Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1316 ggr
ROBBAN68
2018-10-07 04:47

SUNNY Del 2

forts. från del 1

Efter en sömnlös natt och mycket funderande har jag kommit till insikt är det dags att ta projektet SUNNY till nästa nivå. 

Under gårdagens mycket trevliga körning i Gullringens simhall, där jag för övrigt tackar alla arrangörer och andra deltagande för deras arbete och bidrag till att vi fick en fin dag, så har jag beslutat mej för följande: 

SUNNY ska "befrias" från motor, batterier och radiostyrning och bli en statisk modell hemma på min vägg. Den huvudsakliga orsaken till detta är att hon blev ett monster med fartresurser som ligger väldigt mycket över det jag hade förväntat mej. Detta kan nog andra deltagare i simhallen skriva under på. Det gör väl egentligen inget då det kan vara kul att kunna dra gasen i botten studsa iväg över vågorna! MEN, Sunny:s skrov är inte byggt för det då det är enkel plankning och  inte förstärkt med varken glasfiber eller epoxihartz. Dom tunna mahognylisterna kommer inte hålla för det i det långa loppet och att förstärka skrovet i efterhand ser jag som en omöjlighet, i vart fall inifrån. 

Detta  om jag till insikt i efter den lilla sammanstötningen med den andra båten i vattnet, resultatet av "krocken" blev att två av borden i främre delen av skrovet knäcktes för mej förvånansvärt enkelt! Nu ska skrovskadan repareras, och sen kommer jag att göra en avgjutning av skrovet i glasfiber innan den blir en väggprydnad. (Mycket snyggare sådan än vilken tavla som helst)

Glasfiberskrovet kommer bli kraftigt nog för att klara dom farter som drivlinan i Sunny har idag. Och när skrovet är färdigt så kommer det att kläs med en andra plankning i mahogny som då inte kommer att bli vitlackad så att Sunny 2 då blir mer lik orginalet. Fast egentligen är det ju Sunny 3, men ni fattar.  Det finns flera saker som jag inte är 100% nöjd med på den modellen, och det kan jag åtgärda nu då det blir "gör om- gör rätt" på en massa olika punkter som jag i efterhand nog hade gjort på ett annat sätt. 

Jaja, följetongen fortsätter och om ni vill så är det bara att följa utvecklingen i denna tråd! Suck, jag som hatar glasfiber…….

MVH//Robert C

Annons:
Skalski
2018-10-07 09:52
#1

Låter som ett bra beslut, slutresultatet lär bli än bättre. Väl mött nästa år i Gullringens kanske :).

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

ROBBAN68
2018-10-07 16:04
#2

Ja det är det enda vettiga efter att sett hur båten går och hur känsligt skrovet är! 

Det var trevligt att träffa er i Gullringen, och det var mycket trevlig körning med goa människor! Det var väl folk från halva Sverige Som var där, och några tillresta tyskar! 

Nu börjar arbetet med att göra en kopia på skrovet. Det måste ske med stor försiktighet då propelleraxel och roder sitter på skrovet. Har nog klurat ut en metod som inte kommer skada skrovet alls.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-10-09 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Några bilder från helgens körning då:

ROBBAN68
2018-10-09 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Under mörkerkörningen:

ROBBAN68
2018-10-09 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sunny på bordet efter att jag sugit och torkat ur en hel del vatten ur skrovet som kom in i hålet i främre delen av skrovsidan. Men hon kommer igen, det lovar jag!

Allt för nu//Robert C

Upp till toppen
Annons: