Allmänt

Etylacetat som lim.

2018-09-14 18:39 #0 av: Modellkaramell

Någon som använder detta eller avråder?
Finns det något annat som inte är så odrygt som de små glasflaskorna?

Anmäl
2018-09-14 19:01 #1 av: Janne Nilsson

Jag använder uteslutande Etylacetat som lim för polystyrene. Brukar lösa upp Humbrols Filler med det och spackla med pensel.

Ja, det är flyktigt så man bör ha i små burkar, helst med liten hals och skruva på locket. Tidigare var det dessutom det som var överlägset ofarligt jämfört med andra lim. Nu finns det likvärdiga alternativ i handeln, några med mindre viskositet.

Förut kunde man köpa Etylacetat på apoteket i 1L flaskor nu är man i regel hänvisad till lokala färgaffären som sällan säljer mindre än 5L åt gången och ibland vill de att man köper deras minimikvantitet, 15L.

Janne Nilsson

Anmäl
2018-09-14 19:17 #2 av: Decaius

Jag har köpt gripens lila remover. Vet inte om det innehåller nån tillsats men det är i princip ren etylacetat. Funkar bra.

Anmäl
2018-09-15 01:23 #3 av: Modellkaramell

Tack för svaren, ska prova med removern och funkar det ska jag hälla över i de små glasflaskorna jag har med pensel i skruvlocket, Italeri och Tamiya är det som har det. Ska bara få fatt i en liten tratt nu med 4-5 mm pip, bör finnas i välsorterad butik som säljer t.ex. Wilesco (ångmaskiner ni vet) kommer ihåg att jag hade en röd liten tratt till min D10:a.)
Eller typ butik med dockskåp och småflicksgrejer.
Ska prova removern först, den är lagom att "tratta" över bokstavligen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.