Fartyg

Vasa 1:75 Billing boats

2018-11-19 09:25 #0 av: ubjs

Börjat sätta upp spanten, en del av spanten hade för stora urtag för kölen så där limmade jag in en listbit så att jag kan slipa dom till bra passform.

Funderar på vad jag ska använda för lim, cyanolim är jag kraftigt allergisk mot så det måste bli något vitlim. Funderar på vanligt Cascol som är vattenlösligt, tänker att man kan torka bort spill med fuktad trasa. Är det en bra idé tro?

Anmäl
2018-11-19 09:26 #1 av: ubjs

Spant med listbitar.

Anmäl
2018-11-19 10:16 #2 av: ROBBAN68

Vanligt trälim funkar väl bra då den inte kommer att sjösättas! Jag använder även typ Carlssons klister i mina byggen.

MVH//Robert C

Anmäl
2018-11-21 09:28 #3 av: bommen99

Som Robban skriver, vanligt trälim brukar funka. Vill man vara extra säker så finns det ju trälim (vitlim) som också funkar bra utomhus. I regel så kan man torka bort limspill (som någon druttat på ens fina bygge Skämtar..) men man får inte vänta för länge.

Lycka till med bygget ubjs, skall bli spännande att följa Tummen upp

Anmäl
2018-11-21 11:09 #4 av: ubjs

Igår sågade jag till 6 bitar av 5x5 mm furulist som ska limmas mellan 7 st spant. Jag filade också till alla spanten till 3 mm tjocklek upptill, kanske onödigt om jag sedan väljer att ändå skära bort dom men nu har jag kvar möjligheten att välja. Jag filade också hacken nedtill i spanten och passade in dom mot kölen. Limmade spant 13 som är det som är längst fram mot fören.

Det här är ett testbygge, jag köpte byggsatsen för några år sedan och strax därefter kom Artesania Latinas byggsats som är lite större och har betydligt bättre skulpturer. Ett tag funderade jag på att sälja Billings byggsats men har nu bestämt mig för att bygga den för att få erfarenheter inför bygget av den större byggsatsen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.