Annons:
Etikettmodelljärnväg-mj
Läst 1493 ggr
starhawk
8/10/18, 6:53 PM

Jag fattar det inte

Har just läst igenom en bok (The newcomers guide to Model Railways) och sett en del på Youtube om modelljärnvägar. Vad jag inte fattar är att en hel del folk fortfarande använder modelljärnvägar med tvåspårssystemet (t.ex. Fleischman) när det finns trespårsystem (t.ex. Märklin). 

För dom som inte är så insatta så innebär tvåspårsystemet att man har ena polen (eller motsvarande) i ena rälsen och den anda polen i andra rälsen. I trespårsystemet har man ena polen i båda ytterrälsen och den andra polen i mitträlsen (som numera är reducerad till små piggar). 

Att ha ena polen i ena rälsen och andra polen i den andra rälsen låter vid första påseende rätt praktiskt men när man tittar närmare på det så innebär det ett väldigt problem när man stöter på växlar, korsningar och vändslingor. Har läst och sett en massa om döda grodor och levande grodor. I en växel, just där rälsen delar sig i två delar finns en anordning som liknar en groda. Om den är isolerad så är det en död groda och är den inte isolerad så är det en levande groda och i båda fall så innebär det vissa kopplingar hit och dit för att få det hela att fungera. Med trespårssystemet är det inget problem man bara bygger vidare utan att behöva bry sig om några grodor, levande eller döda. Korsningar och vändslingor är heller inget problem.

Vidare har byggarna på Youtube en förkärlek till räls utan integrerad banvall, och missar därmed chansen att gömma såväl matarledningar som växelmotorer i den ihåliga banvallen och måste därmed löda fast matarledningarna på utsidan av rälsen, något som absolut inte är en vacker lösning.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
denstore
8/10/18, 8:01 PM
#1

För att trepolssystem ser fult ut?

Orso
8/10/18, 8:45 PM
#2

Precis. Ungefär som att jag inte förstår att folk bygger i 1/48 när det finns 1/72. 

När jag höll på med MJ så var det så att om man ville köra svenskt var man ganska begränsad om man körde treräls. Inte heller var jag så förtjust i modellen för att ändra körriktning med att ge loket en kraftig  strömpuls.

Sedan kan jag väl säga att jag inte tycker att skarvarna i banvallen på Märklinräls är särskilt snygga. jag föredrar flexräls i metervara.  Det må vara så att det är krångligare med tvårälssystemet men man har ett större utbud att välja från.

starhawk
8/10/18, 9:50 PM
#3

#1: Så det ser inte fult ut med en massa lödningar på utsidan av rälsen då?

#2: Vad jag minns från M-rälsen så var dom kanske inte så snygga i skarvarna men nu kör man med C-räls och där får man faktiskt se efter noga för att hitta skarvarna. När man bygger upp spårplanen får man se till att ha läsglasögonen annars hittar man dom inte. Och den där gamla ändringen av körriktningen är ju lite av historia nu när man kör digitalt så utvecklingen går framåt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Orso
8/10/18, 10:43 PM
#4

Det stora problemet är väl vilket man än väljer att man är ganska låst vid det. Förr var det Märklin och Electrotren som kördes på treräls medan alla andra körde tvåräls.  Nu vet jag inte om det finns någon annan än Märklin. För min del spelar det ingen roll längre. Jag har en hel del lok och vagnar från 80-90 talet liggande men jag kom fram till att modeller som rör på sig var inte intressant för mig så någon järnväg blev aldrig klar. Jag har gjort fyra försök men ingen blev klar. Samma sak- med radiostyrt. Bilen blev väldigt snabbt stående och sedan övertagen av lillebror. Motorn jag köpte till ett flygplan startades upp ett par gånger men kom aldrig in i ett flygplan. Mina modeller ska helt enkelt stå still.

starhawk
8/11/18, 1:53 PM
#5

#4: Jo så är det nog, jag valde Märklin eftersom min anläggning när jag var grabb var just Märklin. Under en flyende minut funderade jag på att pröva nåt nytt men det blev Märklin i alla fall och efter att ha läst och sett all denna soppa som döda och levande grodor medför är jag glad att det blev så.

Jo jag har också haft radiostyrt, brorsan hade en bil och jag hade en stridsvagn och en båt. Men efter ett tag tröttnar man på det. Vi har båda sedan länge sålt våra anläggningar. Men tåg är något annat, jag är väl ingen direkt fantast men det är något där som jag fastnat för, det har nog att göra med stötstängerna för jag är betydligt mer intresserad av det lilla diselloket och framför allt Challengern än det amerikanska elloket (som inte har några stötstänger alls). Det skulle nog inte hjälpt med enbart det för att åter väcka mitt intresse utan alla ljud och ljus som följer med i det digitala paketet har en betydelse, i alla fall för mig. 

Sen har vi ju alla projekt som följer med MJ-anläggningen: Dioramabygget, hus, tunnlar, broar och eldragningen. Det var förresten via MJ som jag hittade dom här utmärkta magnethållarna som passar väldigt bra till hus men även passar till "allmänt" modellbygge, dom har jag aldrig sett i "vanliga" modellbutiker.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: