Annons:
Etikettallmänt
Läst 1022 ggr
DIOWORK
10/24/18, 11:16 PM

Fråga tyskt pansarbefäl WW2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En fråga, hur fungerade tyskarna kommunikationsutrustning i stridsvagnarna? Jag skulle vilja ha figuren på bilden stående ca 5-7 m från vagnen, är det isåfall realistiskt att han har på sig hörlurarna? /Erik

Annons:
denstore
10/24/18, 11:20 PM
#1

Han får ju ha en rejäl förlängningssladd i så fall.😋

starhawk
10/25/18, 7:19 AM
#2

Det vanliga i det fallet torde ju vara att han har lurarna på sig fast inte över öronen!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
10/25/18, 9:43 AM
#3

#1 Bluetooth..? 😉

starhawk
10/25/18, 9:59 AM
#4

#3: Det hela gäller ju WW2 så i så fall var han långt före sin tid, Bluetooth kom ju först 1999.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
10/25/18, 10:08 AM
#5

#4 Det var ett försök till skämt.. 😉

[Hayabusa]
10/25/18, 10:18 AM
#6

Personlig gissning: Utan hörlurar. 

http://der-fernmelder.de/zubehoer-nachrichtentechnik/kopffernhoerer-dfh/

OBS! Tysk text.

Annons:
Micke_MM
10/25/18, 11:29 AM
#7

Jag frågade en äldre man som kan mycket om WWII och stridsvagnar och han är säker på att hörlurarna är inkopplade med sladd

DIOWORK
10/25/18, 1:01 PM
#8

Ha ha, här var vi skojfriska så det heter duga:) nu förstår jag att det är en sladd mellan besättningen:) Det gör att hörlurarna går bort:) Tack för feedback kamrater:)

DIOWORK
10/25/18, 1:13 PM
#9

En fråga till killar, den svarta uniformen figuren på bilden har, användes den hösten 1944?

[Hayabusa]
10/25/18, 3:30 PM
#10

#9 Troligen. Jackan är en läderjacka från Kriegsmarine. Byxorna? Ingen aning, men kanske några med Tarnmuster skulle se bra ut?

OBS! Personlig åsikt.

Roca
10/26/18, 12:05 AM
#11

Gällande hörlurar och placering: Jag kollade just igenom boken "Funkgeräte in gepanzerten Fahrzeuge der Wehrmacht" (Podzun-Pallas, Waffen Arsenal 178). Alla bilder på pansar/pansarskyttebefäl med lurar och mikrofon visar dem antingen i tornet, inne i fordonet eller alldeles bredvid, så sladdarna var nog inte så långa. Två separata system fanns ofta; dels "Bordsprechanlage" för interna kommunikationen mellan besättningsmedlemmarna, dels de riktiga radioanläggningarna; alla hade lurar och mik men bara vagnschef/signalist kunde prata "utåt". Ungefär så hade vi också i Hägglunds RaBv 2061 när jag gjorde lumpen. //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
10/26/18, 12:18 AM
#12

Killen verkar ju ha den svarta (pansar) versionen av Einheitsfeldmütze m/1943 på sig så det passar ju fint med -44 late war. Kikade lite i en Osprey Warrior-bok gällande jackan och tror att hela stassen var från Kriegsmarine på killen på bilden (protection clothing) så håller helt klart med Stefan.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
10/26/18, 1:01 AM
#13

Ni e så goa! Tack snälla för info:) /Erik

Annons:
Magnuzk
10/26/18, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fanns säkert en sladd från lurarna som kopplades in i en sladd som var inne, så om han står en bit ifrån kan ha lurarna på sig med en sladd som hänger ner ifrån dessa. Halsmikrofon verkar ha varit en del i systemet också. Ser nu att den gubben här ovanför har en på halsen. Dragons 1/16 pansargubbe håller i lurar med sladd ifrån, om jag minns rätt.

[Hayabusa]
10/26/18, 10:52 AM
#15

Finns ett antal bra bilder i länken i #6.

Janne Nilsson
10/27/18, 5:25 AM
#16

Kommer in sent, men vill påpeka att uniformen som är lånad från flottans ubåtsstyrkor är ovanlig och är så vitt jag minns förknippad med ett fåtal specifika enheter.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

JarlIV
10/27/18, 1:35 PM
#17

Hörlurar på sniskan är ju snyggt och extra detalj!

Vore det inte bra om han drog ur kontakten och har på sig hörlurarna med kontakten hängades melan figrarna! Har nämligen sätt den posen många gånger!

Och sen kopplat in den när han är i tornet!

Det är ju lättare att ta bort kontakten än ta bort hörlurarna

denstore
10/31/18, 8:15 AM
#18

Jag tror att man oftast tog av sig lurarna. Då finns de på plats när man kommer tillbaka till vagnen. Dessutom var både lurarna och sladdarna förr rätt rejält klumpiga om man jämför med idag. Till och med de som fanns när jag gjorde lumpen 90-91 var en helt annan värld än dagens, och då gissar jag att de ändå var bättre på alla sätt och vis än motsvarande från 40-talet.

Upp till toppen
Annons: