Annons:
Etikettallmänt
Läst 1011 ggr
Janne Nilsson
8/13/18, 2:23 PM

Riggningstråd.

Hallå!

Är det några som har jobbat med riggningstråden som kommer från Ammo of Mig eller Usschi van der Rosten?
Sitter och testa hemma. Men när jag skall doppa änden i superlim eller stoppa ner änden i ett hål med superlim så curlar den ihop sig. Lite som när man för änden av en varmdragen gjutstam nära en öppen låga. Det är den Extra Fine jag använder.

Händer det här er också? Hur handskas ni med det? Eller använder ni ett annat sorts lim.

Sen blir jag lite konfunderad över hur man anger diametern på tråden. 0,01, 0,02 och 0,03? Är inte det i tunnaste laget för 1/48 flyg?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Banjoman
8/13/18, 2:45 PM
#1

Jag har ingen erfarenhet av tråden i fråga, och dess reaktion på superlim, men vad gäller diameterangivelserna undrar jag spontant om dessa möjligen anges i fraktioner av tum snarare än fraktioner av millimeter? 0,01" = 0,254 mm vilket i 1/48 skulle motsvara 12,192 mm; 0,02" skulle ge 24,384 mm och 0,03" blir 36,576 mm.

Är det däremot fråga om fraktioner av mm blir motsvarande fullskalemått 0,48, 0,96 respektive 1,44 mm, vilket förvisso synes mig väldigt klena dimensioner.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
8/13/18, 2:56 PM
#2

Det står mm, så där borde inte vara någon tvekan. För tunt i 1/48 för att inte tala om 1/32. Min egen erfarenhet är att stagen brukar ligga på 5-8mm i verkliga livet och styrlinorna 3mm. Å andra sidan ser inte heller tråden riktigt så tunn ut?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
8/13/18, 3:01 PM
#3

#2 Man fattar, man förstår! Läge, måhända, att mäta dem med en mikrometer? För jag håller med om att en hundradels millimeter låter som väldigt tunn tråd …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
8/13/18, 3:43 PM
#4

Eftersom det är en elastisk tråd så undrar jag inte om det är när man sträcker den maximalt?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

chrk
8/14/18, 7:40 PM
#5

Eftersom jag bygger mycket WW I så beställde jag två storlekar av Uschi van der Rostens riggtråd för några år sedan. Jag har inte testat dem ännu men nu tog jag fram en mikrometer och kollade. De jag har är märkta 0.005 och 0.003 vilka visade sig vara 0,05 respektive 0,03 mm. De har skrivit en nolla för mycket helt enkelt, och det är nog logiskt att de är i millimeter från en tysk firma. Jag köpte inte 0,01 mm då jag tyckte att redan 0,05 var i tunnaste laget. En wire på 6 mm i verkligheten delat med 72 ger ca 0,08 mm.

Jag ser nu på Uschis hemsida att de bytt ut beteckningarna på riggtråden till Standard, Fine och Super Fine, och Ammo of Mig kallar sin för Fine (0.03), Medium Fine (0.02) och Super Fine (0,01).

Christer K

Janne Nilsson
8/15/18, 12:46 PM
#6

Har fått en del tips både här och på IPMS Stockholms hemsida. Skall testa men den ter sig ändå underdimensionerad för 1/48 och definitivt för 1/32.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Upp till toppen
Annons: