Annons:
Etikettfigurer
Läst 2047 ggr
[Ilmavoimat]
2018-09-17 20:40

1:32 Pilotfigur "Kapteeni Matti Dahl"

Jag lägger upp bilder på det här färdiga figurbygget också för att få goda tips på hur jag kan bli bättre på att måla figurer. Här står Kapteeni Matti Dahl jämte sin "Mersu" och tar av sig fallskärmen efter en avslutad flyginsats.

Totalt lade jag ner 6 timmar på att måla figuren, varav 1 timme lades enbart på ansiktet, som jag inte är riktigt nöjd med trots arbetsinsatsen. Det kommer eventuellt att göras om lite grann. Jag använde 23 färger sammanlagt, varav 13 användes till att torrborsta.

Till sist en närbild av ansiktet…

Som sagt, ALLA tips om hur jag framför allt kan måla ansiktet bättre tas med tacksamhet emot. Jag har två till andra pilotfigurer i 1:32 att måla inför ett annat framtida projekt i den skalan.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
ROBBAN68
2018-09-17 21:17
#1

Nu är du väl lite väl självkritisk?  Den figuren är ju hur realistiskt som helst🙂

Några tips har jag inte att ge dej. För det skulle kännas som att lära min far göra barn ungefär.

MVH//Robert C

wooderson
2018-09-18 11:06
#2

tycker att du har fått till en väldigt snygg gubbe, vad gäller ansikten så är det alltid supersvårt, tycker att det är ett område som det är väldigt lätt att misslyckas med. Youtube har diverse olika tutorials om just figurmålning, men sen är det väl bara att öva och öva och öva, alt anmäla sig till kursen som Janne tipsar om här i en av trådarna.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Ilmavoimat]
2018-09-18 17:55
#3

Då får jag tacka och buga, och lära mig att (äntligen) bli mindre självkritisk, även om det till viss del gör att jag anstränger mig desto mer med ett modellbyggeprojekt, och därmed får ett bättre resultat.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
2018-09-19 20:54
#4

kanske den här kan vara till hjälp eller inspiration?
https://www.youtube.com/watch?v=YQ__4cg_KQk

Ett tips är att ögonen bör vara betydligt mindre vita. Om inte figurer ska stirra så är 2/3 av ögat själva ögat och resterande 1/3 vitan. Vitan gör sig inte bra som helt vit utan blanda vitt med flesh 50/50. Sällan ögonvitan är under eller över ögat. Om man tittar åt något håll så är det på andra sidan och tittar man rakt fram så är det lite på varsin sida.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

sponny
2018-09-21 01:02
#5

Som figurbyggare (någon som gillar att måla figurer men är kass på att avsluta projekten) så ska du vara väldigt nöjd med din figur. När jag tittar på din figur så gillar jag den. Så där har du lyckats. 👍

Konstruktiv kritik: precis som Janne sa, lite mycket vita. Om du tänker dig ett ansikte på ett antal meters håll så ser du knappt någon ögonvita alls. Jag gjorde samma sak när jag började och lyckas man jobba bort det så blir det bättre.

12 o'clock shadow. Detta är ett framtida tips om du ska fortsätta måla figurer. Håll figuren under en lampa. Tänk dig att lampan är solen klockan 12. Ser du hur skuggorna faller? De delarna målar du en aning mörkare. Jobbar du med 12 o'clock så blir figurens skuggning mer konsekvent.

[Ilmavoimat]
2018-09-21 18:20
#6

Då ska jag ta till mig de här tipsen. Tack så mycket!

En liten följdfråga: Färgen på läpparna, vilken färg bör man ta där?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Janne Nilsson
2018-09-21 20:41
#7

Undvik att måla läpparna. Ofta ser det mer ut som läppstift än naturligt i den skalan.  Jag brukar bara lägga en highlight på överläppen och en skugga mot glipan där läpparna möts.

https://modellbygge.ifokus.se/u2/2d543e3f1f6304e5ab7644d864e46af9/660/sikes-003.jpg

Du ser också vad lite ögonvita jag har på figuren. Och det här är en större figure, 75mm.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2019-05-09 18:55
#8

Man blir faktiskt lite vansinnig…

När mitt Mersu-bygge begav sig 2017 så improviserade jag med (dåliga) polska dekaler för att få till en finsk Bf 109G-6.

Nu så finns det sådana dekaler i 1:32, dessutom med finländska stenciler till!

https://www.rebell.com/dekaler/dekaler-flyg/finnish-bf109g-6-summer-1944-four-a-c.html

Jag har länge varit sugen på att bygga en till 1:32 Mersu, men nu har lusten banne mig vuxit till beslutsamhet. Jag ska ta mig an det projektet igen, nu när jag vet exakt hur Revell-byggsatsen ska byggas.

Det är bara att försöka igen.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Upp till toppen
Annons: