Annons:
Etikettallmänt
Läst 1439 ggr
[Ilmavoimat]
2018-09-30 14:33

Upp en nivå i vitrinskåpet

Detta är något som jag har funderat på i drygt en och en halv månad, nämligen att höja glasplattan i vitrinskåpet ett steg så att jag får plats med mer modeller.

Men problemet har varit att det inte finns några hål att stoppa i hållarna i, alltså var jag tvungen att borra nya.

Jag började med att mäta MYCKET NOGA och tog sedan ner glasplattan med alla modellerna på. Sedan var det dags att få in en på gränsen till alldeles för stor borrmaskin och med stor koncentration borra upp hålen ett i taget.

När jag därefter provpassade hållarna så upptäckte jag att borret hade varit 1 mm för stort, ett problem som löstes genom att vira lite tejp runt varje hållare. Därefter satt de som gjutna.

Och till slut, till min jättestora glädje, så satt glasskivan alldeles plant och rakt.

Nu är det bara att gå till en glasmästare och beställa en till lika stor glasskiva samt köpa fyra likadana hållare, och därefter får jag plats med sex eller sju 1:72-flygplan alternativt fyra eller fem 1:48-flygplan till.

Ingreppet lyckat!

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Emo
2018-09-30 14:44
#1

Glädjande när resultatet blir så bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

wooderson
2018-09-30 19:20
#2

Snyggt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

JaGa
2018-09-30 19:53
#3

Modellbygge i skala 1:1 inte helt fel det heller…😃

Decaius
2018-09-30 21:06
#4

Härligt med mer Lebensraum i vitrinskåpet!

[Ilmavoimat]
2018-12-10 18:46
#5

En sak jag har funderat på är belysning i vitrinskåpet.

Jag vill inte ha någon varaktig belysning, utan någon form av tillfällig belysning, som man kan ha när det t.ex. kommer besök och man gärna vill visa upp de byggda modellerna.

Vi hade sådana lampor som gick att klistra fast och aktiverades genom att man tryckte på dem. När de inte används så kan de ju vara utan batterier.

Men använder man sådana så är man hela tiden inne och pillar där modellerna står och rätt som det är så är en liten olycka framme.

Vad finns det alltså för alternativ om man inte vill ha permanent vitrinbelysning med permanent ström till men samtidigt inte vill vara inne och pilla där modellerna står?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
2018-12-22 20:09
#6

Resultatet blev faktiskt riktigt snyggt med fyra tryck-för-att-tända/-släcka-spotlights.

En P-51D Mustang saknas i samlingen. Jag ska bygga en ny i samma skala ända från början och ge bort den gamla till en hobbybutik, som var intresserad av att ha den i sitt uppvisningsvitrinskåp.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Emo
2018-12-23 05:31
#7

Vackert.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JaGa
2018-12-23 08:59
#8

Tjusigt…😊

[Ilmavoimat]
2019-01-27 15:06
#9

Då är äntligen min 1:72-hylla full.

Ett är byggt 2017, sex stycken 2018 och ett i år.

Vänsterraden raden räknat bakifrån:

P-51D Mustang, Supermarine Spitfire Mk IIa och Lavoshkin La-7

Mittenraden räknat bakifrån:

Boeing P-26C och CAC CA-13 Boomerang

Högerraden räknat bakifrån:

Mitsubishi J2M3 Raiden, Messerschmitt Bf 109G-14 R6 R8 och Curtiss Hawk 75A-4

Skylten till det australiska flygplanet är bara tillfällig och ska skrivas ut på fotopapper precis som de andra är gjorda av.

Lastbilen är bara där som storleksjämförelse.

Det råder väl inget tvivel om vilken enhet som min fiktiva Mustang tillhör?

Resten av 1:72-byggena (inte många, de blir de allra sista innan jag helt övergår till större skalor) ska antingen tillhöra ett diorama eller vara avsedda för tävlingar och utställningar. I båda fallen så ska de förvaras i dammskyddade staplingsbara plastvitriner.

Nästa våning ska helt vara dedikerad 1:48-flygplan.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Emo
2019-01-27 15:57
#10

Det har blivit bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Micke_MM
2019-01-27 17:30
#11

Tjusigt vilken fin samling flygplan

Upp till toppen
Annons: