Annons:
Etikettdiorama
Läst 2257 ggr
DIOWORK
8/4/18, 2:47 AM

Vignette “Tank Hunters” 1/35 Nemrod figures.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när det börjar bra ihop sig till slutet av bygget är det liks bra att göra en egen tråd för bygget. Satt länge ikväll och blev nästan klar. Tyvärr hittar jag inte påsen med etsade vapenremmar jag har liggande någonstans, i väntan på att den skall dyka upp fotade jag bygget som det är nu. Fota är bra, då upptäcker man saker som kan görs bättre:) jag har lite saker att åtgärde ser jag efter att jag tog dessa bilder.

Annons:
DIOWORK
8/4/18, 2:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag funderar på att lägga till en detalj men är osäker på om det ger ett mervärde för bygget? Det kan stå en spade lite lätt nedstucken i jorden på åkern. Vad säger ni om detta?

DIOWORK
8/4/18, 2:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Några bilder som sagt.

DIOWORK
8/4/18, 2:51 AM
DIOWORK
8/4/18, 2:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Försökte måla dit 1 infanteridivitionens emblem på jackan, blev sådär…

DIOWORK
8/4/18, 2:53 AM
DIOWORK
8/4/18, 2:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Måste hitta de förbaskade remmarna, vill inte klippa ut pappersremsor i skala 1/35. Papper funkar bra i 1/72 men i 1/35 vill man ha med fästen och spännen etc. Fortsättning följer…Over and out.

Annons:
wooderson
8/4/18, 1:08 PM
#7

Mycket snygg vinjet, tror inte på spaden dock, de flesta tar ju med sig sina verktyg hem,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
8/4/18, 2:37 PM
#8

Håller med wodderson, spaden må bort… Tror mer på en "pär-aln", alltså ett verktyg för potatislandet och dess fåror. Annars… hur bra som helst

IKV91
8/4/18, 4:39 PM
#9

Härligt bygge men många fina detaljer!

DIOWORK
8/12/18, 2:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack killar! Jag gräver ner spaden… Lycka, jag hittade de etsade remmarna. Till M1 karbinen på marken tog jag etsad rem, jag bestämde mig för att laddaren skulle ha sin karbin på ryggen. Då blev det svårare med etsad rem, tog papper istället.

DIOWORK
8/12/18, 2:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Etsat fäste för remmen var lite pilligt att få dit.

DIOWORK
8/12/18, 2:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Även här etsat fäste, här med rem i papper.

DIOWORK
8/12/18, 2:18 AM
Annons:
DIOWORK
8/12/18, 2:19 AM
DIOWORK
8/12/18, 2:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag blev nöjd med remmarna. Har gjort efter min bästa förmåga, mer kan jag inte göra. Nu återstår ev hakband till hjälmarna. Over and out.

Tarmvred
8/12/18, 5:54 AM
#16

Hakremmarna finns redan på plats spända bakåt över hjälmens nedre kant. Av någon outgrundlig anledning så ser man nästan aldrig hakremmarna spända under hakan på amerikanska M1-hjälmar.

DIOWORK
8/13/18, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Perfekt tack så mycket Tarmvred:) Jag råkade hitta beskrivningen till de etsade detaljerna. Plötsligt insåg jag att en del jobb återstod! Ändbiten på varje rem måste jag sätta dit såklart.

DIOWORK
8/13/18, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Små saker men med stor betydelse!

DIOWORK
8/13/18, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bara för att bevisa att de sitter där…

DIOWORK
8/13/18, 12:30 AM
Annons:
DIOWORK
8/13/18, 12:30 AM
DIOWORK
8/13/18, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag sågade ut och målade en plastskiva och ”förhöjde” bygget på så vis. Vet inte varför jag gjorde det, inbillar mig att det ser bra ut….

DIOWORK
8/13/18, 12:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

I och med att remmar är på plats är det egentligen inget mer än att sätta dit namnet ”Tank Hunters”på basplattan, typ. Jag försökte göra några fotavtryck i åkern men misslyckades, skulle gjort detta från början när jag knådade ut leran som åkern är gjord av. Får tänka på detta till nästa bygge. Är till 95% säker på att jag är med på AIM om 3 veckor.

DIOWORK
8/13/18, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Måste säga det igen, vilken jäkla rolig hobby detta är:) Ha det gott, Over and out.

bommen99
8/13/18, 9:01 AM
#25

#22. Det såg bra ut innan förhöjningen, efter förhöjningen blev det ännu bättre👍

wooderson
8/13/18, 9:55 AM
#26

#24 kan inte annat än att hålla med. Den här gången kommer du sopa rent hus på priser på AIM

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
8/13/18, 11:42 AM
#27

Det blev lite Avatar-känsla av basen som svävar.

Trevlig liten scen. Har själv tänkt på det här med hakremmar hos amerikanska soldater. Jag undrar om inte en del av det beror på att så få bilder är tagna i stridssituationer och att i slutet av kriget hade inte tyskarna så mycket flyg eller artilleri att sätta in? Det var också en myt som cirkulerade att man kunde få nacken knäckt av tryckvågen om man hade remmen knäppt. Hur mycket det spelade in har jag inte en aning om.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
DIOWORK
8/13/18, 11:01 PM
#28

Tack så mycket killar:) Den var riktigt rolig att bygga. Men redan nu stör jag mig på vissa detaljer som kunnat bli bättre, framför allt med figurerna. Det är fruktansvärt avslöjande att ta närbilder. Men jag ser bara fram mot nästa bygge och försöka bli bättre på saker hela tiden. Hoppas det finns chans att träffa någon på AIM. /Erik

Upp till toppen
Annons: