Annons:
Etikettallmänt
Läst 4207 ggr
Karkka
12/12/18, 7:09 PM

Testa att bygga plast modeller

Hej.

Om tråden ligger fel så är det bara att flytta den. Tycker att det bör finnas separat del för plast och trä modeller, som det är nu så är det rätt rörigt att navigera i forumet.

Vill testa på detta, men det är en djungel att välja en bra första modell. Tänkte väl att flygplan känns enklast.

Vilken modell är lämplig att lära sig grunderna? Wingnutmodel riktigt fina modeller men det är nog en bit bort.

Har ingen airbrush.

Vettiga verktyg. Nu har jag kopierat denna lista.

Vilka fabrikat är att föredra, är ett verktygskit ngt att ha kostar typ 350kr eller är det för billiga grejer.

  • hobbykniv
  • slippapper av varierande grovlek (# 400 – 1000)
  • lim
  • maskeringstejp
  • ett antal modellfärg
  • penslar
  • modellspackel
  • gummiband, klämmar
  • tandpetare

Senare kan du komplettera din verkstad med t.ex. dessa verktyg.

  • filer, speciellt i små grov- och storlekar
  • pincetter
  • tång
  • skalpell
  • borrar
  • olika typer av tejp
  • färgmixer
  • minisåg
Annons:
wooderson
12/12/18, 7:50 PM
#1

Välkommen, är inte så insatt i flygmodelerna men tamiya gör fina och lätta att börja med satser

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Ilmavoimat]
12/12/18, 8:09 PM
#2

Börja med de färger som behövs till den plastbyggsats du vill bygga och bygg sedan succesivt upp antalet färger vid byggbordet. Airbrush är inget måste, pensel duger bra tycker jag själv. Lim naturligtvis, avbitartång, en vass kniv, slippapper och så vidare.

Det finns fingerborrar att köpa, alltså sådana där du kan fästa t.ex. ett 0,5 mm-borr och enbart med handen borra hål i t.ex. kulsprutemynningar.

Börja enkelt och arbeta dig uppåt när det gäller byggsatser, komplexitet och utrustning.

Och framför allt, BYGG FÖR ATT DET ÄR ROLIGT!

Den här hobbyn ska vara rolig att utföra och inte kännas som en belastning bara för att "alla andra kan mycket bättre en du själv". Du är på en nivå och de andra på en helt annan, det är helt enkelt så. Till slut når du dit också.

Tamiya gör som Woodson sa mycket fina byggsatser, som är lätta att bygga ihop. Jag personligen skulle undvika Academy (mycket dåliga dekaler!), Italeri (mycket dålig passform!) och Airfix. Revell gör också fina modeller som lämpar sig väl för nybörjare, och dessa finns bl.a. att köpa i leksaksaffärer.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Hayabusa]
12/12/18, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den här boken kanske kan vara något att börja med?

Micke_MM
12/12/18, 9:27 PM
#4

Välkommen ! Bygg och ha kul det är det viktigaste

ubjs
12/13/18, 10:19 AM
#5

När det gäller målning så skulle jag rekommendera en sprejburk med grundfärg som man sprejar på innan man penselmålar. Jag tycker det blir lättare att få det att täcka om man har en grundfärg under. Jag brukar spreja ute, även på vintern, för att slippa lukten och dammet.

commander79
12/13/18, 5:28 PM
#6

Vad skulle det vara för fel på nya Airfixmodeller? Dom är hur fina som helst, superbra dekaler, lättbyggda och framför allt för nybörjare; prisvärda. Köp en nyare Airfixutgåva, alltså byggsatser utvecklade sen några år tillbaka. Vissa är bara nyutgåvor av gamla grejer. Dom är mindre skojiga att ta sig an… :)

Annons:
starhawk
12/14/18, 7:43 AM
#7

Bland verktygen skulle jag lägga till, i första listan, en s.k. spruecutter. Det är ibland rätt trångt mellan delarna på gjutramarna, då är en spruecutter guld värd. Se till att det finns kvar en hel del av ingjötet och finkapa bort det med en nagelknipsare.

Tamiya är ett rätt säkert kort, jag har byggt åtskilliga modeller från dom endast en var lite tveksam vid bakhjulen annars helt perfekt. Academy gör bra modeller men dekalerna är hemska, tunna och ömtåliga. Jag har byggt rätt många Italeri modeller och aldrig uppfattat det som dålig passning, däremot är dekalerna rena pansarplåten, det går åt massor med Microsol för att mjuka upp dom. Fujimi gör bra flygmodeller och har ofta med piloter, något som oftast saknas i andra modeller.

Färg samlar man på sig vartefter men som ubjs påpekar är det bra att grunda med någon primer, Tamiyas vita och grå är säkra kort, glöm bara inte bort att maska klara plastytor först!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Karkka
12/15/18, 12:08 PM
#8

Tack för alla svar, ska kolla upp lite modeller och boken.

Jag gör väl en liten lista här på inköp så får ni kommentera.

Karkka
12/16/18, 3:35 PM
#9

https://www.hobbyland.se/

Dom här var dom enda som hade boken för 199kr.

Tänkte passa på att beställa nån modell samt alla tillbehör som behöves för att bygga den.

https://www.hobbyland.se/product/revell-saab-jas-39d-gripen-twin-seater-1-72

Sökte på färgnr men verkar som att dom inte finns på hemsidan. Är väl best med acrylfärger att börja med. Blir ju till att penselmåla.

Verkar som att dom har ett väldigt dålig lager av verktyg.

Vilka hemsidor rekommendera ni att beställa från

ROBBAN68
12/16/18, 3:52 PM
#10

Jag vill inte göra reklam, men eftersom du frågar så…. Jag köper i princip det mesta från Conrad. Har hört många som är missnöjda med dom, men för mej har det alltid funkat riktigt bra.  Man kan betala med banköverföring och leveranser på 3-5 dagar.

Robert C

Karkka
12/16/18, 8:18 PM
#11

Eftersom den förra modellen jag länkade till använder lösningsmedel baserad färg, så kanske inte det är bäst för nybörjare?

Den här:

https://swehobby.se/index.php?route=product/product&product_id=138518&search=viggen&category_id=0

Fick googla fram byggmanualen för att hitta rätt färger, dock hittar jag inte dessa på hemsidorna http://www.tarangus.se/wp-content/uploads/2014/11/TA4803_brux_final.pdf

Varför är det så dåligt med info om modellerna på hemsidorna. väldigt svårt för nybörjare att hitta rätt.

starhawk
12/17/18, 7:19 AM
#12

#10: Problemet med Conrad är att dom inte har någon Kundtjänst så om det blir problem så får man inte tag på dom. Är det däremot inget problem så funkar det bra, men det vet man ju inte på förhand.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Karkka
12/17/18, 6:18 PM
#13

Det ska finnas ett kit med färg mm

https://www.scalemates.com/kits/1027763-revell-63956-saab-jas-39d-gripen-twinseater

Hur kommer det sig att dessa färger inte stämmer överens med detta kit, är ju bara 4 st mot 11st.

https://www.hobbyland.se/product/revell-saab-jas-39d-gripen-sttwin-seater-1-72

Står att det är Aqua men på andra kittet är det email.

Hur ska man som nybörjare hitta rätt grejer, har kolla igenom färgkartor mm men vissa färger finns från andra tillverkare medans andra inte finns.

Annons:
JaGa
12/17/18, 8:35 PM
#14

På IPMS Stockholms hemsida: https://www.ipmsstockholm.se/home/ finns väldigt bra sidor med tips och råd om mycket. Här har du länkar till färgreferenser som du kanske kan ha nytta av: https://www.ipmsstockholm.se/home/urbans-color-reference-charts-part-i/ https://www.ipmsstockholm.se/home/urbans-colour-reference-charts-part-ii/

Karkka
12/17/18, 8:41 PM
#15

 Vad är skillnaden mellan dom två kiten jag länkade till, det stämmer inte med antalet färger.

JaGa
12/17/18, 8:42 PM
#16

Man ska aldrig helt lita på vad modelltillverkaren rekommenderar för färger till sina modeller! Det kan bli helt fel färger då, mot vad det är i verkligheten. Fast det behöver inte göra något, så länge man själv har kul och är nöjd när man bygger…😃

Karkka
12/17/18, 8:47 PM
#17

Hmmm. då blir det genast svårare. Jag vill ju ha ngt att börja med, för att se om intresset finns. man tappar bort sig lite bland alla modeller, färger mm.

commander79
12/17/18, 11:38 PM
#18

Grejen är väl den att man inte skickar med alla färger utan dom nödvändigaste. Till dom största ytorna. Vill man pilla med resten så får man komplettera med fler färger. Tanken med såna ’all inclusive-prylar’ är väl just att man ska kunna testa för en relativt vettig peng…? Förmodligen ganska få som vill pröjsa för alla färger. Är väl bara att klippa till och se om det kan vara nåt…

starhawk
12/18/18, 7:51 AM
#19

Köp den med minst färger, är det nåt du vill måla utöver det så går det ju att köpa den färgen/färgerna separat. Jag har en hel del av dom där små plastpytsarna stående som dom levererar med modellerna flera av dom oöppnade. Dom blir antagligen stående tills dom torkar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

wooderson
12/18/18, 8:38 AM
#20

jag brukar resonera så här. 1 jag väljer en modell som jag gillar/tycker ser cool ut. 2 jag tar en färg som jag tycker verkar kul att ha på modellen. gärna nära orginalet, men det är inget tvång att ha just den rätta nyansen för min del. hyffsat likt är helt ok för mig. sen bygg och måla. rekomenderar att du använder akrylfärg oavsett, det luktar mindre och fungerar att använda i köket. till någon av mina första modeller som jag byggde bara för att se om jag gillade det, så hade jag bara 6 färger 2 varianter av grönt, brunt, svart, metall, vit och två penslar. sen har jag utökat från det. så mitt råd är gör det inte krångligare än det behöver vara.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
starhawk
12/18/18, 3:02 PM
#21

Akrylfärger i all ära men när det gäller ljusa kulörer är enamel att föredra, målade en gång på tre lager vit akryl utan att få någon ordentlig täckning, enamelen täckte däremot bra. När det gäller mörkare kulörer fungerar akrylen bra.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Karkka
12/18/18, 8:28 PM
#22

Har gått igenom jas gripen manualen, och listat de färger som behövs, även två st borrar, sen stod det Clear på vissa detaljer, vet inte om det är nån vätska eller om detaljen är transparent.

https://www.hobbyland.se/product/revell-saab-jas-39d-gripen-twin-seater-1-72

https://www.scalemates.com/products/img/5/4/9/974549-17-instructions.pdf

Går åt 11 st färger enamel, dock finns ju samma i Akryl, kanske är bäst att ta det så inte hela lägenheten luktar. Vet inte hur användbara färgerna är till andra modeller.

Annars verkar den modellen ganska bra, som det är nybörjarmodell återstår väl att se.

Karkka
12/23/18, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Blev köp av Jas 39 gripen. Har dock lite funderingar har precis börjat och undrar om ni har tips på hur man bäst målar dessa små detaljer. Jag limmade ihop sidobitarna tror set blir enklare att måla samt att man inte förstör färgen med limmet.

Ser nu på bilden att jag slarvat lite med putsningen av delarna, så smått att se. tror dock inte det kommer att synas.

Köpte enbart arcyl, har läst att man bör späda ut färgen?

Karkka
12/23/18, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Gick visst inte att infoga flera bilder i samma svar.

starhawk
12/23/18, 8:58 PM
#25

Vid det här laget vet du säkert att Clear är dom genomskinliga delarna, Vad färgen beträffar: Enamel kan ibland vara ganska så tjock, Acryl däremot har jag aldrig behövt späda ut, om den inte i undantagsfall stått väldigt länge och tjocknat till lite men det är sällsynt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Karkka
12/23/18, 9:53 PM
#26

Japp, såg det att clear är dom klara delarna.

Har målat stolarna, blev väl sådär, skitsvårt när allt är så smått, och tayimas akryl var inge bra alls att penselmåla.

starhawk
12/24/18, 2:09 PM
#27

#26: Jag har penselmålat massor av Tamiya färger med mycket gott resultat, så frågan är rörde du om den ordentligt innan? Det är det vanligaste felet! Hur många lager lade du på? Tamiya täcker i bästa fall vid andra strykningen, ju ljusare kulör desto mer lager behövs.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Karkka
12/25/18, 10:43 AM
#28

Okej, bra att veta. Jag skakade och rörde om iaf vad jag tyckte var ordentligt men det behöver ju inte vara det för det. Man liksom målar bort färgen under. Sen blir färgen inte snygg efter den torkat, ser väldigt penselmålat ut, men sen är stolarna väldigt små och svårt att måla snyggt. Dekalren sitter inte fast heller, blötte upp dem i vatte och sen förde över på modellen, men dom fastnar inte, tänkte köpa dekalvätska men enligt boken som länkades behövdes det inte. Det här ju min första modell så har väl inte extrema krav. Boken förövrigt är väldigt bra, så tack för tipset, man kun ju hitta allt på internet men bra att ha allt sammlat i en bok

commander79
12/25/18, 11:04 AM
#29

Tamiyas akryl är inget att penselmåla med enligt min mening. Använder man deras lackfärger blir resultatet garanterat bättre. Ska man lyckas pensla akryl så gäller det att färgen får torka ordentligt mellan varven annars släpper underliggande lager lättare än vad man någonsin skulle önska. Att tänka på med dekaler… På matt yta fäster inga dekaler. Iaf inte i längden. Dom kommer släppa, garanterat. Om inte annat så blir det en ful ’silvrig’ fläck där du inte har något tryck utan bara genomskinlig dekalfilm. För att råda bot på detta problem skall du lägga dekalerna på en blank, eller iaf väldigt jämn yta. Matt, penselmålat underlag är det absolut värsta utgångsläget för ett bra resultat vad gäller dekaler… Övning ger färdighet! Ös på :) /Andreas

Karkka
12/25/18, 11:20 AM
#30

Haha. Ja då har jag nog snart gjort de flesta nybörjarmisstag redan på första byggsydan :) men dekalerna som sitter på sidopanelerna i cockpit där plasten är gjutet med knappar, så kommer det ju inte att funka så då vet jag inte hur dom tänkt sig, även där står det att det ska målas, två fel på samma yta för dekaler.

JaGa
12/25/18, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Kul att du hittat till Modellbygge i fokus forum. Här kan man få många tips och råd om modellbygge, dessutom ett väldigt inspirerande att få följa andras byggen här…😃 Jag vill gärna också rekommendera alla olika lokala modellbyggar-föreningar som har väldigt trevliga verksamheter runt om i landet. Här har ni länkar till IPMS Sveriges lokalföreningar: http://www.ipmssverige.org Det är möjligt att det finns andra modelbyggarföreningar också! Själv känner jag bara till den här: https://m.facebook.com/CapitalCityModelers/?locale2=sv_SE Förutom en mängd olika modelljärnvägs & skalabåtsföreningar…😊 Det brukar vara väldigt trevligt och lärorikt att få träffa andra. Dessutom är det lite lättare att ge tips och råd ”live” när man träffas. I vår lokalförening har vi haft ”Airbrush-kurs” vid olika tillfällen. Vilket har varit väldigt uppskattat och välbesökt när vi haft det!

Janne Nilsson
12/25/18, 4:41 PM
#32

Har du primat modellen innan? Många har haft svårt att penselmåla med Tamiaya-färger.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Karkka
12/25/18, 7:17 PM
#33

Har bara målat och satt ihop smådelar, kanske primar sen när hela planet ska målas, dock är det två ton, nosen och undersidan har en kulör som går upp lite på sidan verkar det som. Där kan det nog bli komplicerat att få till snyggt

Janne Nilsson
12/26/18, 12:18 AM
#34

Om man köper en primer på sprayburk så underlättar det väsentligt för  färgen som ska läggas på sedan. Men jag skulle vilja föreslå att du penselmålar med Vallejo istället för Tamiya.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Karkka
12/26/18, 9:10 AM
#35

Testade ammo of mig, och den var lite bättre. Bör man prima alla delar som ska målas. Man får tänka lite när man bygger, för ska hela planet målas så får man maska bra myckte om man sätter dit landnigshjul, bomber mm. Målar man planet före så finns ju risken att limmet letar sig över allt.

Janne Nilsson
12/26/18, 7:50 PM
#36

Brukar bygga så mycket som möjligt. Utnyttjar naturliga skarvar som delkonstruktioner som i det här fallet, landningsställen och huven.

Hade byggt samman så mycket som möjligt av sittbrunnen innan man sätter ihop kroppshalvorna och primat detta och sen målat. Gärna stolen lös om det låter sig göras. Sen bygga ihop resten men landningsställ och huv lösa, maskera sittbrunn och prima för att sedan måla.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

JaGa
12/26/18, 8:59 PM
#37

Glöm inte heller att sätta dit tyngd i nosen, så den inte blir en ”tail sitter”

Karkka
12/27/18, 8:18 AM
#38

Det har jag glömt, testmålade hela planet med en billig airbrush som jag lånade, färg blev det. Men kommer få slipa allt och måla om.

JaGa
12/27/18, 10:26 AM
#39

Här har du en länk till:  https://marcusmodels.net/

En väldigt bra och trevlig sida, med både tips och film om modellbygge.

[Ilmavoimat]
12/28/18, 9:29 AM
#40

Jag använder uteslutande Tamiya X- och XF-färger och anbringar dessa uteslutande med pensel. Som det skrivs ovan, man måste skaka den väl innan användning och om det behövs även röra om det som finns i botten med ett penselskaft. Så brukar åtminstone jag göra.

https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5b9ff52ece12c478c600587d-132-pilotfigur-kapteeni-matti-dahl?4d712449b9cb462141046027-1

Figuren i det ovan länkade inlägget är helt och hållet målad med X- och XF-färger, varav mer än hälften har använts till att torrborsta på redan grundmålat färglager, dvs. allt ljusare nyanser av resp. färg. Samma princip går säkert att använda vid flygplansbyggen, även om jag - trots över 15 byggda flygplan genom åren - inte själv har gjort så.

Även jag gör ibland - trots mångårig erfarenhet - felet att inte vänta tillräckligt länge, så att det första färglagret hinner torka och förstör därmed föregående målningsresultat.

Tålamod och rätt "flöde" i målningsarbetet är nyckeln till att få ett bra resultat.

Däremot så tänker jag om när det gäller XF-metallfärgerna och tänker i fortsättningen använda mig av Humbrols motsvarigheter, då jag personligen anser att dessa ger ett bättre metallresultat, även om torktiden är betydligt längre.

Även Tamiyas mattlack är enligt min erfarenhet totalt urkass att anbringa med pensel, då den mycket, mycket lätt ger en mjölkvit hinna utanpå målningsresultatet, som man ofta har lagt ner många timmar på att få till bra. Även här använder jag Humbrols motsvarigheter.

Sedan så är det också mycket viktigt med bra penslar! Jag köpte superdetaljpenslar hos Panduro, gör inte det. Efter några gångers användning så blir spetsen "tjock", även om jag blöter ner den för att återigen ge den en spetsig form och därefter förvarar penseln upp-och-ner inuti sitt skyddshölje.

Nu har jag köpt tre penslar under en julmarknad vid ett stånd, där man sålde penslar av alla de slag. Man måste ju våga prova nya saker, så jag får se hur dessa penslarna är att arbeta med.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Karkka
12/28/18, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Svårt att se på bilden men, har målat 5 tunna lager med pensel tamiya x-19 utspädd med lite vatten. Dock så är det penseldrag och inte helt täckt överallt, målar jag på mera så kommer nog inte panellinjerna att synas, syns redan nu ganska dåligt. Ytan känns även lite som plush inte alls hård yta. Vad gör man för fel. Försökte måla så noga och fint jag kan. Trodde jag skulle kunna måla över nedslipade limfogar och täppa igen lite springor men det gick inte

Annons:
commander79
12/28/18, 5:32 PM
#42

Du kommer aldrig att få nåt bra resultat med penselmålning. Vissa lyckas, det har man sett på nätet. Men det är extremt få. Ytan tenderar att aldrig bli riktigt hård om man nu inte räknar torktiden i år…:) Penseldragen är följdaktligen snudd på ofrånkomliga. Möjligen går det att lösa med ett antal mellanslipningar. Dock får ju ytdetaljerna, som du skriver, stryka på tafsen ju fler lager man kletar på… Ska resultatet tas till nästa nivå är det airbrush som gäller. Vissa effekter är liksom inte möjligt att få fram med pensel. Det är nog att se som ett verktyg att använda i början när kraven på finish inte ligger högst på listan. Appropå små skavanker och icke tillräckligt bra fixade skarvar och dylikt; dessa kommer inte att bli mindre framträdande under färg. Snarare tvärt emot… Kämpa vidare! /Andreas

Karkka
12/30/18, 2:43 PM
#43

Sitter och funderar över om jag kan pensla på färg på planet och sen sätta dit dekalerna eller behöver jag klarlacka innan, kör med akrylfärg. Sen om jag ska ge mig på att vädra lite för att testa på, känns som det här planet blir lite försöks modell. Behöver jag då för klarlacka sen vädra med ex en svart kulör som är väldigt tinnad, sen vänta tills alla torkat sen polera bort överflödet.

Läste att man kunde polera ytan med en t-shirt innan applicering av dekaler.

starhawk
1/1/19, 12:42 PM
#44

Att klarlacka före dekaleringen är en bra idé, det är mycket enklare att få dekalen slät och fin då. Tyvärr kan man som regel inte nöja sig med att klarlacka "fläcken" där dekalen skall sitta utan man måste klarlacka hela området, ibland hela planet. Efter att dekalen torkat så är det dags att klarlacka själva dekalen, då har den ingen chans att lossna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Karkka
1/2/19, 7:25 PM
#45

Det är verkligen en djungel det här.

Jag sitter och försöker få ihop en beställning, för att göra klart min modell, tänkte köpa spackel, en panel wash för att testa lite, dekal vätska, clear coat. ju mera man läser desto svårare blir det och framförallt när svenska butiker har hälften av det man vill ha, bli onödiga frakt kostnader om man ska beställer lite från flera, antingen tittar jag på fel webbutiker eller så är utbudet i Sverige halvdant.

Så. hur ska jag göra för att få ett hyffsat resultat.

Jag har acrylfärger, men för att sätta dit dekal behöver det läggas på en clear coat, sen på med dekalvätska sen dekalen sen ev, wash sen clearcoat igen, problemet är att det finns olika typer som kan lösa upp färgen.

Hur gör ni som hållt på länge. vill lära mig så jag kan köpa flera modeller utan att känna att man testar sig fram på nya modeller blir en bra slant innan man känner att man får grepp om byggandet

JaGa
1/2/19, 8:20 PM
#46

Köp billiga enkla och lättbyggda modeller till att börja med, som går snabbt att färdigställa. På det sättet får du möjlighet att träna alla byggmoment ofta. Här har du en bra svensk modellbutik som har allt som du kan behöva i redskap, färger m.m. https://www.rebell.com Och här en till. http://www.alfahobby.se

Karkka
1/3/19, 11:58 AM
#47

Blev ett köp från alfa hobby, Köpte en Revell BF 109 level3 40 parts, förhoppningsvis enkel, med tillhörande färger främst från ammo of mig. dekal vätska, klarlack i spray.

Upp till toppen
Annons: