Flyg

Byggtråd 1:72 CAC CA-13 Boomerang

2018-11-11 19:57 #0 av: Ilmavoimat

Denna byggsats har legat på en hylla i hobbyrummet under många månader nu, och efter årsskiftet så ska jag börja bygga den. Till skillnad från de andra, som "bara" har varit avsedda för vitrinskåpet hemma, så ska detta bli en renodlad tävlingsmodell.

Det innebär att jag planerar att lägga ner minst 50 arbetstimmar på detta projekt, om inte ännu fler, och bygget kommer sannolikt att ta runt ett år, om inte längre tid.

Jag har tittat inuti lådan och den innehåller massor med fotoets, så mycket att det känns skrämmande och nästan skräckinjagande att ens påbörja bygget.

Men byggsatsen ser mycket fin ut! :-)

Man kan bygga fyra olika flygplan, två som tjänstgjorde vid jaktflygförsvaret av Darwin och två som tjänstgjorde vid markattackenheterna vid de japanska frontlinjerna.

Just nu så är det ett fiktivt flygplan vid det förstnämnda försvaret av Darwin i Northern Territory som dominerar...

Innan bygget påbörjas så behöver jag tips för handhavandet av de otaliga fotoetsdelarna.

Färger och så går ju själv att luska reda på genom omfattande efterforskningsarbete.

Denna bild får duga så länge...

Fler byggbilder lär komma regelbundet nästa år.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2018-11-11 20:11 #1 av: JaGa

Trevligt, det ska bli kul att få följa bygget ditt!
Bästa rådet med att arbeta med ets-detaljer! Rensa rummet från ”mattmonster”...😲

Anmäl
2018-11-11 20:42 #2 av: Hayabusa

Lycka till Glad

Anmäl
2018-11-12 20:39 #3 av: wooderson

Spännande, ska bli roligt att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2018-12-02 07:27 #4 av: Ilmavoimat

Byggsatsen, så som den ser ut inuti lådan. Det är riktigt fint gjutna delar! :-)

Jag har beställt maskeringstejp till den fint gjorda kabinhuven.

Dekalarket ger mig möjlighet att bygga fyra olika flygplansindivider, och även valet att själv hitta på ett fiktivt flygplan. Jag funderar faktiskt på det sistnämnda.

Jag har överblivna dekaler ifrån en P-47-byggsats och ifrån ett C-47-bygge samt en liten uppsättning små japanska flaggor, även om Boomerang-plan aldrig sköt ner vare sig jakt- eller bombflygplan.

Och till sist det som nästan skrämmer skiten ur mig...de mycket fint gjorda fotoetsdelarna. De här vill jag bara inte misslyckas med...

Efter årsskiftet sätter bygget igång. Det ska bli jätteskojigt!

Anmäl
2018-12-02 09:39 #5 av: commander79

Om det där är fotoetset till din byggsats lär du få problem... Om byggsatsen är i skala 1/72? Etsarket verkar ju vara till modellen i 48-skalan?

Anmäl
2018-12-02 11:57 #6 av: Ilmavoimat

Dumj****r till plastbyggsatspackare! Grrr!

Då har dumj******a packat in fel fotoetsset i fel byggsats, såg inte detta förrän nu.

Maskeringssetet till denna byggsatsen är redan beställt, så då återstår frågan om jag istället ska satsa på detta flygplanet i skala 1:48 och sälja den här byggsatsen tillsammans med maskeringssetet eller helt enkelt sälja fotoetssetet och fortsätta i denna skalan.

Under tiden så har jag ju mitt Fw 190-bygge att sysselsätta mig med, så byggprojekt finns det att färdigställa.

Anmäl
2018-12-02 12:49 #7 av: Decaius

Bygg den i 1/72 och var glad att du slipper etsen! Du gruvade dig ju redan över etsen, nu fick du ju en god anledning att bygga kärran utan. Etsarket kan du ju alltid kränga här på forumet eller Tradera! :)

Anmäl
2018-12-02 16:17 #8 av: commander79

Var har du köpt byggsatsen? I utgåvan i 1/72 ingår inget fotoets. Det finns inget sådant att köpa till den skalan heller... Det enda eftermarknad som finns är Yahu’s instrumentpanel

Tjo

Anmäl
2018-12-02 16:50 #9 av: Ilmavoimat

Jag minns faktiskt inte var jag köpte den någonstans...det var online hos en svensk hobbybutik, som har funnits i många år.

Kanske jag kan spara fotoetset till en motsvarande i 1:48?

För jag gillar lite udda kärror, och Boomerang om någon är ju en sådan.

Instrumentpanelen från Yahu såg jag, det plus det redan beställda maskeringssetet var det enda som fanns tillgängligt.

Anmäl
2018-12-07 21:33 #10 av: Ilmavoimat

Då kommer detta istället att bli ett 1:48-projekt. Det har jag nu bestämt mig för.

Samma flygplan i 1:48 är redan beställt och motsvarande flygplan i 1:72 kommer då, när jag har fått den större kusinen i handen, att säljas tillsammans med lite andra saker, som bara samlar damm i hobbyrummet och aldrig någonsin kommer att byggas klart.

Anmäl
2018-12-31 16:49 #11 av: Ilmavoimat

Verkar som om detta lite oplanerat blir en gemensam byggtråd för både kusin mindre (1:72) och kusin större (1:48).  Detta då jag upptäckte att det finns plats för ett 8:e flygplan i 1:72 hyllan i vitrinskåpet.

Till kusin större så kommer jag att beställa fler special-special-delar, och därför dröjer det här bygget minst en månad, säkerligen två.

Idag började jag med kusin mindre, och då med det svåraste av allt, nämligen kabinhuven. Maskeringstejpen ifrån Montex var helt okej, och det var troligtvis mitt eget fel att färg slank under tejpen. Men trots detta så blev kabinhuven helt okej målad för att vara i den mindre skalan, där mina korvfingrar har det svårt med precisionsarbete.

Det svåraste har varit att välja ut rätt färgnyanser till de grön, bruna och ljusgråa nyanserna. Men jag valde till slut ut Natobrunt, Natogrönt och XF-80.

Jag är lite av en gladbyggare, och motsvarar det inte exakt rätt nyans så spelar det ingen större roll. Huvudsaken är att det är skoj. Dessutom så tycker jag att det är synd att göra sig av med en så intressant byggsats som en Boomerang.

Lite bilder av byggets framfart kommer sannolikt att dyka upp under denna eller nästa helg.

Anmäl
2019-01-05 16:53 #12 av: Ilmavoimat

Jag håller flitigt på och målar delarna medan de fortfarande befinner sig i gjutramen och har hittills använt referensbilder av nyrestaurerade maskiner.

Men i jämförelse med ett slitet och välanvänt flygplan i ett flygmuseum så ser man tydligt färgskillnaden mellan ett gammalt och ett i nyskick.

Vad lär man jag mig av detta? Jo, att kamouflagefärgen behöver inte nödvändigtvis se helt perfekt ut. Den behöver inte heller ha helt perfekta raka kanter mellan de olika färgerna.

Jag kommer väl att lägga upp bilder av bygget när förarkabinen är ihopbyggd.

Men en till sak som jag har lagt märke till är att en detalj till motorn, som säkert inte kom med i byggsatslådan då de av misstag råkade skicka med fotoetsdelar till en 1:48-byggsats, helt saknas. Det rör sig om stavar som ska limmas fast mellan motorkolvarna.

Anmäl
2019-01-06 21:32 #13 av: Ilmavoimat

Efter ungefär en veckas arbete så är nu samtliga delar målade och klara för ihopsättning. Jag valde att till viss mån detaljera instrumentbrädan genom att måla de ställen, där det finns förglasade instrument, med blank klarlack.

De färgnyanser jag valde i försöken att efterlikna originalets kamouflagefärger var natogrönt och natobrunt, vilka vid en första anblick faktiskt liknar färgerna på de restaurerade Boomerang-plan jag har skrivit ut bilder på ganska väl.

Nedan så syns de mycket väldetaljerade och redan nedsmutsade däcken samt det lika välgjorda avgasröret av igelkottmodell, sannolikt för att minska glöden ifrån avgaserna under mörker. Försöket att maskera huven lyckades huvudsakligen, men jag är inte helt nöjd med resultatet. Men å andra sidan så är det här bygget till viss del en övning inför det kommande bygget av kusin större, så jag ser det hela som en lärdom.

De här dekalerna har jag funderingar på att använda till min Boomerang kusin mindre. Jag tror att det även tillkommer två små japanska flaggor på vardera sida om förarkabinen, även om det inte finns några bevis för att Boomerang-jaktplan någonsin sköt ner japanska flygplan under kriget.

Nästa vecka börjar arbetet med att modulvis limma ihop flygplanet. Går allt enligt planen så kommer jag att ha en och en halv till två veckor på mig att få klart pilljobbet med alla dekalerna.

Under arbetet med att maskera kabinhuven så försvann en av de genomskinliga plastdelarna, som ska föreställa landningsljuset. Den är spårlöst borta i hobbyrummet. Kanske jag ska simulera en direkt träff i ett av landningsljusen på grund av detta.

Fler bilder av kusin mindre kommer sannolikt nästa helg eller så.

Anmäl
2019-01-13 16:56 #14 av: Ilmavoimat

Det här har visat sig bli ett lite besvärligt bygge, men nu så är åtminstone förarkabinen efter mycket krånglande ihopsatt och så även själva flygplanskroppen. Det har krävts mycket slipande och torrpassande och ändå så blev resultatet en osymmetrisk flygkropp, så alla tankar på att ha kusin mindre som en renodlad tävlingsmodell är nog bara att glömma bort. Den får helt enkelt ses som en lärdom inför bygget av kusin större och därefter förpassas till vitrinskåpet.

Ett problem med byggsatsen är att det helt har saknats en överbryggning mellan propellerfästet och propellernavet, så jag var tvungen att improvisera med ett avbrutet 1,5 mm-borr. Det kommer väl krävas ännu mer arbete för att få propellerkåpan helt rak i förhållande till flygkroppen.

På landningsställsbenen så saknades gångjärnen helt och hållet, så dessa var jag tvungen att ta ifrån ett annat tänkt projekt, som nu istället får planeras om helt och hållet. Det är bara att hoppas att Special Hobbys har tänkt på denna detaljen under planeringen av kusin större. Täckplåtarna har jag limmat fast i enlighet med fullskaliga förebilder på referensbilder.

Rent spontant så tycker jag att byggbeskrivningen delvis har varit luddig. Till exempel placeringen av instrument panelerna på sidan. Det visas bara ungefär var dessa ska placeras, men inte exakt var, vilket är helt avgörande då förarkabinen har stålrör på vardera sida av piloten och dessa kan stöta emot om instrumentpanelarna placeras fel.

Här måste jag ordna fram bättre referensbilder inför bygget av kusin större.

Tyvärr så har jag inte så mycket val än att använda Special Hobbys byggsats, då det inte finns mer en två eller tre företag som tillverkar byggsatser av Boomerang-flygplan.

Nästa vecka, och ikväll, så blir det slipning och reparationsmålning på schemat innan allt till slut kan vara färdigt för dekalerna.

Förhoppningsvis så ska flygplanet vara helt färdigt nästa gång fler bilder visas upp.

Anmäl
2019-01-13 17:05 #15 av: Micke_MM

Trots en del problem så tycker jag att ser bra ut

Anmäl
2019-01-13 19:21 #16 av: JaGa

Bra kämpat med modellen. Jo, ibland kan Special Hobbys byggbeskrivningar vara lite luddiga. Aldrig fel med lite referenslitteratur eller internet då.
Jag brukar använda en vass tandpetare till att skrapa bort överflödig färg på glasklara delar, som huvar m.m.
Den kommer säkert pryda sin plats i vitrinskåpet när den blir klar.

Anmäl
2019-01-19 15:37 #17 av: Ilmavoimat

Det går framåt. Nu sitter kabinhuven på plats.

Dekalerna var väldigt spröda och flera var spruckna redan när de skulle dras av från dekalpappret. Från början hade jag en Boomerang tillhörande No. 83 Squadron, alltså MH, i åtanke, men på grund av dekalproblematiken så blev det istället en som tjänstgjorde vid No. 4 Squadron, alltså QE.

Det var bara tack vare modellbyggeerfarenheten som flera dekaler gick att sätta på plats så att det såg helt ut, trots att de var spruckna.

De två japanska nedskjutningsmarkeringarna här helt spekulativa, då det inte finns någon som helt dokumentation som pekar på att Boomerang-flygplan någonsin sköt ner några flygplan, snarare tvärtom...

Nu återstår bara alla stenciler,  och de borde vara mycket enklare då de är mindre och därför inte borde gå sönder lika lätt.

Anmäl
2019-01-21 10:32 #18 av: wooderson

snyggt jobbat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2019-01-21 12:31 #19 av: Micke_MM

Härligt bygge men tråkigt med dekalerna men räddade ju upp de hela

Anmäl
2019-01-21 21:24 #20 av: Ilmavoimat

Ibland så får man som erfaren modellbyggare en aha-upplevelse, och i mitt eget fall så fick jag en sådan idag på jobbet. Och den var följande:

Det är mycket bra att inte använda samma burk med matt klarlack under många års tid, för lacken blir allt mer tjockflytande med åren och ger allt fler mjölkfläckar på byggobjektet. Får idé

Så idag efter jobbet, då jag ändå hade ett ärende dit innan det var dags att hämta barnen från dagis och fritids, så köpte jag en sprillans ny burk med blank klarlack och en helt ny med matt ditto.

Och resultatet ikväll när jag målade på det allra sista matt klarlack över färgen och dekalerna blev inte alls överraskande helt enkelt superbra! Helt utan mjölkfläckar dessutom. Man kan utan tvekan säga att det spontana beslutet att besöka den lokala modellbygge affären idag räddade kusin mindre ifrån att helt enkelt landa i sopkorgen.

Jag kommer nu att låta lacken torka i två eller tre dagar och kommer därefter att ta de sista bilderna av mitt nu äntligen färdiga Boomerang-jaktplan.

Det är kanske dags att gå igenom färgburkarna i hobbyrummet också? GalenDet känns som om några av dem också behöver slängas.

Anmäl
2019-01-22 10:11 #21 av: Micke_MM

Bra erfarenhet att lägga på minnet

Anmäl
2019-01-22 19:10 #22 av: JaGa

#20. Som alternativ till att slänga färgburkarna, kan man späda ut dom istället.

Anmäl
2019-01-22 20:29 #23 av: Roca

Ser fint ut Morgan!

Anmäl
2019-01-23 21:16 #24 av: Ilmavoimat

Då är äntligen kusin mindre färdig!

Som det syns på den här bilden så blev tyvärr flygkroppen inte helt symmetrisk, huvudsakligen beroende på svårigheter att passa ihop förarkabin, överdel och underdel. Det krävdes en hel del spackling, slipning och torrpassning, men ändå så blev resultatet så här.

När jag skulle maskera kabinhuven så råkade de båda genomskinliga plastdelarna till landningsstrålkastarna landa på hobbyrumsgolvet och jag kunde bara hitta en enda, och det genom att jag helt enkelt råkade lysa med ficklampan på exakt rätt ställe. Den andra försvann helt och hållet och fick ersättas av en annan genomskinlig plastbit, som limmades på plats och därefter slipads till rätt form. Även pitotröret råkade brytas av och limmades på plats igen, tyvärr något snett.

Men alla fyra antenntrådarna kom på plats, och det känns som ett stort plus.

Jag har under jakten på referensbilder hittat flera bud på avgassotets utseende, alltifrån nästan helt metallrent till mycket sotigt helt enkelt, och valde att satsa på det senare.

Återigen en bild på de alldeles utmärkt formgjutna landningsställsdäcken! Kupolen i mitten är en fälltank, som på originalflygplanet var gjord av balsaträ, och innehöll 318 liter flygbensin.

Jag valde att helt enkelt strunta i resten av dekalerna, då det kändes hopplöst att kämpa med dessa minitatyrsmå och spröda dekaler, som gång på gång gick sönder. Men åtminstone så blev de på propellerbladen lyckade.

Nu återstår att påbörja arbetet med kusin större när den byggsatsen äntligen anländer tillsammans med allt det andra som är beställt. Det kommer sannolikt att dröja en månad till eller så - minst.

Det jag eventuellt kommer att göra är att täcka över kabinhuven med lite målat cigarettpapper. Jag är inte nöjd med hur den ser ut.

Anmäl
2019-01-23 21:40 #25 av: JaGa

Fin kärra du fått ihop Morgan! Kommer pryda sin plats i vitrinskåpet...😊
Tänkte på dina dekalproblem. Har du testat den här produkten: https://www.rebell.com/dekaler/dekalvatskor/micro-liquid-decal-film.html

Ska bli trevligt att följa bygget av ”store brodern” framöver.

Anmäl
2019-02-18 17:13 #26 av: Ilmavoimat

Det är skillnad mellan hobbybutik och hobbybutik.

Hobbybutik A har jag beställt ifrån tidigare, men de har genomgått en liten omorganisation och sedan dess så är de mycket dåliga på att svara på mejl, bekräfta ordrar osv.

Hobbybutik B har jag också beställt ifrån tidigare, men till skillnad från Hobbybutik A så svarade man där direkt på mejl, ställde kontrollfrågor för att bekräfta att det var just de här grejorna jag ville beställa.

Hobbybutik A har jag beställt ifrån redan i början av december 2018 eller så, men på grund av att det dröjde två månader utan klara besked så beställde jag istället ifrån Hobbybutik B för två och en halv vecka sedan, och vips - idag så kom varorna fram!

Är det så att jag måste slutföra beställningen ifrån Hobbybutik A så gör jag väl det, men kommer då att kränga grejorna alternativt skicka tillbaka dem igen. Aldrig mer att jag beställer därifrån!

I alla fall så har jag nu äntligen en CAC CA-13 Boomerang med diverse tillbehör, inklusive dekalfilmvätska (tack JaGo!) i skala 1:48, och till denna så kommer jag givetvis att använda fotoetsdelarna, som felaktigt levererades tillsammans med 1:72-byggsatsen.

Planerad byggstart om fem veckor, cirka  den 23 mars med målet att få klart den runt den 23 augusti. Fem månader borde väl räcka gott och väl för att få klart ett flygplan i hög standard för tävlings- och utställningssyfte.

Egentligen var det planerat att påbörja bygget redan i januari, men pga. den dåliga servicen ifrån Hobbybutik A:s sida så har det fördröjts, vilket bara känns irriterande för min egen del. Nåja, jag har i alla fall blivit bättre på att bygga figurer under tiden, så något gott har det fört med sig.

Jag lägger inte upp några bilder, då delarna till Kusin större i princip är likadana som de till Kusin mindre. Den här gången så är även gångjärnen till landningsstället med.

Uppdateringar på byggtråden kommer väl med början på april månad eller så.

Anmäl
2019-02-19 11:30 #27 av: Micke_MM

Tråkigt med handlaren och jag har tyvärr själv råkat ut för samma sak. Lycka till med bygget

Anmäl
2019-02-19 13:45 #28 av: bommen99

Tror att vi alla har upplevt samma tråkigheter. I mitt fall så handlar det oftast om att svenska handlare inte vill skicka på export, de försöker ljuga sig fram. Dumt då man enkelt via Internet kan kolla det mesta Arg

Lycka till får jag också säga Cool

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.