Annons:
Etikettallmänt
Läst 699 ggr
[Ilmavoimat]
2018-12-20 20:29

Hjälp med identifiering av mekanikerfigurer!

Jag kompletterade mina 1:72-figurer med Airfix-byggsatsen innehållande Luftwaffe-mekaniker, främst för det redan pågående träningsdioramat.

De allra flesta mekanikernas arbetsuppgifter och utrustning är självförklarande, men vad är det de gör som jag har markerat med 01-05? Framför allt, vad exakt bär figur 01 på för något?

På frambilden så håller mekanikerna på att serva en Bf 109E, men motsvarande figurer borde väl gå att använda hos en Bf 109G eller Fw 190A.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
JaGa
2018-12-20 22:56
#1

Hej Morgan,

Figur nr.1 ser ut att hålla  i ett kanonrör, typ BK3,7 (som sitter på t.ex. Ju 87G).

Här har du en bra sida om Airfix luftwaffe-figurer: http://www.plasticsoldierreview.com/Review.aspx?id=466

http://www.plasticsoldierreview.com/Index.aspx är en riktigt bra sida om figurer i 1:72 & 1:76.

Decaius
2018-12-21 10:13
#2

Den som ligger lite på sidan, som du märkt upp som 3 ser ut som han borde försiktigt skäras av från sin basplatta och placeras på en vinge eller liknande.. vet dock inte vad han håller på med. 4 skulle jag helt okvalificerat gissa pumpar ett däck till landningsstället..

JohanRydberg
2018-12-21 13:14
#3

Skulle tro att 02 har någon form av magasin med ammunition. 03 skulle kunna hålla i en färgspruta. Vad 05 gör är jag dock osäker på. Det ser ut som två slangar vilket kan tyda på en svets (men det saknas flaskor och han håller inte i slangarna som om det vore en svets). Det skulle kunna vara en strömkabel, eller så är det någon form av tankning (men jag tycker nog att höjden stämmer dåligt med placeringen på tanklocket på sidan av en Me109).

/johan

Roca
2018-12-22 00:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Morgan; Nr 5, honom använder jag som svetsare. Ska bygga ett par gastuber också eller köpa från hauler.cz.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2018-12-22 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nr 4 passar fint på vingen till en Bf 109 F, tankar 87 oktan.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Ilmavoimat]
2018-12-22 10:06
#6

Det känns lite grann som om 01 och han till vänster med det stora verktyget hör ihop, och det ser onekligen ut som eldröret till en BK 3,7 cm, så i ett scenario med en pansarjägar-Ju 87 så borde de passa in fint. Eller i kombination med en bombplansförstörande Bf 110, som ju hade lite tyngre beväpning.

Det är också möjligt att 03 som står upp och 04 går att använda tillsammans, t.ex. på vingen till en He 111. Slangarna går ju säkert att para ihop på något sätt.

Figur 05 är nog, när jag tänker efter, en svetsare, för jag har sett liknande bilder där man just svetsar på t.ex. en pansarvagn och då har gastuberna på stora vagnar.

Den knästående 03 skulle jag vilja säga tankar ett flygplan och går säkert att kombinera med ett 200 liters-bensinfat.

Men det är en gåta vad exakt 02 håller i handen. Ett filter av något slag?

Hur som helst, nu tar jag en paus ifrån modellbygget fram till februari och sätter därefter igång igen. Gott om tid över att fundera på hur jag ska implementera de här figurerna.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Upp till toppen
Annons: