Flyg

1:72 Type 281 (även känt som Trådhelvetet!)

2018-09-16 13:24 #0 av: Ilmavoimat

Boeing P-26 var både det allra första och allra sista envingade helmetalljaktflygplanet med vingar och fixerat landningsställ, som hölls på plats av spända vajrar.

Flygplanet exporterades under beteckningen Type 281 till bl.a. det nationalistiska Kina under landets desperata försök att värja sig mot den japanska invasionen 1937-1941 och 11 exemplar togs i tjänst vid 17th Pursuit Squadron.

Detta är en fiktiv Type 281, alltså det 12:e exemplaret och framåt, vars pilot hjältemodigt hjältemodigt har utkämpat upprepade luftdueller mot japanska jakt- och bombflygplan och under dessa luftstrider har lyckats skjuta ner 4 av inkräktarna.

Det har varit svårt att hitta riktigt bra referensbilder på dels bevarade P-26 Peashooter-plan och dels ritningar av detta på många sätt unika jaktflygplan. Två av ritningarna visade upp ett hål mellan landningsstället och det tolkar jag som tomhylseutkastet för de två två 7,62 mm-kulsprutorna.

Bara trådarna tog ungefär 6 timmar - eller tre kvällar i hobbyrummet - att få på plats och den övriga byggtiden rör sig om ungefär 10 timmar, ganska lång tid för ett så litet flygplan.

Förarkabinen valde jag att gestalta som övertäckt, då den var mycket dåligt detaljerad, och dekalerna är ett hopkok av från diverse olika dekalark.

Det kommer väl fler byggtrådar ifrån mig senare, men den här får duga till att börja med. Jag kommer väl också - tiden tillåter det inte i skrivande stund - att presentera mig lite närmare vid ett senare tillfälle.

Tack, Stefan, så hemskt mycket för det trevliga telefonsamtalet och för det varma välkomnandet!

Vänligen Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2018-09-16 22:03 #1 av: 91Karlsson

Härligt att de ditt bygge Morgan, hoppas så fler framöver:) /Erik

Anmäl
2018-09-16 22:22 #2 av: ROBBAN68

Vilket pill med alla vajrar! Men du, vackrare flygplan har jag ju sett! Men ditt bygge är ju förstklassigt! 

MVH//Robert C

Anmäl
2018-09-17 12:31 #3 av: Ilmavoimat

Själva byggsatsen är den från Revell (utgivningsår från början någon gång på 1970-talet?) och jag fick den i princip helt gratis - bara portot betalades till avsändaren.

Självkritisk är man ju alltid efter ett bygge - det kan ju alltid bli bättre! - och min självkritik är i såna fall på punkterna dekalerna (egentligen så ska spetsen på den vita solen peka rakt fram) och att målningsresultatet delvis förstördes av de envisa försöken att limma fast trådarna, vilket till slut gick efter mycket svordomar och tålamodsprövande.

Men då flygplanet bara är ca 10 cm mellan vingspetsarna så får jag väl vara mycket nöjd med att ha fått det färdigbyggt överhuvudtaget, och det förtjänar en plats i mitt vitrinskåp i vardagsrummet.

Vänligen Morgan // Ilmavoimat

Anmäl
2018-09-17 13:56 #4 av: wooderson

stiligt bygge, fint jobb med alla trådar, och välkommen till forumet

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.