Annons:
Etikettfotogalleri
Läst 1194 ggr
[Little_Tank]
2018-08-26 19:15

Panzer IV

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt senaste färdiga bygge är den här Panzer IV från Italeri och har skalan 1/72, vagnen var ganska lättbyggd fram tills jag skulle limma fast dom extra pansarplåtarna. Jag fick justera positionerna där stagen till plåtarna skulle sitta då ett stag hamnade där domkraften satt på vagnen och ett annat över en "metalkäpp" Men till slut hamnade plåtarna på sin plats, jag grundade vagnen med Vallejo surfice primer för att sedan spruta på huvudfärgen dark yellow (Vallejo air). Sen var det dags för kamouflaget och till detta använde jag camouflage green (Vallejo air) och armour brown (Vallejo air) Jag spädde ut färgerna med lite vatten och sprutade kamouflaget på fri hand utan maskering, sedan tog jag vit lim som jag blandade med pigment från Mig för att bygga upp och simulera lager av lera på vagnens och sidoplåtarnas  alla nedersta kanter. Sedan blev det några oljewasher som jag själv blandade med Humbrol oljefärg och Humbrol thinner, sen gjordes chippning för att simulera repor och rinningar i olika storlekar och kulörer. Avslutningsvis så fick vagnens band och sidoplåtarnas nedre kanter ytterligare pigment på sig men den här gången så torrborstade jag kanterna. Jag ska väl också säga att antennen gjordes av överbliven gjutstam som jag värmde upp över ett värmeljus och drog sakta isär till önskad dimension. Antennens fäste scratchbyggde jag av gjutstam som jag sedan borrade ett hål i för att antennen ska sitta stadigt, egentligen ska antennen sitta på långsidan av vagnen om man tittar på referensfotonen som finns på nätet.

Annons:
[Little_Tank]
2018-08-26 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Glömde skriva att alla detaljer penselmålades med Humbrol oljefärg.

[Little_Tank]
2018-08-26 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

[Little_Tank]
2018-08-26 19:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sista fotot, jag önskar samtliga en fortsatt trevlig söndagskväll. Nu tar jag en timeout från denna underbara hobby då jag har en hel del personliga saker som jag måste få rätt sida på. Livet blir inte som man har tänkt sig ibland men hamnar man på kant i livet så måste man ju ta ansvar och få livet till det bättre.

Decaius
2018-08-26 21:46
#4

Fint bygge! Hoppas du får rätsida på saker. /Calle

[ludgopelle]
2018-08-26 23:56
#5

Snyggt, den kommer verkligen pryda sin plats på hyllan grymt jobbat :)

[Hayabusa]
2018-08-27 07:40
#6

👍

Annons:
wooderson
2018-08-27 08:44
#7

Snygg liten vagn. Lycka till med allt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Little_Tank]
2018-09-06 16:34
#8

Tack alla för era fina kommentarer, det gjorde mig gott att få läsa.

Upp till toppen
Annons: