Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 4933 ggr
bommen99
2018-11-09 09:50

Norsk fiskebåt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för ett nytt bygge, förhoppningsvis inte så tidsödande som Titanic…

Jag vet inte varifrån denna byggsats kommer, den har legat på hyllan ett tag. Hittar inte igen det på nätet, inga foton eller så. Detta innebär kanske att jag kan bygga lite fritt då ingen vet hur den skall se ut 😉

OK, kölen var delad i tre delar och skulle således limmas ihop (i rätt ordning helst..) Anammade ett av Banjomans bra tips, att lägga plastfolie mot underlaget för att förhindra att kölen fastnar.

Annons:
bommen99
2018-11-09 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag limmade dit några förstärkningar i "kölskarvarna" (nytt ord..?) efter att först kollat så de inte skulle vara i vägen för spanter eller annat. 

Fäste kölen i jiggen från HZ

bommen99
2018-11-09 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Akterbiten består också av tre delar med bra passform. Jag har bestämt mig för att använda trälim, så långt som möjligt.

bommen99
2018-11-09 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dags för spanterna då. Alla passade väldans bra och satt, med lite trälim, som gjutna. 😃 

Med denna fotovinkel tro man lätt att fartyget är 2 m långt

bommen99
2018-11-09 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Likadant från andra hållet…

bommen99
2018-11-09 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Från bredsidan ser den ju mer "normal" ut, ca 75 cm lång och i skala 1:30.

bommen99
2018-11-09 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dags att börja bordläggningen och jiggen från HZ kan åter läggas i förrådet.

Min "patent" funkar ypperligt till detta skrov, ett flexibelt skruvstycke som innebär att jag kan rotera skrovet i 360 grader, tilta o luta åt alla håll.

Annons:
bommen99
2018-11-09 10:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Man måste dock förstärka mellan spanterna så det  blir nästan stumt. Sparade fyrskärningar blev superbra . Observera trianglarna mellan köl o spant. De är i original och förmodligen beroende på att modellen är förberedd för RC (dock inte lika häftiga som Robbans…)

bommen99
2018-11-09 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Extra förhöjning av kölen. Limmas och "armeras" med tandpetare. Det gäller ju att den sitter ordentligt fast och tål omilda behandlingar.

bommen99
2018-11-09 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Börjat så smått med plankorna. Sätter plankorna med hjälp av tandpetare, naturligtvis med för-borrning med ngt vekare borr än tandpetardiametern och sedan att några slag med "släggan". Tycker spontant att detta är enklare (och roligare) än nålar som böjer och "har sig". 🤓

bommen99
2018-11-09 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Plankar vidare, enkel och rolig plankning må jag säga 😃

wooderson
2018-11-09 10:25
#11

kul, ser lovande ut

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
2018-11-09 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Liten annorlunda metod. Spanterna i för och akter är nästan lika lång som spanterna midskepps, vilket innebär att man inte behöver smalna av så många plankor mot för/akter. Min annorlunda metod innebär att jag fäster en planka löst under föregående planka som är fastlimmad. Lägger den lösa plankan så att den liksom bara faller på plats och den överlappar då den övre plankan ngt. Ritar av och tar bort den lösa plankan. Fila av efter ritsen och det blir en väldans bra anpassning mot nästa planka.

OBS. när jag nu skriver den ÖVRE plankan så menas ègentligen den undre då jag ju plankar från kölen och uppåt, men har vänt allt upp-ock-ned… Någon som fattar``

bommen99
2018-11-09 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Resterande del av köl-förhöjningen på plats. Även den armerad med tandpetare. Egentligen skall denna del fästas efter plankningen men med den på plats så kan jag använda tvingar med tag mot kölen och på så sätt trycka ihop plankorna mot varandra. Fiffigt värre liksom 😉

Annons:
bommen99
2018-11-09 10:32
#14

OK, nu är det bara resten av plankorna kvar och med nyanlända kompisar från Sverige på besök så lär det dröja innan plankorna är på plats

OBS. Ser nu att jag glömt tala om vad fartyget heter, vilket naturligtvis skulle göra den ännu enklare för mig att bygga denna modell helt efter eget tycke. Namnet på skutan är ASTRAAL 

//h

GusLars
2018-11-09 12:14
#15

Vilken bygg glädje du har ett nytt projekt redan man blir bara  så impad,

den bygg energin skulle jag haft när det gäller mitt bygge av Ymer

Lars

Lars

ROBBAN68
2018-11-09 13:56
#16

Så läckert! Bra tips med tandpetare. Detta ska bli riktigt skoj att följa! Jag har mer och mer börjat använda sån där brun packtejp i byggena. För det är som med gladpack, det lim eller spackel är inte uppfunnet än som biter på det! Så när pluggen till Sunny 2 är klar så kommer den kläs med packtejp för att glasfiberskrovet ska släppa från formen. 

MVH//Robert C

bommen99
2018-11-09 14:41
#17

#15. Tja, vad skall man annars fördriva tiden med då man är pensionär och befinner sig ca 1000 mil från Sverige. Man har ju hur mkt tid som helst.

#16. Jodå, tandpetarna är bra o billiga. Jag fick hit ett antal burkar från Sverige i hopp om att dom var tillverkade av svenskt hederligt virke o inte bambu, men tji fick jag då dom också var av bambu. Förklaring då, jo bambupinnar har liksom kanaler som syns vid vissa tillfällen. Nu, då jag bankar in dom i plankorna spelar det naturligtvis ingen roll, limmet täcker ju hålen.

Nu var det "hundra år sedan" jag höll på med fiber o pluggar men jag har för mig att det fanns "släppmedel" som innebar att man fick formen o glasfibern i två hela delar liksom.

bommen99
2018-11-09 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Som jag skrev i #13. Kölen blir bra grepp för tvingarna och man slipper glipor mellan plankorna.

Det var väldans ojämnt på sina ställen, vilket störde mig så pass mkt så för att kunna fortsätta planka så var jag tvungen att spackla lite

bommen99
2018-11-09 14:55
#19

#11. Tack wooderson, man får ju hoppas att den blir bra. I alla fall inget foto-ets, men däremot mycket vitmetall. Nåväl, vitmetallen går i värsta fall att ersätta med ngt annat material

//h

Annons:
bommen99
2018-11-10 06:16
#21

#20. Jodå, dymlingar är ett känt begrepp. Kan också kallas "häl" eller "knekt", dessa uttryck användes mer till timmerstugor. Skall besöka mitt favoritvarv och ta ett foto på en Thailändsk dymling

//h

bommen99
2018-11-21 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Fortsätter plankningen och upptäcker att jag gjort ett stort fel. Jag har lyckats med "konststycket" att lägga plankorna i jämnhöjd med kölens förlängning i aktern. Plankorna skall ligga ovanpå kölens förlängning, se röd linje.

Visst, man kan ju spackla upp detta ganska enkelt men plankorna fick en lite väl skarp böjning från en spant som sitter längst akterut. Lägger man plankorna rakt o ovanpå köl-förlängningen (som det är tänkt) så blir inte böjen så skarp då den blir 1,6 mm högre liksom.

bommen99
2018-11-21 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Bestämde mig för att göra rätt och således kapade jag bort lite plankor och breddade spanten där jag skall skarva in nya plankor  Därefter börjar jag att provlägga. 

Faktiskt mer krångligt än jag tänkt mig (men rolig övning…😉)

Tänk om man kunde ta det lite lugnare och inte bara gå på….

//h

ubjs
2018-11-21 15:46
#24

Intressant bygge, en fråga på inlägg 12, är det den limmade plankan som du filar på eller överför du strecken från den till den som du håller ovanpå?

GusLars
2018-11-21 16:29
#25

Hej o hå här går det undan med plankningen och ett litet fel infann sig det är sådant som händer, gör om gör rätt det är väl så det heter, intressant bygge ändå.

Lars

Lars

bommen99
2018-11-22 02:56
#26

#24. Det är den planka som jag limmat fast (den övre alltså) som jag gjort ett streck på som jag sedan filar ner. Man kan ju som du skriver, överföra strecket till den undre. Jag tycker dock att det går lika bra att fila på den övre och dessutom blir det ett moment mindre. 

Jag använder en liten grov fil, typ rasp o den tar bra.

bommen99
2018-11-22 03:01
#27

#26. JO, ibland går det FÖR fort, även om nu metoden att använda tandpetare går långsammare än att använda nålar. Nu är det inte hela världen att få riva o göra om då man bygger i trä, ibland till och med lite roligt att göra lite justeringar.

Annons:
bommen99
2018-11-30 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu har det inte hänt så mkt, lite beroende på att det gick lite för fort, bild 23, och mkt beroende på besök från långväga gäster.

Nu har jag dock tagit ett lite tag i bygget. De "hål" jag kapat ut i bordläggningen (23) är nu igenlagt och plankorna ligger nu ca 1,6 mm högre i aktern.

Skarven är ju ingalunda vacker men gjord så att med lite spackel i skarven så kommer sagda skarv att vara ett minne blott (förhoppningsvis….) 🥵

bommen99
2018-11-30 13:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Har plockat ner båten från min "patenterade" hållare för att få en lite bättre blick över plankningen, samt lagt en planka längst upp på relingen. Nu är det lite enklare att se hur man skall planka vidare, eller så att man inte blir jädrans överraskad vid de sista plankorna och upptäcker att att det felar ng cm mellan för o akter 😮

bommen99
2018-11-30 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Svårt att få till den översta plankan så att det blir en jämn övergång i höjderna mellan för o akter. Ser att det är en lite "dipp" straxt för om midskepps

bommen99
2018-12-04 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Fortsatt plankning. Blir lite "trikkigt" då man kommer mot övre relingen. Mycket limkludd på plankorna

bommen99
2018-12-04 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Vy  över förliga kluddet. Som synes håller jag fast med att använda tandpetare, extra viktigt här……🤔

bommen99
2018-12-04 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Förklaring till föregående bilder då. Övre delen av spanterna skall kapas bort, se märkningarna på bilden. Antagligen för att däcket skall få plats (så man skall slippa såga ur för varje spant). 

Nu skall jag dock lägga plankor på däcket och det skulle ju inte vara så svårt att kapa in dom exakt mellan spanterna. Jag  väljer dock att kapa spanterna och då kan man ju inte limma planken (bordläggningen alltså) mot spanterna. Bra att då häfta fast dom med en tandpetare som man sedan kan knacka lös eller kapa vid spanten med en tunn kniv.

Limspillet då, jo man får ju "hälla" lim i springorna mellan plankorna  så de sitter ihop. Befarar dock att det blir en hel del slipning o svordomar😮…

bommen99
2018-12-05 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Plankningen på BB sida klar, kanske inte den vackraste bordläggningen men duger då det skall  dit några färglager ovanpå.  Kvar är spackel o slipning å sedan skall ju toppen på  spanterna kapas, blir "intressant" 😴

Annons:
ROBBAN68
2018-12-05 14:24
#35

Snyggt

bommen99
2018-12-05 15:38
#36

Tankjo Robban, fast vete f…n om det är så snyggt men lite fränt med tandpetarna kanske. Förresten, har du märkt vad det ekar här, nästan som om det vore totalt tomt 😃

ROBBAN68
2018-12-05 16:20
#37

Det är snyggt med trärena skrov! Även om det inte är många båtar som är det på riktigt! 

Jodå, har noterat det. Skickar dej nån uppdatering via PM när det händer nåt med båten.

MVH//Robert C

GusLars
2018-12-06 19:41
#38

Lite slipning på sidan så blir den slät och fin.

Vad har hänt här på sidan total tystnad vad det gäller de båtar vi bygger, som du skrev ekar väldigt mycket

Lars

Lars

bommen99
2018-12-07 04:33
#39

#38. Slipat klart och spacklade lite som täcker små glipor mellan spanten.

Ja, man kan undra vad som hänt. Verkar som att tystnaden startade på senvåren, kanske då ElLobo tystnade. Det är också tyst beträffande ny moderator

Vi som bygger träbåtar är inte så många, kanske 10-15 st som varit aktiva senaste året. Skulle vara intressant att veta vad som fått alla båtbyggare att sluta. Det snackades om en väldigt varm sommar, skogsbränder, semestrar etc. Nu kanske man skyller på julen.. Tror själv att det är ngt annat som "spökar".

Nåväl, i dag skall jag försöka ta bort topparna på spanterna på BB sida…🙂

GusLars
2018-12-07 15:32
#40

Ja man kan undra bara varför, själv har jag opererat ett öga med grå starr blev bra sedan väntar det andra i början av jan, hoppas detta också blir bra, sedan kan det väl bli full fart på varvet så jag blir klar med denna modell, har tänkt att börja bygga även den Ymer som finns idag med fyra snurror två fram två bak ska bli intressant bygge.

Lars

Lars

Decaius
2018-12-08 10:52
#41

Apropå tystnaden, jag är inne och "lurkar" dagligen och tankar inspiration från forumet. Tror det är så för många. Men vi får kanske bli bättre på att höras och synas, så inte ni som är duktiga och postar ledsnar! Själv hittar jag mycket inspiration här. Ni träbåtbyggare är ju grymt imponerande. Även om jag inte själv håller på med just denna disciplin blir jag inspirerad av andras KREATIVITET. Den får mig att vilja ta tag i mina projekt och börja skapa! /Calle

Annons:
JaGa
2018-12-08 11:44
#42

#41 Precis som Calle skriver! Jag både tittar och läser inläggen med stort nöje, men tyvärr inte lika duktig på att skriva lite uppmuntrande kommentarer…🤭 Tror att det gäller många av oss. Men man kan se i antal visningar att många varit in och tittat på trådarna! Det kan ju också vara en ”vink” att det som läggs ut här är uppskattat…😃

JaGa
2018-12-08 11:49
#43

Själv ärjag inte heller träbåtbyggare. Men följer gärna trådarna här med stort nöje och intresse! Precis som den här tråden…😃👍

bommen99
2018-12-08 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#40. GusLars. Jag har också op ögonen för gråstarr. Fick naturligtvis bekosta "kalaset" själv, men nu ser jag härifrån till Luleås stadsgräns (nåja…)

Följer ditt bygge med stort intresse och Ymer med 4 snurror blir ju roligt att se.

#41. samt #43. Jo, det ligger mkt i vad ni skriver. Att de som inte är träbåtsbyggare kommenterar är ju naturligt, liksom jag som kollar alla sorters byggen men avhåller mig från kommentarer då jag inte har speciellt att komma med.

Vad vi träbåtsbyggare kanske saknar är en o annan kommentar från "egna ledet" så att säga, behöver inte bara vara "hurra hurra" kan vara ngn fråga eller fundering.

Nåväl, bilden nedan då. Jag har sprättat bort några spanter, vilket var väldans enkelt. Lugnade mig lite med de resterande spanterna då BB sida blev väldans ranglig. "Stagade" upp lite med att impregnera med CA lim och lite stadigare blev det. CA lim här kostar under 7 kronor för en liten normalflaska, så ingen högre kostnad. Jag brukar köpa 10 st åt gången

bommen99
2018-12-16 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Fortsätter med plankningen av SB sida. Nästan klar, några timmar till så..

Som vanligt lite plast o slip innan grundfärgen, kanske klart till jul…🥵

bommen99
2019-01-03 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Innan jag lade grundfärgen  så hade jag spacklat lite och slipat ner med ganska grovt papper, tror det var korn 80 ungefär. Grundfärgen som är en 2 komponents grund/filler (lite tjockare än grundfärg) ligger i flera lager som förhoppningsvis täcker sliprepor.

Micke_MM
2019-01-04 11:00
#47

Skrovet blev jättefint / Micke

GusLars
2019-01-04 11:19
#48

Ser väldigt fint ut och verkar väldigt slätt, kanske lite slipning innan slut finishen av bottenfärg.

Lars

Lars

Annons:
bommen99
2019-01-04 11:36
#49

#47. #48. Tackar för dom orden. Det skall ju till mer slipning innan slutfinishen, men det får vara ett tag då det skall göras en del på däck först. 

Konstruktören vill att man tar bort topparna på alla spanter, se #33. och det skapar lite merjobb. Detta är nu klart och insidan av relingen är slipad o spacklad. Sedan skall det dit "lösa"  spant-toppar

//h

bommen99
2019-01-12 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Har nu spacklat o slipat o lackat insidan på relingen. Blir sedan 1 x 3 mm plankor på däcket, Därefter skall ju lösa fusk-överdelar som spant dit.

Elände detta med att kapa topparna på spanten, relingen blir väldigt instabil och lätt att det blir sprickor i relingen (jodå, detta har hänt mer än en gång) då man kanske hanterar båt…fn lite för bryskt. Nåja, lite CA lim i sprickorna gör susen.

Det som möjligen gör det enklare med att kapa relings-topparna att det går kanske lite enklare att planka däcket, men det vete tusan med tanke på sprickor o dyl i bordläggningen

JaGa
2019-01-13 13:54
#51

Följer bygget ditt med stort nöje…👍

bommen99
2019-01-13 14:31
#52

Tack Janne. Jag blir lite villrådig vad gäller däcksplankningen. Trodde att jag hade 4 mm plankor hemma, men det var några knippen 3 mm. Lite pillrigt att planka däck med 3 mm tycker jag. Det följde visserligen med 4 mm till däcket, men lövtunna sådana, under 0,5 mm och slikt virke duger inte

Visserligen kan jag såga till en omgång 4 mm, men hittar inte några rätta sortens träbitar (lite slöhet medges också..). Därför har jag best 4 mm plankor, 3 buntar om 25 plank i vardera bunt o längd 500 mm. (det är ju fel att berätta om att man beställt ngt, man skall ju vänta tills man har fått leveransen, men men Oskyldig)  

Frågan är om jag inte skall lägga fiskebåten åt sidan o starta ett annat bygge i avvaktan på träleverans tål att fundera på…

//h

Micke_MM
2019-01-13 15:57
#53

Det är nog bäst att beställa plank med rätt mått. Snyggt bygge

bommen99
2019-01-13 16:15
#54

Tack Micke. Jo, rätt virke (kvalité) o mått är ju viktigt. Har nu bestämt mig, det blir paus för fiskebåten och start av ett fransk s.k. kustfrakts-fartyg. Blir en ny tråd inom kort

GusLars
2019-01-14 15:34
#55

Så du får lite stillestånd med bygget pga listerna
Lars

Lars

Annons:
bommen99
2019-01-14 16:30
#56

#55. Jo, det blir en liten paus. Som jag skrivit så kan jag visserligen producera lister själv, men latheten tog över så jag beställde via AliExpress. Nu glömde jag att det snart är kinesiska nyåret snart och då är det mer eller mindre totalstopp på leveranser från Kina.

Blir det sen leverans så gör det inget, den nya båten, Marsouin, verkar besvärlig att få ihop…😃

bommen99
2019-12-27 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Nästan ett år sedan, men nu tar jag upp bygget Astral igen. Har börjat så smått att planka däcket, det var ju just däcksplankor 1 x 4 mm som jag saknade och därför fick den franska fiskebåten samt livbåten gå emellan. Men nu har jag däcksplankor hemma. 

När det gått så lång tid sedan man hade båten aktuell så får man läsa in sig på saker man glömt. Har torrlagt lite träbitar som utgör överbyggnader, bara för att kolla hur det blir med däcksplankorna, kan man liksom lägga på hela däcket eller skall det vara utrymme för byggnaderna. Nu plankar jag med 1 mm och det klarar man av att eventuellt måste fila ner på byggnadernas nerkant.

Det gröna i bilden då, se nästa bild

bommen99
2019-12-27 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Fripassagerare 😂

OBS, jag skulle vilja ändra namnet på rubriken för detta bygge. I stället för "Norsk fiskebåt" borde det ju stå "Astral". Hur gör man eller kan ngn göra detta åt mig

GusLars
2019-12-27 15:21
#59

Hej Håkan och god fortsättning, på börjat en gammal modell har du funnet namnet på skutan nu, ser bra ut med plankningen. Fin fripassagerare
Lars

Lars

bommen99
2019-12-28 06:40
#60

Tack Lars, önskar detsamma. Jo, det var en fin liten grön gräshoppa.

//håkan

bommen99
2019-12-28 06:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Som jag tidigare skrev, när det gått nästan ett år sedan man höll på med denna båt så gäller det att gå igenom allt material, ritningar och vad man gjort på båten. Upptäckte några sprickor och då mindes jag att detta skulle åtgärdas då, för ett år sedan alltså.

Således blev det att slipa ner till plankningen och så långt sprickan är och lite till.  Toppa ut slipningen så det inte blir någon större nivåskillnad mellan där sprickan finns och grundfärgen (mycket enklare att spackla och slipa då). 

Jag har sedan "förseglat" sprickan med tunt CA lim och sedan blir det alltså spackel

Den andra sidan har också några sprickor men denna sida var värst

bommen99
2019-12-28 06:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Den största sprickan 😮

Annons:
bommen99
2019-12-28 06:51
#63

En mindre i fören.

Har man en någorlunda rak längsgående spricka så kan man ju lägga en list över, vilket jag var tvungen till på den franska trålaren  jag nyss färdigställt, Lite fusk men det kan också bli fint 😃

Nu skall ca limmet få torka ordentligt så det går att slipa ner lite. Även om nu CA lim torkar på en o annan sekund så tar det längre tid om man lägger det som jag gjort. Blir lämpligt att ta sig an andra sidan

//h

bommen99
2019-12-28 17:32
#64

Jo, det skulle ju plankas däck men då insåg jag att revorna måste fixas och plastas o lackas. Behöver då inte maska däcket.

//h

bommen99
2020-01-03 07:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Revor/sprickor plastade och slipade, grundfiller och slutligen en gul lack (rester från Titanic) . Skall mattas ner med 6 eller 800 slip och sedan klarlack. Bottenfärgen skall givetvis dit och det blir den samma som jag har på nästan alla båtar

bommen99
2020-01-03 07:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Har nu börjat planka däcket och har hunnit halva ungefär. Himmel o pannkaka vilken tid det tar, men det är inga direkta svårigheter. 😎

Jag lägger plankorna ungefär som i fallande längd, d.v.s. som man lägger ett vanligt golv i hus 🤓

Micke_MM
2020-01-03 19:36
#67

Kul att du är igång igen med bygget . Däcket ser fint ut

bommen99
2020-01-04 00:37
#68

Tack Micke, jadå, däcket ser hyfsat ut och hitintills inga överraskningar, t.ex. att man måste klyva ner någon list på bredden eller så. 🙂

bommen99
2020-01-05 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Jaha, så var däcksplankorna på plats. Det skall som vanligt slipas o lackas o slipas o la……., nu är det bara en enkel skyddslack oppanpå så att säga.

Plankningen är utan krusiduller, det är ju en fiskebåt så det får inte vara lika tjusigt, som en segelbåt typ (tänkte skriva som en lustsj… men stavningen sket sig liksom 😉)

//håkan

Annons:
GusLars
2020-01-09 21:08
#70

Hej Håkan mycket snyggt däck du har lagt
Lars

Lars

bommen99
2020-01-09 23:43
#71

Tack Lars. Nja, det blev "sådär" tycker jg, men passar bra till en fiskeskuta. 

Försökte lämna en kommentar på din tråd, men det gick inte.Kolla om det är ngt fel

//håkan

GusLars
2020-01-10 12:31
#72

Hej Håkan kollade precis och jag kunde svara och det blev en kommentar undrar vad som hänt,  du  kan prova en gång till annars får vi ta ett snack med någon moderator
Lars

Lars

bommen99
2020-01-11 00:39
#73

#72. Nädu Lars. Provade nyss och felet kvarstår. Man får inte upp något svarsfält. Ser att det är någon till tråd som har samma problem

//h

rocc1
2020-01-11 11:26
#74

Blir som vanligt jättebra, jag hade inga problem att kommentera Lars tråd så problemet kanske ligger i din dator.

Själv håller jag på och pillar med en massa trådar, börjar bli lite flyt nu med riggningen🙂

Rolf

bommen99
2020-01-12 01:46
#75

Tack Rolf. Förhoppningsvis är problemet borta, vete f…n vad det var för fel

//håkan

bommen99
2020-01-15 07:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Fortsätter med lite "scratshjobb" Till relingen

En massa pinnar har limmats dit….

Annons:
bommen99
2020-01-15 07:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Som är till för lite lister som  jag av någon anledning vill ha på insidan (enklare att måla som byggbeskrivningen tycker.😓.)

Skall naturligtvis slipas  och lackas ett antal ggr

//håkan

GusLars
2020-01-16 18:37
#78

Det ser ju bra ut med dessa lister rent och snyggt.
Lars

Lars

bommen99
2020-01-17 04:36
#79

Tack Lars. Jo,det blir ganska bra men ett jäkla pill. Fick faktiskt göra om allt då jag (som vanligt) gjorde fel i början. 

Men jag är ganska van vid att "göra om gör rätt" 😃

//håkan

GusLars
2020-01-17 11:44
#80

Haha ja vem gör inte det många gånger man tänker helt fel och börjar tillverka och plötsligt dyker det up ett liljeholmens ljus, det här går inte bra, då blir det att börja om från början börja om på nytt hehe.
Håller på med teak listerna till navi huset, smått tunt pillrigt men sakta framåt går det kommer update i helgen.
Lars

Lars

Banjoman
2020-01-17 15:16
#81

Fortsätter att se bra ut, detta, och styvt gjort, därtill, att ta nya tag trots sprickor och annat elände!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2020-01-17 18:12
#82

Tankjo mr Banjoman. Jo man får ju inte tappa fart eller fokus, är det fel (har man gjort fel) så ä det bara att "göra om-göra rätt"

Inte för att det är speciellt kul med sprickor o annat elände om drabbar ett  bygge. men det ger ju viss erfarenhet och möjligen växer "tuppkammen" något 😃

//håkan

rocc1
2020-01-17 21:00
#83

Nu har jag också fått samma problem som du att kommentera, ingen ruta dyker upp ibland, hoppar man mellan trådarna så kan rutan poppa upp.

Däcket du lagt ser väldigt snyggt ut.

Rolf

Annons:
bommen99
2020-01-18 02:05
#84

#83. Tack för dom trevliga orden. Jadå, problemet kvarstår men inte alltid. Nyss då jag skulle kommentera detta så fans inte rutan med. Läste om sidan och körde ner med muspekaren på listen till höger och då funkade det. Vet inte om det är nödvändigt att använda muspekaren och scrolla ner men men…

Micke R.
2020-01-18 23:45
#85

Ett mycket trevligt bygge lite annarlunda ide med tandpetarna och så lär man ju sig alltid från sina misstag fast minnet kan vara kort H Micke

bommen99
2020-01-19 06:59
#86

Tack Micke R. Tandpetarna funkar bra, kanske tar de lite mer tid än att exempelvis nåla, men det blir ju som en armering och lister/plankor etc. sitter fast bra, 🤓

'Jodå, minnet är kort och blir kortare med åren… 😮

//håkan

Micke_MM
2020-01-20 02:04
#87

Ser ut som en bra idé med tandpetarna det blir snyggt

bommen99
2020-01-21 00:05
#88

Mike_MM. Ja, tandpetarna var nog ett lyckat drag. Lite mer tidsödande då man bordar (plankar), men å andra sidan roligare är att stoppa in nålar (som alltid böjer sig 😡) i spanten. Dessutom blir ju momentet väldans snarlikt som man gör "på riktigt" (skala 1:1 alltså).

Om man inte skall måla med täckfärg och är noga då man borrar hålen (jämna avstånd t.ex.) så blir resultatet fint 👍

//håkan

bommen99
2020-02-03 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Liten uppdatering. Hade jag vetat vilket j…a jobb det var att klä in relings-sidorna med trä så hade jag nog målat. 🥵

OK, nu är de på plats, slipning och lite justeringar återstår naturligtvis. Överliggaren blir väldans bred, mer än 10 mm.  Att försöka böja någon bred list åt "fel håll" om ni förstår vad jag menar, är ju omöjligt. Det blir att skära ut dessa från en hyfsad fin och 2 mm träbit.

bommen99
2020-02-03 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

När jag tittar på bilderna så ser det väldigt "o-bra" ut, lite bättre i verkligheten. Med lite byggnader, lite annat "skrot" och kanske lite rep som skymmer blir det nog hyfsat.

Att det ser flammigt ut beror nog på att jag torkat med fuktad trasa och det har nog torkat lite i "otakt" 😃

Annons:
GusLars
2020-02-03 11:04
#91

Det blev ju helt okej med inklädningen, hur är det med ditt skadade ben nu då, har smärtan släppt
Lars

Lars

DIOWORK
2020-02-03 12:20
#92

Hej Håkan! Är inne alldeles för sällan och tittar på vad ”ni båtbyggare” har för er:) Vill bara säga att varje gång jag tittar på en ”båtbyggartråd” så slås jag av den omsorg och skicklighet ni har! Hatten av! /Erik

bommen99
2020-02-03 17:48
#93

Tack Lars. Benbrottet gör sig påmind, skall faktiskt till ortopeden i morgon. Vi får se om han har ngn bra lösning..

Tack Erik. Jag tittar ofta på dina alster men kommenterar dem alltför sällan. Du gör ju skitläckra skapelser Erik 👍

GusLars
2020-02-05 18:35
#94

Hej Håkan, undrar hur gick det hos ortopeden
Lars

Lars

bommen99
2020-02-05 19:01
#95

Hej Lars. Jo, brottet kvarstår naturligtvis och gör sig påmint då o då (aj aj aj) Men en positiv prognos gav att om 2 veckor skulle de bli mkt bättre. Kan meddela att Thailändska läkare inte vill ge några negativa prognoser, så 2 veckor tar jag med en stor näve salt.. återbesök om 4 veckor, men då är det nog mkt bättre.

Frugan sköter markservicen utomordentligt, kaffe  o måltider, div trycker etc. serveras så jag slipper belasta stackars foten 😃

//håkan

GusLars
2020-02-05 19:10
#96

Vilken omtänksam hustru du har och vilken markservice
Lars

Lars

bommen99
2020-02-06 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Jo Lars, det kan man lugnt säga.

Lite mer gjort på fiskeskutan, det går faktiskt hyfsat även med en trasig fot. Helt ok då man sitter men då det skall hämtas något material så blir det besvärligt.😮

Nåväl, byggnaden längst förut är påbörjad. Styrhytten, som sig bör, längst fram men det skall dit mycket saker och "tungan" längst bak skall plankas och livbåtar skall dit mm 🥵. Jag har i alla fall målat alla väggar (skotten alltså) men en ihopblandad vitfärg  från flera flaskor och den har nyss mattats ner. Sedan skall det på den rätta vitfärgen. 

Det är alltid bra att lägga några lager i botten (efter grunden) av liknande färg som topplacken, nu hade jag ju 3-4 olika blandningar med vitt som ju passade utmärkt. Öste på lite för mycket så det blev en rinning (gardin) som jag med kirurgisk noggrannhet skar bort med en skalpell (nästan omöjligt att slipa bort en färsk rinning) 🤓

Kan meddela att då man slipar ner en färg som är avsedd för topplack så blir den nedmattade ytan väldigt fin, som en barnkind ungefär, superbra att lägga topplacken ovanpå alltså 🤓

//håkan

Annons:
bommen99
2020-02-08 20:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

OK, nu ligger den vita topplacken där den skall ligga. Har börjat planka "tungan" med päron-trä

bommen99
2020-02-08 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Närbild. Jag böjde till en list mot skottet, blir lite som en fris. Kanske borde jag först ha plankat och sedan frisen ovanpå, men detta duger

bommen99
2020-02-08 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Annan vinkel. Har faktiskt lite problem med att få hela bygget riktigt på plats. Vill inte ta till våld så den passar. Det är ju enklare att bygga alla delar som skall dit då byggnaden är lös, vrida o vänd i olika vinklar blir med andra ord enklare

//håkan

GusLars
2020-02-09 11:10
#101

Snyggt härlig kontrast mellan det vita och trä däcket
Lars

Lars

bommen99
2020-02-09 14:41
#102

Tack Lars, jovars, det ser ju ok ut med päronträ mot vitt. Fasligt många detaljer det skall till på denna skuta, lite ovanligt för en modell av fiskebåt. Nästan som Billings Nordkap (som ligger på hyllan o väntar på montering). 🙂

Det positiva är ju att man har att göra ett tag framöver, med tanke på att rörligheten är begränsad några veckor till 😃

bommen99
2020-02-10 01:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Lite mer plankor på plats. Men först angående bild #100. Det var inte särdeles svårt att få byggnaden att passa, bara att vända den 180 grader så att styrhytten pekade framåt..

Trodde att jag hade 1 x 4 mm plankor men de jag hade lagt ut var nog de sista jag hade. Däremot fanns det en bunt 1 x 5 mm så med klyv-sågens hjälp har jag nu ett antal med rätt dim. Den smala biten som blir över, mindre än 1 mm, sparar jag då det, om oturen/klumpigheten är framme så kan de smala bitarna komma till pass vid ev glipor mm.

//håkan

ubjs
2020-02-10 15:31
#104

Tänk om alla problem var lika enkla att lösa. :)

Blir fint det där.

Annons:
bommen99
2020-02-10 19:33
#105

#104. Tackar för dom orden.

Kan meddela att det är tidsödande att klyva plankorna, man får ta det försiktigt så det blir en jämna yta. Kör man för fort så riskerar man att det går stora flisor ur brädan 😮

Hålen som syns är för lejdarna till däcket. Ena är liksom inbyggd från styrbords sida och den främre är öppen och kommer från skottet längst förut. Naturligtvis skall hålen filas till så de ser vettiga ut, kanske det blir några stöttor på däck så ingen trillar ner i hålet

//håkan

rocc1
2020-02-11 19:45
#106

Är lite imponerad av klyvsågen du har som kan såga så fina plankor👍

Dom ser väldigt bra ut. Vad är det för såg?

Rolf

bommen99
2020-02-12 00:47
#107

Billig såg från AliExpress, kostade kring 1000 lappen då jag köpte den för några år sedan, Funkar bra men man får inte ha så bråttom om man t.ex. skall klyva bort 1 mm från en 4 mm planka. Men det går och man kan göra egna dim om man behöver

//håkan

Bildresultat för bordssåg site:modellbygge.ifokus.se

Micke R.
2020-02-12 06:31
#108

Hej Håkan har en likadan från Aliexpress tror att min är lite mindre men riktigt nöjd med den H.Micke

bommen99
2020-02-12 15:45
#109

Möjligen är det samma men min har större bord. Hursomhelst, till de jonn man anv den till så funkar den bra. Behöver man en 2 mm bred list så tar de inte lång stund innan det är fixat. Det grövsta (tjockaste) jag kört är nog 4-5 mm, men man får mata lugnt

//håkan

bommen99
2020-02-13 04:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Så var det färdigplankat på mellandäcket. Det blir nog en 600 slipning till, när det börjar bli klart med allt som skall dit (och jag har repat o kluddat på däcket 😕

Väldigt vad träplankorna skiftar i färg då dom blev lackade. De kommer ju från samma bunt, har jag tidigare resonerat, men hur vet man vad leverantören grävt i för lager/sortiment då han buntade ihop  mitt paket. Nåväl, inte mycket att göra åt den saken 🤔

ps. den "icke helt" fyrkantiga hål längst fram, skulle egentligen sitta på andra sidan, men då jag satt dit väggen (under) så råkade jag vända väggen spegelvänt så att säga. Hålet kom då till vänster (babord sida) och jag fattade inte vad det hade för betydelse. 

Men då jag läste ritningen (läs ritningen FÖRE lim-tuben används!) och förstod vad hålet skulle vara till. Om jag tittat noga så fanns små hål för infästningen av lejdaren men då var det en dörr samt en ventil i vägen. Gör om gör rätt.

Det skall bli en ram runtikring hålet. då ser det bättre ut, samt ett räcke

(håkan

bommen99
2020-02-13 05:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Så har jag blött en vägg med massa fönster som  jag böjt mot styrhytten. Jag slipade innan jag blötlade och det var ju smart. Men om jag läst ritningen INNAN jag slipade hade jag sett att den skall kläs med lite ädelträlister . 

Enligt ritningen skall det vara 0,5 tunna lister och det klarar jag  inte (har provat tidigare och de blev inte bra 🤮) så det får bli 1 mm i stället.

//håkan

Annons:
bommen99
2020-02-13 05:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Bakom denna vägg, alltså i styrhytten, skall det läggas golv. Enligt ritningen så var det 0,5 mm även där. Blev 1 mm lister i päronträ (samma som bild #110. )

Jag fick slipa ner underdelen av ramen som listerna sitter i då det annars hade blivit för tjockt mot väggen i föregående bild. Om detta skulle ha synats? Nix tror inte det men man kan ju vara lite noga/petig för en gångs skull 🤓

Den andra träbiten är en färdig del som skall limmas mot väggen och vara typ en bänk-

Rodret har jag bytt från det medföljande vitmetall till ett trä-roder som jag hade liggande.

Väggen är inte limmad så jag kommer åt att installera golvet. Bänken och rodret däremot blir kanske knepigare, kanske en koll på ritningen 😃

//håkan

GusLars
2020-02-13 12:55
#113

Hej Håkan men däcket blev kanon snyggt det gör inget att det skiftar lite i färg bara pittoreskt, snygg front på bryggan.
 Jaså du hittade inga 0,5 lister, kan meddela dessa är så sköra spricker väldigt lätt så man blir frustrerad, tur du bytte till 1,0 lite bättre att hantera.
Jag gillar inte vitmetall alls tur du gör ett träroder istället mycket snyggare.
Lars

Lars

bommen99
2020-02-13 14:02
#114

Tack Lars. Jodå, jag har en massa 0,5 lister i lager som följt med på div byggsatser. Hade på känn att de kunde spricka, för mig så blev dom veckade som en dålig uppsatt tapet. Har inte kommit på hur/vart jag skall använda dom, kanske i ett framtida diorama (typ varv med en o annan båt samt bråte = 0,5 lister 😃)

Vitmetall tycker jag inte om, vore jag 15 år så hade jag skrikigt i falsett att "jag hatar dom".

//håkan

Banjoman
2020-02-13 16:24
#115

#114 Nu skriker du i stället med basröst att du hatar dom, eller?! 😉

Själv har jag som tur är aldrig haft några större problem med 0,5 mm lister men det är helt sant att de är betydligt bräckligare än sina dubbelt så tjocka kamrater … ☝️

Vad gäller vitmetall har jag för min inga principiella invändningar – är delarna bara välgjutna är det ett nog så tacksamt material. Se'n är det förvisso tyvärr så att gjutkvalitén inte alltid är det den borde vara, men det är ju inte i första hand materialets fel.

Det var dock inte i första det jag vill ha sagt, utan att det nylagda däcket ser synnerligen bra ut! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2020-02-14 00:24
#116

Tack Mattias.🙂

Jodå, vitmetall i sig har jag inga problem med, men frapperande ofta är gjutningarna dåliga, rent av väldigt dåliga och oanvändbara i vissa fall.

//håkan

bommen99
2020-02-14 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Innan taket till styrhytten kommer på så blir detta en sista titt på interiören. Inte mycket att skryta med, men delarna är på plats och nu skall taket plankas o delar som skorsten, antenner o annat dit.

Plankorna blir päron som klyvs från 5 till 3,2 mm bredd (jäkla pill att ställa sågen exakt på 3 mm, så det blev ganska nära i alla fall) och 1 mm tjock, så de så 😃

//håkan

GusLars
2020-02-14 15:32
#118

Glimrande snyggt👍
Lars

Lars

Annons:
bommen99
2020-02-14 16:21
#119

Tackar Lars. Hur går det med ditt bygge då? några framsteg 👋

 Man tar lite överblivet "skrot" som ligger i förrådet och ser om det kan användas. Då det inte kommer att synas speciellt mycket, om man nu inte hukar sig ner och glor genom ett fönster, så duger det 😉

Har börjat med taket och faktiskt fått till en hel planka.. Har däremot klyvt en 10-12 bräder (inte helt enkelt kan jag meddela. Mesta "strulet" beror på att plankan inte är exakt 5 mm och då blir det trögt att skjuta den in mot klingan. 

Förklaring är att jag satt en träbit mot anhållet (inställning för sågbredd) och den är satt till just 5 mm så att inte plankan kan fara ut och då blir det ju inte de mått man vill ha.

Alltså, man får skylla på virket fast om jag hade en fjäderbelastad sak som tryckte plankan mot anhållet så kanske det skulle funka bättre 🤓

Nåväl, det går om än lite långsamt

//håkan

GusLars
2020-02-14 20:25
#120

Jag håller på med akter sidan på navi huset, mycket mycket pilligt måste jag erkänna mer jobb här tack vare en längre sträcka än de andra sidorna, måste kapa på längden till både 2 och 1,5 mm och skära med skalpell men dessa 0,5 listorna har en tendens att spricka fort på längden fast man är så försiktig, frustrerande men skam den som ger sig, är väl mer än halv vägs nu, bilder kommer snart på navihuset.
Ha en trevlig alla hjärtans dag
Lars

Lars

bommen99
2020-02-17 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

#119. En bild säger mer än tusen ord.. 

Alltså den bruna pinnen är den som skall se till att inte plankan/listen  ändrar position: Borde vara en flådig  fast monterad sak som är fjäderbelastad, kanske lite längre från klingan

//håkan

bommen99
2020-02-17 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Börjat med att planka taket till styrhytten., det blir också i päronträ som jag klyver ner från 5 mm till 3 mm och den är 1 mm tjock (eller tunn??)

Jag "nåtlar" med svart tusch och kan konstatera att den som ej lämpar sig för white-board är inte så bra. Den tar sig runt på sidan som skall vara uppåt, medans den för white-board är bra (logiskt så borde de kanske vara tvärt om)

//håkan

bommen99
2020-02-17 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Baksidan på taket. 

Oj, säger kanske någon, han har börjat planka taket på fel sida.😮

Men jag tänkte vara lite "listig". Markering för skorstenen (den ovala) blir ju osynlig om man plankar på denna sida. 

Enkelt (nåja) att sedan ta upp hålet för skorstenen🤓

//håkan

bommen99
2020-02-17 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Den ovan nämnda skorstenen. Kanske inte så bra att den  delvis är tillverkad i trä, men så tyckte tillverkaren. Dock skall den målas och innan det förmodligen spacklas lite här o där, så den kommer inte att se ut som den är beklädd med trä 😃

//håkan

bommen99
2020-03-03 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Fortsätter med styrhytten samt relingen. Mycket petjobb må jag säga, återstår dessutom en hel del finputs 600-800 slip.

Relingen så gott som klar, återstår det vanliga,, finputs.

Styrhytten är bara torrlimmad (om ens det) som om någon ser glipor mot däcket är det för att jag inte vill klappa ner bygget med en slägga liksom, det återstår ju lite räcket, skorstenar etc.

Annons:
bommen99
2020-03-03 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Nästa då. Styrhytten från midskepps. Öppningen skall var "o-dörrad" d.v.s. ingen dörr till trappan som leder till mellandäcket o själva styrhytten.

Som vanligt ser man efter man publicerat hur jäkla rörigt de är på bilden 😮

bommen99
2020-03-03 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Sista för denna gång.  Allt är tunt klarlackat efter en hastig 4-600 slip. Bra att ha som skydd

bommen99
2020-03-03 19:54
#128

Glömde, jodå, det skall vara fönsterramar till alla fönster, jäkla pillrande med vinklar o lim på fingrar. 🥵.. De runda får öljetter

GusLars
2020-03-04 14:56
#129

Hej Håkan ser glimrande ut så här långt, hem kommen igen efter en härlig vecka i fjällen, men hem färden i söndags var inte så kul snöoväder ner till Västerås sedan regn hem till sonen i Hässelby. Hade lite osis när vi kom upp halkade på en isfläck och nu är det lite ömt i vänster axel men det blir nog bra så småningom. ska för söka hinna med lite på varvet i veckan.
Lars👍

Lars

Rone
2020-03-05 14:04
#130

Bygget ser riktigt fint ut Håkan, väldigt fint hantverk!

Kan du inte skapa en ny del 2 i den här tråden. Man får lite skrollkramp när det bli över 100 inlägg:)

bommen99
2020-03-05 16:16
#131

Hej Rone o tack för dina vänliga ord, värmer alltid med lite positiva komments.

Jodå, visst borde det finnas både del 1, 2 samt kanske 3. Problemet är att jag inte har en aning hur detta går till. Jag  skulle också (om jag kunde) byta namn på tråden  till "Astraal", det är ju namnet på skutan

Man behöver inte scrolla,  ställ pekaren i mitten  och till höger ovanför "norsk fiskebåt" så ser du texten "olästa". Klicka på texten å du kommer längst ner i tråden. Men om jag får tips hur man får till del 2 så skall jag försöka

//håkan

Rone
2020-03-05 20:45
#132

#131 Ska försöka förklara det här med deltråd. 

Vi har gjort såhär i våran gemensamma tråd DIOWORK (Erik) och jag Rone (Henrik). Starta en helt ny tråd och kalla den samma som den tidigare delen eller om du vill uppdatera namnet till "Astraal" i ditt fall så är det ju lägligt. Vi har även samma bild i första inlägget som Erik fixar till för att känna igen den när man ser den, men det är ju inte nödvändigt. För att länka till de tidigare tråddelarna markera du och kopierar texten i sökrutan överst på sidan och lägger markören där du vill ha länken i första inlägget i den nya tråddelen högerklickar och trycker på klistra in. Då blir det en sån här för tex den här sidan: https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5be54a6ace12c408e70043c7-norsk-fiskebat?discussions-1 och kallar kanske den "länk till del 1" 

När du sedan skapat färdigt den nya tråden gör du likadant och kopierar den nya trådens text från sökrutan och klistrar in det i det sista inlägget i den gamla tråddelen och skriver typ "länk till del 2" bredvid.

Lätt som en plätt:) Men om det någon annan som har bättre tips är jag glad att få höra om det. Men det här funkar iallafall.

Annons:
bommen99
2020-03-06 06:48
#133

Kommentarer och glada tillrop är ju jätteroligt att få, men bäst gör dessa fortsättningsvis i  Astraal del 2. 

länk: https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5e61d2978e0e7411190023a0-astraal-norsk-fiskebat?discussions-1

Upp till toppen
Annons: