Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3074 ggr
ROBBAN68
9/29/18, 12:18 AM

Isbrytaren Del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

forts. från del 1

Sargen runt skrovet är färdig, ska "dremlas" till så den blir jämn o fin. Den del av sargen som är bakom överbyggnaden är rätt noga att den blir bra, med en fin böjd linje över hela däcket. För där ska det ligga en plywood som ska täta mot skrovet med en gummilist! Fördäcket och överbyggnaden ska limmas fast och där kan man kompensera vissa avvikelser under byggandet! 

På bilden, sargen runt skrovet, sargen tog en stund att bygga då den faktiskt är 3 och en halv meter lång…..

Annons:
ROBBAN68
9/29/18, 12:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den första av sex däcksbalkar på plats, limmad mot skottat som överbyggnaden kommer stå på sen. Där ser ni även några dom 40 däcksplanken som alla har målats svarta på nåtsidan. Jag tror nåten blir för bred om jag använder pappersnåt på denna då skalan är 1:20 här.  Så jag ska testa den här metoden nu tänkte jag. 

Allt för nu//Robert C

bommen99
9/29/18, 8:42 AM
#2

Gediget träarbete må jag säga.. Jag brukar också nåta med svart tusch. Tycker att White Board marker funka bäst.

ROBBAN68
9/29/18, 2:27 PM
#3

Tack Bommen, ja det känns rätt bra att jobba med ek rakt igenom, och det blir rätt snyggt. Jag klämde ihop alla däcksplanken och målade med svart målarfärg! Och det som kröp in på den synliga delen av planken förstärker bara totalintrycket när jag slipat det klart sen (tror jag) 

MVH//Robert C

ROBBAN68
9/29/18, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har kommit en bit på däcket, men har upptäckt en sak som jag inte gillar! Snabblim är väldigt snabbt o bra. Men att kalla det snabblim när man jobbar med ek är inte med sanningen överensstämmande.  I andra träslag så sugs limmet upp och bilder en stark fog direkt. Men inte på eken! 

Däcksbalkar på plats:

ROBBAN68
9/29/18, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dom första däcksplanken på plats. Provade att slipa lite och det blev som jag tänkt mej- Bra med andra ord.

MVH//Robert C

ROBBAN68
10/1/18, 5:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite fördäck:

Annons:
ROBBAN68
10/1/18, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Från en annan vinkel:

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/1/18, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lite mer:

ROBBAN68
10/1/18, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det ska slipas och lackat ett par gånger till. För att till sist poleras med barnolja och stålull för att få en matt yta.

Allt för nu//Robert C

Dioramabyggare
10/1/18, 11:18 PM
#10

#5-#9: ååååh så vackert "däcksarbete"! 😍

ROBBAN68
10/2/18, 12:22 AM
#11

Tack! Och ändå har jag valt att inte slipa helt rent. Jag låter lite svart färg här och var vara kvar för att förstärka känslan av arbetsbåt. det ska vara lite "orent" här och var på däcket!

MVH//Robert C

ROBBAN68
10/2/18, 1:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Var i en fiskeaffär idag, och kikade lite efter riggdetaljer och sånt. Då kom jag på att jag kunde ju fråga om han hade nån begagnad havsfiskerulle han kunde sälja billigt! Och det hade han! Så nu är winchen till Isbrytaren "bärgad" Bild på den då:

ROBBAN68
10/2/18, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det är en stor buse som kommer passa kanon när den sen blir infälld och nedsänkt i däcket i bakdelen på överbyggnaden. Till o med "frikopplingsarmen" Funkar utan modifiering, bara koppla servot till den direkt. Veven ska ersättas med ett kuggremshjul. spöfästet ska bort och ersättas med ett fäste anpassat för däcket! Sen ska den slipas av lite och tvättas med T-blå innan den sprutas med bronsfärg! 

Ifall nån undrar, Jag fick betala 350 kronor för den! Billigt tycker jag efter att ha kollat runt på nätet då alla verkar tro att gamla fiskerullar är tillverkade i rent guld!

Allt för nu//Robert C

Annons:
ROBBAN68
10/3/18, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Var ju tvungen att fixa till winchen ju! Plockade isär den och låste slirningen permanent, tog bort den där grejen som gör att den tickar när man vevar in och tog bort spöfästet. När ändå hela rullen var nerplockad så rengjorde jag den och slipade alla ytor inför den kommande lacken. Efter det tillverkade jag fyra fästen för däcket i mässing som jag skruvade fast i rullen. Lackad o klar så kan man faktiskt luras att tro att det är en riktig fartygswinch i miniatyr:

ROBBAN68
10/3/18, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Letade upp en växelmotor i en låda, den har lastvarv 26 rpm, och med rullen UPPväxling från veven på 1:3 så blir det ca ett och ett halv varv/sek på winchrullen. Och det tror jag kan bli bra. Att montera den var gjort på en minut! En stump gängstång M6 som gängades in i skruvhålet där veven normalt sitter och en kardanknut med 6/6 mm kopplade ihop winchen med motorn på ett galant sätt:

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/11/18, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Håller på och gör lådorna till batterierna nu. Dom blir även fäste för det lilla golv som winchen kommer monteras på senare. Så lådorna är tillverkade i 4 mm:s plyfa och epoxilimmande i skrovet med förstärkningar åt alla håll och kanter. Har lärt mej en läxa också! På Isbrytaren kommer alla tvärsgående spant och skott ha en öppning längst ner så eventuellt slagvatten kan leta sej ner till lägsta punkten i skrovet. Och där väntar en nivåvaktsstyrd länspump som ska slås igång vid behov.  Ni ser dom hålen på dom tvärgående väggarna i lådorna.

ROBBAN68
10/11/18, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och så här ser dom ut med batterierna på plats:

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/13/18, 6:06 PM
#18

Håller på med innanmätet i skrovet, Gör "pylonerna" som winchgolvet ska stå på.  Inget att visa halvfärdigt. Är också i full färd med att fixa till all el som ska gå härs och tvärs i båten. Det är tur man är vän med en känd profil på modellbygge i fokus som kan det där med el. Du ska ha stort tack! 

Det blir lite krångligt när man har 12V i batterierna och hitintills har jag kommit fram till att förbrukarna drar 12V, 9V, 5V och 3.3V! 

Det som drar 9V är larmet som övervakar läckage. Det kommer få ett helt eget elsystem så även om det blir generalkortslutning i båten så kommer länspumpen att fungera. Larmet ska ha en sirén som väcker döda till liv, men den kommer ersättas av en blå diodlampa som börjar lysa så fort den känner av om det finns vatten i skrovet samt startar länspumpen som är kopplad via ett relä till Vattenlarmet. Så om den blå lampan på taket till styrhytten börjar lysa så vet jag att pumpen har startat och då är det bara att åka in till land. 

Bilder kommer i kväll…..

MVH//Robert C

DIOWORK
10/13/18, 10:12 PM
#19

Läckert! Du är riktigt duktig Robban:) /Erik

ROBBAN68
10/14/18, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Tack 91:an, när nåt är kul, och man gillar att göra det så blir man ju duktig efterhand man håller på. Men det är mycket den hårda vägen jag lärt mej hur jag framför allt INTE ska göra! 

Nu kommer dom utlovade bilderna.

Jag var inte 100% nöjd med några detaljer på motorn, så det har jag åtgärdat i kväll, samt monterat fartreglaget. det jag inte gillade var vattenkylningen till fartreglaget så det flyttade på och sen drog jag alla kablar till och från reglaget upp till kopplingsplinten på motorn. Så nu är det bara att kopplas in 12V i plinten och ansluta sladden till mottagaren så funkar det. Naturligtvis så lindade jag sladdarna med snöre och målade grönt!

Annons:
ROBBAN68
10/14/18, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

På ömse skrovsidor i höjd med motorn så har jag monterat två hyllor. På dessa hyllor ska kopplingsplintar med 11 uttag monteras, Den ena sidan (röd kabel) går till plus på batteriet, och på den "svarta" sidan finns minus. Kablarna mellan batteri och plintar är 4 kvadrat så det ska nog räcka bra. Behöv det så många som 11 uttag då? Jag vet inte? Men i nuläget är det motor, bogpropellrar, winch, datorfläkt i skorstenen, kylvattenpump, rökgenerator och belysning. det är sju förbrukare. Det finns mycket annat kul att montera i efterhand och då är det ju kul att ha det förberett, t,ex ankarspel, vattenkanon, rörlig radar och vindrutetorkare, ljudmodul, strålkastare och säkert mycket annat som jag inte har tänkt på! Jag räknade inte upp länspumpen då den enligt tidigare inlägg då kommer få ett helt eget elsystem.

Fick klar ena sidans stativ för winchen, tog betydligt mer tid än jag trodde då stativet byggs av en massa småbitar som limmas ihop. Så här blev det:

ROBBAN68
10/14/18, 12:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Dessa stativ är plastade i skrovet, och konstruktionen har diagonalsträvor åt alla håll för att golvet ska bli stabilt. Detta blir det enda golvet som kommer sitta fast. Förutom fördäcket då…. En bild till:

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/14/18, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Då var "winchgolvet" klart, Batterilådorna färdiga och fått en första omgång färg på sej. Vit täcker så dåligt så det blir minst en strykning till. Har funderat lite på hur jag ska få batterierna att ligga stadigt i lådorna. Och lösningen blev lite annorlunda! Först tejpade jag dom nedre hörnen med brun packtejp, För det är som gladpack, det lim eller spackel är inte uppfunnet än som fäster packtejp. Sen rörde jag ihop tvåkomponentsspackel och la en rejäl klutt i varje hörn inuti lådorna.  När jag sen la ner batterierna så trängde dom ner spacklet och så hade jag en bra fixering av dom. När spacklet härdat var det bara att lyfta ur batterierna och ta bort tejpen!

ROBBAN68
10/14/18, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Kluttarna med spackel…

Det funkade kanon, en del av spacklet som batteriets vikt trängde undan kröp upp på sidorna av batterierna helt enligt mina planer! Skrovet är dessutom inte helt symetriskt så batterierna låg och vägde på diagonalhörnen, men numera så ligger som helt stilla. Ska bara till nån form av låsning uppåt nu!"

ROBBAN68
10/14/18, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Stativet till golvet klart, allt målat en gång och golvet ligger bara "torrpassat" på stativet nu, för jag ska borra massa hål i golvet för att kunna fästa winchen. Och det är lättare att mäta och borra i ett löst golv än i en hel båt!

ROBBAN68
10/14/18, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Att winchen står på stativ från skrovet beror på att detta golv kommer vara halvt infällt i överbyggnaden som också kommer sitta fast. Akterdäcket blir löst och den vattentäta skarven blir precis bakom winchen. En sista bild bakifrån då:

Allt för nu//Robert C

JohanRydberg
10/15/18, 11:17 AM
#27

En fundering. Hur har du tänkt kring dränering (spygatter) för det nedsänkta däcket? Gissar att det riskerar att hamna en hel del vatten i/på/kring vinschen.

/johan - som är mycket imponerad av både byggtakt och kvaliteten på resultatet

Annons:
ROBBAN68
10/15/18, 11:54 AM
#28

Johan, Ja det blir det. Om bogserlinan hamnar i vattnet så blir den ju rätt blöt och det som kommer på golvet kommer rinna ut genom mässingsrör som det sitter silikonslang på. Slangen kommer dras ner till botten på skrovet och eventuellt slagvatten hamnar i båten. Tanken med det är att jag med en tillbringare vatten ska kunna testa länspumpen i det sänkta golvet. Hela båten är vattensäkrad invändigt, bara vattenfast lim och spackel. och precis allt är målat minst två gånger så lite vatten i den kommer bara bli roligt när jag ser att länspumpen få jobba ibland. Det jag ser som den största faran är faktiskt att en slang, eller ett rör till kylningen på motorn lossnar eller går sönder. Men det har jag tänkt på också. Kylvattenpumpen kommer matas med 5V, vilket ger ett lungt och lagom flöde på vattnet. Och länspumpen kommer matas med 12V, det ger länspumpen en stör överkapacitet som lätt klarar av ett slangbrott. Den blå dioden skvallrar ju direkt om det läcker nånstans och då får man åka in och kolla det. 

Jag är bara glad så länge jag kan pilla med båten, och det är ju det enda jag kan göra när jag är sjukskriven i väntan på operation.

MVH//Robert C

P.S. Har man initialerna RC måste man ju hålla på med RC också…..

ROBBAN68
10/15/18, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag var inte helt nöjd med några detaljer på winchen, bland annat fästena som var tvungna att gå igenom båda sidorna för att hålla distansen mellan alla delar inuti. Spöfästet skötte ju den saken förut. Så nu har jag satt dit gängstång mellan sidostyckena och gjorde nya däcksfästen som jag inte heller var nöjd med. Passade på att lacka om den i mässingsfärg samtidigt och det blev nog bättre tror jag.

ROBBAN68
10/15/18, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Nu är dräneringen till winchgropen klar och golvet är fastlimmat. Winchen monterad och fått sin lina på trumman. Jag har dessutom limmat fast den balk som däcket kommer skruvas fast i senare. Men nu blev jag hungrig och måste äta lite!

MVH//Robert C

Rone
10/15/18, 10:42 PM
#31

Jäkligt häftigt bygge, gillar verkligen dina tekniska lösningar!

ROBBAN68
10/16/18, 1:23 AM
#32

Tack! Det är kul att klura på saker och ting och sen realisera dom på båten!

Har gjort bakväggen i kväll, eller skott heter det på båtspråk tror jag. Bara i intjacket där winchen står blev det sex stycken lampor! Kameran låg ju naturligtvis uppe lägenheten….

Allt för nu//Robert C

wooderson
10/16/18, 10:07 AM
#33

det här ser ju riktigt grymt ut. kul med fiskerullen, det var lite nytänkande tycker jag

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
10/16/18, 12:17 PM
#34

Hej Wooderson, Det där med en fiskerulle har jag tänkt på ett tag. För ska man bogsera med en modellbåt så kan det ju bli så att man vill kunna släppa ut 20 meter lina, och sen kunna spela in den med kraft efterhand, där har ju en fiskerulle massa fördelar jämfört med "riktiga" modellbåtsgrejer. 

 1, frigörningsknapp så det bara är att trycka på den så löper linan ut.                               2, linstyrningen som fördelar linan över rullen på ett jämt sätt.                                           3, byggd för att klara vatten och inkapslade lager som är permanentsmorda.              4, priset på en rulle + växelmotor är mycket lägre än en riktig winch avsedd för modellbåtar.                                                                                                                                                          5, många justeringsmöjligheter som gör att man kan lägga rått motstånd på spolen så den bromsar lite när linan löper ut. Ett måste för att inte spolen ska fortsätta snurra när linan slutat löpa ut, sånt resulterar bara i lintrassel.  

Sen att den är rätt snygg och ser ganska riktig ut när den sitter på plats gör ju inget! Rullens enda nackdel är väl utväxlingen då, ett varv på ingående axel ger 3 varv på spolen, så man får räkna varvtalet delat med 3 när man beräknar utväxlingen på motorn. 

MVH//Robert C

Annons:
ROBBAN68
10/16/18, 11:47 PM
#35

I kväll har jag lött ihop vattenlarmet. Själva byggsatsen var skitlätt att  få ihop, men jag skulle ju ha lite andra funktioner än en sirén som sätter igång och för oväsen. Larmet går på ett 9V batteri och känd profil på forumet räknade ut vilket motstånd jag skulle ha för att den blå dioden ska lysa. snäll som han är så skickade han med motstånd och dioder så jag kunde få ihop det när väl byggsatsen kom hem. På sirénens plats lödde jag dit två kablar som går till ett relä som slår till länspumpen, strömmen därifrån tar jag ner via motstånden till dom 3.3V som dom kräver. Dit med ett batteri, och fram med ett glas vatten för att testa. Och trot om ni vill, men när jag stoppade ner sensorn i vattnet så slog relät till och det lös så blått och vackert från dioden. Jag är nog inte helt hopplös på el ändå!

ROBBAN68
10/16/18, 11:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu är även bakre väggen mot akterdäck klar, tog en stund att hitta den kulör jag ville ha, en röd/orange/fekaliebrun nyans som jag inte sett nånstans sen BPA la ner för en massa år sen. Jag tittade in i hobbyaffären och kollade länge och väl på dom där småburkarna och bestämde mej för att testa en burk brun, (80) och en burk orange (30). Blandade ihop dom 50/50 rakt av och se där var ju kulören jag skulle ha! Så jag målade bakväggen i kväll och den blev helt perfekt!

ROBBAN68
10/17/18, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Trots att detta är en modell av en gammal båt så har den vissa nymodigheter. Till höger om winchen så är det ett manöverrum för winchen, med fin utsikt över däcket och det bogserade objektet. Detta måste varit en finnes som besättningen gillat då dom kunde sitta inne i värmen och sköta bogsertrossen istället för att vara ute på däck i kyla, snålblåst och ösregn. Till vänster om winchen är ingången till överbyggnaden, det sitter en ståldörr där av det stabilare slaget, med dubbla skyddsrumsvred och en ventil med skottsäkert glas. Ja, det är en mässingsventil som sitter där, men detta är en arbetsbåt som inte är byggd för att vara vacker på nåt sätt! Så allt målades i denna röd/orange/fekaliebruna färg. 

Jag hade förberett för sex stycken 3V diodlysen inne i winchbåset. Men det blev inte så bra då det inte blir 12V hur jag än vill. Så jag la dit två till och då blir det två grupper av dioder i serie och dom parallellkopplas så räcker det med två kablar just dit från manövreringen. 

En bättre bild på dörren som sista inlägg då:

MVH//Robert C

GusLars
10/17/18, 11:18 AM
#38

Härligt att se denna isbrytare färdig ställas bit för bit

Lars

Lars

ROBBAN68
10/17/18, 12:38 PM
#39

Tack, ja en sak i taget.  Det blir lite gjort här och lite där under arbetets gång. Men än så länge så stämmer resultatet med den bild jag har i hövvet av hur den ska se ut. 

MVH//Robert C

ROBBAN68
10/17/18, 10:04 PM
#40

Jag fick skippa "rätt" ordning i byggandet för en stund. Kom ju på att det skulle vara en manövrering till "frikopplingsspaken" på rullen till ett servo. Det hålet hade varit i stort sett omöjligt för mej att göra med bakre väggen fastlimmad. Så jag gjorde en servohylla där jag uppskattade att servot skulle kunna jobba som det är tänkt. Monterade servot och anslöt resten av radion för att kunna testa mej fram. Det blev några hål på frikopplingsspaken på rullen och några justeringar på dragstångens längd. Men sen funkade det perfekt! Monterade dit mikrobrytaren så att den kopplar på strömmen till winchmotorn på rätt sätt. Så nu har jag tre lägen på spaken/vipp-omkopplare på radion, frikopplad spole/ låst spole och inmatning via spak eller vipp-omkopplare på sändaren!

MVH//Robert C

ROBBAN68
10/18/18, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#41

Så här monterade jag servot till winchen. Bild 1: Här är spolen är frikopplad och man kan dra ut linan. Bild 2: I detta läge är spolen låst till motorn och det kan man väl kalla för "bogserläge" eller nåt. Bild 3: Här är spolen låst till motorn, men nu har mikrobrytaren tryckts in så motorn får ström och winchen drar in linan.

Annons:
ROBBAN68
10/18/18, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag vet att bildspel inte gillas, men det var lättast att visa funktionen så. 

Pillade vidare med lite radioinstallation idag också. Fick servot till roder på plats, och sen ett servo som trycker in två strömbrytare och gör att jag kan slå på/av två funktioner med en kanal. Jag monterade även en brytare på ett servo, kommer troligtvis att användas som huvudbrytare till matningen till winchen.

ROBBAN68
10/18/18, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jag gillar inte dom där armarna i plast som sitter på servona orginal, så jag gjorde egna i 2mm mässingsplåt och riktiga kulleder för att slippa glapp. Det blir till att börja med 6 kanaler som styr båten. 1, framåt/bakåt på motorn. 2, höger/vänster på rodret. 3, bogpropellrar höger/vänster. 4, winch frikopplad/bogser/dra in linan. 5, lanternor på/av och övrig belysning. 6, huvudbrytare för elen till winchen, som även tänder belysningen i "winchhålan" och manöverrummet till höger om winchen. En sista bild till från andra hållet också…..

bommen99
10/19/18, 6:06 AM
#44

Superläckert alltså, smarta o fina lösningar, tummen upp Robban!!

ROBBAN68
10/21/18, 12:44 AM
#45

Jag har tröttnat på att försöka hitta dom sista tre kanalerna på min radio. Den har nio kanaler men hur f*n jag än sitter och läser instruktionen på den med radion framför mej så får jag inte liv i dom sista tre servona. Har nu beställt en ny radio som är avsedd för funktionsbåtar med många funktioner! den har 14 kanaler med dom vanliga två fyrvägsspakarna samt 4 st treläges vippströmbrytare med max vänster/mitten/max höger och 4 st tvåläges vippströmbrytare med max vänster/max höger samt två vridpotar som styr servona proportionellt. Då jag kan styra två omkopplare med ett servo så ger det hela 16 på och av funktioner och det ska räcka. 

MVH//Robert C

ROBBAN68
10/21/18, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Då det blir en fruktansvärt massa el i båten så byggde jag ett hjälpmedel idag. Ett kabelställ med alla dom kablar som jag kommer att använda i bygget.

ROBBAN68
10/21/18, 9:58 PM
#47

Det är trevligare att ha ett ställ med kablarna än att ha dom som ett nystan på bordet tänkte jag. Översta raden, 10 rullar med tunnare kablar i tio olika färger. Mellanraden, först en liten rulle med mer röd kabel, sen tre rullar med 0.75 kablar i tre färger. Nederst, tre rullar med 1.5 kvadratskabel i tre färger. Detta är en lista på radion och dess funktioner som jag planerat. Då förstår ni att det kommer gå åt lite kabel till allt! 

Kanal 1, 4-vägsspak fartreglage ESC

Kanal 2, 4-vägsspak roder 6 kg servo

Kanal 3, 4-vägsspak bogpropeller ESC

Kanal 4, 4-vägsspak winch manöver 3 kg servo

Kanal 5, vippa på/av.  Manöverström till körläge 3kg servo mikrobrytare relä

Kanal 6, vippa på/av. Manöverström winch 3 kg servo mikrobrytare relä

Kanal 7, vippa på/av. Pump till brandsläckare 3 kg servo mikrobrytare

Kanal  8 vippa på/av. Tuta

Kanal 9, vridpot. Vrida brandsläckare 3 kg servo

Kanal 10, vridpot. Ankarspel. ESC (i en framtid)

Kanal 11, vippa på/av/på, 2 st tryckknappar. Lanternor, belysning inredning

Kanal 12, vippa på/av/på, 2 st tryckknappar. belysning fördäck och akterdäck

Kanal 13, vippa på/av/på, 2 st tryckknappar. Rökgenerator/ledig

Kanal 14, vippa på/av/på, 2 st tryckknappar. Ledig

Funktion 5 ansluter drivmotor, startar kylvattenpumpenkylfläkten skorstenen och el till funktion 6, 7 och 10.

Funktion 6 ansluter winchmotorn och tänder ljuset i "winchbåset" samt varningslampa

Möjlighet till totalt 18 separata funktioner, 4 st outnyttjade nu

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/23/18, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Vattenkanonen på fördäck. Styrs i sidled av ett servo bakom kanonen.  Den är ihoplödd av en massa rör o olika dimensioner och sen kompletterad med lite plast och några  brickor innan den kunde spacklas o målas.

Annons:
ROBBAN68
10/23/18, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Natyrligtvis går det ju inte ha ett servo fullt synligt, så det blev att sno ihop nåt att ställa över. Bakom står till vänster länspumpen, som är en modifierad spolarpump av fläkttyp. Det finns inga kugghjul i den då dom kan skadas om det finns skräp inne  i skrovet vid en eventuell läcka. Den till höger är en standard spolarpump, samma typ som den jag har till kylvattnet till motorn. Den ska vara till vattenkanonen!

ROBBAN68
10/23/18, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

En till bild då… Själva kanonen är inte helt färdig, den ska målas en gång till, få ett handtag av krympslang och så ska jag måla delar av stativet i ljusbrunt så man lättare ser att det är i U-rören som vattnet gå. Provade med radion och allt funkade bra på alla sätt! 

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/24/18, 3:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

Just det, jag har ju byggt om skrovet lite i fören. Var inte nöjd med stävens utseende då jag vill att den ska vara helt rak istället för konkav under vattenlinjen. Det sitter en bit mässingsplåt i mitten som jag plastat in på ömse sidor om skrovet. En före/efterbild på det:

bommen99
10/24/18, 3:56 AM
#52

Kanonfin kanon.. och stäven blev mkt bättre 👍

ROBBAN68
10/24/18, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Idag kom det paket jag väntat på för att kunna gå vidare i bygget.   Radio med 14 kanaler, som hade 8 st  trelägesbrytare och inte 4 st som det stod  produktinfon. Så det betyder att jag kommer kunna sköta 16 funktioner med brytarna, plus dom andra sex kanalerna så det blir 22 funktioner. Silikonsslang till vattenkanon, kylning och länspumpen.  4 st billiga servon som ska få tryckströmbrytare monterade. Ska beställa 4 st till. 8 st tryckströmbrytare med på/av varannat tryck, ska beställa 8 till. Mässingsstänger, 2.5 mm och 1.2 mm, till staket och lejdare. Förlängningskablar till servona. 2 st  8-poliga DIN kontakter, hane med två honor för montering inne i skrovet, för att få ström till överbyggnaden. Batterianslutningskontakter hane/hona.  Så nu är det bara att bygga! 

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/27/18, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Jobbar vidare med att försöka bringa ordning i hobbyrummet….

Jag blev trött på att ha alla burkar i en låda. Nu när jag har kommit så långt att jag håller på med detaljer så behöver jag tillgång till färgerna på ett bra sätt. Bara livbojarna kräver tre olika färger ju! Så det blev ett ställ för 54 burkar och ett fack för penslar! Och i likhet med kabelstället så är färgstället också flyttbart.

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/28/18, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Gör lite lanternor just nu. En bogserare bör ha 11 lanternor i olika färger och utföranden enligt internationella sjöregler.   Det är röd, grön, vit och gul lanterna.

Jag har börjat pilla med dom lite och det är mycket att löda ihop innan jag kan sätta dit dioderna i själva lanternan. Varje lanterna består av 3 st lysdioder och löds ihop så summan av volten blir 6 eller 12. Olika färger på dioderna har olika volt så det gäller att koppla rätt så det inte blir "fotoblixt" av dom.

Nåväl, bild på babords lanterna och strålkastaren: Alla lanernor och däcksljus målas i denna "ärg-gröna" färg.

Allt för nu//Robert C

Annons:
ROBBAN68
10/29/18, 1:09 PM
#56

Idag kom dom 4 servona hem tillsammans med Mikrobrytarna som har växelfunktion med fjädrande knapp. Jag vet att det finns färdiga "elmojänger" som man ansluter direkt till mottagaren och ger samma funktion som mina el/mekaniska brytare. Men dom  skulle inte klara dom strömmar som mina komponenter kräver. Då skulle det behövas reläer istället för att  det ska hålla. Med mina servostyrda tryckknappar så kan jag ansluta 12V pumpar och biltutan från Biltema direkt, och det håller.

DIOWORK
10/29/18, 5:04 PM
#57

Vilket jobb du gör Robban! Roligt att du delar med dig. /Erik

ROBBAN68
10/30/18, 1:23 AM
#58

Erik, skoj att du gillar det! 

Nu är det bara massa "tråkjobb" Har hittills monterat styrservot, servot som ska styra brandsprutan,  servot som sköter om winchen och 6 st servon med dubbla på/av funktioner, samt ett servo med en fjädrande mikrobrytare till tutan. Så nu ska det bara dras en kilometer kabel! (känns det som) Det sista servot kommer sitta i överbyggnaden och styra strålkastarna i sidled.

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
10/31/18, 2:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Nu har slutmonteringen av elen börjat, efter många tester och försök fram och tillbaka så har jag bestämt mej för hur det ska se ut. Detta är dom sex servona med två brytare var, det ger möjlighet att slå på/av 12 st funktioner.

ROBBAN68
10/31/18, 2:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Winchmotorn är monterad och elen dragen. Den kan däremot monteras bort på ett enkelt sätt för att kunna få dit överbyggnaden.

ROBBAN68
10/31/18, 2:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Elen till bogpropellrarna samt brandsprutan är klar med. Jag fick koppla in el på den för att kunna se så pumpen gick åt rätt håll. Satt i ett kar med vatten och när pumpen startade så small det bara till i väggen framför båten när vattnet träffade väggen! Bra tryck i den!

ROBBAN68
10/31/18, 2:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Ankare har den fått med! Ett kommer monteras med en kort kedja och låsas i det läget. Det andra ankaret kommer få resten av kedjan för att i framtiden kunna kasta ankar och  dra upp det sen. Det är ett stort ankare i mässing/brons som väger över hektot!

Annons:
ROBBAN68
10/31/18, 2:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Här ligger det andra ankart och stolpkättingen- som det naturligtvis ska vara på ett fartyg! Jag hade fyra st servon till min gamla radioanläggning, och då dom inte passar till mina nya radiosar, hur säger man radio i plural bestämd form? Så jag plockade isär dom gamla servona och rensade dom på all el och byggde om växellådan så dom blev ändlösa i rörelsen. Lödde dit två kablar så nu har jag några tysta fina växelmotorer till ankarspel, radar, vindrutetorkare ! 

Alt för nu//Robert C

wooderson
10/31/18, 11:28 AM
#64

här går det framåt, mycket finurliga lösningar, och ett fint jobb. kul att följa tråden.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Orso
10/31/18, 1:19 PM
#65

Väldigt snyggt men däcket behöver väl ett skydd för att inte slitas sönder av kättingen?

ROBBAN68
10/31/18, 4:04 PM
#66

Tack ska ni ha! Nä kättingen ligger bara på däcket nu är låst med en tejp för att kunna visa hur ankart ser ut på sidan av skrovet. Det kommer sitta ett ankarspel där kättingen löper runt en rulle så går kättingen ner direkt genom ett annat hål i däcket till ankarspelet som kommer sitta under fördäck.

MVH//Robert C

Skalski
10/31/18, 7:26 PM
#67

#59 … intressant lösning ☝️

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

ROBBAN68
11/1/18, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Jo, jag har kanske lite ovanliga lösningar på en del saker! Nu är all el till dom stora förbrukarna dragen och "kattstrypt" Blev en tuta från Biltema som för ett jäkla oväsen….

Upp till toppen
Annons: