Annons:
Annons:
bommen99
2018-12-31 11:41
#1

Hej  Karkka  Om dessa duger eller inte är lite trikkigt att svara på mycket beroende på vad du bygger . Får för mig att du sneglar på plastmodeller av flygplan, eller?

Iwata är ju ett känt märke, men kanske munstycket är lite för grovt om du inte skall måla stora saker (o då är ju koppen om 9 ml lite liten).

Kompressorn då. Jag började med en liknande kompressor men tyckte den var lite för liten. Personligen tycker jag att man skall börja med en så pass stor (mycket kapacitet) kompressor som plånboken tillåter (och omgivningen…).

Mitt råd då. Besök en affär som säljer varorna så du kan känna o "lukta", framförallt vad gäller kompressor. AB kan du beställa om du håller dig till kända märken som ex Iwata, helst med nål-munstycken från 0,2-0,4, alltså en kombimodell

får önska dig ett gott nytt år oavsett vad du köper 😃

//håkan

Karkka
2018-12-31 12:01
#2

Ja jag håller på att testa bygga lite, dock vill jag nog testa på lite pansar samt nån hangarfartyg, nån bil mm. Var även sugen att testa nån träbåt, vilket jag skrev en tråd om förut. Har läst runt lite och många verkar anse att den revolution sprutan är rätt bra för nybörjare, dom andra kostar 1000 till. Jag har tillgång till fristående syrgas flaskor typ 6kg, tänkte om man kan koppla en billigare kompressor till en sådan och få lite mera buffert. Man vill testa på men ändå inte betala alltför mkt i början.

Karkka
2019-01-01 14:38
#3
Modellkaramell
2019-02-08 02:55
#5

Fråga #4: Någon här som köpt den lilla modellen för 1 595:- och kan berätta lite om den? Är du nöjd? /Dan

Adios Amigos!

bommen99
2019-02-08 04:29
#6

#2. Att fylla på 6 kilos syrgastuber från en liten kompressor funkar nog inte då bra. För att göra detta krävs i korthet en kraftig kompressor samt vattenkylning av tuberna.

Om du har tillgång till tuber så går det utmärkt att koppla en AB direkt till dom (via en regulator), mer luft behöver du inte

Annons:
[Ilmavoimat]
2019-05-28 16:50
#7

Fortsätter på den här tråden.

I slutet av augusti så tänkte jag äntligen ta steget och köpa airbrush och kompressor.

Under modellbyggeutställningen som var så rekommenderade en mer erfaren modellbyggare faktiskt Biltemas airbrush plus kompressor. Nackdelen skulle i såna fall vara bristen på reservdelar, om något skulle gå sönder.

Jag är ute efter en budgetmodell som huvudsakligen går att lackera flygplan i 1:48 med. Någon deluxe-modell är jag inte ut efter…i alla fall inte till att börja med.

De färger jag använder är Tamiyas vattenbaserade, så då borde det väl bara vara att tunna ut färgen med vatten…eller?

Komprossor…duger biltemas kompressor eller bör man satsa på någon bättre?

Några goda råd om rengöring av airbrush, så att den håller och inte blir förstoppad av intorkad färg?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Decaius
2019-05-28 19:00
#8

Är det nåt i stil med denna? https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutor/airbrush/minikompressor-mc-90-2000031136 Jag har kört med en "budgetkompressor" för under tusingen i snart 5 år. Det funkar tycker jag. Den dag jag byter upp mig kommer jag nog att vara salig, men i nuläget funkar budget för mig. Samma med spruta. Jag har nån billig kinesisk.. skillnaden ligger inte i resultatet, utan i prestandan. Man får kanske slita lite mer med billiga grejer: ta isär och göra rent oftare etc…

Decaius
2019-05-28 19:01
#9

För spädning av tamiyafärg rekommenderar jag deras thinner X-20A..

Janne Nilsson
2019-05-28 19:22
#10

Tamiya är ingen vattenfärg. Om du spär med Isopropylalkohol så funkar det bra. Färgen sitter bra även utan primer men ytan blir matt.

Med deras egen thinner som rekommenderas här ovan så blir ytan mer semiblank men det är lite svårare. Lätt att det blir för mycket och rinningar då färgen torkar långsammare.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Decaius
2019-05-28 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 är isopropylalkohol samma som i ytdesinfektion? Typ DAX?

Janne Nilsson
2019-05-28 22:46
#12

Det vågar jag inte säga. Köper mitt Isopropylalkohol hos Kjell & Co.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorstillbehor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358

Apoteket har haft det.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2019-05-29 12:53
#13

Då tackar och bugar jag för alla råd.

Rengöring av airbrush…hur går det till? Hälla vatten / lösningsmedel i koppen och spruta bort färgresterna?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Decaius
2019-05-29 13:09
#14

Till att börja med. Sen kan man ta isär för att komma åt bättre. Själv brukar jag använda T-röd till de envisaste färgresterna.

Karkka
2019-06-01 19:38
#16

Bommen 99

Menar du att jag kan fylla på tuberna med en billigare kompressor och sedan koppla bort den och sätta dit AB med tryckregulator? Måste ju på nått sätt fylla på tuberna igen, har ingen lust att åka 22mil till föräldrarna för att göra det när luften tar slut. Om det funkar så slipper jag köpa en dyr kompressor, och klarar mig med en mindre.

bommen99
2019-06-02 02:01
#17

Kolla in #6. Att fylla tuber från en kompressor är inget man åstadkommer på ett enkelt sätt, men naturligtvis går det att göra så. Glöm bort enklare/billigare kompressorer, anslutningarna mellan tuber - kompressor får inte vara den billigaste/enklaste. 

Om ditt behov täcks av en enklare "bärbar" kompressor med en liten tank, så är nog en sådan den allra enklaste lösningen och billigaste lösning

Karkka
2019-06-02 09:58
#18

Jag har läst inlägget innan jag skrev. Det är inga som helst problem att fixa anslutningen mellan kompressorn och tub och AB. Pappa har svarvat och gjort flera dylika kopplingar. Så det är minsta problemet. Dock vet jag inte om en billigare klarar av det och hur det blir med kondens mm. https://www.blocket.se/vi/85590687.htm Airbrush-pistol iwata HP-C https://www.blocket.se/vi/85509320.htm

Karkka
2019-06-02 11:30
#19

Problemet är atr jag vet inte vad jag behöer. Tänkte ju måla lite modeller, varierande skala. Svårt att veta hur mkt luft som krävs. Kräver AB 2 bar så kan man ju fylla en 6kg med kanske 8bar och sen regulera ner trycket då räcker det längre men är det tillräckligt lägnge, sånt har jag ingen aning om vad som krävs.

Joppo
2019-06-02 12:26
#20

För normalt brukande av en airbrush räcker det i mitt tycke med en helt vanlig kompressor utan modifikationer. Detta inkluderar även grövre nåldimensioner. Tryckintervallet jag kör med är 1.25-1.75 bar, så det krävs ingen jetmotor direkt. Om du däremot tänkt koppla färgsprutor bör du nog dubbelkolla så den aktuella kompressorn klarar av att leverera det tryck som krävs. Spontant ser blocketannonsen som inkluderar puffra och kompressor ut som en bra instegssetup. Jag tror det är en Iwata HPC, vilket är en mycket fin airbrush. Om så är fallet bör den ha en 0.3-nål, vilket funkar till både smått och medelstora måleriarbeten.

Annons:
Joppo
2019-06-02 12:49
#21

https://www.blocket.se/vi/85617896.htm Jag hittade faktiskt en identisk kompressor som jag äger. Om den är i gott skick tycker jag verkligen är ett bra och prisvärt alternativ. Konstruktionen är väldigt gedigen och den har en mindre lufttank, vilket säkerställer ett jämt luftryck. Dess enda minus är svår att få helt oljetät, men det inverkar inte på funktionen.

[Ilmavoimat]
2019-06-02 20:17
#22

Nu är jag lite jobbig…

Jag hittade de här hos Jula, men samtidigt så har jag erfarenhet av att Julas saker inte direkt är driftsäkra eller hållbara…

https://www.jula.se/search/?query=airbrush

Hur bra är dessa med ditto från Biltema? Någon som har gjort en jämförelse?

Biltema har lite mer urval när det gäller airbrush, men är dyrare när det gäller kompressor och slang.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Hayabusa]
2019-06-02 21:03
#23

#21 Håller annonsen vad lovar så är det ett klipp.

PAK43
2019-06-04 10:35
#24

Utan att veta säkert så ser ju alla airbrush-kompressorer utan tank och några med ut att vara samma som Jula-kompressorn. Jag gissar att alla kommer från samma fabrik från början, sen diffar priserna om det sitter tryckregulator och avskiljare på dom. Jag har kört med en sån motsvarande jula-grejen i tio år (fast med regulator och avskiljare med från början) utan andra problem än att gummifötterna lossnade. Den blev varm vid långa sessioner, men eftersom sprutan nästan alltid kladdade ihop innan dess så var det inget problem. Sen bytte jag färg och kunde hålla på hur länge som helst utan strul, så då bytte jag till en kompressor med tank. Köp Biltemas, den har regulator, jag tror det kommer funka utmärkt.

[Ilmavoimat]
2019-06-04 20:18
#25

Då kör jag på Biltema.

Tusen tack!

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Xerxes Caesar
2019-06-06 09:55
#26

Tänkte bara tipsa om något som jag använde fram till jag skaffade kompressor för länge sedan. Om man är nybörjare eller bara vill pröva på så kan man använda tryckluft på burk. Jag vet inte var man får tag på det här i Sverige nu men hittade en från Revell på amazon.

Timac
2019-07-23 10:42
#27

Hejsan, förlåt om detta kan anses som kapning av påbörjad tråd men jag tänkte att det var bättre att fortsätta fråga om kompressorer i redan startad diskussion.

Jag har bestämt mig för att testa att airbrusha modeller (Warhammer 40k) och har därför skaffat mig en https://www.hobbyland.se/product/harder-steenbeck-ultra och håller nu på att leta kompressor. Mina preferenser är en kompressor med tank, tyst men inte allt för kostsam. Har någon av er erfarenheter med denna modell https://www.energishop.se/product/kompressor-med-vattenavskiljare-och-tryckregulator-es189 ?

 När jag sökt runt på nätet har jag upptäckt att de verkar vara ”samma” modell som säljs under olika märken om och om igen i den här prisklassen. Om så är fallet, finns den jag länkat till ännu billigare under annat märke? Tacksam för all input jag kan få! 

/Tim

Annons:
PAK43
2019-07-31 17:19
#28

#27 jag har en sån. Det jag har reagerat på är att den nästan aldrig lyckas fylla tanken om jag inte bara låter den stå. Jag har inte plats att låta den stå, så när jag kör så går kompressorn hela tiden och tanken funkar mest som en tryckutjämnare. Kan vara bra att veta. Sen är den tämligen tyst osv, så inget störrre problem för mig att kompressorn går, men det var inte det så jag trodde den skulle funka.

Upp till toppen
Annons: