Isbrytaren
Välkomna till min nya byggblogg om mitt nya modellbygge. Hoppas ni finner den intressant och roande på nåt sätt.
Isbrytaren är egentligen inte ett nytt bygge, den har funnits från och till i min ägo sen jag var i tonåren men jag har inte riktigt haft rätt inspiration tidigare. Eller inte vetat vad jag egentligen ville med bygget. Förrän nu! Slutresultat kommer bli lite av en blandning av St: Erik och Frej kan man säga, utan riktig förebild denna gång men inte orealistisk för det.
Skrovets historia:
Inköpt på Eskader i mitten på -80 talet som bogseraren Björnen. Slarvigt ihopbyggd och körd i kanalen några somrar (kraftigt undermotoriserad) Mått 127X32 cm. Såldes och köptes tillbaka efter många år och då påbörjades en ombyggnad till kanalbåt, förlängdes med 33 cm för att få rätt proportioner till slussarna som är 100X25X10 fot. Ca 30X7X3 meter. Skalan blev då 1:20. Hittade inte gnistan riktigt och bygget blev mest stående till nu. Båten revs ytterligare en gång så det blev "skrovrent" och planerna började ta form. Bild på kanalbåten som den sett ut dom senaste 15 åren:
Med skrovmåtten 150X32 cm, och med helt raka sidor så måste formen på skrovet åtgärdas för att se "rätt" ut. I stort sett alla isbrytare och bogserare har proportionerna 4:1 i längd/breddförhållande och saknar plana skrovsidor för hållfastighetens skull. Så dom långa plana sidorna kommer få så kallade sponsorer som det heter och byggas ut. Jag lägger spant på utsidan av glasfiberskrovet och bygger nya välvda skrovsidor med rundade former. På så sätt kommer skrovet bli 37 cm brett vilket är 1/4 av skrovets längd. Djupgåendet är ungefär 16 cm, så det blir en tung klump. Bogpropellrar var väl inget som egentligen fanns för 100 år sen, men det ska det vara på denna båt. Hehe, jag har mer än dubbelt så mycket kraft bara i bogpropellrarna än vad jag hade till framdriften när jag körde den i kanalen som Björnen….
Så här ser den ut nu när den hänger i taket nere i bunkern:
MVH//Robert C
Coolt
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Häftigt. Är avundsjuk på din fina verkstad. Tänk att ha ett sådant hobbyrum🤤.
Tänkte visa hur min lösning på bogpropeller ser ut. Det är 50 mm:s avloppsrör, 4 st 90 graders krökar med snäv radie. I rören sitter det två nedsvarvade 55 mm:s propellrar kopplade med rak axel till var sin 550 motor. båda motorena jobbar samtidigt- dock åt var sitt hål så att säga. Den propeller som skjuter ut vattnet åt sidan, matas av den andra propellern som då jobbar i backläge. För att vända på flödet så polvänder man bara elen till motorerna. Bogpropellrarna kommer inte ha nån egen kanal utan kopplas in automatiskt via mikrobrytare på rodret. styr jag fullt till höger, så kommer brytarna (slutare ska det väl heta) att koppla in strömmen för önskad effekt. Och likadant åt vänster naturligtvis. Mellan ändlägena åt båda hållen så funkar rodret som ett helt vanligt roder. En ritning på det kan jag visa:
Ser liksom avancerat ut, skall bli intressant att se hur det funkar i realiteten
Jag tror det kommer funka bra, betydligt enklare lösning egentligen än dom lösningar som finns med vinkelväxlar. Vattenjet bygger ju lite på denna principen och den funkar ju på samma sätt men med den skillnaden att där är det reaktionskraften i vikten på vattnet som skjuter ut ovanför vattenytan som skapar drivkraften framåt. Visst, det är lite krångligare att bygga på detta sätt, men raka axlar, flexibla kopplingar och riktiga propellrar har ju alltid funkat. Fanns inte tillräckligt korta axlar bara, så jag får korta ner dom jag beställt. då blir det smörjning monterat också.
MVH//Robert C
I går på förmiddagen letade jag efter mikrobrytare och strömbrytare med växelfunktion på nätet. Hittade vad jag sökte och la en order och betalade direkt. I morse kom det ett vadderat kuvert med grejerna i brevlådan!!! Bra svensk sida med utförlig beskrivning av produkterna och snabb leverans. Så jag kan varmt rekommendera "elektrokit.se"
MVH//Robert C
Då har Isbrytaren flyttat in i varvet på allvar. Jag har inte fått mina propelleraxlar än, men när dom kommer så ska bogpropellrarna göras klart, Det blir en vägg bakom rören som ska räcka en centimeter över rören så dom blir helt ingjutna så att säga. Jag har en massa stora skruvar och muttrar liggande från tiden när jag byggde bilar, och dom kommer jag lägga i allt dö-utrymme runt rören för att få barlast innan jag fyller allt med flytande plats. Har även skaffat massa mässing i form av plåt, rör och axlar till bygget. Så mässingsslöjden kommer fortsätta även på detta bygge. Inga bilder än så länge.
MVH//Robert C
Sådär, nu har jag kommit igång lite med nya bygget. Lämpligast är väl att börja nerifrån och jobba sej uppåt tanker jag. Fick hem mina grejer till bogpropellrarna så jag kunde göra det klart. Började med att korta ner axelrören till ca 5 cm.s längd och borra ett hål för smörjningen till dom. Sen satt jag upp dom kortade axlarna i pelarborren och "svarvade" ner propellrarna från 50 mm till 42 mm. Innerdiametern på rören var 45 mm så jag har några mm:s frigång runt om. monterade ihop allt till en enhet som nu bara är att ansluta till rören som sitter i skrovet. Bild på den enheten:
Rören som sticker upp kommer att vara det enda som syns sen när allt är ingjutet i polyester, Naturligtvis kommer jag lägga ett golv av nåtad ek där också. Motorerna är direktdrivna 550 motorer som är relativt lågvarviga så dom kommer nog funka bra tillsammans med dom propellrarna. Ja, dom MÅSTE funka. För när väl allt är ihopsatt så kommer man inte åt som sen. För allt är ihopsatt med locktite för en permanent montering.
Nu har jag gjort babords sponsor, när jag gjorde styrbords så gick allt av bara farten så jag missade att dokumentera det. Men nu begrep jag bättre😃 Det markerade området är det som ska byggas ut med trä 25 mm, För att sen få en fin rundning mellan skrov och sponsorn så blir det glasfiberspackel. Här ser ni dom utanpåliggande spanten:
Här en bra bild, den visar spanten, bordläggningen, (i mahogny naturligtvis) och sen grovspacklat med glasfiber, och längst bort finspacklat för att kunna slipa till den formen som ska vara. Nu är det inte så noga egentligen, för det fiktiva orginalet har brutit is på bottenhavet och brottats med timmerbråte i älvmynningarna i 50 år, så det skulle förvåna mej om skovet inte skulle uppvisa några "souvernier" från den tiden. Särskilt med tanke på vilken plåtkvalité som fanns att tillgå kring förra sekelskiftet.
Allt för nu//Robert C
#14 "JAG HATAR POLYESTER OCH GLASFIBER!!!!!!!!"
Det som är då roligt. Nästan lika kul som rostlagning.
Ja det var lite mer än min modell! Är det en kitcar från Burträsk?
MVH//Robert C
Nej men man kan väl nästan säga att det är en kitcar från Waggonfabriken i Arlöv även om den är fabrikstillverkad.
Fantastiskt arbete Robban:) /Erik
Tack, Det värmer. För just nu är bygget inne i en tråkig fas med jobb som jag varken finner roliga eller trevliga. Men, nu är skrovet klart och det är dags att börja klä insidan med mitt älskade material TRÄ!!!!!! Glasfiber, epoxy och polyester är nåt jag kan, men verkligen inte gillar att jobba med.
MVH//Robert C
Limmade fast motorerna till bogpropellrarna i kväll. Drog elen till motorerna och var ju tvungen att koppla på ström för att kolla att som gick åt olika håll, och det gjorde dom! Helt vibrationsfritt och smörjningen funkade som det är tänkt med. det blev en rand av olja på insidan av skrovet rakt ut från propelleraxlarna😃. Motorerna får elen genom M2 gängstång i mässing som är skruvade i kontaktöglorna på motorerna för bra kontakt. Gängstängerna är ju kopplad till ena "örat" på båda motorerna då dom ska jobba tillsammans. Så det behövs bara två kablar från roderapparaten fram till motorerna. Jag tycker det blev snyggt!
Bild kommer i morgon du jag gick ner utan kamera i kväll! Tankspridd eller?
MVH//Robert C
Blev visst inga bilder på montaget i båten. Jag la den med magen uppåt för att kunna fixa skäddan under propellern som även är nedre stödlager för rodret. Hade inte tillräckligt tjock mässing, så jag kapade upp remsor som 16 mm breda. Sen borrade jag hål i dom och nitade ihop tre stycken så jag fick den tjocklek jag ville ha. På grund av rodrets konstruktion och montering så var själva lagret till rodret tvunget att vara skruvat så den går att ta bort. Men så här blev det:
Sen var det dags för roder. Har tittat på riktiga såna här båtar och fick snart en idé om hur jag skulle göra. Samma sak där, jag hade ju bara två mm:s mässingsplåt så det blev att skära ut två stycken som sedan nitades ihop så jag fick dom 4 mm jag ville ha i tjocklek på rodret. jag tillverkade två "krampor" som nitades fast på roderbladet och som sedan fästes i hjärtstocken, alltså den axel som rodret sitter fast på. När allt var klart så lödde jag fast allt för extra styrka i grejerna! Så här blev det:
Rätt tungt roder……..
MVH//Robert C
Härligt att se hur isbrytaren växer fram
Lars
Lars
Måla och måla….. just nu inget annat. Jag använder Biltemas röda lackfärg på burk som jag lägger på med en rätt grov pensel. Lite penselspår gör absolut ingenting, det förstärker bara känslan av bottenfärg på skrovet. Men den är stor, har nästan gjort av med en halvliter färg nu….. Har beställt grejer till drivlinan också så jag kan få snurr på vispen också!
MVH//Robert C
En trippel ångmaskin kanske
Lars
Lars
Hej, ja det vore inte dumt! Nu blir det el i den, så får jag se vad som letar sej ner i maskinrummet i framtiden!
MVH//Robert C
Häftigt bygge! Du får kämpa hårt, men vi hejar på Dig…😃 Kul byggtråd. Kommer bli fint när den blir klar!
Mvh / Janne
Tack, ja det är lite jobb! Men det kommer bli bra tror jag. Längtar tills jag får skrovet klart på utsidan så jag kan börja jobba på insidan med alla förstärkningar och resten av "inkråset".
Men jag blir inte klok på vad den kommer väga? Den är snarlik kanalbåten Diana i skrovet, samma längd, djupgående men nästan en halvmeter bredare i skala så att säga. Diana väger 289 ton, vilket i skala 1:20 blir 36 kilo. Och min modell ska med det bredare skrovet då hamna på 41 kilo om jag räknat rätt. Men jag ser inte att det skulle rymmas drygt en och en halv 25 litersdunk med vatten inne i skrovet när jag tittar på båten….. Men jag har haft fel förr….
MVH//Robert C
Väldans intressant tråd och fina lösningar. Du e skicklig på både trä o mässing. Betr vikten då. Tror inte man kan räkna på de sättet, det är ju massa "järnskrot" i originalet och de väger avsevärt mer än träbitarna du klistrat dit (😃)
Tack Bommen! Idag har jag testat en för mej helt ny teknik! Jag byggde en form så jag kunde gjuta offeranoder till skrovet. Det är ju ett gäng såna i närheten av "blandmaterial" i skrovet. Som på roder, vid rodergenomföringen på skrovet, på varje sida av skrovet där propelleraxeln kommer ut, och vid bogpropellrarna. Det var ett kul pyssel och dom ser trovärdiga ut🙂
Visst är det så att min båt inte kommer att väga "rätt" För som du säger skiljer det massor i byggtekniken. Ett fiktivt original skulle ju ha stålskrov, ångpanna, ångmaskin och kolbox, och allt det väger as. En modell som är byggd i glasfiber måste då viktas ner till vattenlinjen, även om man har tunga drivbatterier. Gör man inte det så kommer båten att ligga för högt i vattnet. Ska däremot modellen stå på en hylla så behöver man inte tänka på vikten, då vill man ju ha den så lätt som möjligt för att kunna flyttas på.
MVH//Robert C
Idag fick jag en trevlig leverans till Carlsson´s varv. Ett paket från Carlsson`s Såg&Hyvleri med 180 st däcksplank i ek. Det var 72 meter totalt och det bör räcka. Annars får jag väl lägga in en beställning till. I samma leverans kom det 20 st ämnen till däcksbalk, även dom i ek.
MVH//Robert C
Har beställt två stycken blybatterier också. Dom är på 12 V och 7Ah. Jag valde dom för att dom hade bra mått som passar fint längst ner i skrovet. Dom kommer att parallellkopplas så jag får 14 Ah i båten. Det blir många timmars körning😃Dom väger 2,6 Kg styck.
MVH//Robert C
Det där med vikt i skalamodeller är väl inte så enkelt som att dividera originalvikten med skalan? Om man tar en kub med måtten 10 dm x 10 dm x 10 dm och bygger den i skala 1/10 så blir den ju 1x1x1 dm
Om kuberna är fyllda med vatten så väger originalet 1000 kg och dividerar man det med 10 så skulle modellen väga 100 kg men den lilla kuben väger bara 1 kg.
Det stämmer, om man räknar rätt! Din kub på en meter blir då nedskalad på längden (100 liter) och sen på bredden (10liter) och till sist på höjden (1 liter) Så här är rätt sätt att räkna: En modell är tredimensionell. Och när man ska skala ner den, till låt oss säga 1:10 så måste man räkna om längd, bredd och höjd till 1:10, vilket lättast görs att ta originalets vikt eller volymen och dela med 10 tre gånger.
Men för att åskådliggöra det bättre så kan vi räkna på min hjullastare. Den är i skala 1:14 och orginalmaskinen väger 94 ton. Alltså blir det 94000 Kg /14= 6714 Kg/14= 479 Kg/14= 34 Kg, då har man räknat om alla tre dimensioner i skala och får då fram slutvikten på modeller (eller volymen) . Man kan också räkna så här: 14X14X14, och då får man fram ett omräkningstal som är 2744 och går att använda till både vikt och volym. Då delar man 94000 med 2744 och får då fram 34 Kg även den vägen. När man bygger båtar som har en vattenlinje, så är det ju mer deplacimentet man räknar på, eller vikten av det undanträngda vattnet mer exakt. Och för att få vattenlinjen att stämma så måste man då skala ner vikten enligt ovan visade exempel också för att få vattenlinjen rätt.
Mycket text blev det…….
MVH//Robert C
Oj här får man lära sig både matte och båtbygge. Snyggt jobbat!
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Hej Wooderson, ja jag gillar matematik (kanske märks) Men det är faktiskt en hel del att räkna på om man som jag tänker använda mina modeller så som originalen används. Isbrytaren är riktigt kul att bygga då jag inte behöver tänka på vikten, Ehh modellens vikt alltså! Tror den väger runt 15 kilo i nuläget och även om jag vet vad allt väger som ska in i båten så kommer jag behöva vikta ner den sen. Var ett tag inne på att bygga tankar i båten som fylldes när jag sjösätter den, men vatten väger ju bara 1Kg/dm3. Blästerkulor av stål väger 5Kg/dm3. Inte fullt så skrymmande.
Nu blir det uppdateringar!
MVH//Robert C
Sådär, denna leverans kom igår från sågeriet till varvet. 180 st däcksplank i ek med måtten 400X8X2.5 mm och 20 st ämnen till däcksbalkar. Dom är lite stora just nu, men dom ska ju få sin rundning på uppsidan och undersidan blir som den blir med tanke på infästningen i skrovet. Det vet jag inte just nu hur jag kommer lösa.
Jag nämnde ju att jag testat och gjuta offeranoder till skrovet, så här blev dom när jag putsat lite på dom, så nu är dom klara att sätta fast under vattenlinjen, Ja jag vet att dom är lite för stora egentligen, men detta vara det minsta jag kunde åstadkomma med mina fläskkorvar till fingrar! Om ni tittar på inlägg #29 så ser ni offeranoderna som sitter på skrovet på en av förebilderna jag använder mej av.
Snyggt och billigt, bra kombination
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Fy tusan vilket jobb du gör Robban, hatten av:) /Erik
Tack 91:an och Wooderson. det är kul att se det växa fram, sakta men säkert. Och när jag tröttnar på ett moment så hoppar jag på lite detaljer som ska montera senare på båten!
MVH//Robert C
Nu väntar jag bara på batterierna som ska ligga längst ner i botten på skrovet. Vill gärna ha dom innan jag börjar göra inredningen i båten. Har visserligen måtten på dom, men det är inte samma sak som att få testa med dom direkt i skrovet. I samma beställning kommer motorn, och delarna till växellådan. Det känns som ett delmål när det är klart!
MVH//Robert C
Batterierna anlände idag, två tegelstensstora 2,6 kilo tynga klumpar. I samma leverans som kom dom kullager som jag väntat på för att kunna tillverka varvtalsreduktionen till motorn. 540 motorer finns det gott om som säljs med växellåda, men jag har ju en "SPEED 850 TORPEDO" och till dom finns det inga färdiga lösningar att köpa. Så varvet vände sej till Carlsson´s mekaniska verkstad som löste problemet. Det blev en fullt kullagrad växellåda med ståldrev, utväxling 4:1. Allt bultat på motorn och helt kapslad låda där dreven jobbar i oljebad. Jag kopplade in 6V på motorn så fick den stå och gå på lägre varv för att köra in dreven lite. I början lät det en del, men sen när den fått gå en stund så blev den allt tystare.
Den ska monteras i båten och kommer kopplas till propellern med en kuggrem med växleförållandet 3:1 ungefär. Belastningsvarvet på motorn vid 12V är 8200 rpm. Primärväxeln tar ner det till drygt 2000 rpm, Sen kommer slutväxeln ta ner varvet till 700 rpm, vilket är min målsättning
MVH//Robert C
Nu blir det ett uppehåll på varvet. Har fått in en nyckelharpa som ska byggas om och uppgraderas och det tar nån vecka.
MVH//Robert C
Ser häftig och stabil ut. Lär nog hålla för tjocka isar…
Tack Bommen! Ja det måste man ju testa om man får tillfälle till det. Carlsson´s mekaniska är kända för att bygga rejält. Motorn är av samma typ som jag har i Sunny, men där är den direktdriven för fartens skull. jag tror det blir bra med denna utväxling till Isbrytaren. Men när motorn är klar så kommer man inte se så mycket av den då den ska kläs med vattenkylningsmantel och ett rör som ska kopplas till en av pingisbollsventilerna så jag får in luft i motorn. I botten på skorstenen ska det sitta en chassiefläkt som drar ut luften genom skorstenen och skapar ett undertryck inuti skrovet. På så sätt kommer det blåsa luft in i motorn. Den andra pingisbollsventilen kommer gå till bogpropellermotorerna för att kyla dom. Fläkt i skorstenen blir fint när jag får in rökgeneratorn också.
MVH//Robert C
Då var dom viktigaste komponenterna i maskinrummet målade och NÄSTAN klara. ska monteras kuggremshjul på utgående axel och bakre motorfästet kan jag tillverka först när jag kan "torrpassa" motorn mot kuggremmen till propelleraxeln. Jag har valt motorfärgen från en svensk lastbilstillverkare (inte Scania) till alla motorer under däck.
Den där lilla saken är en spolarpump till vindrutetorkare från Biltema, plockad direkt ur kartongen och målad för att passa in. Anledningen att jag väljer en el-pump är att kylbehoven på fartreglage och motor är inte konstant. vid hög fart så utvecklar inte fartreglaget nån värme, då går all el ut i form av rörelseenergi, men motorn blir varm och behöver kylning. Vid låg fart så blir reglaget riktigt varmt, men motorn utvecklar ingen värme. Så kylvattnet går först in i manteln runt motorn och sen vidare till fartreglaget. Det blir nog mest lågfart på denna båt då maxeffekt bara behövs vid bogsering antar jag. Här en bild från andra hållet där ni ser slutväxeln som ska användas också:
Allt för nu//Robert C
Nu har motorn hittat in på sin rätta plats, Bara att vänta på att polyestern ska härda så sitter den som berget! Det montage jag valt ger mej många justeringsmöjligheter, och det passar bra. Jag tycker inte att det blev helt optimalt, motorn hamnade lite högt i skrovet, men det gör ju plats för kylvattenpumpen under motorn sen.
Äntligen har jag knäckt en nöt som jag funderat på sen jag började bygga! Inspektions och serviceluckan till skrovet! Hur f-n jag än ville göra såg det konstigt ut och det blev rätt små luckor på däcket. Nu gör jag en rejäl sarg runt insidan av skrovet och ett helt löst däck som jag skruvar fast i sargen. Okej, det blir synliga skruvskallar, men det skiter jag i. Kommer använda svarta in-6 M4 som kommer sitta relativt tätt. En svart fönstertätningslist sörjer för att det blir tätt! Nödbrytare och on/off till radion kommer sitta baksidan av överbyggnaden då den delen kommer sitta fast i skrovet. Dom kommer döljas av en bänk eller nåt som kommer sitta fast med magnet tänkte jag.
Jag har även byggt servohyllan längst akterut, där alla servon kommer vara placerade. Ja alla utom ett som kommer sitta i överbyggnaden och reglera winchen. Winchen blir en Sån där havsfiskerulle och kommer drivas av en växelmotor, dock kommer den bara att dra in linan. utsläpp av lina gör jag genom att med servot trycka in "kastknappen" på rullen så spolen frikopplas. Om man rensar rullen från lite onödigt tjafs och målar den i rättt färg så ser det faktiskt precis ut som en stor fartygswinch. Bilder på det kommer framöver!
Allt för nu//Robert C
Vinschen kommer ju att bli skithäftig. Lycka till med operationen glömde jag att tillägga i min tråd
//h
Tack, ja det är en höftled som väntar på byte! Och det gör dom ju relativt enkelt idag har ja läst mej till!
Angående winchen så måste man se lite annorlunda på saker och ting. En sak kan ha flera användningsområden än det tillverkaren har tänkt. Och som modellbyggare så kan man hitta användbara saker på dom mest konstiga ställena.
MVH//Robert C