Annons:
Etikettdiorama
Läst 1179 ggr
[Ilmavoimat]
2018-09-23 10:29

"Fliegerhorst 1944", diorama i arbete i 1:72

Detta är ett pågående arbete, som inte riktigt ser ut som bilderna jag lägger upp här.

Focke-Wulf Fw 190A-8-planet, som står vid landningsbanan, står nu där den andra namne står. Den andra Focke-Wulfen är nu för övrigt en påminnelse om att man även som erfaren modellbyggare kan göra misstag, bl.a. så är landningsstället alldeles för brett. Istället så kommer det hamna en Messerschmitt Bf 109G-10 vid landningsbanan.

Piloten som springer till sitt flygplan har också lutats lite grann framåt, så att det ser naturligare ut, och inte så konstigt.

Jag har tänkt att beställa ytterligare ett set med tyska mekaniker och piloter i 1:72 och har tänkt att lägga till ännu fler detaljer, bl.a. bensindunkar och bensinfat samt eventuellt en och annan bomb. Sedan så har jag också hört mig för och lagt in intresse om motsvarande figurer i 1:72 från Preiser, inklusive ett set med de berömda solstolarna, som de tyska piloterna ofta satt i när de hade beredskap i solskenet. Men enligt butiken jag har varit i kontakt med så tillverkas dessa i en mycket långsam takt och det kan dröja innan de finns tillgängliga igen.

Alltså är detta ett diorama, som kommer att ta lite tid att få klart, vilket inte heller behöver vara något negativt. Tvärtom så kan det bara vara bra för det slutgiltiga resultatet.

Ni får mer än gärna komma med tips och rekommendationer på hur jag kan få slutresultatet riktigt bra.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
wooderson
2018-09-23 15:27
#1

Stiligt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2018-09-23 23:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Riktigt roligt att se ett diorama växa fram Morgan! Fränt med 2 plan i dioramat. Jag är nybörjare sedan 2015 och bygger lite diorama, mina 2 första dio var just med flygplan, ett tyskt och ett engelskt bygge. Nu frågar du efter feedback så jag säger gärna några saker som jag rent personligt gillar i byggen. Jag brukar göra marken kuperad någonstans i ett bygge och har gärna med lite växter, buskar, träd, tält eller byggnad. Något mer fordon tex en bil, mc eller nått kan tillföra lite krydda. Själv byggde jag ett färdigt kit från Airfix 2015 som jag då var väldigt nöjd med:) se bilden. Där har du exempel på ett inte helt platt landskap, lite växtlighet och lite olika fordon. Detta är bara hur jag själv ser på det. Huvudsaken är att man har roligt när man bygger, det blir ju säkert fler projekt framöver från dig så det är bara att känna sig fram och få mer erfarenhet. Att ett bygge tar lång tid är inget dåligt, jag har själv växlat mellan byggen, ibland har det gått månader mellan byggena. När jag sedan fortsatt har jag känt att man vuxit i kunskap och då förbättrat redan påbörjade projekt. Ja nu ska jag inte skriva en massa mer, ha kul och bygg på:) spännande att följa ditt diorama. /Erik

Roca
2018-09-26 20:20
#3

Ser spännande ut! Är det Revells Fw 190? Ja, Preisers olika set med Luftwaffe-personal är ju verkligen jättefina men frågan är hur länge det kommer att dröja innan de produceras igen. Svåra att få tag på som beg. till några rimliga priser också. Ser att du har införskaffat Zvezdas Luftwaffe-crew, de är ju också fina, har det setet i bygghögen här med. Lycka till med dioramat! /Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Ilmavoimat]
2018-09-26 20:36
#4

Jo, det är Revells Focke-Wulfar! Den som på bilden står på landningsbanan är nattjaktversionen (A-8/R11) och den andra markattackversionen (F-8), som båda två innehöll helt olika dekalset.

Tanken är, när dioramat äntligen är färdigt, att det ska föreställa ett flygfält någonstans i Tyskland år 1944 där piloterna, sittandes på parkbänkar bakom sina flygplan, precis har fått startorder och springer till sina flygplan. I bakgrunden sliter markpersonalen med att transportera en bomb till ett annat flygplan i en annan del av flygfältet, medan en Focke-Wulf ifrån ett annat jaktförband servas och görs redo för start igen. Det har nödlandat på flygbasen på grund av bränslebrist eller något sånt.

Egentligen så är detta ett slags träningsdioramabygge. Gräset kommer ifrån en rulle med gräs från den tyska firman Faller och startbanan är en redan färdig papp-produkt ifrån en polsk firma.

Ett annat sedan länge planerat diorama, i skalan 1:32, ska ha en egengjord dioramamiljö gjord av lera med mer variation på än detta har. Jag ser dioramat i den här byggtråden som lite övning inför det större, kommande dioramat.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

DIOWORK
2018-09-26 22:58
#5

Helt rätt, övning ger färdighet. Följer med spänning:)

Upp till toppen
Annons: