Annons:
Etikettallmänt
Läst 817 ggr
Modellkaramell
2018-09-14 18:39

Etylacetat som lim.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som använder detta eller avråder? Finns det något annat som inte är så odrygt som de små glasflaskorna?

Adios Amigos!

Annons:
Janne Nilsson
2018-09-14 19:01
#1

Jag använder uteslutande Etylacetat som lim för polystyrene. Brukar lösa upp Humbrols Filler med det och spackla med pensel.

Ja, det är flyktigt så man bör ha i små burkar, helst med liten hals och skruva på locket. Tidigare var det dessutom det som var överlägset ofarligt jämfört med andra lim. Nu finns det likvärdiga alternativ i handeln, några med mindre viskositet.

Förut kunde man köpa Etylacetat på apoteket i 1L flaskor nu är man i regel hänvisad till lokala färgaffären som sällan säljer mindre än 5L åt gången och ibland vill de att man köper deras minimikvantitet, 15L.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Decaius
2018-09-14 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har köpt gripens lila remover. Vet inte om det innehåller nån tillsats men det är i princip ren etylacetat. Funkar bra.

Modellkaramell
2018-09-15 01:23
#3

Tack för svaren, ska prova med removern och funkar det ska jag hälla över i de små glasflaskorna jag har med pensel i skruvlocket, Italeri och Tamiya är det som har det. Ska bara få fatt i en liten tratt nu med 4-5 mm pip, bör finnas i välsorterad butik som säljer t.ex. Wilesco (ångmaskiner ni vet) kommer ihåg att jag hade en röd liten tratt till min D10:a.) Eller typ butik med dockskåp och småflicksgrejer. Ska prova removern först, den är lagom att "tratta" över bokstavligen.

Adios Amigos!

Upp till toppen
Annons: