Annons:
Etikettfigurer
Läst 3095 ggr
GRIMM 56
2018-07-04 10:31

Att måla en karolin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har blivit ombedd av en figurkollega att visa hur jag målar en gubbe.Jag kommer att måla en silhuettfigur graverad av Rössner. Jag målar med Humbrol och olja. Det finns inga rätt eller fel när man målar, utan alla målar efter sin egna förmåga, och man målar med de färger man trivs bäst med.

Den första bilden är på den grundmålade gubben.

Annons:
GRIMM 56
2018-07-04 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De första färgerna. Den bruna färgen är Humbrol och hudfärgen den samma blandad med vit och ljusbrun oljefärg. Allt får torka över natten innan jag fortsätter.

mangemani4
2018-07-04 13:30
#2

Rössner. det var ett namn jag inte har hört sedan barndomen min. säljs de fortfarande?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

GRIMM 56
2018-07-05 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jo, visa av Rössner karoliner säljs fortfarande av ”Historia Müller” i Tyskland. Men de flesta är numera andrahandsvaror. För de som inte vet vem Rössner var. Han var en tysk konstprofessor som bodde i Sverige mellan 1947 – 1952. Han graverade formar åt flera svenska privatpersoner. Han graverade också ett stort antal gubbar åt Wentzels.

Lite mer färg på gubben. Jag målar nästan alltid vått på torrt. Det vill säga tunna lasyrer på en basmålad yta.

mangemani4
2018-07-05 13:42
#4

morfar min var typ stamkund hos alla dessa butiker i stockholm som på den tiden sålde tennsoldater, typ rössner, wentzells, santessons gamla tenngjuteri figurer, sifherts(eller vad han nu hette), tennsoldaten hobby på rörstrandsgatan och många mer och han köpte alltid nått ur alla butiker under typ hela hans "karriär" och allt hamnade i hans samling, samlingen som jag sen fick ärva. sen när jag blev så pass stor så att jag kunde åka ned till stockholm själv, så hade de mesta utav butikerna slutat sälja tennfigurer, inklusive rössner, vilket var jävligt synd. men intressant att höra att det fortfarande håller på med sina tennfigurer, trodde de hade slutat om jag ska vara ärlig. ska kika om de har någon hemsida.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

GRIMM 56
2018-07-06 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tror du menar Sivhed (sifherts) från Trelleborg. Hans formar finns numera hos Wilken i Tyskland och Johan Liliehöök i Åkersberga.  Johan har även en egen produktion av bland annat karoliner. Historia Müller har ingen hemsida.

mangemani4
2018-07-06 12:41
#6

yes, så hette han ja, han beställde  jag från, gustav wasas intåg i stockholm bla, mycket fina figurer han gjorde. holger eriksson var ju en annan nu kom jag på, men folk ville bojkotta hans figurer då sonen, på hans dödsbädd, hade gått in i hans lägenhet och tagit hans formar, minns inte riktigt hela historien, men han gjorde mycket fina karoliner och man såg de ofta hos olika samlare.

du som verkar ha koll, vad hände egentligen med santessons formar? säljs de figurerna fortfarande någonstans?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
GRIMM 56
2018-07-06 13:49
#7

De flesta av Santessons  formar används nog inte så flitigt längre. Jag äger ett par originalformar. Sedan äger jag ca. 27% av Mars originalformar till deras 30 mm figurer.

När jag tänker efter så tror jag att din morfar eventuellt hette Axel Berglund. I så fall har jag träffat honom några gånger.

mangemani4
2018-07-06 14:25
#8

det stämmer mycket väl att min morfar hette Axel Berglund:), vad kul att höra att det finns en "old timer", alltså en från morfars aktiva tid, rörde sig i samma kretsar och med samma intresse, här:).

har du någon försäljning utav dessa figurer? helt ärligt så trodde jag att allt detta hade dött ut med iden när intresset hos folk dog ut, att formarna inte längre användes och att de inte längre såldes, men det känns lite som att du har blåst liv i död här. om du säljer så skulle jag mer än gärna vilja veta om man kanske kunde få beställa lite:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

JaGa
2018-07-06 14:29
#9

Fin figur…🙂

Det finns en väldigt fin samling med tennfigurer på  http://arsenalen.se/museum/

Var på spårvägsmuseum i Stockholm för en massa år sedan,  där dom hade en fantastisk samling också.

Finns vad jag vet minst en förening som håller på med tennfigurer: http://drabanten.se/index_option_com_content_view_article_id_1_Itemid_7.html

Där har dom visst länkar till fler föreningar m.m.

GRIMM 56
2018-07-06 15:20
#10

#8 Jodå jag säljer, men antagligen inte de mest intressanta figurer för de flesta. Mina Marsgubbar är 1:a vk. Själv tycker jag att första världskriget är intressantare än det andra. Men det är min åsikt. Om du sänder ett mail så kan jag sända min katalog. b.grimm@telia.com 

#9 Dioramorna på Arsenalen är de som en gång i tiden fanns i Hjortnäs, Dalarna.  Tennfigurerna som fanns på spårvägsmuseet är flyttat till Fisksätra tror jag. Det finns ett nytt leksaksmuseum på Skeppsholmen ,men jag har aldrig varit dit så jag vet inte vad de har.

mangemani4
2018-07-06 16:00
#11

den som står på arsenalen stod förut i tellberg, men skänktes till arsenalen. jag besökte tellberg som en tok med min familj som barn, allt för att få se samma samling om och om igen, samt att försöka få mina föräldrar att köpa dessa fina tennfigurerna de sålde i receptionen;).

jag hör av mig så kan du skicka katalogen:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Janne Nilsson
2018-07-06 17:48
#12

Bra initiativ, Bernt!

Fast det är nästan lite deprimerande när det talas om butiker, ställen och affärer som det vore en svunnen tid, också brukade man hänga där själv? 😮

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

mangemani4
2018-07-06 17:59
#13

men det är ju tyvärr en svunnen tid:(. visst, vissa utav butikerna finns ju kvar, själva fysiska butiken, men tennsoldats försäljningen i dem har upphört(såvitt jag vet). PAs butik i stockholm, sålde mycket på 80-90 talet, nu är det slut, wentzells sålde mycket förut, nu är det slut, alla dessa små butiker som då och då hade tennsoldater till försäljning, nu är det slut osv, det sista hoppet, som faktiskt följde med en bra bit in på 90 talet, var tennsoldats hobby på rörstrandsgatan, men nu är hela den butiken stängd. jag bor inte i stockholm, så jag har inte en 100% koll på alla butikerna, så det kanske finns någon kvar, vad vet jag, men det är en nål i en höstack jag letar efter här. därför blev jag positivt överraskad utav att en viss försäljning fortfarande pågick utav dessa fina äldre tennfigurerna.

hobbyn och intresset lever ju fortfarande kvar såklart hos vissa, men populariteten, det vanliga i det hela, tyvärr, det är en svunnen tid.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
[ludgopelle]
2018-07-07 08:54
#14

Mycket lärorik tråd det här, som jag följer med stort intresse. Dom där gamla klassiska silhuettfigurerna är mycket vackra. Jag uppskattar att du delar med dig av din kunskap om figurmålning, man ser redan att figuren kommer att bli en riktig pärla. Är det blank humbrol färg som du använder? Vad använder du till att späda färgen? Jag har hört att en del använder terpentin till humbrol enamel. Är det något som du kan rekommendera?

GRIMM 56
2018-07-07 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Allt förändras med tiden. Ibland blir det sämre och ibland till det bättre. Hursomhelst så finns det mer gubbar att måla än någon av oss klarar av. Jag gillar alla slags figurer mer eller mindre oavsett om de är av tenn eller annat material.

#14 Jag målar med matt Humbrol och oljefärger. Jag späder ut färgen med lacknafta. Det finns nog många olika sätt att späda färgen. Jag vet inte hur andra fungerar. För andra så kanske det är lättare att måla med akryl. Jag anser att inget är rätt eller fel. Det är bara att pröva sig fram och se vad som passar en själv bäst.

Decaius
2018-07-07 11:10
#16

Härlig tråd!

[ludgopelle]
2018-07-07 13:30
#17

Får jag också beställa din katalog. Jag blev faktiskt sugen på att måla några sådana här klassiska figurer😊

GRIMM 56
2018-07-07 15:02
#18

#17 Självklart får alla som vill ha en katalog en. Jag behöver bara en mejladress att sända den till. Men för att ingen ska ha för höga tanker om mina figurer så vill jag poängtera att alla figurer är från första världskriget. Figurerna är ursprungligen tillverkade för Tenngjuteriet Mars (1915-35) .

GRIMM 56
2018-07-08 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Fortfarande några målarpass kvar.

GRIMM 56
2018-07-09 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nästa bild.

Annons:
GRIMM 56
2018-07-09 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag tror jag nöjer mig så.

GRIMM 56
2018-07-09 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Figuren sedd framifrån.

GRIMM 56
2018-07-09 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Sista bilden som visar storleken.  En så kallad 30 mm figur.

mangemani4
2018-07-09 17:06
#24

tycker jag känner igen din målningsstil. säljer du även målade figurer? isf stämmer nog min observation, då morfar hade en hel del figurer vars målning matchar ditt verk. fast iofs, det kanske finns fler än du som har samma stil, vad vet jag:)

snyggt resultat:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

GRIMM 56
2018-07-09 17:53
#25

Nog har Axel och jag bytt gubbar med varandra. Jag har fortfarande gubbar som jag vet kommer från honom. Om du sänder ett privatmejl med bilder så kan jag avgöra om det är målat av mig eller någon annan.

mangemani4
2018-07-09 20:01
#26

skulle vara en ära faktiskt, men allt är nedpackat i väntan på en flytt till en mer "stor tennsoldats samlings vänligare" lägenhet, så att säga. morsan arbetar på en hel vägg med bara glashyllor där delar utav samlingen ska få stå har hon sagt, och när(om) det blir klart och samlingen ska ställas upp , så lovar jag att söka reda på dessa figurer och ta en hel del bilder på dem åt dig:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[ludgopelle]
2018-07-09 21:24
#27

Den blev helt sagolik, måste jag säga. ;) Med tanke på att det är en Grimm som har gjort den är det ju inte så förvånade. :D

Annons:
Decaius
2018-07-10 00:41
#28

Fint slutresultat. Tumme upp för en trevlig och pedagogisk steg-för-stegbeskrivning också.

GRIMM 56
2018-07-10 11:23
#29

Tack för kommentarer. Om någon har frågor om silhuettfigurer så är det bara att sända ett privatmejl.

MarkusN
2018-07-10 15:46
#30

Stiligt! Kul att få se det växa fram!

W
2022-12-01 20:43
#31

#0: Tjena! Jag har själv kommit igång och gjutit ett par gubbar men jag är fast vid själva målningen så min första fråga är:
Vad använder du för grundfärg? Jag hittar bara en grå grundfärg i Humbrols sortiment?

Tack för svar dina målningar är topp noch!

Janne Nilsson
2022-12-02 10:22
#32

Hej!

Tror inte Bernt är så aktiv längre. Tråden har några år på nacken.

Om jag får chippa in så skulle jag rekommendera Games Workshops primer på sprayburk. Dom har vit, grå respektive svart beroende på vilken bas du vill utgå från.

Tänk på att dom inte behöver täcka helt utan primern kan vara lätt transparant. Även om dom är ganska förlåtande så blir det ibland ett blankt lager om man lägger på för tjockt, vilket gör att färgen sen blir lite svårare att fästa bra.

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

GRIMM 56
2022-12-08 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hej. Jodå jag är fortfarande aktiv. Målar nästan varje dag. Tyvärr så försvinner Humbrol. Kanske fungerar Revells färger lika bra. Jag har bara köpt en burk hittills Jag tycker locket var besvärligare att öppna. Egentligen är kanske färgfabrikatet inte det mest avgörande när man väljer färger. Jag vet att många sprayar sina figurer som grund. Jag penselmålar alltid. Måla med akryl eller olja, det som passar dig bäst. Det viktiga är att man har tålamod och låter färgen torka mellan gångerna. Måla hellre med tunna färger flera gånger än för tjockt från början. För mig tar det 2-4 veckor att måla en figur, beroende på vad det är. Visa gärna upp vad du målar steg för steg. Det finns många bra målare som kanske kan guida dig. Kolla gärna på Yuotub. Finns många målare där.
Bifogar några av mina senast gubbar jag målat.

[Nalle1976]
2022-12-08 16:57
#34

#33: Fantastiskt fint målade!

Annons:
Janne Nilsson
2022-12-08 23:37
#35

#33: Skönt att du håller på fortfarande. Snygga silluetter.

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: