Isbrytaren Del 3
Det här är ett område som jag inte kan något om men blir imponerad av jobbet och bilderna ska försöka titt mer på det här/ Micke
Hej Micke, Ja radiostyrt är kanske lite speciellt i mångas ögon, Det ska byggas för att fungera i sin rätta miljö så att säga, inte bara vara fina för ögonen. Detta bygge är rätt enkelt faktiskt. Den fiktiva förebilden var en ren arbetsbåt byggd till 100% för funktion, det gör mitt jobb enklare på så sätt att mässing och koppar ska vara ärgad och i stort sett allt är målat med grov pensel för att få den där strukturen i färgen.
Jag fick göra en "fusklapp" som ska sitta på radion, så jag vet vart alla funktioner ska vara! Kan nog vara bra även när den är i sjön sen!
Här går det undan med bygget
Lars
Lars
Bogserklyka ska den ju ha också……. Kameran luras ordentligt här. Båten är ju väldigt avsmalnande akteröver, men på bilden ser det ut som den är lika bred hela vägen!
I morgon blir det att göra anliggningsytan på skrovet och sätta i skruvarna som håller akterdäck på plats. Ska även tillverka främre väggen och börja med sidoväggarna tänkte jag. Sen är det bara resten kvar!
Allt för nu//Robert C
Snygg plankning med en fin välvning. Antar att det blir en reling också så att inte besättningen trillar överbord..😉
Hej Bommen, Ja däcket är ju välvt åt alla håll känns det som. Dels konkavt längs båten, och sen konvext tvärskepps. Därför var däcket tvunget att sitta fast ordentligt när jag la det så det blev stabilt. När jag hade tagit bort all tejp sen så låg det an perfekt mot skrovet utan att "lyfta" nånstans. Möjligen så KAN däcket ändrat form lite efter att jag lackat det en gång på ovansidan. Men det kan bara vara marginellt och kommer nog gå tillbaka när jag lackat undersidan sen med.
Relingen är det sista som jag gör. Den är väldigt mycket ivägen när man håller på och bygger o monterar saker på däcket. men det blir traditionellt skarndäck med högt uppdragna skrovsidor med infällda spygatter och ringhalkipar.
MVH//Robert C
Var inte nöjd med ventilerna på däcksluckorna. Biltema hade en lösning som jag tror blir bättre…
Sen har jag varit på Bauhaus och köpt frigolit. Ska börja lite med Sunny 2 framöver, men det kommer i en annan tråd!
MVH//Robert C
Supersnyggt !! Fiffig idé att lacka med dammet kvar för att fylla noten i däcket
Tack, det blir faktiskt rätt snyggt! Om man nu får tycka det om nåt man gjort själv? Ja, dammet har ju liksom rätt färg och blandar sen med lacken. Det ska ju ändå slipas ett antal gånger till.
Jag gjorde nya ventiler till luckorna, och dom blev mycket bättre än dom gamla. Eller rättare sagt, dom stämde bättre med den bild jag har i huvudet att dom ska se ut!
"luckhuset" blev väldans bra och lite levande med en lucka öppen
//h
Det blir riktigt snyggt. Jag är som alltid grymt imponerad av er som bygger saker som både är snygga OCH fungerar!
Tack grabbar! Med lite fantasi och en bild i skallen av hur man vill att det ska bli så är det ju bara att bygga! Det har blivit många trail & error under byggets gång ska ni veta också. Den ursprungliga tanken kring vissa tekniska lösningar har man fått ge upp och lösa på ett annat sätt senare, funktionskravet ställer till det ibland faktiskt.
MVH//Robert C
Alla slangar till vattenkylet och länspumpen är kopplade med, Det ska till en enkel kåpa över remmen så inte några sladdar till servona trasslar in sej i den sen! Motorn är direktkopplad till minus, medans plus kommer från en av brytarna som regleras av servona, detta för att få en huvudbrytare till motorn. Så fort jag kopplar på strömmen startar kylfläkten och elpumpen till kylvattnet, Den elpumpen matas med 5 volt för att få ett lugnt flöde genom motor och fartreglage. På detta sätt finns ingen risk att jag glömmer slå på kylningen heller. Ledningerna till motorn är på "robertskt" sätt gjorde med ståltråd och lindat snöre som målas i "volvomotorgrönt".
Mycket läckra lösningar och snyggt gjort. En dum fråga varför behövs vattenkylning till motorn för det är väl en elmotor
Tack, din fråga är inte alls dum, tyvärr blir svaret ganska långt för att det ska bli helt rätt.
I normala fall så kommer båten att fisa runt på förhöjd tomgång, kanske upp till halvfart och då behövs det inte kylning på motorn. Däremot så behöver fartreglaget (ESC) mycket kylning då. Som jag har förstått det så den el som inte går ut i form av rörelseenergi går ut i värme istället från ESC:n. Den enda gången som motorn verkligen behöver kylning är när jag kopplar på ett släp i form av en roddbåt eller nåt och gasar fullt! Då blir motorn riktigt varm. Å andra sidan så blir inte ESC:n alls varmt då för strömmen far bara rätt igen direkt till motorn. Så min lösning är att ha både vatten och luftkylning på motorn och bara vattenkylning på ESC:n Så i låg fart pumpas vattnet in i manteln runt motorn där den gör ingen nytta alls, går sen vidare in i ESC:n som då är riktigt varm och kyler den innan det släpps ut i vattnet igen. När motorn jobbar fullt, vid bogsering alltså så kyler vattnet av motorn effektivt tillsammans med fläkten. Sen går det då vidare till ESC:n som då inte utvecklar nån värme alls.
Jag har exakt samma motor i Sunny, den är dock direktdriven och får jobba hårt när man studsar runt i vattnet. Efter en stunds körning med den så går det knappt att ta i motorn, trots elfläkt som kyler motorn.
MVH//Robert C
Ok ! Tack för svaret det var uttömmande och jag tror jag fattar
Stiligt jobbat Robban… ser fram emot att se båten i Gullringen nästa år 😉
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Tack Skalski, Då ska den absolut vara klar! Det är ju en träff i Söderköping den 5/5 i vår också, och vi ska bjuda in alla klubbar dit också. det är i samband med Söderköpings stora marknad som vi ska ha träffen i hamnbassängen i Göta kanal! Ni är välkomna dit med! Dra ett mejl till obelix193@outlook.com så får du alla detaljer!
MVH//Robert C
Det blir ett gediget och genomtänkt bygge, snyggt och smart!
Tack, ja det är lite och klura på mellanåt. Men idag fick jag krypa till korset och erkänna för mej själv, och nu även er alla att en sak inte funkade tyvärr. Eller, jo det funkade bra, men lite FÖR bra. Det är min automatiska länspump som starta så fort det är en cm vatten på lägsta ställer i båten. Nivåvakten är ett litet kretskort som drivs av ett 9V batteri, och larmar via en blå runtomlysande topplanterna samt startar länspumpen via relä. Jodå, hällde i två deciliter vatten i båten och lampan började lysa direkt och relät slog till så pumpen startade. Den hade kastat ut allt vatten på två sekunder, men sen slutade den ju inte att pumpa. Det låg nog vatten kvar på kretskortet som gjorde att kontakten inte bröts. Så relät kopplades ur och nu startar jag pumpen manuellt från radion när den blå lampan börjar lysa istället.
I övrigt är drivning klar, styrning klar, bogpropellrar klara, tuta klar, vattenkanon klar, winchen klar, samt all el är dragen till dom 6 servona som ska sköta all el på båten, många kablar blev det! Ett tips, köp aktier i företag som tillverkar "kattstrypare" Har nog gjort av med ett helt storpack i det här laget!
Har jag räknat rätt så är i nuläget tio av polerna "bokade" Men det är bättre att ha poler över än att sakna några.
Allt för nu//Robert C
Nu, äntligen är all el klar i skrovet! Gjorde en snabb överslagsräkning och det har gått åt ca 100 meter kabel i olika färger och areor! Alla anslutningar utom 8 är lödda. Nu är det "bara" att göra överbyggnaden och det slutgiltiga detaljarbetet….
Allt för nu//Robert C
Man imponeras mer o mer vartefter du bygger, häftiga detaljer o lysningar
//h
Verkligen ett imponerande och superambitiöst bygge på alla sätt och vis, och synnerligen tjusfullt genomfört så här långt! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#40. Jag menad naturligtvis -häftiga detaljer o lösningar.
blir riktigt grymt
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Tack folks, Ja, ska bli riktigt kul att få kasta den i sjön och göra några provrundor med den framöver!
Haha, jag måste berätta om min senaste tabbe jag gjorde….. Jag skulle iväg på ett månadsmöte i veteranmotorcykelklubben. Hade bestämt att min far skulle hämta mej 20 i 6 igår kväll. Så jag stod och väntade på honom, finklädd och allt men inte fan kom han! Så jag ringde och då var jag en timme för tidig. Så jag går ner i hobbyrummet en stund tänkte jag- där regnar det ju inte i alla fall. (trodde jag)
Jag byggde ju om vattenlarmets givare för originalet ville ju aldrig sluta larma, men nu slutade larmet så fort dom nya givarna kom i luften igen, kanonbra tänkte jag! Synd att jag tog bort automatiken som startar länspumpen då kan man ju tycka, men gjort är gjort, så nu får jag göra det manuellt när larmet går istället. Och där står jag, nöjd (och finklädd) över att det funkade så bra! Ja då ska jag bara pumpa ur vattnet då, startar pumpen och en kraftig stråle vatten träffar mej så det ser ut som jag pissat på mej! Hahahaha! och nu kom min far för det var dags att åka! Blev ju att gå upp och byta kläder innan!
Sensmoral finns det nog gott om i det här fallet………
MVH//Robert C
Denna båt ska inte ha nån bogserkrok då den har bogserlinan fäst på rulle hela tiden så att säga. Men för att linan ska kunna löpa lätt och inte brytas mot några kanter så har jag börjat tillverka en hållare med fyra rullar som linan ska ligga an mot, oavsett vilket håll som linan löper ut. Byggd helt i mässing, och ser just nu rätt grovt tillhuggen ut, men när alla rullar är på plats så kommer den att justeras till ett mer förfinat utseende.
Denna byggblogg kommer jag fortsätta med på annat ställe. Där det är mer aktivt och jag kan bolla tankar, idéer och olika lösningar med andra modellbåtsbyggare.
Det framstår mer o mer som att modellbygge i fokus inte är rätt forum för min hobby. Om nån ändå är intresserad så går det bra att hålla kontakten via mejl eller skype.
obelix193@outlook.com på båda ställena!
MVH//Robert C
#55. jag är böjd att hålla med dig. Intresset för träbåtsbyggandet har varit väldigt lågt den senaste tiden, även om denna tråd (del 3) genererat över tusen läsare. Om dina bloggar försvinner så kommer de att vara saknade, i alla fall från mig.
//håkan
Det är tråkigt om du försvinner. Jag bygger inte träbåtar själv men det är ändå intressant att se . Jag tittade på dom två senaste sidorna med trådar. 15 trådar per sida så av 30 trådar är fem om träbåtar vilket jag tycker är väldigt bra för ett blandat modellforum. Övriga blandade byggtrådar verkar vara femton vilket gör att träbåtarna utgör 25% av byggtrådarna denna månad. Jag hänger både här och på IPMS Stockholms forum och aktiviteten verkar vara Allmänt låg just nu.
Jag tycker det är Allmänt är låg aktivitet på forumet sedan nästan ett år. Själv bygger jag inte båtar men kollar på din tråd ibland och förundras över din och andras skicklighet inom denna konst. Tråkigt om du försvinner men jag förstår dig, man behöver få feedback, hjälp och glada tillrop annars känns det inte lönt att lägga rätt mycket tid och kraft på att lägga upp materialet. Jag vill tacka för alla glada tillrop du gett mig i mitt byggande, det hjälper tro mig. Tack! Erik
riktigt snygg Jolle, visst heter det så?
tråkigt att du lämnar forumet, men lycka till med byggandet iaf
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
en liten utombordare skulle sitta perfekt 🤪
Tack. Ja det är en Segebadenjolle, jag kollar forumet fortfarande, och kommer då och då lägga in några bilder, men inte i samma omfattning som förut.
Får väl sno ihop en liten visp och hänga därbak på den då😃
MVH//Robert C
Du e nästan lika flitig som en myra
//h
En jäkligt lat myra i så fall. Den skulle vara helt klar tills hobbymässan i Göteborg om en månad, men det kommer den inte och bli.
MVH//Robert C
Nu börjar det likna något😄
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Hej Robban ser ju väldigt fint ut, du har kommet en bra bit med bygget.
Lars
Lars
Tack, jo n börjar man se ur jag tänkt den ska se ut
Ser otroligt välbyggt ut! Fina bilder tar du också. Alla tummar upp:) /Erik