Annons:
Etikettflyg
Läst 1611 ggr
[Ilmavoimat]
2018-12-04 17:02

1:72 Bf 109G-14 i What if-nattjaktutförande

Då man bevisligen hyfsat framgångsrikt gjorde försök med Focke-Wulf Fw 190A-8 försedda med nattjaktradar i vingarna så tänkte jag så här:

Varför inte göra samma sak med en Messerschmitt Bf 109G-14?

Och här är slutresultatet. Radarantennerna kommer från Revells Fw 190A-8-byggsats och Bf 109:an är tillverkad av Hasegawa. Fälltanken är medvetet målad i en annan kamouflagefärg och kommer ifrån en misslyckad byggsats.

Kamouflagemönstret är inspirerat av de tvåmotorigas motsvarighet, fast i splinterform istället för i punktform. Jag valde även att göra märkningen av flygplanet mer spartansk och målningen enklare för att spegla de brist på resurser som präglade den sentida tyska krigsindustrin kämpade med.

Och då det rör sig om en renodlad nattjägare så spelar det ingen roll om de för manövreringsförmågan nedsättande kanongondolerna under vingarna finns monterade eller inte, i synnerhet då denna ska sättas in mot just fyrmotoriga bombflygplan.

Själva markeringarna valde jag att ha typiskt diskret, så som det var mot slutet av andra världskriget för tyskarna, vars jaktflygplan hade gått från att vara jägare till att bli villebråd.

Serienumret på stjärtfenan, 464549, kommer faktiskt ifrån en faktisk G-14, som tillhörde en idag okänd jaktflygenhet, och nedskjutningsmarkeringarna på stjärten gör gällande att den tyska piloten har oskadliggjort fyra sovjetiska och nio engelska nattliga inkräktare över det tyska luftrummet

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
DIOWORK
2018-12-04 20:00
#1

Härligt bygge Morgan! /Erik

Roca
2018-12-07 22:54
#2

Fint bygge! Bf 109 G nattjakt fanns också i verkligheten fast inte med stora antennerna då. Trevlig what-if-idé!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2018-12-08 10:44
#3

Fint och inspirerande bygge!

wooderson
2018-12-08 17:47
#4

Mycket snyggt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Ilmavoimat]
2018-12-08 18:26
#5

Jag får tacka och buga.

Tycker det är synd att slänga små, svårhittade detaljer såsom radarantenner och använder dem hellre till befintliga byggsatser och gör lite udda projekt.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Micke_MM
2018-12-08 21:47
#6

Väldigt snygg bygge/ Micke

Annons:
Roca
2018-12-09 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja det är roligt, helt i min smak! Jag byggde en Me 163 i liknande stil som nog var helt osannolik men kul tycker jag;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Ilmavoimat]
2019-05-01 10:14
#8

Då jag inte riktigt har varit helt nöjd med min tyska nattjägare så valde jag att göra den lite mer nattjaktanpassad. Egentligen är det väl min egen perfektionism som ligger till grund för detta.

Den här bilden illustrerar lite grann vad jag är ute efter. De vita markeringarna, och naturligtvis även de konventionella avgasrören, riktigt lyser i mörkret, vilket bara gör flygplanet lättare att upptäckas av de brittiska bombplansskyttarna.

Därför valde jag att måla samtliga vita fält med Panzergrau, då detta också var en färg som tyskarna hade tillgång till under kriget, så även 1945. På bilden rakt underifrån syns också flamdämparna till avgasrören.

Kanske man vid NJG 10 har fått tag i några överblivna färgburkar?

Jag har medvetet sett till att det ska se lite handmålat ut. Även NJG 10-emblemet har tonats ner genom att den vita bakgrunden har målats över med blågrå färg, likaså varningstexten under motorhuven på vänster sida, även om detta inte syns på bild.

Egentligen så återstår det bara att pensla på ett lager matt klarlack. I övrigt så är nu min nattjagande Messerschmitt Bf 109G-14 precis så som jag vill ha den.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Micke_MM
2019-05-01 15:15
#9

Mycket snyggt jobb😃

wooderson
2019-05-05 18:31
#10

Blev realistiskt, alltid kul när det finns en tanke bakom

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
2019-05-05 20:28
#11

Härlig Me109!

[Ilmavoimat]
2020-05-18 14:28
#12

Tänkte faktiskt bygga om den här fågeln lite grann, och nu ska det istället bli en slovakisk dagjaktkärra. Jag nämligen funderat ganska länge på vad som ska hända med de här dekalerna, som är överblivna ifrån mitt Fw 189-bygge.

Till min stora glädje så blev faktiskt serienumret på stjärten, som tillhörde en G-14 ifrån ett idag okänt jaktflygförband, helt oförstört, så att det går att "använda" på nytt. De återanvända restdekalerna måste nog också få sig en eller två omgångar med dekalvätska först innan jag vågar använda dem.

De var ganska sköra vill jag gärna minnas.

Förutsättningarna är faktiskt ganska goda, då den ihoplimmade byggsatsen ser bra ut. Det handlar mest om att måla med omsorg och därefter införskaffa stencil-dekaler till en sentida Bf 109G.

Återstår gör väl lite grann mer slipningsarbete, där jag inte behöver ta hänsyn till huven, då denna kommer att täckas över, och därefter kan arbetet sakterligen börja.

Vänligen, Morgan // Ilmavoinat

[Ilmavoimat]
2020-06-07 10:36
#13

Då har arbetet med mitt ombygge, som är ett rent bara-för-nöjes-skull-bygge, börjat på allvar.

Till att börja med så blandade jag till ungefärliga RLM 74-, RLM 75- och RLM 76-nyanser. Det är tur att man har många gamla färgburkar, som man inte är så rädd om utan kan slösa lite med.

Nosen blev klassiskt en tredjedel vit och två tredjedelar svart för snabb och omedelbar urskiljning bakifrån mellan en av de egna eller lede fi. Tyskarna insåg ju snabbt att denna sekund kunde vara avgörande för om jaktpiloten skulle överleva striden eller inte.

Därefter målade jag på Östfront-märkningarna under nos, vingspetsar samt runt bakdelen av flygkroppen. Huven ska ändå täckas över, så om den målas över spelar inte så mycket roll.

Fälltanken bibehölls i originalskicket ifrån innan ombygget.

Och resultatet ser faktiskt ganska lyckat ut!

Nu fortsätter arbetet med dekalerna, där de bräckliga MPM-dekalerna fick en trippelbehandling med flytande dekalfilm. Andra dekaler kommer ifrån mitt blivande Tamiya Bf 109E-7-bygge samt ur restdekalpåsen, i det sistnämnda fallet ifrån det italienska Airfix Ju 87-bygget.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Ilmavoimat]
2020-06-07 19:41
#14

MPM-dekalerna var som väntat inte av högsta kvalitet, trots dekalvätskan. Så en av dem gick sönder, vilket i mitt fall inte gör något, då det här ombygget enbart är för vitrinskåpet. Och då är det i alla fall den vänstra sidan som syns.

Än så länge har dekalerna bara fått en dubbel Mikro Sol-behandling medan jag tills nästa helg funderar på vilka dekaler som mer ska appliceras på flygplanet.

Nosen och huven kommer nog inte att behöva några dekaler, då jag planerar att täcka hela det här området med en presenning, baserat på bilder av Bf 109-plan som står parkerade på marken.

Som sagt, det är ett bara-för-nöjes-skull-projekt, så jag tar inte det här bygget på så stort allvar.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
2020-06-13 09:17
#15

De här (skit)dekalerna hade säkert passat bättre storleksmässigt på en 1:48-Bf 109G, men å andra sidan så gjorde jag främst det här ombygget för att experimentera med egengjorda RLM 74-, RLM 75- och RLM 76-blandningar och testa lite andra saker, så som att tillverka en sådan presenning som faktiskt användes på Bf 109:or.

Den täckte både kabinhuven och motorhuven, vilket jag har sett på bilder.

Presenningen tillverkade jag återigen av vitt bakplåtspapper, och resultatet blev faktiskt ganska lyckat. Lärdomen är nog den att jag först ska blöta ner pappret, forma det på plats med en pensel (och inte med fingrarna!) och först därefter måla den i lämplig färg, i mitt fall i Dunkelgrün. Jag måste nog göra den något bredare nästa gång, men annars passar det ganska bra.

Men nu har jag faktiskt beställt en slovaktisk Bf 109G-6-byggsats av fabrikatet AZ Models, som ska byggas senare under sommaren är det tänkt. Under tiden så får den här bli en tillfällig platshållare i vitrinskåpet.

Den beställda byggsatsen innehåller också ett gratis huvmaskeringsset, som jag har tänkt att använda på min Tamiya Bf 109E-7 istället.

Därefter får detta experimentbygget bli ett airbrushövningsobjekt (långt ord!) att träna och testa färger på.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Upp till toppen
Annons: