Annons:
Etikettflyg
Läst 1061 ggr
[Ilmavoimat]
11/24/18, 12:09 PM

Mitsubishi J2M3 Raiden 1:72

Just Mitsubishi J2M Raiden (Viggen), av jänkarna kallat för "Jack", är ett japanskt jaktflygplan som jag alltid har tyckt ha varit elegant och fint, och mycket mer tilltalande än deras berömda "Zeke" och "Oscar".

Då japanerna under de allra sista krigsåren hade mycket ont om råmaterial och var i ett mycket trängt läge pga. flygbombningarna av hemlandet så hade man led också flygplanens yttre i kvalitet. Bland annat deras färg höll inte direkt den bästa kvaliteten och flagnade relativt lätt, något som man ofta ser på bilder av mycket välanvända "Zeke"-jaktflygplan.

Därför valde jag att ge min Raiden ett ganska slitet och välanvänt utseende. Jag valde också, trots att jag själv inte har hittat några sådana bilder, att ge mitt japanska jaktflygplan röda cirklar utan vita linjer utanpå, så att säga japanernas mer diskreta nationalitetsmarkeringar.

Min fiktiva japanska pilot har skjutit ner fyra amerikanska B-29-bombplan under försvaret av det japanska hemlandet. Han tillhör den 302:a flygeskadern ur den kejserliga flottans flygstridskrafter, som var baserad i det japanska hemlandet.

Jag hade funderingar på att bygga en experimentell version, där man utöver de fyra snabbskjutande 20 mm-automatkanonerna i vingarna även monterade fast två likadana vapen riktade snett framåt strax bakom förarkabinen, men valde att inte detta.

Nu är min 1:72-vitrinhylla full och resten av flygplansbyggena i den här skalan ska nu bli renodlade tävlingsobjekt, som jag hellre lägger ner för mycket tid på med ett jättebra resultat än alltför lite tid med ett halvbra resultat därefter.

Men å andra sidan så har dessa nu färdiga 1:72-flygplansbyggen tränat upp min förmåga att bygga dessa små flygplan igen, så det har inte varit helt bortkastad tid heller. Jag ser det som en vinn-vinn-situation.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
wooderson
11/24/18, 7:26 PM
#1

Mycket trevligt plan. Det har du gjort snyggt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Ilmavoimat]
7/11/19, 5:56 PM
#2

Ibland så är man helt enkelt inte nöjd med ett redan färdigställt projekt. Det står där och man retar sig på vissa detaljer, som helt enkelt inte ser bra ut.

Nu tog jag i alla fall tag i saken och bättrade på målningen samt minskade ner på nedsmutsningen och klarlackade om flygplanet helt och hållet.

Jag tycker åtminstone att det ser mycket bättre ut nu, särskilt med tanke på att det är en gammal Hasegawa-byggsats, utan alltför mycket detaljer undertill.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Upp till toppen
Annons: