Flyg

1:72 Bf 109G-14 i What if-nattjaktutförande

2018-12-04 17:02 #0 av: Ilmavoimat

Då man bevisligen hyfsat framgångsrikt gjorde försök med Focke-Wulf Fw 190A-8 försedda med nattjaktradar i vingarna så tänkte jag så här:

Varför inte göra samma sak med en Messerschmitt Bf 109G-14?

Och här är slutresultatet. Radarantennerna kommer från Revells Fw 190A-8-byggsats och Bf 109:an är tillverkad av Hasegawa. Fälltanken är medvetet målad i en annan kamouflagefärg och kommer ifrån en misslyckad byggsats.

Kamouflagemönstret är inspirerat av de tvåmotorigas motsvarighet, fast i splinterform istället för i punktform. Jag valde även att göra märkningen av flygplanet mer spartansk och målningen enklare för att spegla de brist på resurser som präglade den sentida tyska krigsindustrin kämpade med.

Och då det rör sig om en renodlad nattjägare så spelar det ingen roll om de för manövreringsförmågan nedsättande kanongondolerna under vingarna finns monterade eller inte, i synnerhet då denna ska sättas in mot just fyrmotoriga bombflygplan.

Själva markeringarna valde jag att ha typiskt diskret, så som det var mot slutet av andra världskriget för tyskarna, vars jaktflygplan hade gått från att vara jägare till att bli villebråd.

Serienumret på stjärtfenan, 464549, kommer faktiskt ifrån en faktisk G-14, som tillhörde en idag okänd jaktflygenhet, och nedskjutningsmarkeringarna på stjärten gör gällande att den tyska piloten har oskadliggjort fyra sovjetiska och nio engelska nattliga inkräktare över det tyska luftrummet

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2018-12-04 20:00 #1 av: 91Karlsson

Härligt bygge Morgan! /Erik

Anmäl
2018-12-07 22:54 #2 av: Roca

Fint bygge! Bf 109 G nattjakt fanns också i verkligheten fast inte med stora antennerna då. Trevlig what-if-idé!

Anmäl
2018-12-08 10:44 #3 av: Decaius

Fint och inspirerande bygge!

Anmäl
2018-12-08 17:47 #4 av: wooderson

Mycket snyggt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2018-12-08 18:26 #5 av: Ilmavoimat

Jag får tacka och buga.

Tycker det är synd att slänga små, svårhittade detaljer såsom radarantenner och använder dem hellre till befintliga byggsatser och gör lite udda projekt.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2018-12-08 21:47 #6 av: Micke_MM

Väldigt snygg bygge/ Micke

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.