Annons:
Etikettsajten-och-ifokus
Läst 1436 ggr
ubjs
8/24/18, 4:30 PM

Apropå aktiviteten på forumet

Jag har sett att några undrar över den låga aktiviteten senaste tiden och jag har en teori.

Jag har märkt detsamma på flera liknande forum och kan det vara värmens fel?

Nu är det ju svalare men jag tror att många med mig har en massa att ta igen som man inte kunnat göra under semestern. En massa grejer som stjäl tid från hobbyn, som fixa med hus, sommarstugan etc. Det har ju inte gått att göra något sånt denna sommar.

Jag ska i alla fall försöka ta lite bilder och skriva lite om mina försök att bygga träbåtar, lite sånt har i alla fall blivit gjort under sommaren.

Annons:
MarkusN
8/24/18, 4:46 PM
#1

Jag tror din analys är rätt. 

Mina egna projekt gå inte ens i styrfart och nog kan jag skylla en del på värmen, men också på att jag är i en motivationssvacka. Det är egentligen inget konstigt, jag vet att de kommer då och då. Förhoppningsvis kan de inte smitta av sig genom forumet! 🤐

Personligen hoppas jag att forumet framöver kan få lite teknisk föryngring (det gäller ju hela iFokus då, och inget som våra admin kan fixa). Kan vara så att olika facebookgrupper drar mera för att det känns enklare att publicera nytt material. Jag har märkt för egen del att jag är mer och mer frågande till just denna sidas "förbud" mot att använda bildspel. Det känns helt enkelt meckigt att visa mycket och en tråd (och därmed scrollandet för läsaren) blir snabbt lång. 

Å andra sidan försvinner ju inlägg fortare än kvickt i en fbgrupp och är hopplösa att hitta igen. Så jag är delad i vad jag egentligen trivs bäst med. Lycka är ju att hitta en gedigen byggtråd på iFokus om en modell man själv är sugen på. Så tack för att ni delar med er, även om ni är överhettade 👍

wooderson
8/24/18, 6:14 PM
#2

Kan villigt erkänna att detta varit min sämsta byggsommar sen jag tog upp hobbyn, men med 29-30* i lägenheten har det inte känts så lockande att sitta och pyssla. Misstänker dock att FB har tagit en del potentiella byggare från sidan, tittar man på t ex Andys model hq är det ju mycket folk, dock är det lite rörigare och svårt att följa ett specifikt bygge

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Dioramabyggare
8/24/18, 9:44 PM
#3

Jag har också ofrivilligt dragit ner på modellbygge och dioramabygge, både på grund av sommarens ihållande värme, på grund av låg motivation, och av lite annat "ännu jobbigare". Men nu är ju hösten här, och när vintern har kommit kanske bygglusten är tillbaka igen.

IKV91
8/24/18, 10:44 PM
#4

Jag har bott i sommarstugan och där blir inget byggt. Värme påverkar också bygglusten. Jag ser fram emot hösten och förhoppningsvis mer till att bygga. Konstigt nog så har jag köpt några fler lådor så det finns några intressanta projekt att dra igång./Roger

mrpacecar
8/24/18, 11:12 PM
#5

Hej, för mig har det varit tvärt om, opererat knäet och enda sättet att få dagarna att gå har varit att just bygga och måla i värmen. Den enda nackdelen har varit att färgen har ju torkat super snabbt. Om jag varit kurant så hade jag nog inte heller byggt.

Decaius
8/25/18, 8:09 AM
#6

Jag är inne och läser de flesta trådarna. Man kanske får bli bättre på att kommentera… Aktiviteten här har alltid gått i cykler. Möjligt att FB stjäl uppmärksamhet. För egen del har jag inget behov av högt tempo, klick eller like-raketer. Man blir ju för tusan helt blasé. Länge leve Modellbygge i fokus!

Annons:
ROBBAN68
8/25/18, 10:25 AM
#7

Jag gillar denna sida, och blir så lika glad över att se en nybliven byggare som ställer 100 frågor som när det är ett nytt inlägg i en "långkörartråd" I mitt byggande så kan jag suga åt mej kunskaper från alla hobbygenrer som kan göra nytta för mej! Ska också skärpa mej lite och bli mer flitig med kommentarerna och glada tillrop! Önskar alla en fin bygghöst med många nya och spännande projekt på byggborden! 

MVH//Robert C

JaguarMkVII
8/25/18, 10:43 AM
#8

För min del har det handlat om tidsbrist. Med nystartat företag som nu på allvar börjar få luft under vingarna så har fritiden beskurits. Modellbygget har helt enkelt blivit nedprioriterat när jag är hemma utan då är familjen högsta prio. Dock ägnar jag mej lite åt att bygga medhavda grejor på hotellrummet men det är liksom inte samma sak.

[ludgopelle]
8/25/18, 2:16 PM
#9

Jag tror också att värmen har påverkat aktiviteten. Det har den iallafall gjort för min del, på flera olika sätt. Min nästan 97 åriga farmor blev dålig och dog pågrund av värmen. Det är svårt att fokusera på sin hobby när någon kär närstående mår dåligt. Hon var luftbevakerska under krigsåren, jag funderar på att göra ett modellbygge med detta tema, för att hedra hennes minne. Hennes medalj ska jag förvara bredvid modellen. Även några gamla fotografier när hon står i sitt torn. Någon som känner till någon lämplig plastmodell som har med detta tema att göra?

bommen99
8/25/18, 2:17 PM
#10

ubjs, bra initiativ med denna tråd👍. Plötsligt så blir det en märkbar aktivitetsökning bland medlemmarna. Jag tror också att din analys är bra, kanske inte till 100% men visst har värmen fått många att bara ligga och flämta. 

Inte alla som har det så förspänt som Robban som har en sval hobby- bunker att söka sig in i😉.

Även om jag nu är tämligen van vid värme (allt under 30 vid 7 tiden på mornar är positivt och under 38 på dagtid är uthärdligt) så tar vissa saker väldigt lång tid. 

Har byggt ett förråd på sidan av huset, 4 x 2 m. Stålbalkar, plåttak och lite träplank som skruvreglar. I Sverige hade det tagit en dag, nu pysslade jag minst 1 vecka, så visst, värmer är inte bara jobbigt för kroppen, huvudet tänker konstigt ibland.

Lustig sak egentligen. Träbitarna, plåtreglar samt förzinkad stålplåt till taken kostade ungefär likadant, ca 1500 THB per del.

//håkan

bommen99
8/25/18, 2:23 PM
#11

#9. Hedersamt att nå så hög ålder och mycket tråkigt att din farmor inte klarade värmen.

Vi som bor i tropiska klimat vänjer oss vid värme, samt har rätt utrustning. Jag har 4 AC aggregat och ett otal fläktar, annars vete tusan hur man skulle göra. Fläktarna kan dock vara ett besvär då man håller på med småprylar som plötsligt flyger omkring

Tarmvred
8/25/18, 2:47 PM
#12

Jag fick en dotter för två månader sedan så modellbygget är pausat tills det finns mer tid. Innan dess så fick jag rätt mycket gjort även om det inte blev några byggtrådar. Jag är fortfarande inne på forumet nästan varje dag och väntar med iver på mer byggtid :)

ROBBAN68
8/25/18, 3:32 PM
#13

Ludgo, beklagar verkligen.  Det låter som du har ett givet tema där att bygga på, varför inte ett sånt där torn på stål i fackverk med en betonglåda på toppen? Nåt mobilt monstersökarljus på hjul nedanför och ett stabstält, elgenerator och annat behövligt?

Tarmvred, grattis, Jag förstår din glädje, har en klase kids själv, men att få ett barnbarn slog allt! 

MVH//Robert C

Annons:
[Hayabusa]
8/25/18, 6:23 PM
#14

Aktivitetsnivån kommer och går…inget att bekymra sig över, hobbyn förefaller vara i god vigör 🙂

[ludgopelle]
8/25/18, 6:33 PM
#15

#11 Tack bommen99 ja, det är inte många som når den höga åldern. Man har fått en viss förståelse om hur ni har det i tropiskt klimat efter denna sommaren. Tack Robban 68 Många fina tipps du kom med. Jag ska börja leta lite efter strålkastare och sådana saker som du nämnde. Den typen av torn som du beskriver skulle vara kul att bygga en modell av. Så här, dagen efter begravningen känns det tungt. Men nu när jag börjat planera detta modellbygge så känns det faktiskt mycket bättre. :) 12# Stort grattis till dig tarmvred som blivit pappa. :)

StefanW
8/25/18, 11:45 PM
#16

Att aktiviteten går ner under sommaren är inget ovanligt. De flesta är upptagna med husfix och semesterfirande. Aktiviteten brukar öka under hösten när klipparen och yttermöblerna åkt in i förråd för vinterförvaring. 

Facebook i all ära, men för egen del så tycker jag det är svårt att hitta i flöden då det hela tiden fylls på med nytt. Dock så finns det en massa olika intressegrupper där man kan hitta små guldkorn som gäller ett smalt område. 

Just nu möblerar jag om i hobbyrummet och då blir det inte mycket byggt, men hoppas att man snart kommer tillbaka och då kan visa upp lite av vad man pysslar med.

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
8/26/18, 12:39 AM
#17

#16:3: "Konvertering i skala 1:1" med andra ord 😉. Lycka till så mycket!

Upp till toppen
Annons: