Annons:
Etikettdiorama
Läst 1156 ggr
DIOWORK
11/9/18, 1:56 AM

Airfix European Brewery A75008 1/76

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag röjde bland alla mina byggsatser mm ikväll. Hittade ett av alla de resinbyggnader från Airfix jag skaffade för några år sedan. Pga okunskap skaffade jag en massa resonhus i 1/76 till framtida 1/72 diorama. Det kan ju inte vara så stor skillnad tänke jag….oj vad fel jag hade! Denna byggnad är dock ett undantag. Om man bortser från att takhöjden för 2 våningar i utbyggnaden är för låg för 1:72 så funkar detta hus till ett 1/72 bygge. Jag blev nyfiken att måla huset, några timmar senare blev jag nästan klar. Det följde med ett par etsade fönster men dessa samt att tillverka en port och andra roliga detaljer väntar jag med till ett diorama blir verklighet.

Annons:
DIOWORK
11/9/18, 1:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
11/9/18, 1:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag grundmålade den svart.

DIOWORK
11/9/18, 1:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sedan testade jag att spraya vit färg uppifrån för att underlätta högdager effekt.

DIOWORK
11/9/18, 2:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag klippte bort den utskjutande biten i cirkeln för att kunna göra öppningen till en port med trädörrar. Inte ett logiskt ställe att ha en port men jag vill ha en port och då fick det bli där.

DIOWORK
11/9/18, 2:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sedan lade jag i högsta växeln så det blev inga bilder från de olika momenten tyvärr. Jag kan fortsätta jobba med tegelpannorna senare, nu är de ok men kan bli bättre.

DIOWORK
11/9/18, 2:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Denna sidan kan också förbättras en del.

Annons:
DIOWORK
11/9/18, 2:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Framsidan blev jag nöjd med, lite förbättringar kan alltid göras men det var roligt att måla och vädra detta huset.

DIOWORK
11/9/18, 2:06 AM
DIOWORK
11/9/18, 2:06 AM
DIOWORK
11/9/18, 2:06 AM
DIOWORK
11/9/18, 2:07 AM
DIOWORK
11/9/18, 2:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sedan blev jag tvungen att kolla storleken ihop med lite 1/72 saker.

DIOWORK
11/9/18, 2:08 AM
Annons:
DIOWORK
11/9/18, 2:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det kanske blir ett snabbdiorama så småningom, jag har figurer och min trogna Panther som alltid är redo för nya uppdrag. Skall såklart bygga lite nya tanks i 1/72 men det får bli senare.

DIOWORK
11/9/18, 2:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Har någon av er målat Airfixhus tidigare? Vissa av dom är användbara och om man inte gör en massa egna extradetaljer är de väldigt lätta att måla. De är ju färdigbyggda. Verkstaden i mitt diorama Behind Enemy Lines är en av dessa Airfixhus. Over and out.

DIOWORK
11/9/18, 2:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

PS jag har även Airfix Polska bank liggande. Den är jättefin. Dessa två hus ihop med ett litet torg emellan sig och lite annat hade ju kunnat bli ett mäktigt 1/72 diorama! /Erik

wooderson
11/9/18, 10:28 AM
#17

snyggt hus. och smidigt med färdiggjutna hus, istället för miniarts sladderplasthus

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Micke_MM
11/9/18, 11:30 AM
#18

Stiligt värre jättesnygg målning

DIOWORK
11/9/18, 5:50 PM
#19

Tack gubbar:) Ja väldigt lättarbetat, fint att öva sig på. På mitt hus finns det mycket att göra ser jag med lite piggare ögon idag. Men det tar vi nät ett dio blir aktuellt. Jag gillar att jobba med hus helt klart. /Erik

[Ilmavoimat]
11/10/18, 8:16 AM
#20

Jag har själv funderat på ett par av dessa hus, men just nu tillåter inte tiden detta.

Jag har fortfarande ett 1:72-flygplan att bygga klart innan den andra vitrinhyllan är helt fylld, och därefter väntar andra vilande projekt i hobbyrummet.

I hobbyrummet finns det bl.a. en sedan flera år färdig dioramaplatta med en tillhörande ca 15 kilo tung glasöverdel till. Modelleran har jag redan köpt och tanken var för först att jag skulle ha det till en 1:16-stridsvagn.

Sedan var tanken att det skulle bli grunden till ett 1:32-diroama med en Fw 190, en Bf 109 och ett par figurer.

Därefter slog mig tanken att istället förvandla det till en mindre 1:72-by…

Just nu är det 1:32-alternativet som dominerar, fast då med bara ett flygplan och två figurer.

Jag försöker arbeta brittiska SAS princip: KISS (Keep It Simple Stupid)… Less is more…

För mycket på en gång helt enkelt. Det är en av orsakerna till ett totalstopp av byggsatsinköp (bortsett från det som verkligen behövs) nästa år och framåt. Det blir för mycket helt enkelt.

Vänligen, Morgan // Ilmvoimat

Annons:
JaGa
11/11/18, 4:26 PM
#21

Airfix byggnader ser fina ut. Synd bara med problemen med skala & storlek på dom. Men det är inget fel på ditt bygge i alla fall! Fantastiskt snyggt…😃👍

Upp till toppen
Annons: