Annons:
Etikettallmänt
Läst 832 ggr
[Ilmavoimat]
2018-11-28 20:02

"Rädda" redan byggd byggsats...går det?

Jag hänvisar till den här tråden, där min redan färdigbyggda Bf 109G-6 syns på den första bilden.

https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5b9ff52ece12c478c600587d-132-pilotfigur-kapteeni-matti-dahl?4d712449b9cb462141046027-1

Detta var min allra första 1:32-flygplansmodell och det finns en hel del punkter, där jag personligen inte är nöjd med denna, bl.a. när det gäller avgassotet, även om jag ifrån fotografier vet att det såg ut exakt så här på mycket välanvända Bf 109:or.

Går det att rädda en redan byggd flygplansmodell eller är det bara att köpa en ny och göra bättre ifrån sig nästa gång?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
wooderson
2018-11-28 20:06
#1

På olika youtube sidor finns tips, har dock inte själv lyckats,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

commander79
2018-11-28 22:43
#2

Köp en ny och bygg. Här kan du kika på ett mästerverk till 109a. Bättre blir det nog knappast… http://hsfeatures.com/bf109g6black14cw_1.htm /Andreas

JaGa
2018-11-28 23:44
#3

Självklart ska du spara modellen som den är! Det är kul att spara sina första modeller för att se hur man utvecklats i sitt byggande. Dessutom är det bättre och lättare att bygga en ny modell, än att börja förbättra en redan redan byggd modell. Framförallt! Ha kul när du bygger, oavsett resultat…😃

[Ilmavoimat]
2018-11-30 07:01
#4

Jo, jag får väl göra det då… Det ligger trots allt 40 arbetstimmar bakom slutresultatet. Eventuellt gör jag något åt avgassotet och ytan under stabilisatorerna, men mer går knappast att göra.

Om jag vänder på frågan lite…

Förra året gjorde jag en miss och köpte grisen i säcken av en privatperson.

Det rör sig om en begagnad Fw 190 i samma skala med spruckna dekaler till. 

Dekalerna har jag redan åtgärdat genom att köpa ett set med nya, och dessutom planerar jag att använda säkerhetsbältefotoetsen, som egentligen var tänkt för min Bf 109G-6, till denna modell.

Det rör sig om en plastmodell med rötter ifrån ca 1975, men som i mitt fall är återutgiven år 1996. Den är av märket Hasegawa, så det borde vara någon kvalitet i själva byggsatsen, trots åldern.

Går det att piffa upp en sådan modell genom att köpa eftermarknadsdeler, t.ex. ett helt komplett hjulhus och ett förarkabinset, som jag har tänkt att beställa när tid ges att bygga den?

Eller är det bara att slänga skiten?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

commander79
2018-11-30 08:07
#5

Allt finns att köpa om man är ute efter detaljer. Dekaler och detaljset finns i stort sett till alla flygplanstyper idag. Kanske inte just till en så pass gammal byggsats dock. Att ha i åtanke är att många av, särskilt äldre detaljset, kräver MYCKE krånglande innan dom är på plats. Passformen är i många fall bedrövlig. Nästa sak att beakta är även att det kommer, om det har nån betydelse, att kosta långt mer att köpa detaljer och dekaler än att slå till på tex Revells nya byggsats i 1/32. Den är kalasfin och detaljnivån på den räcker gott för dom flesta som vill bygga en schysst 190a.

JaGa
2018-11-30 08:10
#6

Lite snabbsökning på Hannants så hittade jag det här: https://www.hannants.co.uk/search/?search_direction=asc&search=Focke-wulf&scale_id=953 Inte tycker jag du ska kasta modellen heller! Det går säkert att bygga något riktigt fint av den utan en massa tillbehör också…

Annons:
[Ilmavoimat]
2018-12-01 07:09
#7

Då handlar det med andra ord om kostnad och tid kontra extra arbetsinsats och tid, dvs. en dyr ny plastmodell med en felfri passform och arbetsinsatsen för att bygga den kontra en gammal plastmodell och detaljset plus arbetsinsatsen som krävs för att få allt att passa ihop samt all den extra tid detta tar.

Jag kan mycket väl tänka mig att det krävs minst 40 timmars arbeta bara för att få alla moderna detaljset att passa ihop med en plastmodell från 1970-talet, och då har man inte ens hunnit med att påbörja själva bygget.

Tack för alla svar!

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

commander79
2018-12-01 17:33
#8

Vad spelar det för roll hur mycket tid det tar? Är väl resultatet man är ute efter?

Upp till toppen
Annons: