Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3359 ggr
ubjs
2018-08-30 10:14

Amati swedish gunboat

Fick hem denna igår och den innehöll bara en ritning och en lista på materialet, enbart på italienska.

Tänkte att dom glömt och stoppa i en instruktion så jag mailade Amati och fick till svar att  byggsatsen bara innehåller en ritning då den är enkel att bygga.

Tack för det! Dom svarade i alla fall snabbt.

Som tur är så hittade jag en ganska utförlig bygglogg här https://shipmodeler.wordpress.com/2016/10/16/amati-swedish-gunboat-build-part-i/

Annons:
MarkusN
2018-08-31 09:23
#1

Hej!

Har byggt en del Amati och fann efter ett tag att ritningen tillsammans med materiallistan var de två starkaste komponenterna, även när det fanns skriven "instruktion". Det är så klart en vanesak och smaksak vad man trivs bäst med, men vill ändå peppa med att säga att "det funkar"  :-) Särskilt med en bra bygglogg att snegla på!

ubjs
2019-01-23 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har tagit tag i den här nu, istället för att limma balsa överallt mellan spanten så provar jag med att göra 3 spant i balsa så jag får något att limma planken mot. Limmar också balsa i fören av samma skäl.

Micke_MM
2019-01-23 10:39
#3

Tråkigt när det är obefintliga instruktioner . Det ny bygget ser fint ut

ubjs
2019-01-23 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack, jag tror att bygglogg och ritning ska räcka samt lite google-översättningar av texten på ritningen så jag fick lite koll på vilket träslag som skulle vara var.

Grovslipat balsan, ett balsaspant hamnade snett men tror inte det gör något om jag är noggrann när jag slipar till det. Ser det inte bra ut när jag provar med ett plank så får jag limma dit lite mer balsa. Båten är ca 35 cm och det är 5 cm mellan byggsatsens spant och bordläggningsplanken är 1 mm och enkelt lager. Vill ha lite mer stöd bakom planken då.

bommen99
2019-01-23 13:53
#5

Jaha du ubjs, det är trist när det saknas instruktioner eller då de är på ett språk som man inte behärskar. Jag tycker ditt bygge ser bra ut och att du med lite balsa breddar spanterna är ju en utmärkt idé, dessutom kommer en massa korta plankor man har till nytta. Glöm nu inte att fila lite snett på spanterna mellan för/akter 👍

ubjs
2019-01-25 13:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag kommer nog lägga bordläggningen med hela plank eftersom skrovet ska målas, men man vet ju inte vad man stoppar dit om det blir ont om trä.:)

Har skurit till däcksplank med min gamla ¨chopper¨. Däcket tänkte jag lägga med 3 meters längder förskjutna i tre rader. Det står ingen skala på ritningen eller på asken, jag har sett uppgifter på nätet på 1:40 och 1:48. Jag har räknat på 1:40 och då blir en 3 meters planka 7,5 cm. Jag ritade upp däcket och mätte lite och kom fram till att det skulle gå åt ca 12 längder mellan spanten. Att det är ojämnt på bilden beror framförallt på att jag ännu inte kapat dom kortaste brädorna till rätt längd (2,5 cm).

Annons:
ubjs
2019-01-30 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har börjat med plankningen och den verkar rätt enkel att planka. Resultatet blir ändå inte lysande men det beror på den som bygger. :)

Lagom många plank på den här, ca 15 st på varje sida.

bommen99
2019-01-30 16:14
#8

Ser ju bra ut, det behöver absolut inte vara helt perfekt 👍

ubjs
2019-01-30 16:41
#9

Tack. Jag tänker att jag får acceptera att det ser lite sådär ut och satsa på att bygga klart den här så jag får något klart någon gång.

Jag gjorde något riktigt dumt för några dagar sedan.

Skrev en lista på alla båtbyggsatser jag har, den blev lång. Så nu får det bli självdisciplin och bygga klart innan jag köper något nytt.

ubjs
2019-02-05 09:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ja, plankningen blir inte så bra. Jag borde ha gjort mer balsastöd i fören och fasat planken mer i fören redan från början tror jag. Sedan har jag problem med att spanten är stenhårda, det är svårt att få nålarna att fästa, så på några ställen har dom släppt under torktiden och plankan åkt ut någon mm.

ubjs
2019-02-05 09:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En bild till.

ubjs
2019-02-05 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Från sidan ser det inte så tokigt ut.

bommen99
2019-02-05 15:16
#13

ser ju bra ut. Bild 10 där det nästan ser ut som klinkbygge, enkelt att fila bort kanten med en liten rasp

//h

Annons:
rocc1
2019-02-10 15:59
#14

Ser riktigt bra ut.

ubjs
2019-02-14 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har spacklat två gånger nu men det får bli en tredje också. Inte bara mina missar, träet är rätt ojämnt också. Skulle jag bygga om den så skulle jag slipa bort 1 mm på spanten och dubbelplanka med två varv 1 mm, den sista med bättre kvalité än den i byggsatsen.

ubjs
2019-02-14 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här har jag först skurit bort 6 spantdelar och sedan limmat dit liknande bitar plus 6 st till som stöd för sittbrädorna. Ville ha alla av samma virke och slippa plywooden i dom som hörde till spanten.

ubjs
2019-02-18 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Målat med Tamiya grundfärg. En del ojämnheter kvar som borde spacklas.

Funkar det att spackla direkt på grundfärgen eller måste jag slipa bort den först?

bommen99
2019-02-18 14:28
#18

Spackla på grundfärg är helt OK, faktiskt bättre att lägga en grund på trä innan man spacklar. Tycker att skrovet ser bra ut, tummen upp 👍

rocc1
2019-02-18 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tycker det ser jättebra ut. När jag gjorde mitt skrov till Falken så sprutspacklade jag det, hade läst på ett forum för modellflygare att dom gjorde så och det dom använde var detta.

Blev jättebra för mig, vet dock ej om det är viktigt att använda just detta spackel finns ju lite olika varianter.

bommen99
2019-02-19 11:47
#20

Sprutspackel är jäkligt bra om man skall fylla igen små sliprepor o små "stenskotts" -skador, ej lämpligt om man skall fylla igen större bucklor. Jag har använt mycket sprutspackel, då i form av 2-komponent med en färgspruta med överliggande kopp, tror det var 2,8 munstycke. Hagmans brukar ha bra produkter så denna är nog bra och borde vara lättslipad o ge en bra yta att lackera

Annons:
ubjs
2019-02-20 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Har limmat ihop dom här gallren (finns säkert någon sjöterm för det?) och tänkte limma dit ramen runt dom och sedan bara lägga dom på plats och kapa till däckslisterna.

ubjs
2019-02-26 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Har börjat limma däcksplanken. Här har jag limmat dom två nedersta och sedan bara lagt dit dom andra två för att se hur det blir. Verkar som om det går jämnt ut utan något slipande, trevligt.

ubjs
2019-02-27 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Har nu upptäckt ett litet problem. Plywooden som ska utgöra underlag för det övre däcket stämmer inte alls med ritningen. Skrovet stämmer bra, det motsvarar den streckade linjen på bilden nedan. Nu har jag kopierat ritningen och klippt ut den del som motsvarar det övre däcket + listen runt detsamma (ska förstås dras ifrån när jag gör ett nytt övre däck men får kanske bli slipmån).

ubjs
2019-02-27 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Så här ser det ut under ifrån, inte många rätt på den delen. :(

ubjs
2019-02-28 09:39
#25

Frågan är om jag ska tillverka ett helt nytt däck eller om jag ska ta bort det som inte stämmer på utsidan och försöka skarva i det som fattas på insidan?

Jag tror jag försöker med det och om det inte blir bra så får jag såga till ett helt nytt.

Att jag började kolla på det här berodde på att virket till sittbrädorna inte räckte till, fattades ett par cm. Om jag fixar till däcket så blir varje sittbräda 5-6 mm kortare och virket räcker. Jag ser på ritningen att Amati lagt till det här med laserskurna delar till modellen, det visas på ritningen att man ska tillverka vissa delar av lösvirke men dom finns med som laserskurna delar. Troligen har dom uppgraderat byggsatsen med däcket som laserskuren del och då har något gått fel.

MarkusN
2019-02-28 11:13
#26

Jag skulle nog också först prova att skarva in det som saknas. Eftersom du ska planka ett lager ovanpå så tror jag det kommer att hålla ihop bra när det är klart. 

Jag har tittat på denna byggsats ganska ofta och länge för egen del - och funderar alltid på det riktiga i att kanonen inte är placerad i midskeppslinjen? Ju mera ammunition som tas ur lådan, desto mera slagsida åt styrbord, med nuvarande uppställning? Vet inte vad de har hittat för förebild och är långt ifrån expert, men tycket att det rimligen vore sunt att placera den i särklass tyngsta utrustningen i mittlinjen på en sådan här liten farkost?

ubjs
2019-03-11 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Kommit en bit till. Däcket tänkte jag lacka med matt lack och sedan smutsa ned det en del.

Annons:
bommen99
2019-03-11 15:20
#28

Detta ser ju lovande ut och med matt lack o lite "patina" kommer det att bli kanonbra

ubjs
2019-03-12 09:21
#29

Funderar på om jag ska göra övre däcket likadant som det nedre, med nåt?

bommen99
2019-03-12 10:14
#30

Det tycker jag, det skall ju också vara "vattentätt"

rocc1
2019-03-17 19:27
#31

Ser mycket bra ut, kul att följa detta bygge.

Upp till toppen
Annons: