Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 4682 ggr
Karkka
8/20/18, 8:52 PM

börja med trä modellbygge

Hej.

Funderar på att pöva på detta.

Vad behöver jag förutom modellen, lim, verktyg, lack, färg mm. Såg att det fanns färdigt verktygskit för 270kr med nån lack och lim. Tänkte bygga nåntyp av segelfartyg, runt 1000kr.

Som sagt helt nybörjare, gillar detaljer och är väldigt noggrann.

Kan det här var ngt för en nybörjare? Vill inte heller börja med en barkbåt.

https://www.hobbyland.se/product/mantua-model-shine

https://www.modellhobby.se/gb/traskrov/ … 20100.html

https://www.modellhobby.se/gb/traskrov/ … i-mm8.html

Verktyg:

https://www.modellhobby.se/gb/ovrigt/62 … -7380.html

Annons:
ROBBAN68
8/21/18, 2:20 AM
#1

Du skrev: "Som sagt helt nybörjare, gillar detaljer och är väldigt noggrann."

Enligt mej så kan du då ge dej på alla dom båtarna! Men kolla så det följer med bra ritningar och beskrivningar. För hur noggrann du än är så blir det inte bättre än det underlag du har att jobba efter. Det finns många trådar här på modellbygge där ritningar och byggbeskrivningarna kritiseras rätt hårt. Speciellt när det kommer till plankning av skrovet där tillverkaren bara tar för givet att byggaren ska veta saker och ting och för dom framgår som självklarheter. Personligen skulle jag välja en lite enklare förstamodell, en typ av kabinbåt för att få lite vana inför det stora projektet. En länk till en svnsk sida med lite olika båtar där svårighetsgraden är angiven också.

http://hobbyhouse.se/

Men kolla här på iFokus också på alla dom som just börjat bygga båtar och ta del av deras erfarenheter innan du bestämmer dej, och välkommen hit förresten!

MVH//Robert C

bommen99
8/21/18, 4:34 AM
#2

Välkommen till träbåtsträsket. Klokt val må jag säga, att pröva detta.

Verktygskitt kanske är en enkel lösning, men jag tror dock att det är bättre att kolla  på lite olika verktyg och fundera på vad som verkligen behövs.

Håller med Robert ovan, välj en enklare förstamodell än de länkar du kollat på. Jag vill förorda fiskefartyg i skalorna från 1:35- 1:75 ca. Har du möjlighet att besöka någon hobbybutik där du kanske får kolla närmare på byggsatsen så är det ju ett plus. 

Som Robert också skriver, kolla här på iFokus där det finns mycket information om träbåtsbyggen

Lycka till

//håkan

Banjoman
8/21/18, 9:41 AM
#3

Välkommen till forumet och till träbåtbyggandet!

Min personliga uppfattning är att på dagens marknad är en av de allra bästa fartygsbyggsaterna i trä för nybörjare HM Cutter Sherbourne från Caldercraft. Den finns att köpa från bland annat Cornwall Model Boats, som också är en utmärkt nätbutik för allt vad redskap, lim m.m. heter. Caldercrafts byggsatser håller mycket hög kvalitet i fråga om trohet mot förebilderna liksom på virke och detaljer samt har inte minst mycket utförliga instruktioner som är lätta att förstå och att följa.

Just HM Cutter Sherbourne har de ur nybörjarperspektiv lämpliga egenskaperna av en inte alltför komplicerad skrovform, målad under vattenlinjen (där plankningen är som svårast, och man således som nybörjare kan behöva ta till spackel i slutändan), en okomplicerad men nog så vacker rigg, och lagom mycket detaljer och repetitiva moment (att skära ut 74 kanonportar på ett linjeskepp kan till exempel fresta på de flestas tålamod).

Vad gäller Amatis så kallade verktyg (t.ex. vantjiggen som du länkar till) är min mycket bestämda åsikt att inköp av dessa är bortkastade pengar! Vant och vevlingar, till exempel, riggar man mycket bättre direkt på modellen, och detsamma gäller, mutatis mutandis, för andra byggmoment som de hittat på "fiffigheter" för.

Om du tittar på denna tråd från 2013 hittare du en bit ner en ganska utförlig diskussion om verktyg för båtmodellbygge i trä. Som du kommer upptäcka krävs initialt inga särskilt märkvärdiga grejor.

Vad gäller konsten att planka skrovet finns en uppsättning förträffliga artiklar i ämnet på Model Ship Worlds forum.

Lycka till och mycket nöje!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Karkka
8/21/18, 7:50 PM
#4

Tack så jättemycket för svar.

Funderade lite och det kanske är att ta sig vatten över huvudet att börja med dom jag länkade till, men den här känns lite "enklare" men det kanske den inte är?

https://www.modellhobby.se/gb/traskrov/60311-artesania-mare-nostrum-artesania-20100.html

Fartyget du länkade till, HM Cutter Sherbourne, vad skiljer det från de jag länkade i svårighetsgrad, för mig så ser dom alla snarlika ut i utförandet.

Som nybörjare vill man nog ha som ni säger enklare bygge, vet inte om alla båtbyggare kör med s.k plankbender, varm eller kall verktyg, verkar bökigt i början.

/Robert

Banjoman
8/22/18, 7:51 AM
#5

Väl bekomme! 🙂

Jag ber också om ursäkt om jag var otydlig: skillnaden jag ville peka på var inte svårighetsgraden per se -- samtliga modeller länkade till här i tråden tör på den punkten vara ganska jämförbara.

Snarare handlar det om den underliggande kvalitén på byggsatserna. Det är inte så att Artesania, Corel, Amati m.fl. tillverkare från Italien eller Spanien gör dåliga byggsatser, men min uppfattning är att de inte är lika bra som de från JoTiKa/Caldercraft (JoTiKa och Caldercraft är två märken men samma firma), och att detta riskerar att göra dem svårare för en nybörjare. 

Den riktigt stora skillnaden för en nybörjare ligger i kvalitén på bygginstruktioner och ritningar. Många av de sydeuropeiska tillverkarnas sådana är ursprungligen skrivna på italienska eller spanska, och sedan mer eller mindre väl översatta till flera andra språk (ofta engelska, franska, tyska och/eller nederländska). De från JoTiKa/Caldercraft är enbart på engelska, men skrivna av en modersmålstalare som kan både språket och konsten att förklara ett byggmoment.

Instruktionerna för just HM Cutter Sherbourne, som jag länkade till (därför att den är en av Caldercrafts enklaste modeller, och således extra nybörjarvänlig) finns inte på nätet, men det gör däremot de för flera andra Caldercraft-fartyg.

Även Mare Nostrums bygginstruktioner finns på nätet (titta under fliken Instructions), och även om jag inte skulle kalla dem dåliga tycker jag inte att de är lika utförliga eller tydliga.

Så titta och jämför själv -- det är ju du som skall bygga i slutändan!

Det kanske allra viktigaste är nämligen att just du har lust att bygga just den modell du väljer, därför att du gillar den av vilken anldning det vara må (även om jag å det bestämdaste skulle avråda från att börja med HMS Victory! Galen).

Om så kallade plank benders, plank nippers och andra dylika verktyg tycker jag för min del ungefär detsamma som om den där vant-och-vevlingsjiggen: onödigt, på gränsen till bortkastade pengar! I de få fall där virke behöver behandlas är det bättre att göra som man gör i fullskala, nämligen att basa det, dvs. ånga det mjukare.

För den typ av plankning det är fråga om här kommer detta dock sällan eller aldrig behövas. Man kan eventuellt lägga virket i blöt en stund, men det riktigt viktiga är att skära/putsa plankrona till rätt form, så att de utan tvång faller på rätt plats. Artiklarna jag länkade till på Model Ship Worlds webbplats handlar alla i olika former om just detta, så jag upprepar mitt råd: läs dem! Och om du inledningsvis inte tycker att du riktigt förstår: läs dem igen!!!  En kväll eller två sålunda investerad kommer löna sig rikligt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
8/22/18, 5:58 PM
#6

Kanske lite av barkbåt över denna, men fördelen är att du bygger något som blir klart relativt snabbt och du får lite träning på att jobba i trä.

https://modelshipworld.com/index.php?/topic/7661-swampscott-dory-by-westphalia-bluejacket/

Eskader är svensk återförsäljare av Bluejacket, http://www.eskader.se/product.php?id_product=1500

Bluejacket har också en modell av den klassiska Spray som jag vet att Eskader brukar rekommendera till den som vill ha något lite mer avancerat än doryn.

http://www.eskader.se/product.php?id_product=1503

Mary Taylor kan också vara en bra båt att börja med, den har helt skrov i trä.

http://www.bluejacketinc.com/kits/marytaylor.htm

Dom här byggsatserna kostar lite mer än europeiska dito men du får riktiga ritningar i rätt skala och materialet i byggsatserna är av bra kvalité.

Det finns videos på Youtube som visar vad byggsatserna innehåller.

Model shipways byggsatser vet jag inget om när det gäller kvalitén men här kan du ladda ned dom mest kompletta byggbeskrivningar jag sett.

https://modelexpo-online.com/model-shipways-us-brig-syren-1-64-scale

Se dessa tips om ett komplement till det som Banjoman skrev, jag är bara en nybörjare på det här med båtbygge, Banjoman har flera intressanta byggtrådar på detta forum och bygger otroligt fina modeller.

Annons:
Karkka
8/22/18, 8:04 PM
#7

Tack så mycket för alla utförliga svar.

Känner dock att det kan bli svårt med själva plankningen i början- Vill helst inte lägga ut alltför mkt pengar på första bygget.

ubjs
8/22/18, 9:30 PM
#8

Billing boats har två nybörjarbåtar med delat skrov. Jag köpte fiskebåten Norden och fick tips om att limma ihop dom två kölsidorna och bygga den som en vanlig byggsats. Hittills har jag bara byggt skrovet men det tyckte jag gick ganska bra. Alla planken gick hela vägen från för till akter om jag minns rätt. Man fick förstås fila till varje plank men det behövdes inga stealers. Man använde ett par klossar i aktern där det buktar som mest vilket säkert underlättar. Det finns också ett segelfartyg BluenoseII, båda modellerna kostar knappt 1000:- st och Luleåbutiken har dom ser jag. Byggbeskrivningen till Norden var väl inte fantastisk men jag tror den är tillräcklig, det finns minst en byggtråd på modelshipworld.

Karkka
8/23/18, 6:33 PM
#9

Billing boats har jag läst har varierande kvalite som byggbeskrivningar.

MarkusN
8/24/18, 12:24 PM
#10

Trevligt med en till trä-kompis på formuet! :-) 

Jag stämmer in i Banjomans tips, Sherbourne är en mycket bra mix av bra material, bra bygghandledning, god historisk likhet, och låter dig prova alla faser av ett bygge (skrov, däck, rigg, kanoner, bara plank, målade plank) utan att bli för komplext.

Om du gärna handlar av Modellhobby i Luleå så har de en liknande Sherbourne, Lady Nelson, den är  dyrare, men här ingår basplattan och pidestalerna, vilket gör det hela snyggt presentera när det är klart. 

Jag stämmer också, med eftertyck, in i att undvika för mycket special"verktyg"! Den tidigare länkade "rigg-mallen" är i mina ögon helt meningslös, den gör det svårare än att rigga direkt på modellen. 

Mycket är ju personliga preferenser, men jag har upptäckt att jag inte gärna är utan

  • en liten såg, exempel
  • en handborr med allt från 0,5 till 5 mm borrar, exempel 
  • en syl
  • skalpell
  • pincetter, gäran någon med böjt huvud och någon som är inverterad, dvs stängd tills du trycker på den, exempel
  • klämmor och fästnålar, exempel
  • sandpapper
  • små filar, varav en rund (viktigt :-), exempel
  • en liten, men tydlig linjal
  • liten hammare, exempel
  • nagelsax eller annan liten klippare (till riggtråd), exempel

Som Banjoman skriver kommer man mycket långt bara genom att blötlägga trälisterna, jag fuskar ibland lite med denna (när insidan ändå inte ska synas).
Av bekvämlighet har jag även denna, inte minst till däcksplankor 

Multiverktyg typ Dremel kan jag känna är överskattade, du kan ha dem som bott, men inte mycket mer - eller så är det jag som inte kan hantera dem :-)

Mycket tyckande huller om buller blev det, hoppas det ger dig något :-) 

//Markus

ubjs
8/24/18, 1:11 PM
#11

Det stämmer att Billings instruktioner inte är så utförliga, du kan kolla på dom här http://www.billingboats.com/da/8/16/boats.html, gå in på den båt du vill titta närmare på så finns instruktionerna där.

bommen99
8/26/18, 12:51 PM
#13

#12.  Så vitt jag kan förstå så är byggsatsen  i den första länken mer påkostad. Innehåller alltså lite mer prylar.

I den andra länken ingår lite verktyg, lim (bra lim!) samt färg. Modellen är densamma som i tredje länken, innehållet verkar vara exakt lika.

Således skiljer den verktygen, lim o färgen mellan nr 2 och 3, till en kostnad av ca 450 kr. I mitt tycke är priset i överkant för verktyg/färg/lim.

Jag tycker att länk 3 är ett ok  alt för en första båt. Kanske för liten, som en skollinjal ungefär..( 3 dm) men priset är ju ok.

Annons:
Karkka
8/26/18, 2:47 PM
#14

Så svårt att välja första bygge.

En av de tre jag länkade till eller HM Cutter Sherbourne, vilken är mest lämplig?

Sen var det nån i tråden som nämnde att bygganvisningarna var bättre på andra märken. De flesta "fiskebåtarna" som troligtvis är mest lämpliga att börja med är större delen från Billing boats vilken inte känns aktuellt om kvalitén är sisådär.

ROBBAN68
8/26/18, 5:44 PM
#15

Hej, min första modell jag köpte var en kabinbåt avsedd för utombordsmotor. mycket enkel med plastskrov och överbyggnad i abachi och plastrutor. Så enkel men tack vare enkelheten blev det en riktig blickfångare när den stod på hyllan där hemma hos föräldrarna. Jag blev peppad av allt beröm och kände då att jag kunde ge mej på lite tuffare utmaningar.. 

MVH//Robert C

ubjs
8/27/18, 8:46 AM
#16

Kan det här vara något? https://www.modellhobby.se/sv/traskrov/41417-atlast-models-nordisk-fisketralare-svea--atlast-1001.html

När det gäller Billings och kvalitén så tycker jag inte dom är sämre än dom flesta andra. Jag tyckte trämaterialet i Norden var helt ok att bygga med.

Jag tror att det viktigaste är att du köper något och börjar bygga. Ideen att köpa så billigt som möjligt är inte så dum eftersom första bygget kanske inte blir fantastiskt.

MarkusN
8/27/18, 12:10 PM
#17

Model shipways öppna båtar "longboats" är fina, men kräver ändå att man kan sin plankning, för att få ett bra resultat - på så sätt är konstruktionen liter mera avancerad än de traditionella "plank on bulkhead" (i mitt tycke). Fördelen med longboat byggsatsen är att det finns kilometervis med byggloggar om den på modelshipworld.com så det kan ändåe vara lätt förstå och hantera bygget. 

Jag tänkte annars föreslå denna fiskebåt; https://www.modellhobby.se/sv/traskrov/62305-dusek-maria-hf31-dusek-d016.html från Dusek. En modern byggsats med bra material. Du kan spana in bilder och ladda ner byggbeskrivningen här: http://www.dusekshipkits.com/maria-hf31

ubjs
8/27/18, 3:06 PM
#18

Maria har ett speciellt skrov, om den är lämplig som första projekt kan jag inte avgöra. https://www.segelschiffsmodellbau.com/t4289f940-Maria-HF-Fishing-Ewer-Finkenwerder-Hamburg-Kit-by-Dusek-OOB-mit-ein-bischen-pimpen.html

Annons:
MarkusN
8/27/18, 6:38 PM
#21

Swift är en uppskattad start i hobbyn för många och precis som med Sherbourne/Lady Nelson så får du hantera de flesta moment i lagom fattning. Skillnader jag kan tänka mig (men det är helt individuellt vad som är +/- här):

  • Något mindre avancerat i materialvalen, framförallt detaljerna i metall.

  • Bygghandledningen kan upplevas som lite mera diffus, foton på ett ställe, text i ett annat och ritningarna är kanske mera ett komplement, men fullt användbara

  • Detaljeringsgraden är inte lika hög. Byggsatsen är ju trevlig ändå, jag har sett jättemånga fina Swifts, men nämner det då du skriver att du gillar att pyssla med detaljer)  

  • Swift ska inte vara några trubbel att konstruera, i meningen att du klarar dig långt med några basic verktyg. 

  • Segel ingår, om man gärna vill ha dem, men känner sig tveksam att sy :-) 

Med det sagt så stor jag visst att  Swift skulle vara en bra start för dig. Huvudsaken är i mångt och mycket att du gillar modellen/skeppet du ska bygga.

Karkka
8/27/18, 7:04 PM
#22

Det man bävar inför är just plankningen. Sen känns det som att man behöver endel verktyg, jag har lite basic, jobbar som elektriker men det är liksom inte finlir, i verktygsväg.

Slippapper, kornstorlek?

Pyttesmå filar, storlekar?

Borrar.

nålar

liten gersåg + låda

En fin fiskebåt vore med kul, men de flesta fina är från Billing boats tyvärr.

Banjoman
8/28/18, 8:20 AM
#23

Som jag redan sagt håller jag helt med MarkusN om att det är nog så viktigt i sammanhanget att välja något man faktiskt har lust att bygga därför att man gillar objektet i fråga!

Och ja: plankning är något man kan bäva lätt inför, men oöverstigligt är det inte!

Vad gäller dina frågor om verktyg skulle jag säga följande för ett rent trämodellbygge:

  • Slippapper: vanligt torrslipsandpapper i korn 100, 240, 400 och 600 (ungefär -- +/- 50 korn i de finare graderna gör ingen jätteskillnad, så spring inte benen av dig för att hitta exakta de kornstorlekarna).
  • Nålfilar: till att börja med kommer du mer än långt nog med ett billigt, medium-slipat set, typ detta. Bir du kvar i hobbyn kan du med tiden investera i snitsigare grejor. Jag kör själv mest med Vallorbe, vilka kostar ungefär lika mycket per fil som hela Modelcraft-setet, men så mycket pengar behöver man inte lägga för att komma i gång.
  • En borrhållare (s.k. pin vise) och ett set med mikroborrstål. På sikt kan det vara intressant att köpa borrstål av bättre kvalitet, men det blir fort väldigt dyrt när man skall ha en full uppsättning av mikroborrstål, och jag måste säga att jag hittills har klarat mig riktigt bra med billiga sådana.
  • Gersåg är däremot något jag inte rekommenderar dig att snåla på! Det finns två sorter som bägge är mycket intressanta. Den första är en riktigt liten rakbladssåg med gerlådor som i Sverige säljs av Eskader. Gerlådorna -- 6 respektive 10 mm bred samt för runda former --  listas längre ner på Eskaders sida. Skall du bara köpa en av gerlådorna rekommenderar jag den 10 mm breda (själv har jag förstås alla tre 🤓). Glöm inte att beställa några extra sågblad också -- de är tyvärr lättknäckta. Den andra sorten är större, vad jag brukar kalla en rakknivssåg, och det fabrikat jag mest har stött på (och använder själv) är det amerikanska Zona. Att börja med rekommenderar jag deras Fine Kerf 24 tpi med tillhörande gerlåda. Deras Flush Cutting-såg (med flexibelt, rygglöst blad) är också synnerligen användbar!
  • Slutligen är jag också mycket förtjust i Swann & Mortons skalpeller! Köp ett No 3-skaft samt, säg fem stycken fempack av blad #10A (jag har testat dem alla, och detta är enligt min uppfattning det mest allroundbetonade och användbara bladet).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
8/28/18, 10:20 AM
#24

Ett litet tillägg: om du köper en skalpell, läs då detta om hur man sätter dit och tar bort bladen! 

De föreslår att man använder "forceps" = peang, vilket föstås är logiskt nog i sjukvårdssammanhang, men det går förstås lika bra med en vanlig näbb- eller plattång. Det viktiga är att man aldrig försöker byta blad med bara fingrarna -- skalpeller är vassa!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
8/28/18, 10:41 AM
#25

Förutom alla bra tips från Banjoman så finns det små filar hos www.aliexpress.com Sök på ""file for hobby work" så hittar du några som jag använder.  Det är annars ett gissel då man köper verktyg på nätet, själv vill jag helst hålla i verktyget.

Betr val av projekt/byggsats. Jodå Swif är inte så dumt. Betr Billing Boats då. Jag har byggt ett antal fartyg från BB och tycker inte att de är sååå dålig som ryktet vill gälla. De har några fiskebåtar som inte är så tokiga. Viktigast dock, som flera andra påpekat, att du gillar modellen och är sugen att börja bygga. Det finns ju "tusental" modeller att välja mellan, ju mer man tittar desto mer "velig" blir man. Slå till på ngn modell som tilltalar dig och plånboken och lycka till

MarkusN
8/28/18, 10:51 AM
#26

Hej igen!

Det blir ju alltid en avvägning av vad du som byggare förväntar dig och ser fram emot i varje projekt. Så även nedan får du ta som en hög tyckande och observationer, och kanske inte det tydligaste av råd i andemeningen ”välj den hör” J

Fiskebåten Maria har en ganska udda byggprocess av skrivet. Första lagret plankning består av relativt få och förformade plank. Andra lagret plank är laserskurna och limmas på efter numrerade instruktioner. Det arbete du behöver lägga ner på att blötlägga, mäta, kapa, forma och fila plank till skrivet är därför minimerat. Fördelen är väl att chansen att skrovet blir ”som tänkt” är ganska hög.  Nackdelen är ju att du inte får testa på den typ av plankning som en majoritet av byggsatsutbudet använder – och din eventuella osäkerhet att ge dig på det kvarstår.

Med Swift får du ju prova på även ett av de vanligaste sätten att planka skrov, på sätt och vis kan man ju då säga att du med Swift får en bättre ingång i vad det vanligtvis ingår för byggmoment. Jag tror Swift har en rätt så ”snäll” skrovform (d.v.s. ganska så rak, utan en massa konstigheter och vinklar) som gör den bra som introduktion till ”vanlig” plankning. Du får så att säga lagom med utmaningar, samtidigt som du får upptäcka hur plank och lister beter sig och hur du ”styr” sammanfogningen med blötläggning och formning av planken med bibehållen känsla av kontroll.

Sen är vi byggare olika – några tycker att skrovplankningen är det bästa med hela byggprocessen och lägger ner mycket på just detta moment. Själv har jag trots ett dussin byggen aldrig nått stadiet där jag tycker plankning av skrov är kul. Jag trivs bäst senare i byggprocessen, när däcken kommer till iv med detaljer och när riggen börja komma på. Det där är ju något du måste upptäcka – och det är något du kanske inte upptäcker förrän om flera byggen. Men det är lite av den anledningen som jag tänker att Swfit (eller någon liknande den) som innehåller alla ”de vanliga” momenten, kan vara den bättre att börja med.

PS. Nu låter det kanske som att det finns byggsatser konstruerade som Swift – och så finns det en ful ankunge i form av HF Maria. Det är ju långt ifrån sant. Det finns ju även byggsatser med förformat ihåligt skrov i plast och det finns skrov i förformat massivt trä, eller ibland resin. Och det finns så kallad ”plank on frame” vilket väl är den metod som ligger närmast hur man gör (gjorde) i verkligheten. Detta sistnämnda är vanligast på öppna båtar, som den long boat du länkade till ovan, eftersom det är enda sättet att visa skrovet korrekt (i de fall innanmätet av båten inte ska synas så är det absolut vanligast med ”Plank on bulkhead”, typ Swift, då de ger en tåligare konstruktion).

Upp till toppen
Annons: