Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 937 ggr
ubjs
2018-11-21 10:54

Fundering om plankning

Är det möjligt att tillverka alla plank till ett skrov innan man limmar planken?

Jag menar att slipa dom till rätt dimension och böja dom till rätt form.

Någon som testat eller sett någon som gjort det?

Annons:
bommen99
2018-11-21 11:05
#1

Att tillverka plank till rätt bredd och rätt tjocklek går naturligtvis. Personligen tycker jag att plankorna inte bör vara tunnare än 1,5 mm tjocka, helst lite tjockare (så det finns lite material att slipa på när man skall göra så plant o jämnt som möjligt) Bredden kan ligga mellan 3-5 mm, men detta är vad jag tycker passar mig. Sedan måste man kanske ta hänsyn till vilken skala man bygger i,  men de mått jag angett passar nog de flesta skalorna. 

Att böja planken till rätt form är jag därmed tveksam till. 

Kolla in min tråd "Norsk fiskebåt" där jag använt tandpetare i plankningen, Det gör att plankorna sitter bättre medans man ritar o funderar hur man skall avsmalna plankorna vid för/akter.

Banjoman
2018-11-21 12:15
#2

#0 Om du menar att på förhand ge varja planka sin rätta och exakta indivudella form, så ja: det är teoretiskt möjligt.

Precis som man för ett stålskrov kan projicera skrovplåtarnas form i 2D (se t.ex. http://johnoxley.org.au/support/hull-plate-donors/) kan man för ett träskrov projicera plankornas form och sedan forma dem därefter.

Jag skulle dock utan att tveka klassa det hela som synnerligen opraktiskt och med så många svårigheter förenat att det näppeligen vore värt besväret. Är man fena på CAD-program och har lyckats mata in exakt rätt skrovdimensioner torde det vara snäppet lättare, men felmarginalerna är så små när man bygger modeller (vi pratar om tiondelar av millimetrar) att det med största sannolikhet skulle spåra ur i praktiken.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
2018-11-21 15:33
#3

Det är jag som uttrycker mig otydligt. Jag menar att man formar planken som vanligt men inte limmar fast dom förrän man har hela skeppssidan klar.  Vitsen skulle vara att det är enklare att rätta till om det hela blir mindre bra.

Om man jämför med plastmodellbygge så är det som att man torrpassar alla delar i grundkonstruktionen innan man tar fram limflaskan, skillnaden är förstås att man här tillverkar delarna, planken, själv.

Om planken är tillräckligt bra formade, rätt böjning så borde det räcka att hålla dom  tillfälligt på plats med någon form av tejp. Jag kan förstås testa själv men om någon annan redan gjort det eller kommer på någon anledning till att det är dödfött så kan jag spara in den tiden.

Banjoman
2018-11-21 17:52
#4

#3 Man fattar, man förstår! ☝️

I princip borde det vara möjligt, men jag tror återigen att det i praktken kommer fungera mindre tillfredsställande; jag tvivlar nämligen på att det med tejp eller dylikt går att få samtliga plankor att sitta precis så som de skall genom hela processen, med risk för att en serie småfel ackumuleras och tillsammans gör att det hela inte passar så som tänkt när man monterar det permanent.

Jag har aldrig provat med skrovplankning, men jag konstaterade när jag lade däcket på Moonbeam att det var en skillnad på någon eller några tiondels millimetrar mellan torrpassade och limmade plankor. På just Moonbeam gjorde det inget eftersom jag var medveten om problemet, hade nödvändig marginal för slutjustering samt bara arbetade med raka plankor, men på ett skrov skulle jag för min del inte tordas mig på'at …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-11-22 03:22
#5

Även om man nu teoretiskt skulle kunna torrpassa formade plankorna och använda metoden att sätta fast dom vid varje spant med tandpetare, tror jag liksom Banjoman, att det skulle bli "glipor" mellan planken i slutänden. 

Om man, med tillfredsställande resultat, skull kunna göra som du beskriver, undrar jag varför man inte skulle limma fast plankan efter att man format den, vad skulle vitsen vara att torrpassa alla plankor först innan man limmar fast?

Fast alla teorier och nya metoder visar på ett engagemang o tankeverksamhet, vilket ju är bra 👍

Upp till toppen
Annons: