Annons:
Etikettpansar
Läst 883 ggr
DIOWORK
2018-12-27 10:21

Zimmerit

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och god fortsättning! Jag förbereder en tank med Zimmerit och läser på så gott det går om detta. Det verkar finnas färdig Zimmerit från Tamiya, Eduard och Atak. Och såklart kan man göra egen. Vad är era erfarenheter och har ni bilder på Zimmerit ni själva lagt på? Jag har kollat på lite äldre trådar men känner att detta tema behöver uppdateras. Tamiya är som klistermärken förstår jag, Eduart är ets man får limma men är Atak tunna plastskivor man limmar utanpå original plasten? Lägger med bilder på de olika fabrikaten så alla ser. Först Tamiya

Annons:
DIOWORK
2018-12-27 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
2018-12-27 10:22
DIOWORK
2018-12-27 10:23
#3

Jag har kollat på denna filmen och blev sugen på att testa metoden.

DIOWORK
2018-12-27 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sedan tidigare har jag köpt Tamiyas ”spackelverktyg”. Testade med vanligt snabbspackel på tub.

DIOWORK
2018-12-27 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Testade på ett resintorn. Gjorde det bara snabbt och inte så noga, jag inser att det är möjligt att göra själv. Det är ju en sorts spackel även i verkligheten som kletades på och måste ha mönstrats ju med olika ”spackelspadar”

DIOWORK
2018-12-27 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här med lite färg på som test. Jag inser dock att när man gör själv kan det bli kladdigt i kanter mm. Som sagt vad är era erfarenheter?

Annons:
DIOWORK
2018-12-27 10:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Som sagt, det ser ”hemmagjort ut” även från fabrik men pålagt med viss vana!

DIOWORK
2018-12-27 10:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fördelen med vattenbaserat spackel är att det går att tvätta bort om man inte blir nöjd:) Nu är jag mycket nyfiken på vad ni har att säga i detta ämne!? /Erik

[Hayabusa]
2018-12-27 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Enda riktiga erfarenheten jag har, är Ataks Zimmerit. Här på en Tiger II i skala 1:72

Decaius
2018-12-27 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag gjorde ett försök med milliput och egentillverkat verktyg en gång. https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5566cac38e0e74587d002e09-gb-73-sdkfz-184-elefant-trumpeter-172

denstore
2018-12-27 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Det blIR snyggast om man gör det själv. Jag är inte så förtjust i Eduars etsade då det är svårt att få kanterna snygga. Lite samma sak med Atak, även om det blir mycket bättre än Eduards. Om man är någorlunda noggrann, så blir faktiskt Tamiyas ”dekalvariant” bättre än väntat. Jag gjorde en Panzer IV:a i höstas som väntar på målning.

Janne Nilsson
2018-12-27 13:03
#12

Eduards suger då den är fotoetsad. Kanske den fungerar i 1/72.

Tamiya skulle vara okej om man inte behövde göra alla hålen själv och att limmet är lite sisådär. Släpper lätt i kanter och speciellt kurvade ytor.

Atak är väl mitt val när det gäller köpe-zimmerit. Resin anpassad för specifika modeller. Fanns ett liknande märke som hette Cavalier.

Att göra själv med rakor låter sig göras på vissa förebilder. Se till att de inte blir böjda.

De få gånger jag har gjort själv har jag blandat Magic Sculpt med Duro. Talkat och kavlat ut riktigt tunn för att sen mönstra med ett hjul från AFV Club som säljs för det syftet. När sen leran håller mönstret men ännu är lite mjuk så limmar jag på det med superlim där det ska vara och trimmar ner samt förbereder för verktyg och annat som ska sitta utanpå. Jobbar med vissa sektioner i taget.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
2018-12-27 14:10
#13

Zimmerit är ju ett spännande kapitel, har provat att göra själv en gång, tamiya tiger ll, tyckte det gick hyfsat, men om jag gör det igen så ska det nog göras innan olika detaljer klistrats på. Men som du noterar så även från fabriken kunde det se lite kladdigt ut. Fördelen att göra själv är ju att det är lättare att simulera skav, trasiga områden

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
DIOWORK
2018-12-27 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tack så mycket för era kommentarer! Ja detta är en hel vetenskap. När man tittar på bilden här så syns det verkligen att det är en pasta som kletats på och bearbetats för hand. Jag hade helst velat sätta ihop vagnen helt och lagt på materialet sist av allt, tänkte först att de måste gjort så på fabriken men på vissa bilder ser det ut som en del saker sats på efteråt. Iallafall har den som kletat på massan vetat exakt var den INTE skulle appliceras. I mitt fall är det 1/35 jag skall prova. #9, 10, det ser riktigt bra ut! Speciellt eftersom det är 1/72, många detaljer blir så otroligt mycket svårare att få snygga i 1/72 jämfört med 1/35. #11, Tamiya dekalerna ser lovande ut:) /Erik

Upp till toppen
Annons: