Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Flyg

Byggtråd 1:72 P-51D Mustang Tuskegee Airmen

2018-12-24 21:30 #0 av: Ilmavoimat

Det kommer att dröja ungefär två månader tills dess att alla grejorna till mitt CAC CA-13 Boomerang-projekt har levererats, så därför kör jag igång med ett annat projekt under tiden, ett som faktiskt ligger mig varmt om hjärtat.

Som bas kommer jag att ha Tamiyas alldeles förträffliga byggsats och till detta har jag köpt ett cockpit-set, extra vapensikten samt de nödvändiga dekalerna.

Jag lägger inte upp några bilder på innehållet i lådan, då det säkert går att ta reda på genom internet.

Dessutom så blir detta en bra övning i att använda fotoetsdelar.

Om detta bygget kommer att bli en hundra procent historiskt korrekt förebild eller en halvt om halvt fiktiv Tuskegee Airmen-maskin får komma rent spontant under själva bygget.

Tanken är i alla fall att det ska sätta igång strax efter nyår.

Jag har tidigare byggt en Tuskegee Airmen-Mustang med en Academy-byggsats som bas och ett hopkok av dekaler som utsmyckning, och det resultatet blev inte riktigt som jag ville ha det.

Därför gör jag nu om bygget fast med rätt utsmyckning redan från början.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2019-03-10 10:41 #1 av: Ilmavoimat

Upptäckte att jag har J26-dekaler hemma (var från början till ett annat projekt, som inte kommer att slutföras) och kommer eventuellt att istället bygga en J26 Mustang istället.

När det gäller metallfärger så kommer jag helt och hållet att övergå till Humbrol.

H56 är för gråaktig i tonen och H11 är alltför silvrig, så min fråga är vilken Humbrol-färg som passar bäst för att efterlikna ren metall?

Anmäl
2019-03-10 20:23 #2 av: JaGa

Testa Humbrol metalcote färger 27001 & 27002
https://www.humbrol.com/us-en/27001-aluminium-metalcote-14ml-enamel-paint.html

https://www.humbrol.com/uk-en/27002-polished-aluminium-metalcote-14ml-enamel-paint.html
Färgerna kan man polera upp i lämplig lyster när färgen torkat.
Byggde själv den gamla Airfix J 26:an med dessa färger för en massa år sedan. Blev väldigt nöjd med resultatet...😃

Robert Bergvall har gjort dom här fina dekalerna: http://www.mooserepublic.se/wp-content/uploads/2016/11/J26MustangInstructionsPart2FrontMRD.jpg Bl.a. kan du bygga Vit Adam. Flottiljchefen Knut Lindahls personliga Mustang, med en grymt vacker mustangmålning på flygkroppen. Hans son Jan (som sorgligt gick bort i Cancer för några år sedan) var medlem i vår IPMS Uppsala förening. Han var en fantastisk byggare!

Anmäl
2019-03-10 20:58 #3 av: JaGa

Jag tog den här bilden när jag var på F16 museum i somras.
Det är en kopia på originalet som var målad på Knuts kärra.

Anmäl
2019-03-31 10:50 #4 av: Ilmavoimat

Här är min gamla P-51D Mustang, som jag inte är nöjd med av olika anledningar. Istället för att vara ett planerat bygge så blev det ett ihoprafs av diverse olika dekaler, vilket helt enkelt inte ser bra ut.

Min dåvarande efterforskning, som var ganska intensiv, gav mig informationen att de västallierades flygplansburna raketer var målade så som de under vingen på Mustangen här: Vit kropp, svarta fenor, olivgrön stridsspets, silvriga och svarta fästen samt svarta plåtar på undersidan av vingarna där raketerna var fästa.

Stämmer den här bilden?

Var det först under Koreakriget som raketerna blev helt grönmålade?

Jag är eventuellt inne på ett parallellt bygge med både en svensk J26 och en P-51D tillhörande Tuskegee Airmen, den senare bestyckad med raketer. I såna fall så kommer jag att köpa samma Revell-byggsats på nytt.

Anmäl
2019-04-02 20:39 #5 av: Ilmavoimat

Hittade de här två bilderna...

Det var de här bilderna som jag hade som förebilder för mina raketer.

Kanske någon här på forumet kan hjälpa mig med färgerna?

Anmäl
2019-04-02 20:59 #6 av: WildeSau

#5 Ange gärna källan var du  lånat bilderna ifrån.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.