ingen anvisning som talar om dimension och var just dessa bitar finns.  

Dom  5 avfasade/snedkapade) bitar som liksom sticker ut undrar jag om man skall göra själv, dimension då? 

Dom 4 väggarna  som utgör styrhytten längst upp saknas, eller skall man göra dom själv. Numren 1 bis och 2 bis anges men hittar inget sådant.

Jodå, nästan roligt hela tiden. 😃

Fortsätter dock oförtruten (visserligen med en o annan svordom)..

GusLars
2019-01-26 11:19
#46

Du har fått många tanke nötter att fixa till, inte lätt detta men du ordnar det säkert efter lite tanke möda
Lars

Lars

bommen99
2019-01-26 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Fortsätter med byggnaden akterut. Med vinkelhakar och diverse träbitar som är exakt 90 grader har jag nu fått ihop bottendelen. Ser dock nu att den stora plattan som utgör golv till styrhytten lutar betänkligt framåt, emellertid lätt att åtgärda.

Väggarna med fönster till styrhytten (se #45.) saknas dock. Knepiga att göra själv även om jag nu har koordinatbord och frässtål, så finns det annat att lägga energi på. Jag har därför beställt dessa från Cornwall

Micke_MM
2019-01-26 16:37
#48

Verkar vara ett knepigt skepp att bygga . Kämpa på !!!

Annons:
bommen99
2019-01-27 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

#45. Knepigt är nog i underkant… Men man får se det som en massa utmaningar och väldans tillfredsställelse då (OM!!) man klarar alla moment.

Mellandäcket på byggnaden blev ju lite snett och jag justerade lite i bakkant på underdelen. Först provade jag att lägga en ribba i framkant så att framkanten kom lite högre. Gjorde samma manöver med en ribba i botten, mot däcket, men inget av dessa blev bra.

Passade på att testa en ny lite tjockare primer och den var ok. Däremot är det många delar där småbitar har lossnat från "godset" så att säga. Jag kanske inte nämnt att delarna inte är utskurna med laser, därav sprickor etc, som naturligtvis går att spackla. Ventilerna är borrade och det blir inte så bra med bitar som lossnat (lite dålig plywood…) Dimensionen passar inga av de små rörbitar eller öljetter som finns i mitt lager. 😢

Blir nog öljetter och jag hade mycket runda pinnar hemma som var 10 mm. Borrade upp några ventilhål till 10 mm och slog in korta bitar med lilla släggan (i bilden..).

Sedan skall pinnen borras ut för att passa 5 mm öljetter. Det blir spackling och slipning innan det blir nästa lager med primer. Sedan slipning och därefter vit topplack. Som jag tidigare nämnt, väldans roligt hela tiden 😃

bommen99
2019-02-14 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

OK, har beställt öljetter i någorlunda rätt dimensioner (5 mm samt 7 mm), får se hur det blir då dom anländer från Kina.

Har börjat lägga lite däcksplankor av en planksort som jag nog felbeställde. Dessa är nog päron om jag inte minns helt fel och de passar nog bättre på en segelbåt.

bommen99
2019-02-21 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Plankning av huvuddäcket klart, slipning o åter slipning samt klarlack återstår naturligtvis. Har inte lagt ner hela min skäl i plankningen, men det får duga som det är 😎

GusLars
2019-02-21 14:24
#52

Det ser ändå fint ut däcket, blir kanon när det är lackat.
I väntan på att få nya glasögon har jag gjort lite på däckshusen som inte kräver kanon syn, bilder kommer senare nu är det för beredelse för att åka upp till Hundfjället i Sälen en vecka tillsammans med sonens familj.
Lars

Lars

bommen99
2019-02-21 14:40
#53

Tack Lars, får önska dig en trevlig vecka med sonens familj. 

Ser du några hundar (borde ju finnas på hundfjället) så ge dom en klapp på huvudet😉

GusLars
2019-02-21 16:34
#54

Tackar
👍👍

Lars

Lars

bommen99
2019-02-22 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Midskeppsbygget har fått lite vitfärg och ovanpå färgen lite klarlack som också (förhoppningsvis) håller öljetterna i ventilerna på plats.

Taken skall kläs med lite brädor är det tänkt

Annons:
Micke_MM
2019-02-22 11:45
#56

Väldigt snyggt och kul att den börjar ta form och närmar sig klar

bommen99
2019-02-22 11:58
#57

Tackar Micke_MM, jodå det börjar ta sig.. Styrhytten, som skall sitta ovanpå den större plattan saknas tyvärr. Verkar som att jag får tillverka den själv, väggar o fönster som den ju består av, kan ju inte vara sååå svår att tälja till 😎

wooderson
2019-02-23 11:10
#58

Snyggt kämpat hitintills

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
2019-02-23 11:26
#59

Tankjo wooderson, man får hoppas att man orkar kämpa vidare 😃

bommen99
2019-03-01 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Nu har jag kämpat vidare…. Huvuddäcket slipat och klarlackats i flera steg, 400 ,600 samt 800 -slippapper. Backen (fören) är bara slipad med 400 papper.

Klarlacken är Glasurit (för billackering). Det blir en jäkla finish kan jag lova, nästan för blank då det ju ändå är en fiskekutter.

Delar saknas, bl.a. till styrhytten och jag funderar om jag inte skall fixa dessa själv. Just då man tillverkat dessa delar så lär det dimpa ner ett paket från Cornwall som innehåller "the missing parts" och som då är totalt värdelösa 😟

rocc1
2019-03-03 21:13
#61

Jättesnyggt däck, hela fartyget blir kanonfint.👍

bommen99
2019-03-04 03:43
#62

#61. Tack o båck, jo päronplankorna blev faktiskt finare än jag trott. De var ju en "felbeställning" så tillvida att de såg mkt ljusare ut på säljarens bild..

Annons:
bommen99
2019-03-09 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Så blev det päronplankor även på taken. De skall nog slipas ned tillsammans med backen. Skrovet har fått lite färg, men jag är tveksam till svart. Kanske blir någon annan  kulör, kanske ngt i mörkt krönt-hållet eller mörkt blått.

Kan meddela att eftersom  det var knapert med både ritningar o beskrivningar o lådan, tar jag mig friheten att välja själv, både färger och andra pryttlingar.

Som jag tidigare nämnt så saknas fortfarande delar till styrhytten och jag har planer på hur jag gör dessa.  Väljer också att inte limma styrhytten utan den får sin omvårdnad på sidan så att säga, förmodligen betydligt enklare..

Har också limmat ihop två vinschar som också blivit målade, dock inget spännande så nix foto på dom i nuläget,

Micke_MM
2019-03-09 18:24
#64

Verkligen snyggt däck och nu börjar det se ut som en skuta

rocc1
2019-03-09 19:34
#65

Ser fortsatt mycket bra ut, vissa konstnärliga friheter måste man absolut kunna unna sig😃.

Det viktiga är att man själv tycker det ser bra ut. Tror nog också att det kan vara värt att testa en annan skrovfärg.

bommen99
2019-03-10 05:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#64. #65. Tack grabbar. Jo, det går liksom framåt, om än sakta. Man kan ju klaga till leda över saknade delar och brist på ritning/instruktioner, men jag måste tillstå att det är väldans kul o inspirerande att lösa problem eller göra delar själv.

Relingen består av en ursågad typ av plyfa som enkelt kan vikas längst däcket. Hur den skall fästas framgår naturligtvis inte. Skapar några"spant-toppar" av 4 x 4 mm plankor. Det måste dock till ngt mer till infästning, blir till att fundera.

Kan också meddela att sagda plyfa är väldigt "spretig" i strukturen, därav tjocka lager med 2 k primer som slipas efter ngn timme eller så.

bommen99
2019-03-10 05:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

I väntan på att primern torkar så tar jag mig an styrhytten. Som reling är det tänkt att vara en bit plyfa (liknande relingsbitar bild #66.) som ju skulle vara lätt att vika. Nu saknades denna bit och jag funderar då att bygga den med 1 x 4 mm plank. Då dessa skall böjas ganska skarpt så måste de ju ha ngt att fästa mot.

Tanken är 4 x 4 stolpar som sågas in i "brygg-däcket".  2 i vardera hörn, 1 i ändan samt förmodligen 1 i mitten, summa 7 stolpar alltså som går från huvud-däcket och upp mot "brygg-däcket". 

Tror att detta blir ganska bra, i alla fall en helt egen lösning

bommen99
2019-03-16 10:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Så blev skrovet lackad i en egenblandad grön färg och botten fick en röd färg (som jag nog använder på de flesta båtar,, läs ..köpte väldigt mycket av denna kulören en gång 😮). 

Jag har lagt 2 lager med klarlack som ett litet skydd då det som vanligt skall vridas o bändas med skrovet. Det skall dit några lister mellan reling och skrovet, blir en beige nyans

Har också fått klartecken från Cornwall att de står för virke till styrhytten och relingen vid styrhytten, så i avvaktan på att skrovet torkar ordentligt skall jag börja med styrhytten och relingen 🥵

För de klentrogna kan jag meddela att båten är uppochned samt att bilden  är tagen från fören 😉

bommen99
2019-03-16 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

OK, en bild tagen från aktern….. blev tyvärr lite mörk

Annons:
GusLars
2019-03-17 16:25
#70

Kanonsnyggt skrov tummar upp Lars

Lars

Micke_MM
2019-03-17 16:39
#71

Verkligen snyggt målat skrov

rocc1
2019-03-17 19:25
#72

Otroligt fin finish på skrovet👍

bommen99
2019-03-18 02:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Tack grabbar 🙂. Jag har nog nämnt det tidigare, att det är färgen som skall ta åt sig äran. Billacker och då de "gamla hederliga lösningsmedel-baserade och matta färger som har en otroligt kort torktid (slipbar efter 1 timme) tillsammans med exempelvis Glasurit 2K klarlack som gör att det blir bra finish.  

Utan att ha gjort ngn exakt jämförelse kan jag nog säga att billacker är betydligt billigare är "hobbyfärger, i alla fall här hos mig. Visst, man måste kanske köpa en större mängd, kanske 1/2 liter och till småprylar blir det lite väl mycket 😮

Sedan är det ju viktigt att ha bra sprutor o kompressor. Min absoluta favorit är Iwata, se bilden. Enkel konstruktion med superenkel rengöring. Rekommenderas till lite större byggen 🤓

Naturligtvis skall det slipas också. Hela "slipkedjan" hos mig från start till slut är slippapperskorn: 280, 400, 600 samt ev 800

bommen99
2019-04-06 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Lite uppdatering. Det saknas ju en hel del i lådan, bl.a. styrhytten samt relingen vid styrhytten.

Bilden visar nog en av flera försök till styrhytt

bommen99
2019-04-06 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Efter lite mindre justeringar blev slutliga versionen denna. Taket blev dock inte så bra då "takstolarna" blev lite väl höga. Blev till att fila ner höjden och försöka få alla tre lika. 🥵

Det skall på ett trätak sedan, lika som däcket, d.v.s. päronträd

bommen99
2019-04-06 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Börjat med relingen vid styrhytten. Jäkligt skarpa böjar och jag saknar ett elektrisk böjverktyg (typ lödkolvs-lik).

Armen fick då skjuta till några gamla fat som hade en hyfsat lik rundning. Blev väldans pilligt kan jag meddela

Annons:
bommen99
2019-04-06 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Det böjdes o slipades och slipades ännu mera för att hamna i lackboxen.

Tyckte det var lika bra att lacka om bottendelen då jag upptäckte lite småslarv. Nu får vi se om lacken blev bra. Jag tycker dock att styrhytten blev lite stor.

Det skall naturligtvis en överdel på relingen, möjligen i form av ädelträ 🤓

Cornwall skall kompensera mig med lite träplankor för att jag bygger delarna själv. Lite  underligt att de frågade mig hur mkt virke det skulle gå åt. Med tanke på att det är väldigt skralt med ritningar så blev det ju ett "omöjligt uppdrag" att mäta något som jag ju inte hade 🤔

GusLars
2019-04-06 14:51
#78

Styrhytten blev kanon ändå.👍
Hämtat mina glasögon förra veckan och nu ser man ju alldeles för bra, upptäckte lite slarv på vissa delar som jag inte såg innan men det är fixat nu och lite mer jobb på focken samt två lantärnstolar har det blivet, kommer bilder inom kort.
Lars

Lars

bommen99
2019-04-06 15:57
#79

Tack Lars.

Jag upptäckte själv detta med att fått superbra syn (efter op alltså) kan medföra lite extrajobb…😃

Rone
2019-04-07 23:46
#80

Snyggt jobbat med den skutan, imponerande glans på skrovet!

bommen99
2019-04-08 00:32
#81

Tack Rone. Jo, det vill gärna bli fin glans då man använder bra produkter (sedan gäller det att ha bra spruta och lite mod att ösa på klarlacken). 

Skrovet lär bli slipat och lackat ytterligare en gång då det förmodligen blir en och annan liten skavank/repa

wooderson
2019-04-08 07:06
#82

Snyggt, styrhytten ser fin ut.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
2019-04-12 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Tack wooderson. Kanske lite finare med ett tak i päronträ

Annons:
bommen99
2019-04-12 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Fast det fattas lite i fönstren.. Kanske en fönstersmyg i ngt ädelträ.🤓

Den breda listen på toppen av relingen skall ju slipas och få rundade hörn och framförallt få den andra delen på plats, nu är den torrlimmad i syfte att få bilden lite mer komplett 😃

Dörrarna är jag inte nöjd med, svårt att få en plastbit att likna en trädörr. Kanske jag karvar till dörrarna i trä och då ädelträ. 🤔

När jag beskådar dörrarna så ser jag någon som kan hålla mig för skratt. Dörren på SB sida sitter i bakkant på styrhytten, medans dörren på BB sida sitter i framkant. Undrar hur f..n jag lyckats med detta..😮

GusLars
2019-04-13 13:03
#85

Kanon snyggt hus och tak,  det blev väl ett litet olycksfall 🤔
Lars

Lars

bommen99
2019-04-13 13:33
#86

Tack Lars. 

Nu när jag har kontrollerat vissa detaljer i franska historieböcker där man bl.a. beskriver några detaljer, kom det fram att dörrarna skall monteras just på det sätt som jag faktiskt har gjort. Hade bl.a. att göra med luftcirkulationen i styrhytten. Oj vilken tur jag hade, nu slipper jag ju göra om 🤪

GusLars
2019-04-14 11:03
#87

Verkligen tur att du tog tid på dig och läsa på om detta innan du började riva i hytten, då är det bara att gå vidare med bygget nu.😃
Lars

Lars

bommen99
2019-04-22 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

OK, dags för lite uppdatering. Det har tillverkats topprelingen vid styrhytten, slipats och  klarlackats.

Blir tre bilder, framifrån, SB, samt BB.

Här kan man ju se tokigheten beträffande dörrarna till styrhytten, som konstruktören ville ha det 😉

bommen99
2019-04-22 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Styrbord sida

bommen99
2019-04-22 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Och babord sida. (hmm, blev bättre/större vinkel på SB-bilden ser jag)

Jag blev inte riktigt nöjd med resultatet, småmissar både här o där.. Men men, det är ju en fiskeskuta.

Nu skall det till master, skorsten o lite annat, bl.a. skall det ju till mässingsräcke och stegar. Job, job, job. Kan meddela att det f.n. är 42 väldans varma grader,,, i skuggan. Hade 35 inomhus. Blev lite fundersam om kompressorn gillar denna värme, tror att den skall få en fläkt 😃

Annons:
jonatand69
2019-04-22 14:08
#91

Riktigt snyggt !!! 👍

mike gbg
2019-04-22 14:24
#92

riktigt snyggt byggd

bommen99
2019-04-22 16:03
#93

Tankjo boys, visst den ser ju ganska ok ut. 

Nu är styrhytten torrpassad så den skall bort då det blir mässingstolpar o mässingstänger till resten (bakre delen) av relingen. Blir lödning o sedan lack, förmodligen vit

bommen99
2019-06-11 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Oj, länge sedan det blev nått konstruktivt gjort med denna båt. Beror i hög grad på att jag varit handikappad under en period. En envis och smärtsam inflammation i höger lår som sedermera drabbade båda knäna. I princip är det artros som är boven som irriterar och bäddar för inflammationer.

Sedan började fötterna  leva sitt eget liv (neuropati). Det är  en smärtsam åkomma och man får liksom blixtar/stötar i fossingarna då o då, naturligtvis  vid läggdags och under natten. Detta lindras och botas med typ nervmediciner, vilket kanske är logiskt (nervsmärta botas med nervmedicin). Nåväl,  det har tagit en tid att sortera ut vilka mediciner som fungerar. Stundom har det varit lite mycket sus i skallen, därav min återhållsamhet med byggandet.

Egentligen inte mkt att visa, motorhuven har fått ny färg samt inte minst, kommit på rätt plats då den tidigare limmats med ett synnerligen starkt lim, fast då på bredden liksom. Nu torrpassade jag den på längden.

Två trappsteg har tillverkats och jag har försökt göra dom lite slitna. Endast Herberts bets kanske inte är så lyckat.

Mässingsrelingen med stolparna har påbörjats och som jag tidigare nämnt blir det vitmålad. Kan bli trikkigt att löda den på plast och sedan lirka lös den för lack… 😮

Har funderat på att låta relingen fortsätta ner mot trapporna som  handledare, vi får se.

GusLars
2019-06-11 15:17
#95

Hej, härligt att hör du är på gång igen och medicinen verkar, själv har jag ett jobb med byte av altan i trädgården som drar ut på tiden trodde inte jag behövde byta ut så mycket, men ibland blir det så, imorgon kommer trallen så då blir det mycket jobb men att få det färdigt till midsommar
Lars

Lars

ubjs
2019-06-11 15:55
#96

Instämmer, jag har saknat dina inlägg. Alla bilder tycker jag är intressanta, ser mycket trevligt ut.

Så här års blir det tyvärr inte mycket byggt för min del heller, just nu är det ett litet växthus som ska fixas i ordning, uppdragna tomat och gurkplantor är dryga metern höga nu så dom behöver komma ned i lite mer jord.

Banjoman
2019-06-18 17:16
#97

Väldigt tråkigt att höra att du varit mindre pigg en tid, men desto gladare nyhet att du kunnat komma åter på banan!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
bommen99
2019-06-19 05:58
#98

Lars, ubjs samt Banjoman, tack för era vänliga ord. Det som kanske plågar mest är att man helt enkelt inte har lust att bygga, fast man har hur mkt tid som helst och inga andra måsten  eller väder som påverkar.

Hjärnan är ibland helt virrig (ganska starka mediciner som  läkarna ordinerat) och då skall man inte ens försöka bygga då det absolut kommer att bli fel. Men stundtals är det bra och då blir det lite gjort.

Håller  ju på med lejdarna upp till styrhytten. Det visade sig bli väldigt svårt att låta mässingen (relingen) gå ner och bilda handledare . 

Har också prövat med trä, men det blev lite klumpigt tyckte jag. Nu blir det mässing i alla fall, men inte någon fortsättning från relingen. När jag nu bestämt detta så ser det hela lite ljusare ut.

Bilder kommer

//h

jonatand69
2019-06-30 01:58
#99

Skönt att du mår bättre och bygget är riktigt snyggt… Som i vanlig ordning…  👍

bommen99
2019-06-30 06:52
#100

Tack jontand69. Blir väldans lite byggt på grund av mina jäkla knäskålar samt nervskador på båda fötterna. Allt går ju att medicinera, men i denna värme så är risken att det blir en lång siesta. 

Jag fortsätter att pula med trapporna upp till bryggan, pillrigt…

bommen99
2019-07-10 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Pillrigt att få höjderna på relingar och lejdarna att stämma överens, i alla fall någotsånär. Det har tagit alldeles för lång tid att få ihop detta och med tanke på den långa tiden borde det ju bli betydligt bättre än detta resultat. Nu får jag skylla på mina inflammationer som envisas att ställa till det och devalvera bygglusten till minussidan.

IKV91
2019-07-10 19:25
#102

Otroligt fint! Detta kan man kalla modellbygge!

GusLars
2019-07-10 21:32
#103

Ser väldigt bra ut, nu är du lite väl kritisk till detta
Lars

Lars

flyingdragon
2019-07-10 23:36
#104

Kan bara instämma med berömmet, fantastiskt vackert.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Annons:
bommen99
2019-07-11 04:12
#105

Tack för dom vänliga orden grabbar. Kanske man blir för kritisk om man håller på för länge med samma sak, för att inte tala om hur otålig man kan bli.

Kan meddela att 0,7 mm reling är väldans lätt att få till oönskade böjar på 😮😭

bommen99
2019-07-30 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Så har det tillkommit några detaljer. Lejdare till nivån under bryggan.  Blev ett extra pill med att sätta trä-steg på lejdaren, vete tusan varför jag fick den idén (känns kanske onödigt på en fiskebåt..)

bommen99
2019-07-30 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Naturligtvis är det en lejdare på SB sida också.

Notera höjden från däck upp till dörren. Blev ett ordentligt kliv, men så skall det tydligen vara enligt de foton jag lyckats hitta på nätet. Kanske det blir ett eller två trappsteg upp till dörren

GusLars
2019-07-30 11:35
#108

Glimrande bygge ser så vackert ut man njuter bara, kanske det ska vara ett eller två steg  upp från däcket
Lars

Lars

bommen99
2019-07-30 11:43
#109

Hej Lars, tack för de  alltför vänliga orden. 

Det borde vara ett eller två steg, men  då jag kollat på de få foton som finns så finns inga extra steg. Lutar ändå att jag gör en liten trappa (fransmännen är väl lite korta i rocken…😉)

Banjoman
2019-07-30 13:00
#110

#107 Det skall med största sannolikhet inte vara några steg upp till dörren, och det tör också vara så att den verkligen skall sitta så högt över däck att  man måste ta ett rejält kliv för att komma över tröskeln.

Meningen med allt detta är givetvis att hindra att vågor och vatten som slår över däck också slår över tröskeln! Det kan nämligen gunga ordentligt och bli rejält blött på däck när man trålar i farvattnen kring brittiska öarna …

I övrigt säger även jag: mycket tjusigt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2019-07-30 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Här är ett annat exempel på dörrar med hög tröskel ombord på fartyg: titta på maskinrumsdörren under "S.L." i S.L. VIC 32 på namnbrädan, och jämför sedan med personerna runtomkring (gossen i keps och oljekläder i dörren till styrhytten är f.ö. undertecknad …)!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2019-07-30 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Här är ett annat exempel på dörrar med hög tröskel ombord på fartyg: titta på maskinrumsdörren under "S.L." i S.L. VIC 32 på namnbrädan, och jämför sedan med personerna runtomkring (gossen i keps och oljekläder i dörren till styrhytten är f.ö. undertecknad …)!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2019-07-30 13:16
#113

Tankjo Banjoman. Jo, att dörrarna faktiskt skall sitta så högt är jag fullt medveten om, dessutom har jag (möjligen bittra)  erfarenheter av dessa höga trösklar. Då  jag var  en liten kis så var jag under några år påmönstrad som jungman (sedermera som lättmatros) och innan jag lärde mig dessa förb… trösklar hade jag stått på öronen ett antal ggr.

Jag tycker bara att det skulle se lite bättre ut med ett litet trappsteg, kanske i ädelträ 😃

GusLars
2019-07-30 15:38
#114

Oj vilket härligt gammalt fartyg du visade bilder på Banjoman.
Kan hålla med dig bommen att de hade sett bra ut med ett litet steg
Lars

Lars

Banjoman
2019-07-31 11:33
#115

#114 Om du vill se mer lade för några år sedan upp en hel drös med bilder på skutan i fråga här på forumet … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2019-08-03 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Skorsten på plats, men bara torrpassad. Det skall ligga en träplatta mellan däck och skorstenen, det skall lackas lite till på den.

Väldans vad det är en massa skräp som plötsligt dök upp, hade för mig att jag blåst rent….

bommen99
2019-08-03 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Sedan skall det till ventilatorer på vardera sida om skorstenen. Dessa är nu lackade men måste nog slipas ner minst en gång.

Det skulle egentligen vara mässingsrör som bärande av själva "tratten". Nu vet ju nästan alla hur hopplöst det är att limma ngt mot mässing. Tydligen har leverantörerna inte fattat detta. Skorstenen levererades i form av 2 VP rör för el. Funkade ju perfekt. Varför inte 10 mm plaströr i stället för mässing begriper jag inte.

Nåväl, när jag slipat o slipat o lackat o lackat ventilatorerna så kommer förhoppningsvis lite bättre bilder

bommen99
2019-08-09 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Ventilatorerna målade och limmade där de skall vara. Jag tycker att skorstenen borde luta lite bakåt, men då måste ventilatorerna luta också, vilket inte såg riktigt klokt ut.. Således, ventilatorerna  och skorstenen står i linje med varandra (nja, nästan alltså) 😃

Annons:
bommen99
2019-08-09 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Dags för lite snickerier, nu i form av trappor upp till backen. Vi en snabb kontroll visade det sig att det saknades steg (jag är inte förvånad.😡.) Ringde snickeri-lagret och undrade om dom hade brädor i måtten  7 x 1 mm. Kanske optimistiskt på en fredag, förvånande att dom svarade. 

-Nix, inget av detta mått finns! Lagret tipsade mig att jag kunde ju lägga ihop 4 x 1 mm samt 3 x 1 mm vilket med tämligen enkel matematik skulle motsvara mitt önskemål.

Således, vissa steg är lappade och vissa är av en hel bit. Tror inte att det märks efter lite färg. Trapporna är naturligtvis bara ditkastade ungefär där dom skall vara.

//håkan

bommen99
2019-08-27 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Lite mer träbitar som kommit på plats. Minst sagt besvärligt att sätta dit relings-sidorna och passformen var inte så bra. Nu skall jag sätta lite grövre (tjockare) lister längst sidorna som kommer att täcka den springa mellan skrov/reling som blev. Färg på listen?? Lite fegt att ta samma gröna som skrovet, kanske gul eller orange eller….

Mycket återstår som synes…🥵

GusLars
2019-08-27 11:57
#121

Otroligt flott skepp du har gjort, ja du det med färgen på listerna är kanske bäst att prova dig fram, så det blir rätt lyster till skeppet.
Lars

Lars

GusLars
2019-08-27 12:05
#122

Hej på tal om Bondic jag fann denna sida idag verkar ju helt otroligt och lätt att limma med.
Lars

https://pro-review.net/bondic/YT/SE/2/?gclid=CjwKCAjwqZPrBRBnEiwAmNJsNkuA8Ou1U6UhG5FKwDEzeV-U_rYK0HZu5OpZE0Xsuz8mRyDzDW9JvRoCEzIQAvD_BwE

Lars

bommen99
2019-08-27 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Tack Lars. 

Har nu satt dit andra sidans reling. Som jag tidigare skrev, besvärligt att få sidorna på plats. Jag har limmat några fyrkantslister på insidan av relingen. Sedan borrat hål i däcket och i fyrkantslisterna och "armerat" med en tandpetare. Som sagt, pilligt som bara den  att få hålen exakt i linje med varandra liksom, men det blev stabilt.

Har faktiskt best. lite av UV-limmet, dyrt men det skall ju inte vara ngt man använder dagligen, får se hur det funkar. Blir en notis i "nytt i verktygslådan" när limmet väl anländer.

Jag tycket att den medföljande livbåten är på tok för stor. Antar att besättningen på denna typ av fartyg är 6-7 st, men livbåten klarar nog 15…. Nåväl, man kan ju fixa en annan ngt mindre och jag tror att jag har några mindre livbåtar (i trä) bland gömmorna..

//håkan

GusLars
2019-08-28 10:30
#124

Det ska bli intressant att höra vidare om detta lim såg en video snutt om detta lim, och det verkade väldigt enkelt att använda.
Ja livbåten ser gigantisk ut, så du har rätt  i att byta den mot en mindre.
Lars

Lars

bommen99
2019-08-28 12:35
#125

Jag får kanske tälja till en häftig utombordare och sätta på den medföljande "livbåten"!,  så det blir en speedboat…😃

Tar nog några veckor innan limmet anländer, har köpt från lite olika källor, så vi får se vad som dimper ner först 🥵

Annons:
GusLars
2019-08-29 10:56
#126

Haha det hade varit häftigt, speedboat som livbåt, men ser troligen inte så snyggt ut på ditt fina skepp.🙂
Lars

Lars

MarkusN
2019-08-29 11:32
#127

Nu har jag läst ikapp din bygglogg Bommen, härliga bilder! Finishen på däck och tak är riktigt fin tycker jag. Detta är alltså päronträ? Borde skaffa mig lite :-)

Tråkigt att läsa att kroppen bråkar - men då är det skönt med hobbies som kan göra sitt för att vrida tankar och humör åt rätt håll. Kämpa på!

bommen99
2019-08-29 12:32
#128

Tack MarkusN. Jo, det är mycket riktigt päronträ, inköpt från AliExpress till ett ganska hyggligt pris (jag köpte ganska mycket och slipper ju frakten hit). 

Gamla kroppar brukar nästan alltid bråka och att ha inflammationer i båda knäskålarna är tufft, kanske det sämsta ställe på kroppen att ha inflammation på.  Nu emellertid starkt på bättringsvägen och genast roligare att bygga.

Då jag spacklade sidorna för att göra övergången mellan reling o skrovet lite slät, visade det sig att härdaren till spacklet var för gammal (man bör kolla detta noga!) och efter 12 tim så var spacklet inte hårt. Finns det något jäkligare än att skrapa bort segt spackel….😭. OK, tog några timmar men det blir ju omlackering och några timmar att maskera. Dessutom skall akterrelingen dit. en böjbar träbit som ju också skall spacklas/målas. 😭😭

Råkade bläddra lite på tuben och fann detta. Kanske inte superfinish  men jäkligt händigt. Kolla in hur han tillverkar stegarna till masterna. Kanske mest förvånande är att han inte tycks limma fast tummar o fingrar trots att han mestadels använder CA lim

https://www.youtube.com/watch?v=JH33hLOTcWI

GusLars
2019-08-31 11:33
#129

Han var väldigt flink i fingrarna, som du skrev undrar om han inte fick lite CA på fingrarna ändå fast det inte syns
Lars

Lars

bommen99
2019-08-31 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Jo Lars, tyckte mig se ett avsnitt som var klippt där det såg ut som om fingrarna fastnade. Skicklig kille som inte går till verktygs-boden speciellt ofta 😃 

OK, har nu tagit bort spackel och lagt dit nytt. Slipat med 100 korn, sedan 220 korn. Nu skall det på en filler/grundfärg  som fyller repor etc väldigt bra (därav de ganska grova slippapperen). Fillern slipas sedan med 400 först, därefter 600 (sedan får det f..n i mig vara nog)

bommen99
2019-08-31 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Nu skall det ju maskas innan  fillern kan sprutas på. Läste ngn tråd där byggaren verkligen tyckte det var jobbigt att maska.. här blir det tal om väldans  mkt maskande och visst, det är en tråkig syssla. Man får dagdrömma eller ngt dito medan man maskar .

Däcket maskas separat då insidan av relingen skall lackas. Resterande överbyggnad o backen (fören) blir maskade ungefär som ett paket. Har man tur så blir det inget färgpåslag under maskeringen. 

Sedan kan det vara så illa att man måste riva  nästan all maskering  och maskera om innan man lägger toppskiktet (gröna samt bottenfärgen)  🥵

Sedan kan jag meddela, utan att det på ngt sätt tillhör tråden, att mina stackars knän som varit kraftigt inflammerade, nästan läkt, Innebär att trappor etc inte längre är problem. MEN, MEN.. I går handlade jag lite matvaror i en engelsk butik som ligger lite avsides (dom som bor i detta område tycker givetvis att jag bor avsides…). 

Hur det hela gick till vete tusan men jag ramlade ner från den lite höga trottoaren och låg plötsligt på backen. E gentleman som kom ut från butiken kollade mig där jag låg. Såg hans "pratbubbla" där han tänkte, supa mitt på dan.… Frågade honom vänligt om han kunde ge mig ett handtag och pratbubblan sprack och handen sträcktes fram. 

Naturligtvis blev det lite skrubbsår, dock inga allvarliga, dock fick höger knä ta emot fallet,  så nu blev det en liten tillbakagång i läkningen😢

//h

GusLars
2019-09-03 18:28
#132

Jaha detta med slipning och åter slipning är det tråkigaste som finns, men väldigt nödvändigt.
Tur att du inte skadade dig mer.
Har du tips på hur man  minskar bredden från 3mm på lister till 2mm dessa är 0,5 tjocka och väldigt ranka är det minsta man kan säga.
Lars

Lars

Annons:
bommen99
2019-09-04 01:42
#133

Håller med Lars, slipning är inte det roligaste. Mitt "trix" är att slipa en del/bit helt klart innan jag börjar på någon annan del. Alltså, man liksom delar in modellen i delar. Användes bl.a. då jag lackade bilar för "100 år sedan". Börja exempelvis med huven, slipa helt klart. Sedan en skärm o.s.v.

Svarade deg ang listklyvning i andra tåden. Det går ju naturligtvis lättast att köpa rätt mått, men är det bara en o annan list så kan man ju försöka kapa. Jah minns att jag lade en lång stållinjal på listen, spände fast så det var 1 mm kvar, tog skalpell med nytt blad o skar sakta.

GusLars
2019-09-04 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Här kommer bilden på kommandobryggan det ska vara teak lister runt hela kommandobryggan, som jag skrev i verktygs sidan går det åt ca 300 25mm långa och 2mm breda så jag gör en jigg och samlar ihop en bunt och slipar ner 1mm.
Lars

Lars

bommen99
2019-09-04 15:30
#135

Aha, var det såååå många som  går åt. Ser intressant ut. Men erbjudandet kvarstår, kom o hälsa på så får du alla lister gratis (ok, resan tillkommer förståss) 😃

//h

bommen99
2019-09-05 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Har nu lackat om  relingen (gröna) samt botten (röda). Blir lätt så då man inte tänker till från början ang turordningen. Nåja, gör man om får man ju mer valuta för pengarna då man pysslar längre.. 🤪

Nu skall relingen i aktern dit och jag är tveksam till hur jag gör.

Konstruktören hade tänkt denna "bumerang" i akterna, givetvis lackad som övriga skrovet.

bommen99
2019-09-05 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Nu kan man välja lite olika alternativ till hur den skall sitta. Ritningen?? Länge sedan jag kollade på lösbladen, är tveksam om det framgår hur den skall sitta.

Ett alternativ är detta, kanske det mest logiska. OBS, den är bara ditlagd utan någon som helst tanke på passform.

bommen99
2019-09-05 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Vill man ta ut sina "design-svängar" så är detta ett vågat alternativ

bommen99
2019-09-05 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Eller, vilket jag lutar åt, köra samma variant med "staket" som  exempelvis backen (och bryggan)

Annons:
bommen99
2019-09-05 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Oj, ser nu att jag glömde denna bild, den skulle naturligtvis vara först då den visar omlackeringen. Nu skall hela sidorna slipas ner försiktigt med korn 600. Kan bli så att det blir korn 800 därefter. Sedan blir det klarlack.

Glömde meddela att jag fick plocka bort masterna för att få plats i lackskåpet. Båten är i största laget  för lackskåpet, ca 1/2 cm tillgodo på vardera sida

Banjoman
2019-09-06 10:44
#141

Om man tittar på bilden på kartongen i början av tråden är det ganska uppenbart att dit första förslag (#137) är det som stämmer med hur det hela är tänkt att skola vara. Det utesluter dock på inget vis möjligheten för dig att göra som det dig lyster … 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2019-09-06 11:28
#142

JO, jag har sett hur det föreslås. Vet inte om "staket" blir så bra, men de är lite roligare att göra (i stället för att böja till en "bumerang")

Man får ändå tacka för uppmärksamheten och by the way, har inhandlat (men ej fått) lite slipsaker som egentligen är för gitarr, men kanske också till Banjo.. nyfniken??

//h

bommen99
2019-09-08 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

På den tunna relingen skall det ligga en lite grövre planka och därför har jag lagt lite stöd för den på insidan och mellan spanten. Plankan kan bli relativt bred, kanske upp till 7,5 mm då den även skall täcka en trälist som skall till efter utsidan av relingen. Den  får i alla fall bli pensel-målad med skrovets gröna färg. Får se hur det blir med bredden..🤔

Skrovet är nu färdigt för sista varven täckfärg och sedan klarlack, men det blir först reling o trälister

bommen99
2019-09-13 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

Nu tror många att jag blivit tokig, (kanske stämmer..)  Jag har sprättat bort hela byggnaden. Varför då? Jo, jag fick för mig att göra ngt år insidan av relingen och då är byggnaden rejält i vägen.

Det blev lite virke som jag har över eller hur man nu skall säga. Mått 1 x 4 mm stämde hyfsat och med en lite tunn list mellan så blev det ett litet grönt mellanrum mellan plankorna. Ser ganska hyfsat ut, det är ju en fiskebåt, så lite repor o sådan som hör till en gammal skuta får finnas. Sedan blir det naturligtvis några svängar med klarlack

Kan meddela att detta är ett pillande som tar sin lilla tid. men som jag brukar säga, ju mer tid man får ut av sitt bygge, desto längre roliga stunder får man. Nåja, ibland kan det blir för mycket "göra om"

//h

GusLars
2019-09-13 12:58
#145

Lysande ide med plankorna ser hur snyggt ut som helst, även fiskebåten ser glimrande ut.
Lars

Lars

bommen99
2019-09-13 13:03
#146

Tack Lars.. Jodå, det se bra ut, men jag borde ha kommit på detta lite tidigare. Men men, man har ju lite att stå i och  inte tid att sitta och fundera över allt elände i vår  värld 👋

//h

Annons:
GusLars
2019-09-13 14:02
#147

Visst är det märkligt att hjärnan inte kan registrera innan man har tillverkat något det hade sparat mycket tid🤔
Lars

Lars

bommen99
2019-09-13 14:31
#148

Så sant så sant Lars. Men, för att nu ge hjärnan en sportslig chans så kan detta fenomen vara ett utfall av plötslig kreativitet. Man pular på med ngt och ser plötsligt saker ur en annan vinkel.. MEN, som du påpekar, varför får man inte dessa kreativa infall /galna idéer) innan man tillverkat saker för fort.

Nu kommer säker ngn att påpeka/tycka att det ju handlar om att planera och läsa byggbeskrivningen. OK för planera men då den futtiga byggbeskrivningen jag har är på franska så får kreativiteten ta överhand liksom

Fast det är ju fasligt kul då man få göra ngt som inte konstruktören tänkt sig och att detta blir tämligen bra

//h

bommen99
2019-09-19 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

OK, lite uppdateringar. Insidan av relingarna har klätts med 1X4 mm brädor. Resultatet blev "sådär" tyckte jag. Brädorna såg alltför bleka och nya ut, så jag färgade in lite brunt med klarlacken.

Detta slipades ner ganska mycket så det bara blev lite brunt kvar. Lät också bli att slipa alltför mycket i hörnen (ändan på brädorna) då jag försöker att få till det lite slitet o använt (skita ner lite på vissa ställen alltså. Hmm, man har mycket att lära där.

Bilden visar bb sida

bommen99
2019-09-19 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Nästa bild skiljer sig bara åt att man nu ser sb sida. Man kan även se att några brädor på relingens insida inte tar åt sig färg, de förblir vita. Ett tag tänkte jag ta bort dom o ersätta med de som lät sig färgas, men tänkte att någon fransman kanske hade bytt ut någon bräda som blev skadad och så blev det så här. Undrar förresten varför någon bräda var olik de andra, de kommer från samma bunt.🤔

Som kanske synes så har jag slipat ner hela däcket samt backen (som ju syns dåligt på bilden) då jag ändå var på G med ny lack (har bytt märke från Glasurit  till ett annan lite billigare format då Glasurit blev FÖR blank.

Himla jobb att slipa ner hela däcket, skrapade först med skalpell, lätt på handen annars blir det ju repor. Några repor blev det o de fick vara kvar, patina..😃

GusLars
2019-09-19 19:35
#151

Samma effekt som jag fick när jag laserade däcksbrädorna vissa ville inte ta emot färgen, ändå försökte jag en gång till.
Den ser verkligen snyggt ut ändå, blir en väldigt fin skuta till slut.
Lars

Lars

bommen99
2019-09-20 07:10
#152

Man kan ju undra vad det beror på, nästan som att brädorna har ngn form av osynlig beläggning.

Tack Lars för dina uppmuntrande ord, jag  kämpar på med utsidan och den gröna färgen. Den har visat sig vara besvärlig på ngt sätt, men men, skam den som ger sig

//håkan

bommen99
2019-09-23 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Gröna färgen på, utan några egentliga problem,,, men. Båten lite för stor för mitt lackskåp.  En liten vit "rand" (😢) i fören visar att jag inte kom åt riktigt med sprutan överallt. Detta går att åtgärda då det blir en lätt nedslipning av allt gröna och sedan klarlack oppanpå. Då är det enkelt att  trolla bort randen med lite grönt, kanske det blir bäst med min HS Infinity 0,2 som alltför sällan kommer till användning.

Först skall dock färgen torka och sedan maskeras för den röda bottenfärgen, allt i viss ordning alltså

Annons:
bommen99
2019-09-23 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Bild från aktern. Jodå, sprutan kom inte åt ända bak heller och lite vitt syns.

bommen99
2019-09-23 12:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

OK, snabba ryck o ingen tid för vila. Maskerade vattenlinjen, mattade ner de gröna och målade därefter det röda. Nu får all färg vila tills i morgon, därefter blir det ett lager klarlack.

Som synes var det inget svepskäl varför vissa delar inte fick någon färg på sig, det ÄR trång i lackskåpet för storlekar som denna båt 🤓

ubjs
2019-09-23 15:15
#156

Vad använder du för färgfabrikat/typ?

Hur länge väntar du innan du maskerar, jag är alltid orolig för att tejpen ska ta med sig färgen.

bommen99
2019-09-23 15:25
#157

Jag använder 1 komp lösningsmedelsbaserad (förtunning/thinner) som är avsedd för billackering. Just den gröna har lite längre torktid (vet inte varför) men normal har  dessa färger jag använder en mkt kort torktid, ca 10 min dammtorr och kan slipas efter ca 1 timme (med typ 6-800 slip, jag använder torrslip)

Ränder efter tape, ja det är ett otyg. Jag lär få det nu, men skall ändå matta ner och försiktigt slipa lite på skarven mellan grönt/rött. Med klarlack ovanpå kommer inga tape-ränder att synas (brukar i alla fall vara så) . Det är dock ingen fara att tapen tar med sig färgen

Jag väntade ca 1 timme innan jag började maskera (jo, det är lite tidigt, borde vara till nästa dag ungefär)

//håkan

GusLars
2019-09-23 19:12
#158

Lite försmädligt att du fick dessa glipor, annars en glimrande vacker färg.👍
Lars

Lars

bommen99
2019-09-24 01:15
#159

Tack Lars. Jo,  det var liksom onödigt. Men som jag skrev, då det blir en ned-mattning av det gröna går det bra att fylla i för o akter så glipan försvinner. Med det röda gick det bättre, inga glipor där.

Nu återstår som sagt en lätt mattning  (600 och ev 800 korn) av hela skrovets utsida och därefter ett eller två lager klarlack (som sedermera kommer att mattas ned och nya lager klarlack skall läggas. Det blir mycket måla och slipningar vill jag lova…

//håkan

GusLars
2019-09-24 16:27
#160

Detta med slipning som är hur kul som helst??
Lars

Lars

Annons:
bommen99
2019-09-25 01:15
#161

HaHa, ja inte är slipning ngt att direkt längta till tycker nog många. Jag har ju slipad en massa bilar i mina dar och då får man in en viss teknik. Att slipa ett skrov med 600 korn är för mig enkelt och faktiskt en viss tillfredsställelse då jag kan se resultatet direkt. Men visst, det finns ju roligare pyssel.

Nu är dock hela skrovet nedslipad och jag nämnde ju att det nu skulle klarlackas, men jag glömde akter-relingen. Försökte få dit "bumerangen" som följde med, den hade till o med fått skrovets gröna färg. Blev svårt att få den att passa, jag hade gjort en liten "stödskena" (trälist 1,5x4 mm) där den skulle limmas mot. Det blev inte snyggt och dessutom väldans kluddigt med lim här o där.

Akterdäcket slipades så allt kludd kom bort, nu blir det mässing-staket, 3 raders om jag har ngt hemma, annars 2 raders.

//håkan

GusLars
2019-10-01 12:58
#162

Då hoppas vi att lack resultatet blir bra efter slipning, låter inte bra när du inte är nöjd med bumerangen hoppas du löser på ett bra sätt som du alltid brukar göra.
Staket är väldigt pilligt inget som jag längtar efter just ny till Ymer.
Besöker sonen i Stockholms trakten och barnbarnen alltid lika kul att få träffa småttingarna, blir ju inte så ofta när man bor 65 mil från dom.
Lars

Lars

bommen99
2019-10-01 16:13
#163

Tack Lars. Nix, bumerangen blev svår att få dit. Nu är mässingsrelingen monterad och lackad.( jag gör konstruktionen på plats,  i de hål där stolparna skall vara och löder allt. Sedan tar jag lös o slipar/lackar. för att slutligen sätta den på plats igen, kanske lite omständligt men en metod som funkar) Jag tycker inte de är såå pillriga, nästan roliga att göra.

Nu har jag nästan rivit halva båten då jag såg saker i vissa "vråar" som inte såg bra ut och enklast att pilla lös lite saker för att komma åt.. 

Mina barnbarn är ca 1000 mil bort, så allt är ju relativt 😃

GusLars
2019-10-10 09:35
#164

Ja men det tar väl lika lång tid att flyga hem för dig  som det tar för mig att köra bil ca 7,5 timme, är hemma igen så nu blir det lite jobb på varvet.

Lite trist när man ser saker som inte blev bra och man behöver pilla loss detaljer för att komma åt.
Lars

Lars

bommen99
2019-10-10 13:40
#165

Jodu,det är inte så roligt att sent upptäcka massa småsaker som borde varit åtgärdade för länge sedan . Det blir lite som att börja om från början, förhoppningsvis med lite mindre fel…Inte sååå rist faktiskt att pilla bort lite detaljer, vore ju värre att upptäcka alla småfel då man deklarerat att bygget är klart

Från dörr till dör tar det närmare 16-18 timmar att resa härifrån och hit. Själva flygtiden kan ligga mellan 10-11 timmar, allt däremellan är taxi-tåg-taxi och en evig väntan på det ena o det andra.

GusLars
2019-10-10 19:40
#166

Aha tar det så lång tid för dig att komma till sverige

Lars

bommen99
2019-10-11 10:13
#167

Då jag hade huset straxt utanför S-vall brukade tiden från dörr till dörr ligga ganska nära 24 tim

Annons:
bommen99
2019-10-12 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

OK, nu har jag hunnit till momentet att lägga några lager klarlack ovanpå däcksytorna, mest som skydd då jag sedan skall dit med div byggnader, master, luckor etc och man vet hur lätt skalpellen slinter eller droppar av lim  hamnar där dom inte ska hamna.

När väl lacken, som är en 2 komponent (torkar snabbt) tål att maskera på skall hela däcket samt relings-brädan maskeras. Därefter blir det den röda bottenfärgen, sedan den (jäkligt besvärliga) grönas färgen till borden. Därefter, om nu allt flyter på, skall byggnader o allt annat dit, relingarna av mässing (jodå, bumerangen skippades i akterna o mässing o lödpenna skapade en reling).

Nu blir det ingen mer isärtagning för ngn liten bit som inte blev bra, nu blir det framåt som gäller (utan stress o slarv!!).

//h

Bilden av absolut nylackade däck tagen från lackskåpet (som har fått ny vit inredning, jäklar vad det blev mkt ljusare där)

GusLars
2019-10-12 12:38
#169

Snyggt som att spegla sig i en riktigt spegel kanon.
Lars

Lars

bommen99
2019-10-13 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Tack Lars, men visst blir det lite fel då en fiskebåt har den glansen. Dock svårt att få klarlack som avses till bilar/MC etc, att bli mindre blank. Man skulle kunna matta ner med typ 800 korn, då blir det ju en matt yta.

Nåväl, den får vara blank, tids nog blir den dammig då den skall stå utomhus.

Bilden visar att jag skippade "bumerangen" (har den förvisso färdigmålad o klar). Staketet endast torrpassat

GusLars
2019-10-13 13:38
#171

Så himla snyggt staketet blev passar perfekt i aktern
Lacken mattas väl av lite när den står ute
Lars

Lars

bommen99
2019-10-19 07:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

För vilken gång i ordningen har jag dålig koll på, men nu har det blivit ny botten och skrov -färg, Det jäklades som bara f…n, tror att jag haft ngt strul med luften, typ olja eller vatten. Alla mina sprutor har nu försetts med nya vatten/olje -avskiljare.

Nu skall klarlacken som jag la i två varv oppanpå färgen (vart annars..🤪) få vila  några dar innan jag vänder skutan o lackar däcken o börjar montera  byggnader mm.

Som jag skrivit tidigare, den gröna färgen är jäkligt konstig. Den sprider sitt gröna färgdam som om det vore ändamålet, det är ta mig f.. grönt färgdam överallt

GusLars
2019-10-19 11:17
#173

Kommer bli en läckert fin båt när den är klar.
Stod i går och lade trä däcket på 2;adra däck, trodde in att man skulle åka på ett skott i ryggen hmm nu är man lite handikappad för minst någon veck f-n, nu när det gick så bra med läggningen av däcket.
Lars

Lars

bommen99
2019-10-19 13:40
#174

Vi får se hur det blir i slutändan, men tack för dina ord…

OJ, ryggskott skall man vara försiktig med, dom har en tendens att vilja återkomma och det utan att man egentligen ansträngt sig. 😮

Kul i alla fall att det gick bra med däcket 👍

//h

Annons:
bommen99
2019-12-10 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Lite uppdatering.

Vid en helhetsbild (nedan alltså) ser man ju att det blev, som Lars också menade, perfekt med staketet i aktern. De matchar ju staketen midskepps och fören.

bommen99
2019-12-10 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Det saknas många detaljer och vissa saker är mycket försiktigt (snålt liksom) fastlimmade. Livbåt skall ju bl.a. till. Funderar faktiskt att korta och smalna till den livbåt som följde med, bild #123.

bommen99
2019-12-10 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Trädäcken är faktiskt av samma sort, päronträd. Plankorna i fören är nog de som bäst överensstämmer med någon form av verklighet. 🤓

Det är när man tar bilder rakt framifrån (eller bakifrån) som man brukar få hjärtat i halsgropen, för  det är då man brukar upptäcka att man monterat något o-centrerat. 😮

Av just detta skäl så har jag lutat lite på bilden samt undvikit att fota exakt rakt framifrån…😉

GusLars
2019-12-10 13:04
#178

Lysande vackert, kul att du anammade min ide om relingen i aktern blev ju hur bra som helst🙂
Lars

Lars

bommen99
2019-12-10 13:20
#179

Tack Lars, ja det blev verkligen bra. Nu återstår bara resten,,,🥵

Decaius
2019-12-10 13:36
#180

#177 Så sant! Gäller flygplan också! Det är synnerligen självdestruktivt att fota exakt rakt framifrån.

SE5
2019-12-10 14:57
#181

GRATTIS till ett vackert bygge! / Sven

SE5

Annons:
bommen99
2019-12-10 16:00
#182

Tack grabbar, det värmer verkligen och gör att jag nog skall få ihop lite roder, propeller, linor till master/vinsch å säkert en o annan pryttling jag glömt 😃

//håkan

Banjoman
2019-12-14 22:55
#183

Instämmer med föregående talare i lovorden – ett snitsigt genomfört bygge, detta! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2019-12-15 12:45
#184

Tack Mattias, nu är själva båten i princip klar. Snidar nu på livbåten som följde med , se bild #123. Den var ju väldans stor så jag har kapat bort en bit på mitten och skarvat  ihop. Bilder på allt kommer om ett tag..

//håkan

bommen99
2019-12-17 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

OK, nu kommer sista bilderna, Marsouin får nu anses som färdig. Roder och propeller på plats. Dessa ack så viktiga tingestar (även om dom bara sitter där rent statiskt) brukar jag glömma dom då de skall komma sist (för att undvika att de går sönder då man råkar ta i dom omedvetet..)

Nåja, nu sitter dom där

bommen99
2019-12-17 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Lite linor till master och bommar har det blitt. Nyporna i linorna mellan masterna skall sedan klämma fast några vimplar. Detta för att undvika att grannens katt rusar rakt på linan (hände med Titanic faktiskt, den rasade ca 1,20 ner i gruset och visst, den gick naturligtvis sönder här o där, men reparerbart)

bommen99
2019-12-17 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Ankarspel med kedjor (förb.. jag har ju glömt ankare på utsidan 🤫)

Räcket är buckligt och färgen har lossnat på sina ställen. Hade faktiskt tänkt fixa detta men kom att tänka i andra banor, lite bucklor o färg som lossnat vid omild behandling är ju naturligt, så det fick vara som det vart 😃

bommen99
2019-12-17 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Några tunnor vin är ett naturligt inslag på ett franskt fartyg. 

Linan som går från vinschen till masten är för att ändra höjden på bommen (men den är fastlimmad.😂)

Annons:
bommen99
2019-12-17 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Sista bilden. Livbåten i nedkapat skick. Jag tog bort en hel del från mitten och skarvade sedan ihop för o akter utan några speciella trollkonster. Lite spackel och sedan slip av lim o spacklet, sedan fick det duga. Hade planer på att planka sidorna men det blev för mkt jobb, så med lite brun färg fick den duga.

Vad säga om denna byggsats som inte redan är noterat. Tja, inget att rekommendera, tror att Cornwal där jag inhandlade den, bara tog hem 1 ex och tror inte att dom kommer att ta hem några fler. 

Många detaljer/delar saknades och ritningar var värdelösa, en sammanfattning som säger allt. Men jag må tillstå att den var roliga att bygga, man fick verkligen komma med egna lösningar (bra eller dåliga??)

GusLars
2019-12-17 18:42
#190

Glimrande vackert bygge, känns väl skönt nu efter alla bedrövliga upptänkliga saker du varit med om under byggets gång alla tummar upp.👍
Lars.

Lars

gun92884
2019-12-17 22:05
#191

Oh vad fint! Finns det någon som ställer upp och bygger en kopia av Af Chapman åt mig? Nej, jag skämtar inte. Morfar började sin karriär som sjökapten där, och en morbror gjorde också en tur under sin sjökaptensutbildning.

bommen99
2019-12-18 03:11
#192

Tack Lars och gun.

Jadu Lars, det har varit mkt strul med detta bygge och det känns verkligen skönt att bygget är avklarat. Några dagars vila innan nästa bygge startar, har ju också livbåtens åror att fixa. Närmast blir att i morgon bär det iväg till Ban Pe, ca 15 mil där det skall köpas julmat (Svensk restaurang med liten butik)

Gun, nej, känner mig inte hågad, lite för stor utmaning. Däremot har jag en kompis från Varberg som brukar vara  här några månader under vintern. Hans firma renoverade Af Chapman

//håkan

Decaius
2019-12-18 10:12
#193

Grattis till ett avslutat bygge! Mycket praktfullt flytetyg!

bommen99
2019-12-18 11:50
#194

#193. Tack Calle, jo det blev väl ok till slut 😃

//håkan

GusLars
2019-12-21 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Hej Håkan hittade du något gott i butiken till jul maten.
Får fortsätta efter nyår med navigations huset det äär pilligt värre
Önskar dig samtidigt en GOD JUL O GOTT NYTT ÅR
Lars

Lars

Annons:
bommen99
2019-12-21 15:41
#196

Ha ha, bra julkort 👍

Önskar dig detsamma och visst, julmaten är inköpt och någorlunda "svensk" 😃

//h

Rone
2019-12-22 17:47
#197

Riktigt ståtligt och vackert fartyg, dessutom imponerande välbyggt!

Micke_MM
2019-12-22 19:38
#198

Grattis till ett klart bygge . Kanonbra blev det 🏆

bommen99
2019-12-23 08:27
#199

Tack Rone och Micke_MM, vänliga ord minsann. Önskar er båda en God Jul & Gott Nytt År

//håkan

Micke R.
2019-12-23 11:12
#200

Blev ju riktigt ståtligt och vackert fartyg 

// Micke

rocc1
2019-12-23 14:26
#201

Grattis till ett avslutat bygge, mycket snyggt,strongt gjort att slutföra trots alla vedermödor på vägen👍

Börjar klia i byggtarmen nu, efter jul så börjar jag igen med Falken🙂

En God Jul och ett Gott Nytt år

Rolf

bommen99
2019-12-23 15:56
#202

Tack Micke och Rolf. Den såg ju väldans fint ut på bilden från Cornwall, men att det skulle vara så mycket krångel hade jag ju inte räknat med. Men men, nu blev den ju klar till sist (fast det måste ju dit 2 ankare, men får bli efter nyår)

Önskar er båda en God Jul o Gott Nytt År. Nu är det ju  sisådär med julkänslan, över 30 grader på dan är ju inte direkt "juligt".

Annons:
Upp till toppen
Annons: