Annons:
Etikettallmänt
Läst 1658 ggr
bommen99
8/26/18, 9:39 AM

Ultraljudstvätt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sedan köpte jag en ultraljudstvätt. Den är på 60W och rymmer ca 0,8 liter. Kostar ca 400 kr.

Nu har jag testad den på lite olika saker.

Min AB blev den första prylen som isärplockad sänktes ner i badet.

Nästa objekt blev några dyvikar i mässing till Titanicen

Därefter en fin fil som var lite "geggig"

Annons:
DIOWORK
8/26/18, 9:44 AM
#1

Hej! Mycket intressant Bommen! Funderar själv på en liknande just för rengöring av AB. Vad blev resultatet för dig? /Erik

mrpacecar
8/26/18, 9:50 AM
#2

Hej bommen 99. Håller med föregående talare. Vore intressant och få veta hur rent det blev.

bommen99
8/26/18, 9:52 AM
#3

Resultatet var lite av en besvikelse eller så var mina förväntningar för höga. AB var i princip ren innan badet, lite färgsmolk i gängor o skrymslen. Visst, de mesta försvann. Likaså med dyvikarna, inte helt mässing-rena. Filen såg bra ut efter badet.

Visst, den fungerar men man får köra flera ggr på max tidsinställning som är 900 (??)  (tror att detta motsvarar ca 3-5 min).

Det blir också en massa smutsiga partiklar i badet, bevis för att den fungerar…..

För att få en  tvätt som fungerar hyfsat bör man nog köpa en med minst dubbel effekt, alltså ca 120 W eller gärna mer.  Som vanligt då man dubblar effekten så dubblar man också priset. En 120 W tvätt kostar ca 700 kr och rymmer 2,5-3 L.

Nu är detta min uppfattning, kanske ngn har en annan o kanske bättre uppfattning

Janne Nilsson
8/26/18, 10:07 AM
#4

Undrar hur den fungerar att strippa färg med?

Funderar också på om det skulle funka att lägga ner en färgburk, typ Vallejo, och få den "omskakad".

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
8/26/18, 10:26 AM
#5

Tack Bommen! Skall i så fall överväga 120w. /Erik

bommen99
8/26/18, 10:27 AM
#6

#4. Jag har viss erfarenhet av betydligt kraftigare tvättar och från en tid då jag var betydligt yngre.. Sjukhusen hade väldigt kraftiga UL tvättar och förmodligen är de ännu mer effektiva nu (eller svagare p.g.a. ngn miljöaspekt 😉). Några bilverkstäder brukar har UL  tvättar och jag antar att det då rör sig om kraftigare än 200 W.

Teoretiskt så skulle man kunna röra om färg som stelnat/fastnat i burken. Strippa färg, om du med detta menar ta bot, så visst men högre effekt krävs.

Annons:
ROBBAN68
8/26/18, 5:35 PM
#7

Glöm inte bort citronsyran i sammanhanget. Mycket effektivare än man tror! Min bror köper mycket lego, då han är fanatisk byggare, och tvättar allt nyinköpt lego i sin UL tvätt. Där gör den underverk!

MVH//Robert C

bommen99
10/6/18, 11:11 AM
#8

Skall leta efter citronsyra. 

Lite uppdatering då. Jag har fyllt tanken med tvättsprit, alltså den man tvättar sår med. Blandat ut med rengöringsmedel (typ Ajax…) och nu blev resultatet mycket bättre. Efter att ha lackat med klarlack, som ju är förb… kletigt så fick delarna ett kort thinnerbad och sedan åkte allt mer i tvätten och efter ca 10-15 minuter så plockade jag ut allt. 

Helt klart godkänt och man skall komma ihåg att mina färger är lösningsbaserade. Förmodligen är vattenbaserade färger ännu enklare att rengöra i en Ultraljudstvätt

bommen99
11/18/18, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag var ju inte helt nöjd med min ultraljudstvätt, även om jag nu i ovanstående inlägg skrev att det var "helt klart godkänd".

Nåväl, köpte en större modell som rymmer 15 L och hela 500 W effekt. Provat med att stoppa ner en omrörings-sticka i metall med gammal ingrodd  färg. Efter ca 20 min så var den som ny. Den kan också värma vattnet till ca 80 grader, så med ultraljud, varmt vatten o kanske citronsyra så skall den banne mig klara lite färgrster i en AB

Behöver jag skriva vilken av de 2 ul-tvättarna som är den nya på 500 W..😉

Upp till toppen
Annons: