Flyg

1:72 Lavoshkin La-7 9 GIAP VVS 1945

2018-11-03 10:06 #0 av: Ilmavoimat

Denna efterföljare till den framgångsrika Lavoshkin La-5 kom i tjänst vid mitten av 1944 och tjänstgjorde ända till krigsslutet. Ett relativt fåtal av Lavoshkin La-7 gick förlorade i strid och olyckor, bara dubbelt så många som för Yakolov YaK-3, som mig veterligen led de lägsta förlusterna bland samtliga sovjetiska jaktflygplan som var i tjänst.

Detta är Weekend-byggsatsen från Eduard och överlag så är jag mycket nöjd med den. Dekalerna var ovanligt hållbara och lättbearbetade och passformen var alldeles utmärkt. Däremot så har byggsatsen två stora minus enligt mitt tycke. För det första så saknades utrymmet bakom pilotens förarstol helt och hållet och för det andra så var landningsställsbenen inte gjutna tillsammans med den stabiliserande V-formade delen, som annars inte behöver limmas på. Denna var gjord av mycket tunn plast och gick i båda fallen helt enkelt sönder.

La-7 fanns i två versioner, en med två 20 mm-automatkanoner med 200 patroner var och en med tre 20 mm-automatkanoner med 100 patroner till var, alltså antingen ca 16 sekunders total eldgivningstid eller ca 8 sekunders eldgivningstid i luftstrid. En kompromiss där det senare alternativet gav mer eldkraft än det föregående.

Jag valde att bygga versionen med tre automatkanoner, då denna tilltalade mig mer.

Min Lavoshkin La-7 är målad efter en förebild som tjänstgjorde vid det 9:e Gardesjaktflygregementet och förebilden här helt fiktiv, då jag personligen inte tycker om att bygga allt historiskt korrekt utan att lämna en del åt fantasin.

Min fiktiva pilot har lyckats skjuta ner tio tyska flygplan och har stolt målat de röda segermarkeringarna på höger sida av sittbrunnen. Dessa dekaler kommer från ett Revell 1:32-bygge, där jag helt enkelt skar av de röda stjärnorna ifrån Luftwaffe-segermarkeringarna och använde dessa.

Resultatet ser förvisso något tjockt ut, men är annars mycket lyckat.

Det ljusgrå-mörkgrå kamouflaget på ovansidan gick ganska lätt att imitera med de färgburkar som redan fanns till hands i hobbyrummet. Däremot var jag tvungen att blanda en hel del för att få till den karaktäristiska sovjetiska djupblå kamouflagefärgen, och slutresultatet blev (åtminstone enligt mitt eget tycke) mycket lyckat.

Även placeringarna av dekalerna blev i stort sett mycket lyckade, något som återigen underlättades av att Eduards dekaler i princip lossnade direkt och mycket smidigt gick att försiktigt skjuta på plats med fingret.

Ett mycket stort plus hos Eduards dekalark är att små dekaler, alltså motsvarande "Tag ej här!" och "Kliv här!", fanns i dubbelt så stort antal som behövdes, troligtvis då just dessa försvinner lättast när de appliceras på ytan.

Däremot var jag alldeles för grovfingrig med det jättefint gjorda säkerhetsbältet, så detta gick helt enkelt sönder under bygget. Tråkigt...för den här jättefina modellen hade faktiskt förtjänat ett riktigt bra detaljerat säkerhetsbälte som ett komplement till förarkabinen.

Nu pryder min Lavoshkin La-7 rättfärdigt sin plats i vitrinskåpet hemma!

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2018-11-03 19:18 #1 av: wooderson

Snyggt plan, och roligt med all extra info. Men en liten undran över hjulen, var de av trä eller är de bara glömda i målningen?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2018-11-04 09:42 #2 av: Ilmavoimat

Nej, de är inte gjorde av trä, utan resultatet av en lite väl överengagerad nedsmutsning.

Jag brukar gilla att ge mina flygplansmodeller ett nedslitet utseende, då andra världskrigets flygplan ofta var baserade vid flygfält, där de startade på och landade på gräsfält.

Men som sagt...i det här fallet så blev det lite väl mycket av den varan. Det är något jag får korrigera lite senare, om jag skulle besluta mig för att ställa ut just det här flygplanet.

Anmäl
2018-11-04 09:50 #3 av: Decaius

Fint bygge!

Anmäl
2018-11-06 16:48 #4 av: Ilmavoimat

Tänkte bara lägga upp ett par bilder på de alldeles utmärkta dekalerna med rysk text.

På den översta bilden står det förmodligen "Kliv ej här!" alternativt "Tag ej här!" och på den understa sannolikt "Kliv här!"

Det är ett ordentligt efterforskningsarbete som Eduard har gjort inför den här byggsatsen.

Anmäl
2018-11-06 21:02 #5 av: Rone

Riktigt snyggt flygplan du byggt! 

Anmäl
2018-11-09 09:18 #6 av: Jolly Roger

Fint! Har själv haft detta kit och vet hur litet plan det är med mycket pilligt arbete. Ang. fotoets så jobbar jag mycket med det själv just nu så vet hur frustrerande det kan vara tidvis. Fin detalj med linorna!

Anmäl
2018-11-09 12:42 #7 av: Ilmavoimat

Jag får tacka och buga! :-)

Jo, efter bygget av P-26-byggsatsen så blev jag mer eller mindre proffs på att rigga tråd. Man lärde sig hur man skulle göra och INTE göra för att få det rätt.

Det känns i alla fall roligt att ha ett lite udda flygplan i vitrinskåpet, något som faktiskt inte känns så jättevanligt direkt.

Anmäl
2018-11-24 22:16 #8 av: Ilmavoimat

Då jag faktiskt blev lite missnöjd med resultatet pga. avsaknaden av radioapparatsutrymme bakom pilotens stol så valde jag att täcka över just detta ställe med en presenning, som vädrades i fyra olika grönnyanser för att ge den lite struktur.

Som jag skrev i den ursprungliga texten om själva byggandet...riktigt tråkigt att det jättefint detaljerade säkerhetsbältet för piloten gick sönder, för den här modellen hade verkligen förtjänat en sådan detalj som pricken över I:et.

Men...men...

Presenningen täcker i alla fall över den del av modellen som har stört mig allra mest och samtidigt passade jag på att täcka över ett ställe, där den nedåtgående antenntråden limmades fast, med blankt superlim med färg så att detta inte syns.

Nu har jag också gått över till att ta bilder på modellerna med mobiltelefonkameran, och resultatet är faktiskt bättre än med vår ca 10 år gamla digitalkamera, inte så konstigt att det har hunnit hända mycket under den tiden i teknikutvecklingen.

Och resultatet är faktiskt bättre, även om just de här två bilderna är tagna inomhus och inte utomhus med solen som ljuskälla.

Det blir nu en paus till februari någon gång med modellbygget, så de här bilderna lär nog bli de allra sista som jag lägger upp på färdigställda byggen för i år.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.