Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1241 ggr
mrpacecar
2019-01-06 20:13

Hur jämföra billack till modelfärg?

Hej har ett problem. Har lyckats att få fram en billacks färgnummer och undrar hur man kan omvandla detta till en modell färg ex vallejo, model master, tamyia etc.

Färgen heter opulent blue metallic (Cadillac) eller admiral blue metallic (Corvette)

Färgen har samma beteckning GTR/WA705U. Finns det någon som har ett svar på frågan och kan hjälpa mig. God fortsättning på 2019 byggfront.

Annons:
[Ilmavoimat]
2019-01-06 20:27
#1

Det låter rent spontant mycket svårt att hitta exakt rätt nyans till en modellbil i modellbyggevärlden, då dessa oftast (i alla fall enligt min erfarenhet) har nyanser motsvarande en viss pansar- eller flygplansnyans eller dylikt.

Min gissning är att du helt enkelt får blanda dig fram och allt eftersom jämföra med en bit av originallacken, alternativt (men detta är efter vad jag vet ett MYCKET DYRT alternativ) gå till en bilhandlare och låta blanda till exakt rätt nyans.

Att få en sprayburk med rätt gråton till vår bil hos en bilhandlare hade kostat ungefär 300:- om jag inte minns helt fel, och det känns som om just den här nyansen kommer kosta betydligt mer.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Darklord
2019-01-06 20:42
#2

Finns en app till iPhone som heter imodelkit. I den ska man "virtuellt" kunna blanda färg från olika tillverkare för att sen jämföra med en bild för att få samma kulör och nyans. Har Android så jag har inte provat den själv men dom har verkar nöjda.

commander79
2019-01-06 22:11
#3

Gå bara till en färghandlare och be dom blanda till en burk bättringsfärg för penselmålning. Alltså vanlig färg för tex stenskott och sån tråkig skit… :) Den går alldeles utmärkt att tunna och hälla i ABn :) /Andreas

mrpacecar
2019-01-06 22:30
#4

Tack alla för snabba svar👍. Jag kommer att testa era förslag. Jag har redan hittat färgen på bättringsfärg.se men den är som sagt var dyr precis som #1 säger. Tills nästa gång👋

WildeSau
2019-01-06 23:42
#5

Kolla med Hiroboy som har Zero Paints i sortimentet

De kan blanda till det mesta , kolla bara upp att fraktkostnaden inte blir alltför hög


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

mrpacecar
2019-01-10 18:53
#6

Hej nu är färgen inköpt. Det blev WildeSau´s förslag som efter lite jämförelse mellan priser m.m. som blev mitt alternativ. Tack för responsen👍! Det här forumet är guld med dess medlemmar som skyndar till undsättning när man har kört fast rejält. Ännu en gång tack för era förslag!

Mrpacecar

Annons:
Upp till toppen
Annons: