Annons:
Etikettallmänt
Läst 1979 ggr
[Ilmavoimat]
10/12/18, 12:31 PM

Hobbyn går (förhoppningsvis) vidare en generation

Känner mig faktiskt väldigt stolt. 

Min son, som fyller 8 nästa år, kom en dag helt självmant till mig och ville limma ihop ett flygplan tillsammans med mig. Så vi köpte en P-51D som var lätt att sätta ihop, målade den och därefter provade han att sätta på dekaler, vilket faktiskt gick ganska bra.

Jag sa till honom att det viktigaste är att han är nöjd med det, och det blev han också.

Så nu står hans flygplan också i vitrinskåpet, där även hans modeller har fått en egen plats.

Igår kväll frågade han mig varför jag har lyckats bygga så fina modellflygplan och mitt svar blev att jag har misslyckats och därigenom lärt mig hur man ska göra resp. hur man inte ska göra.

Nu vill han bygga ett till flygplan, så vi ska väl leta efter ett som verkar intressant och köpa senare vid något passande tillfälle.

Kanske om ett par år så kan kanske han och jag sitta tillsammans i hobbyrummet och jämte varandra arbeta på varsitt flygplansprojekt.

Hur som helst så känns det i alla fall mycket roligt.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
ROBBAN68
10/12/18, 12:51 PM
#1

Så härligt det låter! Då mina kids har mestadels bott hos sina mödrar så har jag inte haft chansen att ge dom "arvet" så att säga! Kul att kunna göra nåt tillsammans. Men för mitt barnbarn Theo tio månader så är framtiden utstakad. Bilbanan är inköpt, radiostyrd bil-helikopter-grävmaskin-hjullastare står på tur nu! 

MVH//Robert C

wooderson
10/12/18, 1:15 PM
#2

Alltid kul när ungarna halar på

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
10/12/18, 4:50 PM
#3

Härligt att höra! Hoppas ni får många fina byggstunder ihop. /Erik

Modellkaramell
10/15/18, 11:51 AM
#4

Låter mysigt. Önskar jag hade en son i samma ålder då de är lite "formbara". Köper du något till honom eller köper han själv? Gillar ni samma saker eller t.ex du gillar flyg, han pansar? Jag fattar det som att ni båda gillar flyg. Härligt!

Adios Amigos!

Dioramabyggare
10/15/18, 4:21 PM
#5

Ja, det låter verkligen jättetrevligt, och grattis så jättemycket! Jag önskar er båda massor lycka till!

[Ilmavoimat]
1/8/19, 7:19 PM
#6

Efter Mustang-planet så blev det en bil, och just nu kämpar vi oss tillsammans genom ett helikopterbygge, som faktiskt är hyfsat komplicerat. Det kommer ta ett par veckor att limma ihop den.

Ikväll nämnde min son att han gärna skulle vilja bygga en modell enligt förebild och ställa ut på en utställning.

Då tänker jag att det kanske bör bli något enkelt, som är hyfsat lätt att måla och limma ihop…så att han inte blir alltför besviken om resultatet inte blir bra (även om jag säger att han självklart ska bygga den så som han själv vill).

Vad rekommenderar ni för modeller i såna fall?

Jag menar både byggmässigt och förebildsmässigt, så att det upplevs som lagom svårt att sätta ihop och få klart. Dekaler är han faktiskt redan ganska bra på, även om det naturligtvis med hans ålder går lite väl hastigt till ibland. Men han är på god väg att på sikt bemästra även dekalbiten.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
wooderson
1/8/19, 7:34 PM
#7

Tamiya modeller är ju bra om vi pratar pansar, min grabb på 8 år fixade en lite äldre t72 om jag inte minns fel, inte så många bitar och en hyggligt fin modell

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Ilmavoimat]
1/9/19, 7:43 PM
#8

Hur ser det ut med flygplansmodeller?

P-51D-planet som min son byggde var ett som var mycket enkelt att sätta ihop, vingarna och flygkroppen var två solida separata enheter.

Jag funderar på flygplan som är enkla att måla, och inte innehåller för mycket komplicerade kamouflagemönster. Något jag tittade lite på under lunchrasten var t.ex. nattjaktplan, som tidigt under kriget var helt svartmålade.

Vad finns det mer för relativt enkla flygplansbyggsatser som en blivande 8-åring kan klara av att limma och måla själv (jag får kanske hjälpa till att måla kabinhuven)? Flygplan med fasta landningsställ t.ex.?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

wooderson
1/9/19, 8:18 PM
#9

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Joppo
1/10/19, 8:31 AM
#10

Hasegawa gör sk ”egg planes”. De är väldigt enkla och lämpar sig även att måla lite som man vill eftersom de är hittepå. Meng har en liknande uppsättning stridsvagnar i samma stuk som också är enkla att bygga samt inte kräver lim. http://www.hasegawa-model.co.jp/gsite/item_g/th_g/ http://www.alfahobby.se/sherman-u-s-medium-tank-m4a1

[Ilmavoimat]
1/10/19, 5:14 PM
#11

Kan ett Revell-flygplan i skicklighetsnivå 2 (av högst 5) passa för en blivande 8-åring? Eller bör man hålla sig till skicklighetsnivå 1?

I såna fall så kanske det finns lite större urval av modeller.

Jag har byggt skicklighetsnivå 3 och fann att det räckte full ut för min egen del, åtminstone i skalan 1:32.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

mrpacecar
1/10/19, 6:49 PM
#12

Grattis till "familjehobbyn". Jag har en 14-åring men inget vidare intresse där ännu.

Men en vacker dag så kanske det slår till👍

[Ilmavoimat]
7/3/19, 1:21 PM
#13

Min son är sugen på att bygga en stridsvagn, så jag köpte en 1:72-modell till honom, en T-80.

Väl hemma så såg jag att den var svårighetsgrad 5 av 5! Den innehåller dessutom MASSOR av smådelar.

Även min son insåg att den skulle vara lite väl komplicerad för honom att bygga i nuläget. Om några år kanske han kan lära sig att bemästra den.

Vad finns det för pansarbyggsatser i 1:48 eller 1:35, som är lämpliga för en 8-åring?

Den bör innehålla så få delar som möjligt och så låg svårighetsgrad som möjligt, utan att vara en snapfit, vilket han inte vill ha.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Decaius
7/3/19, 1:41 PM
#14

Gissar att en tamiyabyggsats är ett bra val. Såvitt jag förstår är de lite äldre lämpliga. Billiga och bra passform..

Upp till toppen
Annons: