Annons:
Etikettflyg
Läst 1512 ggr
Zoogin86
7/27/18, 11:06 AM

Färg till flygplan

Jag är förmodligen lite bakom när det gäller plan, men here it goes

Köpte mig ett litet flygplan, det första för mig. Jag har byggt lite bilar och har en hel del färger, men när jag ska måla planet ser jag att det ska vara lufthansa blå och gul som ett par exempel.

Jag har humbrol blå gloss och gul gloss, vad skiljer dessa sig från färgerna man ska ha på planet? Känns ju sådär att köpa nya färger för ett plan när jag bara ville testa. Samtidigt vill man ju ha färger som liknar de man ska ha. Skiljer det mycket mellan gloss blå och lufthansa blått t.ex?

Tack på förhand

Annons:
Janne Nilsson
7/27/18, 11:27 AM
#1

Har ingen aning om vad Lufthansa blått eller gult är, trots att jag har flugit med dem många gånger och till med samarbetat med dem en gång i tiden i IATA.

Med det sagt så är det väl lättare att försöka göra färgerna mörkare eller ljusare beroende på vad som behövs.

Blå kan man lätt göra mörkare med att ha i lite svart. Ljusare med att ha i vitt. För en mer pastellaktig blå kan man även ha både flesh och vit.

Gul gör man mörkare genom att ha lite brunt i. Helst en brun åt det rödbruna hållet. Ljusare genom att tillsätta vit.

Kan det vara ett alternativ?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Orso
7/27/18, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Menar du nummer 14 och 69 när du säger Gloss blå och gul?

Lufthansas blå är mycket mörkare. Scan av Lufthansafärger från en gammal Humbrol broschyr.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Boeing_727-30C%2C_Lufthansa_AN0639134.jpg/1024px-Boeing_727-30C%2C_Lufthansa_AN0639134.jpg

Vad är det som ska målas gult?  Oftast är det logon på fenan och den brukar vara dekal.

Zoogin86
7/27/18, 2:10 PM
#3

Orso: Exakt de jag menade. Tack för färgkartan också. Du har helt rätt, det var dekal till det, jag som missade det.

Då borde det funka att använda sig av  tipset från Janne Nilsson. Blanda lite så den blåa kommer närmare det önskade. Inte så kräsen, men vill alla fall att det ska se någorlunda ut.

Janne Nilsson
7/27/18, 3:04 PM
#4

Ser att dem gula är mer åt det oranga hållet. Lite mer rött med bruna göra susen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: