Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1796 ggr
ubjs
2018-11-19 09:25

Vasa 1:75 Billing boats

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjat sätta upp spanten, en del av spanten hade för stora urtag för kölen så där limmade jag in en listbit så att jag kan slipa dom till bra passform.

Funderar på vad jag ska använda för lim, cyanolim är jag kraftigt allergisk mot så det måste bli något vitlim. Funderar på vanligt Cascol som är vattenlösligt, tänker att man kan torka bort spill med fuktad trasa. Är det en bra idé tro?

Annons:
ubjs
2018-11-19 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Spant med listbitar.

ROBBAN68
2018-11-19 10:16
#2

Vanligt trälim funkar väl bra då den inte kommer att sjösättas! Jag använder även typ Carlssons klister i mina byggen.

MVH//Robert C

bommen99
2018-11-21 09:28
#3

Som Robban skriver, vanligt trälim brukar funka. Vill man vara extra säker så finns det ju trälim (vitlim) som också funkar bra utomhus. I regel så kan man torka bort limspill (som någon druttat på ens fina bygge 😉..) men man får inte vänta för länge.

Lycka till med bygget ubjs, skall bli spännande att följa 👍

ubjs
2018-11-21 11:09
#4

Igår sågade jag till 6 bitar av 5x5 mm furulist som ska limmas mellan 7 st spant. Jag filade också till alla spanten till 3 mm tjocklek upptill, kanske onödigt om jag sedan väljer att ändå skära bort dom men nu har jag kvar möjligheten att välja. Jag filade också hacken nedtill i spanten och passade in dom mot kölen. Limmade spant 13 som är det som är längst fram mot fören.

Det här är ett testbygge, jag köpte byggsatsen för några år sedan och strax därefter kom Artesania Latinas byggsats som är lite större och har betydligt bättre skulpturer. Ett tag funderade jag på att sälja Billings byggsats men har nu bestämt mig för att bygga den för att få erfarenheter inför bygget av den större byggsatsen.

ubjs
2021-05-01 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, det vart två och ett halvt års uppehåll med detta bygge, men nu har jag kommit igång med det igen.

Håller på med dom grundläggande delarna och har stagat upp spanten en del för att kunna hantera båten när spanten ska slipas till. Tyvärr bröt jag av en del spanttoppar när jag började slipa spanten så nu ska jag limma dit dom långa plywooddelarna som förhoppningsvis kommer att skydda spanttopparna och inte vara lika lätta att skada.

Längst fram ska dom böjas åt flera håll så jag la den delen av dom i blöt i varmt vatten några minuter och fäste med klämmor och lät torka över natten.

ubjs
2021-05-16 17:53
#6

Jobbat vidare med Vasa och lyckats bryta av bogspröet och fler spanttoppar. :(
Men det är ju en träbyggsats så det går att fixa till hoppas jag.

Virket till bordläggningen är så grovt så jag måste slipa till det för att kunna dra en linje med blyertspenna så jag ser hur mycket som ska tas bort på varje plank!
Jag har försökt dela upp skrovet i två delar och tänker prova med sk holländsk plankning. Nedre delen blir då med delade plank för att kunna hantera skrovformen. Den övre fick jag till 12 plank som går hela vägen från akter till för med ca 4 mm bredd i fören, ca 7 mm i aktern. 3 plank går från aktern och till spantet närmast fören så totalt 15 plank på övre delen av skrovet per sida.
Så långt teorin, beroende på hur bygget går så får jag se om jag plankar en gång till med 0,5 mm plank, får jag i såna fall köpa till, modellen är enkelplankad.

Jag har en Vasa-byggsats till, den har bättre detaljer och är i skala 1:65 så jag tänker bygga den här lite mindre detaljerat. En tanke är att bygga skeppet som det skulle se ut i hårt väder. Med däcksluckor och kanonportar stängda och så få segel som möjligt.
Hon kanske hade klarat seglatsen till Vaxholm om hon hade sett ut så.:)

Annons:
bolin
2021-05-16 20:57
#7

En nyfiken fråga, vad innebär "holländsk plankning"? Jag har inte stött på begreppet tidigare? Har det något att göra med att Vasa byggdes enligt holländsk teknik och till stor del av holländska timmermän?

Jo, det är väl rätt troligt att Vasa hade undgått sitt öde om de nedre kanonportarna hade varit stängda under seglatsen.

Jag ser fram emot att få se fler bilder av bygget när det fortskrider.

ubjs
2021-05-17 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja, holländsk plankning var väl lite slarvigt uttryckt. Det handlar väl om hur ¨stealers¨ ser ut, dom där korta plankbitarna som man behöver använda på ett skrov som Vasas om man inte skär till korrekta bitar ur ett bredare ark med trä. Dom däringa stealers kan se lite olika ut, en variant kallas för holländsk och en annan för engelsk har jag sett.

På förebilden har dom lyckats böja planken utan några stealers tror jag.

Här är en bild på modellen, på den övre delen så tänker jag mig plank från för till akter. På den nedre delen kommer det inte att gå att lägga alla plank från för till akter pga av dom kraftiga böjningarna i fören.

bolin
2021-05-18 06:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för förklaringen om de olika varianterna av stealers.

Jag har hittat en avbildning av hur plankningen på det riktiga skeppet ser ut på babordssidan. Det är väldigt många stealers, särskilt i fören. Jag undrar om det beror på att formen verkligen är så komplicerad, eller om man ville få ut maximalt med plank ur det trä man hade?

ubjs
2021-05-18 18:57
#10

Ja, det där ser väl ut ungefär som det jag räknar med att få till. :)

Min tanke är att den nedre delen inte syns så bra. Hur dom som byggde Vasa resonerade vet man väl inte, ser onekligen ut som ett lapptäcke i fören.
Det är synd att tiderna är som dom är, jag vill inte besöka museet nu även om dom har öppnat och jag har fri entre som guldmedlem i Vasamuseets stödförening. Kanske blir bättre senare i höst när pandemin förhoppningsvis har gett sig av och turisterna också. :)

Tack för plankningsskissen.

bommen99
2021-05-18 20:19
#11

vete tusan vad anledningen till alla dessa passbitar i fören. Tror inte att det skulle ha med själva formen att göra. Man kanske skulle mäta plankornas längd för att om passbitarna verklige är så korta som det verkar på skissen.
Det kan ju förvisso vara ett sätt att utnyttja "brädförrådet" ekonomiskt

Någon gång då jag plankat har jag lagt in småbitar, s.k. fillers, men tror att jag kunnat undvika dessa om jag varit mer noga och tålmodig.

Nåväl ubjs, intressant bygge och som vanligt med dina trådar, mycket trevlig läsning

//håkan

bolin
2021-05-18 21:02
#12

#11: De vertikala strecken på skissen är varje meter. Räknar man blir även de korta plankorna runt 4 meter. Några är bortåt 11. Inte bara spillbitar alltså.

Upp till toppen
Annons: