Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 5131 ggr
ROBBAN68
2018-07-13 15:56

Min gamla båt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och en god vän köpte i början på -90 talet en gammal träbåt i mahogny från 50 talet. Den hade legat "six feet under" en tid och var i ett bedrövligt skick. Typen på båten kan väl kallas mahognycoupé tror jag. Fick tag på rätt mycket info om den, och det var tack vare att den byggdes för militären.  

Måtten på den var 9.30 lång, 2.45 bred och såg ut som en Storebro Vindö fast dubbelt så stor. Vi släpade eländet till Herstabergs båtupläggningsplats och började jobba med den på riktigt. På riktigt så till den milda grad att vi tillsammans med andra dårar bildade NVK, Norrköpings Veteranbåt Klubb. Vi blev sponsrade med virke, lack, terpetin, olja och all lack o färg till den. Vi var väl charmiga eller nåt på den tiden. Vi renoverade skrovet och däcken och sen tappade min kompis intresset och drog sej ur projektet. Så båten såldes mitt under brinnande renovering. Köparen ville bara ha båt och båtvagn, så där stod jag med hur mycket mahogny, ek, motorer, utrustning och allt. En del såldes separat men lack och virke behöll jag en del utav. 

Efter tråden om plankning på modellbåtar så beslutade jag mej för att bygga  en modell av denna båt! En utmaning då jag i stort sett bara minns måtten jag nämnde här ovan, och har ett tiotal bilder på den att gå efter. Men det blir nog bra. I skrivande stund så Relingskanten och några av spanten resta och akterspegeln börjar ta form. Lite kul att bygga modellen med det virke som vi faktiskt använde när vi renoverade orginalet. Skalan blev visst 1:8,1 av nån anledning. Nåväl, några bilder på orginalet då:

Annons:
ROBBAN68
2018-07-13 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild då…

ROBBAN68
2018-07-13 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En till då…..

Allt för nu, ska ta med kameran ner till hobbyrummet sen och visa hur långt jag har kommit…..

MVH//Robban C

wooderson
2018-07-16 18:55
#3

Coolt projekt, spännande att se fortsättningen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
2018-07-16 20:02
#4

Tycker den behöver mer vädring. :)

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ROBBAN68
2018-07-16 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hehe, nä, den ska vara i renaste mahogny! Ja det är kul att bygga och nu är läget följande: Relingskant och alla spant är klara. Samt att jag sågade och slipade ett 50 tal "plank" till bordläggningen och har monterat kanske ett 20 tal nu. Totalt kommer det att gå åt ca 200 brädor med måtten 600X2X8 mm. Sågade ur orginalmahognyn till orginalet.  Sen slipade till rätt mått med min hemmabyggda precisionslip. Några bilder jag tog tidigare idag. tycker den där akterspegeln ser lite bekant ut…

ROBBAN68
2018-07-16 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En till då:

Annons:
ROBBAN68
2018-07-16 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En sista bild för denna gången då, som ni ser så har jag fyllt på lagret med lim!

Allt för nu!

MVH//Robban C

ROBBAN68
2018-07-17 03:47
#8

Propeller inhandlades idag, en 4 bladig med 55 mm:s diameter. Propelleraxel, roder och elmotor samt knutkorsen mellan axel och motor är beställda. Det blir en stor motor av typen 850 på 157 watt och 9770 rpm.  Blir propellern för stor så köpte jag även en  3 bladig på 50 mm:s diameter. Bara och testa sej fram. Det blir likadana fartreglage och batterier som jag använder i hjullastaren.  10 st R20 på 8000 mA och ett 30 A elektroniskt reglage. Men det blir en senare fråga för den kommer nog mest att bli en statisk modell som kommer stå på en hylla och se vacker ut.

MVH//Robert C

bommen99
2018-07-18 09:06
#9

Ser väldigt bra ut, det kommer att bli en fin båt 👍

ROBBAN68
2018-07-18 11:58
#10

Tack, ja den kommer bli fin! kul att göra ett spantbygge med plankning för första gången och det ställer ju lite krav när det bara ska lackas sen. Ska jag vara ärlig så har jag mest varit noga med det som är ovanför bottenfärgen, under vattenlinjen är det inte så noga tycker jag.  Skrovet är väl inte en exakt kopia, men det duger tycker jag!

Det jag tycker tar tid är att tillverka listerna till bordläggningen. Totalt är det ca 70 lister som behöver vara 1200 mm långa, så det blir ju två skarvar på varje löp då listerna bara är 55 cm långa. Alla är sågade nu, men att slipa in dom till rätt dimension tar tid och min "Dremmel-piratkopia-köpt-på-Jula" Har fått jobba som ett litet svin! Runt 240 st lister behöver jag göra, och jag är väl snart halvvägs i det jobbet!

MVH//Robert C

bommen99
2018-07-18 12:07
#11

Oj, första gången som du bordlägger, det ser ju ut som om du inte gjort annat!!

Det tar ju sin lilla tid att tillverka plank, men då kan man också styra resultatet. De lister jag köpt har inte genomgått någon kvalitetskontroll. Köper man 1 x 3 mm så kan dom vara allt från 0,8 - 1,2 tjocka och 2,8 - 3,2 mm 😡. Det är ju pos att du får dela listerna i två, blir enklare att passa in ändarna då. Vid fören lär du få smalna av planken, aktern verkar ju inga problem.

//h

ROBBAN68
2018-07-18 12:09
#12

Har väl inte skrivit måtten på den, Det är det ju många som tycker är intressant! 

Skalan blev som skrivet 1:8.1 och det ger en modell som är 1150 mm lång och 330 mm bred. Orginalbåten hade en uppskattad vikt av ca 3 ton och då ger det en modellvikt av 5.6 kilo. Får väl se hur det stämmer med verkligheten sen då skrovformen inte är helt skalenlig. Men jag tror inte att batterier, radio, motor och allt annat gör att den kommer upp till den vikten så jag kommer göra "shakt" inne i båten där jag kommer fylla på med blästerkulor för att vattenlinjen ska stämma! Får skaffa mej ett badkar😃

ROBBAN68
2018-07-18 12:16
#13

Hej Bommen, jodå jag har smalnat av listerna rätt duktigt i fören för att dom inte ska "klättra" på varandra så att säga. Just nu ligger borden omlott i fören, men dom ska kapas bort och sen ska det dit en fuskbottenstock utanpå som på orginalet. I aktern så viker borden in under botten, men det sker så att säga under vattenlinjen så det gör inget. Då jag vill undvika flera skarvar nära varndra så får jag en hel del kortare lister över, och dom lägger jag dit under vattenlinjen då det inte syns sen när den är färdig. Kommer lite mer bilder senare i kväll då jag har slipat lite på den bordläggning som hitintills är lagd!

MVH//Robert C

Annons:
ROBBAN68
2018-07-18 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

en bild på fören:

ROBBAN68
2018-07-18 15:13
#15

Nu har jag lite bilder att visa igen. Har lagt på lite mer bordläggning och grovslipat den samt lagt på ett tunnt lager lack för att skydda mahognyn mot mot fuktfläckar (svettfläckar) Denna lack kommer att slipas bort när hela båten är klar att lackas! 

Först några olackade….

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-18 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

inifrån

ROBBAN68
2018-07-18 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Snett bakifrån

ROBBAN68
2018-07-18 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tänk vad lite lack kan göra

ROBBAN68
2018-07-18 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Fören, där ser man hur jag har tunnat ut borden för att listerna ska följa skrovformen. Det är kul det här!! Och längts upp till höger i bilden ser ni min fläkt jag installerade idag också. För att blåsa ut svetsrök, lackångor och varmluft!

Allt för nu//Robert C

Banjoman
2018-07-19 21:21
#20

Detta artar sig verkligen till ett genomläckert bygge: vacker och itressant förebild, personlig anknytning och alldeles rackarns snyggt byggt! 👍

Kommer följas med stort intresse! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
wooderson
2018-07-19 21:36
#21

Mycket fint

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
2018-07-20 00:13
#22

Tack, kul att ni gillar den! Mina lister tog slut sist, så jag har slipat in 50 lister till nu så jag har att jobba med! Hittade lite roliga saker på nätet till den, ratt, ankare, lanternor, pollare, halkipar och sånt kul! Motor, propaxel, roder och såna grejer lär komma hem dom närmaste dagarna! tanken är att den ska byggas som öppen båt och alla utrustning ska gömmas under bänkar så det inte ska synas. 

Orginalet åkte troligtvis mest helt öppet då resan mellan Vaxholm och  supportfartyget inte tog en timme i 30 knop har jag läst mej till. Det byggdes två såna här båtar, men den andra vet jag ingenting om. Men en av dom finns med på en journalfilm där dom byter besättning på Catalinaplanen. 

På en punkt kommer jag frångå orginalet å det grövsta! Vår tanke när vi renoverade orginalet var att göra en snygg badbrygga på aktern, då fribordet i aktern var drygt 80 cm, och vem klarat av att klättra upp dit om man ramlat i? Men båten såldes innan den kom på plats. Men en sån kommer jag göra på modellen. 

Allt för nu! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-20 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Fick ett paket i morse, så jag var ju tvungen att hämta ut det! Motor, roder, knutar och allt som behövs för att få den att gå framåt senare! Men vilket as till motor😮Väger ett drygt halvkilo! Motorbädden är klar, allt annat är bara torrpassat så att säga. Dock ska monteringsjärnet vinklas lite mer bakåt så det blir en mer rak linje genom motor/kardan/proppaxel.

ROBBAN68
2018-07-20 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Och en till bild då: 

Allt för nu//Robert C

ROBBAN68
2018-07-21 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Trodde jag hade 50 lister klara, men efter kontroll så visade det sej att dom var 3/mm för tjocka. Så det var bara att dra dom genom slipen en gång till! Men nu har jag material så jag kan fortsätta med bordläggningen! Här ligger listerna klara för montering. Till höger om högen ser nu min hembyggda "planslip" som funkar kanon!

ROBBAN68
2018-07-21 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Var tvungen att kolla hur däcket kommer att se ut, så jag la halva akterdäcket med dom listerna jag har tänkt använda. Blev väldigt likt orginalet och är nåtat och lackat en gång!

Allt för nu//Robert C

bommen99
2018-07-22 04:32
#27

Tjusigt och som jag tidigare skrev, detta kommer att bli en fin båt. Din planslip verkar ju fungera. Hur har du nåtat (med vad??)

//h

Annons:
ROBBAN68
2018-07-22 04:39
#28

Hej o tack! Jag har nåtat med ett remsor som jag "giljotinerat"med min fotoskärare från ett tjockt ark svart papper. Ställt dom på högkant mellan listerna och limmat med snabblim på båda sidor. När däcket var klart så slipade jag ner pappret till däckets nivå och det blev så här tjusigt! Ska naturligtvis slipas o lackas ett antal gånger till. Men det får vänta tills resten av däcket är klart nån gång framöver!

MVH//Robert C

bommen99
2018-07-22 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag har aldrig nåtat med annat än tusch-penna, men kommer att prova "din" metod. Hur tjockt papper undras, borde kanske vara tjockare än vanligt 80 g (typ printer-papper)??

Lägger du inte däcket bräda för bräda med papperet mellan för att få så liten glipa som möjligt??

Jag använder också snabblim, min favorit är det lite tjockare och långsammare (15-20 sekunder) Vid behov kör jag acceleratorn. Köper hos Model-expo Florida, men tror att Cornwall har samma

//h

ROBBAN68
2018-07-22 16:50
#30

Du har ju helt rätt, Jag gör ramen i mahogny runt om först. Sen lägger en bärning under som oregon pin ska ligga på, Börjar med lägga en remsa framåt i ramen och sen tillverkar varje list separat och läggar en remsa på insidan av den. Den remsan får vika ner över bakkanten på listen. Sen lägger jag lim på både remsan och oregon pinelisten och trycker till den tills den torkat. Sen fortsätter jag med list nr 2 på samma sätt tills däcket är klart. Rätt smidig metod tycker jag.  Fördelen med låttflytande är att det sugs in i alla springor och fyller upp bra, dessutom blir pappret genomdränkt på nolltid! 

Ja det är ett tjockare ark som jag vanligtvis har när jag gör tavlor. Skriver ut bilden och sen klipper den till rätt format för ramen och sätter fast bilden på ett svart pappersark bakom. 

MVH//Robert C

bommen99
2018-07-23 06:50
#31

Hah, då förstår jag. Undrar om inte pappersarket du sätter bakom fotot är ett paspartou.. Blir ett test med pappersark för nåtning nästa bygge. Borde vara ett papper mellan 180-250 gr (tytp vilka som finns..)

ROBBAN68
2018-07-23 10:05
#32

Hej, ja jag minns inte vart jag köpte dom, men det var en bunt med massa olika färger på pappren. funderade på om jag skulle ha en grå nåtning också, men det blev svart. Men du har nog rätt för jag köpte dom till mitt fotograferande.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-24 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Lite mer bord……

ROBBAN68
2018-07-24 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Å en till då….

 Allt för nu!

MVH//Robert C

Annons:
ROBBAN68
2018-07-25 00:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Det blev några bord monterade i kväll! Blir gärna kvar i skyddsrummet då det är riktigt svalt därnere! Räknade lite, och kom fram till att jag har lagt mer än hälften av borden nu, kanske 60 % om jag räknar med akterspegeln.

ROBBAN68
2018-07-25 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Å en sista för den här gången….

bommen99
2018-07-25 12:10
#37

Jäkligt snyggt plankat Robban. Tittar man på "originalet"  #14. så ser man där att plankorna har en tendens (milt sagt.) att sträva uppåt från midskepps och mot fören, dina plankor går ju rakt o fint som helst mot fören 👍

ROBBAN68
2018-07-25 16:41
#38

Tack, ja jag har försökt att få till det på samma sätt som orginalet, och det tror jag att jag har lyckats med. När skrovet är klart så kommer det som jag TROR är det svåra. Det är och få till den negativa skrovformen  högst upp mot fördäcket. Men jag har en plan för det som Sickan skulle sagt! Den syns tydligt på bild #0 och bild #14. Tittar man på bild #0 så ser man att fördäcket är ca 8 cm högre än det bakre däcket är. Så jag kommer sala på däcksbalkarna under fördäcket till rätt höjd och dom kommer gå ut över fribordet och sen tillverkar jag kilar med rätt form på utsidan av den helt plana skrovsidan. Därefter lägger jag 5 lister till på varje sida utanpå den bordläggning ni ser nu. Kan man kalla det för dubbelplankning?

MVH//RobertC

ROBBAN68
2018-07-25 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Blev några timmar i kväll igen!

ROBBAN68
2018-07-25 23:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Tur att man kan spackla under vattenlinjen……

Allt för denna gång

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-26 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Då ska väl ena skrovhalvan var i princip klar! Den är spacklad under vattenlinjen och att lackat en gång (mest som skyddslack) Blir rätt bra tycker jag🙂

Annons:
ROBBAN68
2018-07-26 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Bottenfärgen blir matt vit på spräjburk från B*ltema, och förhoppningsvis en röd rand som själva vattenlinjen,  Även den linjen kommer från nyss nämnda företag, dom har tunna linjer på rulle som är till för att pimpa MC-fälgar med. Ett jävuluskiskt klister i den som fäster i allt! Nu är det visserligen lite reflex i den, men det skiter jag i!

stickanw
2018-07-26 16:31
#43

En sak jag reflekterar över är att om man inte såg maskiner och stolar plus annat så kan man få intrycket att karlen bygger en fullskalebåt. Väldigt tjusig båt och snyggt byggd.

ROBBAN68
2018-07-26 16:51
#44

Tack, Det är ju min enda erfarenhet jag har, att renovera originalet till denna.  Så i mångt och mycket så har jag använt samma byggsätt som den riktiga så den ser nog rätt ut på det sättet! 

Nu har jag 30 grader inne, och 33 ute. Det lockar inte att sätta sej i bilen eller vara ute överhuvudtaget då. Så mitt hobbyrum i skyddsrummet i källaren håller med fläkten igång ca 20 grader, så det blir en del gjort tack vare det! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-27 03:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Har i kväll sågat och slipat dom sista 50 listerna till bordläggningen. Vilket skitjobb måste jag säga! Monterade ett 15 tal av dom, sen orkade jag inte mer! Gubben börjar bli lite lat tror jag! Tog inga bilder på det då det ser i princip ut som den andra sidan och den har jag ju visat för er. Ska göra ett snyggt stativ till den när skrovet är klart så den kan stå  där och se snygg ut sen! Kan däremot visa några bilder på den orenoverade inredningen i originalet. Dom studeras ordentligt nu för att batterier och allt annat ska få plats utan att synas sen.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-27 03:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

En till då…..

ROBBAN68
2018-07-28 05:44
#47

Jag  har stött på problem,  Har letat på alla möjliga ställen där det säljs modellbåtsgrejer utan att lyckas hitta det. Det jag söker är ventiler till skrovsidan, det som ställer till det är att dom ska vara ellipsformade och ca 20x12 mm. Har hittat rektangulära med rundade hörn, men det stämmer inte riktigt. 

Nån som har tips om vart jag kan finna såna? 

MVH//Robert C

stickanw
2018-07-28 11:54
#48

Skulle det funka med att såga mässingrör diagonalt?

Annons:
ROBBAN68
2018-07-28 12:40
#49

Tror det kan funka i mindre skalor, men här kommer det att synas, och sen ska ventilen håla tätt mot vatten och glaset blir svårt att fästa i röret.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-28 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Nu tror jag att jag har löst problemet  med ventilerna på skrovsidan. Kan väl inte vara så svårt att göra en snygg ventil tänkte jag! Funderade en stund och kom på en lösning som kanske skulle funka. Så jag gjorde en ventil och satt den i en lös del av bordläggningen för att testa! Jag la delen på en upp-o-ner vänd snusdosa med texten uppåt, för att visa "genomskinligheten" och den är jag mycket nöjd med.  Ventil o sarg är helt släta och känns inte om man drar fingret över den.  Och här en bild på första försöket.:

ROBBAN68
2018-07-28 21:57
#51

Äntligen är jag klar med skrovet, Har bara att justera ena sidans bog, så jag får den konkava utan på fribordet som ska vara. Sen blir det däck, överbyggnad och inredning samt RC installation.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-30 04:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#52

Tyvärr så får jag erkänna att skrovet blir väldigt orginallikt, men bordläggningen såg fördjävlig ut med mina mått mätt. Så jag kommer lacka båten med vitt skrov och svart bottenfärg. Däck, överbyggnad och inredning blir i mahogny i alla fall.

Två bilder, en på orginalet som jag visat förut, och en på modellen från ungefär samma vinkel så ser man att formen är väldigt lik. Jag vet, bildspel är inte populärt, men för att visa likheten så funkar det bra.

MVH//Robert C

bommen99
2018-07-30 13:00
#53

Tycker faktiskt att din bordläggning blev mycket snyggare än originalet och i mina ögon såg det väldans bra ut. Men visst, jag känner igen detta med att inte bli nöjd och man övergår till plan B (eller eller som jag brukar göra, börja riva…) Det viktiga är ju att man själv blir nöjd, i alla fall så bra att man hittar acceptansen liksom. 

Som jag skrivit tidigare, detta blir en fin båt, oavsett om den blir trä eller vit-färgad

//

ROBBAN68
2018-07-30 16:30
#54

Ja, problemet var att det var för stora glipor mellan borden, och då blev man tvungen att fylla ut dom med slipdamm som bundits med lim. Såg bättre ut på bild än i verkligheten Det såg ut som den hade fått fläcktyfus och resultatet var inte tillfredställande i mina ögon.  Jag får lägga krutet på en fin inredning istället så det kommer nog bli lite mahogny att njuta av  ändå.  

MVH//Robert C

petzon
2018-07-30 21:23
#55

Varför inte dubbelplanka, lägg ett andra lager bord som är tunnare, lagom brukar vara runt 0,7-0,8, mycket lättare att planka andra gången då borden har stöd bakåt och tunnar bord är mycket lättare att få bra. Jag dubbelplankar alltid

Annons:
ROBBAN68
2018-07-30 23:12
#56

Ja, Petzon det kan ju också vara en idé, det har jag inte tänkt på faktiskt. 

Får se hur det utvecklar sej. Har haft fullt upp i kväll med att städa hobbyrummet o fixa till min hjullastare inför morgondagen då den ska få skyffla grus o sand! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-07-31 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Då var skrovet klart och grundat en gång för att se vart jag måste laga i lite och kanske slipa lite mera. Akterspegeln är maskad, då den ska få vara i mahogny.

ROBBAN68
2018-07-31 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Å en till då: Allt för nu!

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-01 21:42
#59

Skrovet klart sånär som på ventilerna på sidan av skrovet. Propelleraxel med stödet framför propellern och roder är monterat. 

Vitt skrov med röd/brun bottenfärg och en röd rand som vattenlinje. Akterspegeln blir mahogny.

Sorry, no pics idag! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-01 23:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Men nu hade jag med kameran ner till bunkern!

ROBBAN68
2018-08-01 23:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Å en till då….

ROBBAN68
2018-08-01 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

en till….

Annons:
ROBBAN68
2018-08-01 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Vi tar en till när jag ändå håller på…..

ROBBAN68
2018-08-01 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Sista bilden för denna gång. Jag lovar…..

ROBBAN68
2018-08-01 23:38
#65

Jag är rätt nöjd å här långt, med tanke på att det bara var en bunt med lister för två veckor sen🙂 Ja, det har jag  det "vackra" vädret att tacka för! Hade det varit en normalvarm sommar hade jag nog varit i min stuga i Härjedalen och suttit på en stubbe och gapskrattat! 

Fick bekräftelse på att mitt paket från Conrad är på väg nu. Det är en 3 kanals radio med pistolgrepp avsedd för RC båt, och vattentäta komponenter i båten,  Acc till mottagaren 6V, sladd med brytare och laddkabel, Kylfläkt till motor, fartreglage och batterihållare med kablage. 

Har pratat med en silversmed om han kan tillverka lanternorna till båten för att få rätt utseende på dom. Och massa annat kul ligger och väntar så snart överbyggnaden är klar! 

MVH//Robert C

bommen99
2018-08-02 05:59
#66

Väldigt fin lack, jämnt o blankt.!!👍

wooderson
2018-08-02 22:16
#67

Kul att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
2018-08-02 23:21
#68

Tack modellvänner! Jag blev nöjd med resultatet med. Finns väl lite som som inte är 100%, men det får vara så här. Och jag tycker det minst lika kul att bygga och visa framstegen. Jag har inte gjort nånting idag, för jag tog med en vän på en roadtrip  till Öland för att äta lunch! Det gav mej många timmar att fundera på nästa steg i byggandet.  Det blir att slipa ner skrovsidorna i fören så dom får rätt positiva däcksform. Man ser på bilderna att däcket "dyker" ner mot fören lite. skrovsidorna är tillverkade för att detta ska kunna göras. 

MVH//Robert C

DIOWORK
2018-08-02 23:44
#69

Hej! Ditt bygge ser verkligen fint ut Robert! Som nämnts tidigare är det extra roligt att det finns en förebild mm:) kör hårt!

Annons:
ROBBAN68
2018-08-03 00:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#70

Kul med "jämförbilder" Här ser nu båda från sidan, där ser man hur fören dyker ner på orginalet.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-04 01:37
#71

Fick hem radion idag,  en trekanalare med pistolgrepp. Plockade ihop allt för att testa lite, och det funkade perfekt. Fartreglaget blev varmt bara av att provköra lite i luften för att ställa in neutralläget. Så jag byggde en vattenkylning till reglaget också.  Jag befarade att stålknutarna skulle vibrera och leva rövare, men det snurrade på så fint nästan helt vibrationsfritt.  Drivaccarna tillverkades också, det blev två accar med 5stR20 på 8A vardera, så det blev 6V i varje, dom seriekopplas sen så jag får ut 12V 8A precis som i hjullastaren. Tredje kanalen på radion är en sån där vippa med neutral i mitten och fullt utslag på servot åt vardera håll när man ställer vippan antingen uppåt eller ner. Det räcker för att tända/släcka två olika kretsar, tänkte mej lanternorna och kylfläkten till motorn på den ena, och den andra blir det belysning i båten och sökarljuset på/av. 

När det sen var färdigtestat så rensade jag bort allt och fortsatte med båten igen. Jag lägger för o akterdäck klara nu, sen anfaller jag inredningen för att få den färdig och sist gör jag överbyggnaden med dom stora sidofönstren. Den nöten har jag inte knäckt än hur jag ska göra. Så det är väl därför som jag skjuter på det. Men det blir lättare att  göra allt klart inne i båten om taket inte sitter på plats också.

No pics tonight.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-04 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Halva fördäcket är lagt. I skrivande stund väger båten 3900 g, och din båda accarna väger 1500 g tillsammans. det blir 5400 g vilket är nära uppskattad slutvikt.  Det är nog ett kilo till som ska dit i form av träarbeten, servon, mottagare, fartreglage, mottagaracc, Vi får se vad det hamnar på. Det värsta som kan hända är väl att jag får flytta upp vattenlinjen lite….

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-05 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

lite mer.

ROBBAN68
2018-08-05 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

En till

ROBBAN68
2018-08-05 23:16
#75

I kväll roade jag mej med att bygga ett snyggt ställ till båten. Den kommer ju stå på hyllan för det mesta, och då ska ju helhetsintrycket vara bra tycker jag. Men jaga har också installerat servot till rodret. Men jag gillade inte armen på själva rodret, ett tunt ett i plast med en aluminiumring där det satt en M3 låsskruv med in6 fattning i.  Jag gjorde en ny roderarm i solid mässing och borrade alla hål och gängade upp låsskruven till M4 istället, jag har köpt på mej M3, M4, M5 och M6 låsskruv från han Arvid Nilsson. Det där skräpet som följer med går ju inte ens att dra förrän nyckeln släpper och sen går det knappt att få ut skruven. Numera försöker jag inte ens utan byter in6 skruven direkt. 

Så nu är det bara att leta upp en pöl och sjösätta den för en testrunda! 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-07 00:10
#76

En sak jag inte varit riktigt tillfreds med är drivaccarna till monstermotorn i båten. Så jag kollade runt lite och hittade så kallad batterikrympslang på ett av mej ofta anlitad sida på nätet.  Jodå det fanns i alla dimensioner. Sen gogglade jag lite på att löda ihop laddbara batterier, och det visade sej att det inte var nåt problem, bara man har en relativt kraftig lödkolv.  Och det har jag…… Så jag plockade ut batterierna ur sina hållare, tejpade ihop två stycken och kapade ett plattjärn i mässing som är 1x8 mm i profil, ja ni fattar fast ordvalet är fel. slipade batteripolerna och mässingsplattjärnet och lödde dit lite lödtenn på polerna och på mässingsplattjärnet.  Sen la jag bara mässingsplattjärnet på polerna och tryckte till med kolven så smälte allt ihop snabbt och fint. Tror inte ens batteriet han bli varmt! Sen tejpade jag batteri nr tre till dom första två och upprepade proceduren tills jag fått ihop 5+5 batterier i två paket.  Nu väntar jag bara på krympslangen så är dom klara sen! 

Jag har slipat och lackat fördäcket tre gånger nu och det ser riktigt blankt och fint ut.

MVH//Robert C

Annons:
Janne Nilsson
2018-08-07 14:54
#77

Tycker att det går snabbt framåt för dig.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ROBBAN68
2018-08-07 23:34
#78

Jo jag vet att det går raskt framåt! Men ha i åtanke att jag har ingen fru, eller hemmavarande barn som kräver sitt! Jag har just avslutat 5 veckors semester där mitt favoritställe varit mitt hobbyrum som är inrymt i husets skyddsrum där det varit ca 20 grader hela sommaren. Så det har blivit många svala timmar där kan jag lova! Men för övrigt så är jag rätt målmedveten när jag bygger nåt. Min rosa nyckelharpa byggde jag på mindre än en månad, hjullastaren konstruerade och byggde jag på sju månader. 

Samma med Sunny, för tre veckor sen var det bara en tanke, utan nån form av ritningar annat än i huvudet och en stor bunt med lister i mahogny, oregonpine och ek. 

Drivlina och allt som behövs har jag beställt på nätet och monterat det när grejerna kommit hem 4 dagar senare. Lim handlar jag på Kjell&Company, dom har 3 g snabblim i trepack som kostar 20 Kr! Det ger knappt 7 Kr per tub, billigt jämfört med Biltema där EN sån tub kostar 15 Kr. Färgen kommer från Biltema och all mahogny är lackad med samma lack som vi lackade orginalbåten med! Sen är det ju så jäkla kul att bygga saker!

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-08 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Fördäcket får nog anses färdiglackat nu. Ska poleras med olja och stålull så det blir sidenmatt. 

Styrningen är klar också. Blev på enklaste sätt, en plywood limmad med tvåkomponentslim som sen målades.  Där klistrade jag dit servot med såna där fästkuddar som biter som berget! Det var den bästa och enklaste lösningen då jag vill ha ett lågt montage då allt ska få plats under dom bakre sittbänkarna. 

Stället blev också som jag tänkt mej, Nu är det väl ingen som behöver fundera på vad båten heter i alla fall. 

Några bilder då….

ROBBAN68
2018-08-08 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

en till…..

ROBBAN68
2018-08-08 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

En till…..

Banjoman
2018-08-08 13:31
#82

Detta forsätter att se mycket, mycket, mycket bra ut, och jag följer ditt bygge med stort intresse och tummarna i vädret! 👍👍

En fundering har jag dock, rörande monteringen av roderservot (#80): sätter du det så lågt löper du en inte ringa risk att få det satt ur funktion/förstört om (när) det kommer in vatten i skrovet. jag menar inte att ditt bygge ser ut som om det skulle komma att läcka, men det behövs så lite -- normalt vattenintag via propelleraxeln, till exempel, eller bara vågor och stänk i samband med körning, för att det skall bli blött i kölsvinet, och så som du har placerat servot behövs det, misstänker jag, inte mycket vatten där innan akut skaderisk uppstår … 😮

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2018-08-08 16:14
#83

Nu håller jag inte på med R/C direkt så jag kom att undra. IP klassar man de här komponenterna? Annars går väl servot att kapsla eller lägga Wetex runt om? ;)

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
ROBBAN68
2018-08-08 23:14
#84

Hej på er, Radion jag köpte är avsedd för båt, så både mottagare och servo är helt vattentäta- Allt enligt sidan jag köpte den på i alla fall.  Även fartreglaget är avsett för båt och också det vattentätt! Jag tar dom på orden och slutade ungefär där oroa mej för såna problem! 

Jag har bestämt mej för att gå ifrån min filosofi lite, hade bara tänkt ha kylfläkt och lanternor som "extrautrustning" Men nu ska jag sätta belysning överallt i den! Köpte en påse med vita dioder till min kanalbåt, och har väl kanske ett 50 tal kvar av dom! Idag skrev jag ut massa saker till den med, utöver namnet i flera storlekar så skrev jag ut kompass, instrumentpanel,  kompass, sjökort och sånt som ser riktigt ut på en båt. 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-08 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

några bilder till……

ROBBAN68
2018-08-08 23:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Å en till…..

ROBBAN68
2018-08-08 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

En sista för den här gången då…..

MVH//Robert C

wooderson
2018-08-09 11:34
#88

här går det undan, och snyggt blir det. du får väl lägga upp en videosnutt när den är klar så man får se den in action så att säga.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
2018-08-09 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Hehehe, hinner jag med allt till helgen så blir det en runda då! Och givetvis så kommer det filmas! 

Kylvattenintaget klart:

ROBBAN68
2018-08-09 13:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Och monterat på plats i båten.

Annons:
ROBBAN68
2018-08-09 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Så här ser det ut under båten.

ROBBAN68
2018-08-09 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Här är fartreglaget monterat, och matningen till kylet monterat. Då är det bara att tillverka ett gäng "slanghållare" till och fixa till utloppet. Det ska sitta på akterspegeln en bit ovanför vattenlinjen så jag ser om det kommer vatten. Om det inte kommer vatten så kan det betyda att nåt gått sönder i båten och att vattnet hamnar i båten! Klart O-kul…..

ROBBAN68
2018-08-10 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Gjorde två lanternor i kväll. Akter o topplanternan är klara nu. I morgon ska jag ge mej på att tillverka dom röd/gröna, dom blir i samma design som dessa för att passa -50 talsstuket.

ROBBAN68
2018-08-10 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Batterierna har sluppit från batterihållarna nu. Lödda öron mellan alla poler och en gul chick krympslang runt dom. Ser ju näääästan proffsigt ut!

Allt för nu….

ROBBAN68
2018-08-11 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Lite mer gjort idag! Ämnena till sidolanternorna, borrade för lampan.

ROBBAN68
2018-08-11 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Här har dom fått sin rätta form. Men ingen polering än…

ROBBAN68
2018-08-11 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Nu har dom fått "glas" och blivit polerade också. Jag är nöjd med dom då jag inte lyckats hitta några liknande i rätt skala i handeln.

Annons:
ROBBAN68
2018-08-11 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Jobbade vidare med elen också. drog kablarna rätt och satte dit kontakter mellan batterier, reglage o motor. Monterade dessutom kontakter på ett servo så jag med ändlägena kan slå på och av två olika kretsar till lampor. Finns säkert modernare lösningar, men jag gillar det lite mer mekaniska!

Allt för nu

ROBBAN68
2018-08-12 01:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Då var däcken klara också! Bara resten kvar……

Håller på och velar om akterspegeln ska få vara i mahogny, eller vit som resten av skrovet? Får sova på saken tror jag….. 

I morgon ser planen ut så här: Till Kjell&Company för att köpa mer lim! Sen ska jag börja med golvet och inredningen som kommer byggas i 2 mm:s plywood och sen kläs med tunna lister av mahogny.  

Allt för nu…

bommen99
2018-08-12 11:18
#100

Nu fattas snart bara bikini-bruden på fördäck..😃

ROBBAN68
2018-08-12 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Bommen, jag noterar att du pratar singularis.  En hel klase brudar får ju plats där! Kommer att tänka på filmen Göta Kanal, Var det inte nåt snack om det där? 

Nu börjar jag bli lite sur på mej själv, sur för att jag köpt massa grejer i onödan ju. Jag har ju köpt färdiga lanternor, knap och halkipar och sånt. Testade att göra egna lanternor i rätt design och storlek först. Och det gick väl bra tycker jag själv. I morse tänkte jag testa att bygga ett fint knap som ska stå på fördäck. Det jag köpte var i rätt design- men bara hälften så stort som det borde vara.  Så en stund senare var det klart och jag är jäkligt nöjd med det. Det knap jag köpte färdigt står framför mitt hembyggda knap. Så nu ska det tillverkas halkipar och annat som jag vill ha, då det var rätt enkelt att få till det med mässingen!

bommen99
2018-08-12 13:38
#102

Ser jäkligt bra ut.. vad du skall göra med "onödiga" inköp.. ?? enkelt, de är ju material till en ny båt 😂

Orso
2018-08-12 15:12
#103

Jag är väldigt imponerad av mässingsarbetet.  Det blir en snyyg båt det där med blandningen av ljust och mörkt trä. Vilken färg blir skrovet? Jag tycker den ser lite blek ut och det motarbetar träkänslan av resten.

ROBBAN68
2018-08-12 18:53
#104

Tack, jag är lite förvånad själv faktiskt. Trodde det skulle vara svårare att snida till saker i mässing än vad det var! Så nu ska jag göra två mindre knap som ska stå på akterdäcket, halkipar till relingen och ett större knap som kommer få en krökt form som ska passa längst fram på däcket, tänkt för ankarkättingen. 

Skrovet kommer bli som det ser ut nu. Vitt med rödbrun bottenfärg och en röd vattenlinje. 

Jag monterade lamporna i lanternorna igår också, hålet i mässingen är 7 mm, och sen satt jag in en stump silikonskang. Då passade lampan perfekt i slangen så jag fick den centrerad i hålet och kunde justera höjden på lampan till rätt läge. 

MVH//Robert C

Annons:
ROBBAN68
2018-08-12 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Blev en stund i bunkern i kväll med. Vad ska detta bli då?

ROBBAN68
2018-08-12 21:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Efter att behandlats med vinkelharry och slipmaskinen så såg den ut så här, den ligger förresten på ett ventilblock av mässing till en gasskärmaskin. Det är det materialet jag jobbar med!

ROBBAN68
2018-08-12 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Och efter ytterligare en stunds bearbetning så var den färdig! Inte likt orginalet för 5 öre då det var en svetsad plåt med en plastrulle för ankart! Men den här halkipen blev mycket snyggare! Tycker i alla fall jag….

Sen är det bara att konstatera: En ska ALDRIG planera för det går åt helvete i alla fall! Hur blev det med inredningen? Inte ett skit gjort där. Får skylla på att det var så mycket roligare att ägna sej åt mässingsarbete.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-12 23:03
#108

Bommen99, 

Då jag tycker att detta är så kul så kommer jag snart starta ett nytt båtbygge. Så grejerna kommer nog till användning i alla fall! Men jag gillar storskala så dom kanske blir liggande ett tag. 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-13 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Har gjort en av fyra halkipar, samt ett knap till akterdäcket. Likadant som det främre, men lite mindre bara.

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-14 22:22
#110

Nu är jag klar med all mässing till båten.  Det blev totalt 128 g fördelat på: 4 lanternor, ett större knap till fördäcket, två mindre knap till aketdäcket, ett bogknap för ankart, två halkipar och två strömlinjeformade luftutsläpp till akterspegeln. Riktigt skoj att ha gjort dom själv. 

MVH//Robert C

ROBBAN68
2018-08-15 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

En bild på samtliga beslag till båten.

Annons:
ROBBAN68
2018-08-15 20:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Tillbaka till träjobbet igen då.  Ena sidan på överbyggnaden är ihoplimmad. Slipa ut rätt form på den gör jag när limmet är helt torrt! 

MVH//Robert C

JaGa
2018-08-15 23:56
#113

Riktigt grannt bygge…! Trevlig byggtråd dessutom….😃

ROBBAN68
2018-08-16 20:07
#114

Tack JaGa, Inga bilder idag tyvärr. Men fönstersidan jag limmade dit är så gott som klar.  På insidan har jag limmat dit en plywood som är mahognybetsad. Den har samma fönsterhål som dom yttre mahognylisterna, men fönstret är ca 2 mm större i plywooden för att jag ska få en fals att lägga rutan i sen. Jag har dessutom tillverkat o monterat kylvatten utkastet i akterspegeln. Börjar med golvet och övriga inredningen i båten.  Blir nog lite bilder i morgon tror jag. 

MVH//Robert C

wooderson
2018-08-17 12:57
#115

riktigt stiliga mässingsdetaljer

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ROBBAN68
2018-08-17 13:43
#116

Wooderson, Ja jag blev nöjd med dom också.  Vill du se detaljerna i fullskala så kan du goggla på Solö, den båten hade samma beslag som Sunny, och enda skillnaden är att orginalet har kromade beslag. Men det kanske blir så framöver. 

Nu ska jag ner i skyddsrummet och bygga lite. Bilder kommer senare i kväll!

MVH//Robert C

stickanw
2018-08-17 14:59
#117

Nej låt mässingen vara i bara mässingen, det är mycket snyggare med putsad mässing än rostfritt krom. Fasen vad går undan med bygget och snyggt blir det.

ROBBAN68
2018-08-17 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Stickanw, 

Jag är på din linje med. Tycker och tror det blir vackert med mässingsdetaljer på den! Blir ett pyssel att putsa det bara! Tack, jag fokuserar på bygget och den plan jag har är att den ska vara klar för att kunna sjösättas (kanalsättas) innan September månads slut. Då torrsätts dom båtar som ska ligga i dockan i Söderköping, sen töms kanalen för underhåll o renovering. Eller som Göta kanaldirektören säger: Uppgradering till Göta Kanal 2.0……

Nog om det nu…..

en bild på kylvattenutkastet först:

Annons:
ROBBAN68
2018-08-17 18:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#119

Sen en sån där "jämförbild" orginalet VS modellen:

ROBBAN68
2018-08-17 19:04
#120

Den blir rätt lik den riktiga tycker jag! 27 år gammal bild, på den tiden var man ung och snygg,  och det är man fortfarande (tycker i alla fall jag) Åkte förbi Jem&fix idag efter jobbet och köpte såna där magneter som håller köksluckorna stängda. Ska sätta dom i bärlaget för dom två golven (främre o bakre) i båten så inredningen sitter fast ordentligt. Snabbt gjort att plocka ut inredningen ifall det händer nåt som man måste kolla då! Golven byggs av en 2 mm:s plywood. Bakre soffa/bänkar kommer sitta fast i bakre golvet, och motorkåpa, väggen med dörrarna ner till förpiken och sittbänkarna där man kör o navigerar kommer sitta fast i främre golvet. Så jag har att göra!

Allt för nu//RC

WildeSau
2018-08-17 23:41
#121

Väldigt fint trä- och mässingsarbete
Ska bli skoj att se när du syr och knappstoppar dynor till tofterna snart… 😉

Du får väl ta en bild med dig ståendes framför båten nu sådar en 27 år senare så får vi jämföra och se att det stämmer. 😃

----------
Fortsättning följer i tråden SUNNY


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: