MJ - Modelljärnväg

Min MJ-anläggning

2018-07-04 08:47 #0 av: starhawk

På sajten Knivtillverkning & Slöjd har jag kört en tråd med tillverkningen av mitt MJ-bord, det är byggt i trä så det passade väl där. Nu är det i det närmaste färdigt och jag har börjat lägga räls så nu är det väl dags att flytta fortsättningen hit.

Igår köpta jag tre räls som fattades i den anläggning som jag planerat med programmet SCARM . Vid det tillfället var bordet 2,5 meter långt på ena ledden men olika iterationer under byggets gång har gjort att det nu är 2,45 meter långt. Detta ledde till att spåren går ut över kanten på den sidan. Det går även väldigt nära kanten på andra ledden, vilket leder till diverse modifieringar.

Men . . . för att övergå till Modelljärnvägen, jag köpte även fyra s.k. växellyktor dom säljs i par och jag har 8 växlar så det passade väl bra tyckte både försäljaren och jag. Men så enkelt var det inte, paret bestod av en lykta för en vänsterväxel och en för en högerväxel. Jag har fem vänsterväxlar och tre högerväxlar Ledsen. Så det blir till att köpa ett par till och sedan har jag två högerväxlar över Looser

Just nu planerar jag för en förlängning av banan och har skaffat hem diverse kablage. Jag provkörde banan igår med mitt långa amerikanska ellok för att kolla att den inte tog i någonstans, det gjorde den inte oväntat där rälsen var för nära väggen. Jag fick även helt stopp på loket på en räls långt från det valda kontakträlset, så det behövs verkligen s.k. feeder wires. En stor fördel med Märklins C-räls är att ledningsdragningen blir i det närmaste osynlig. Ledningar till växlar och feeder wires smusslar man elegant undan under rälsen och rätt genom bordet, inga otäcka lödningar på sidan av rälsen.

Bilder och fortsättning kommer.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-04 20:38 #1 av: StefanW

Ser fram emot lite bilder! Glad

Stefan - Modellbyggare

Anmäl
2018-07-05 15:01 #2 av: starhawk

#1: Du får lugna dig lite Stefan, det kanske dröjer fram till helgen, det är lite tjockt just nu.

Anmäl
2018-07-06 20:50 #3 av: starhawk

Då är det väl lika bra att börja med själva anläggningen, jag fick tag på den här. Det var tre anledningar till att jag valde den. 1. Jag gillar loket, ett riktigt fulsnyggt amerikanskt ellok. 2. Den är uppgraderad till Märklins Mobile Station 2, inte Mobile Station 1 som syns på kartongen. 3. Banan är inte en liten cirkel som många av dom andra startsatserna har utan det finns en del räls och tre växlar.

Anmäl
2018-07-06 20:51 #4 av: starhawk

Här har vi loket.

Anmäl
2018-07-06 20:59 #5 av: starhawk

Det var död och pina att få loket på rälsen, dom fyra boggierna ville inte alls samarbeta så första inköpet var en s.k. pårullningsramp. Mindes det från mina dagar med den gamla analoga anläggningen, den var närmast nödvändig för att få det här loket på rälsen. 

Nästa avdelning är vagnarna, två malmvagnar, två stationsvagnar, tre tankvagnar och en Cabose en typiskt amerikansk företeelse. Vagnarna till den gamla analoga anläggningen hade bara en hjulaxel i vardera änden men dom här har boggier varvid pårullningsrampen återigen gör det hela mycket lättare

Anmäl
2018-07-06 21:02 #6 av: starhawk

Sedan köptes det in räls och växlar, den här kartongen var smockfull. så nu har anläggningen åtta växlar.

Anmäl
2018-07-06 21:09 #7 av: starhawk

Man kan inte ha för mycket lok! Den första som köptes in var ett litet tyskt diesellok som jag tänkt använda som rangerare, den har fjärrstyrda koppel både fram och bak, tyvärr har jag ingen bild på den eftersom den åkte in till Märklin på ett garantiärende. 

Mitt andra lok köptes in för att konverteras till helt digital. Den har s.k. Delta-system som innebär analog körning men en del digitalt ljud.  Den visade sig vara marigare att konvertera och är nu också inskickad till Märklin för konvertering

Anmäl
2018-07-06 21:12 #8 av: starhawk

Slutligen har vi då anläggningen. Den byggde jag upp med programmet SCARM den har tre stycken som jag kallar det skorvar. D.v.s. platser där rälsen inte passar helt ihop, men det finns en flexibilitet i rälsen som gör att det går att få ihop det

Anmäl
2018-07-06 23:05 #9 av: StefanW

Nu ser man lite vad som är på G. Skämtar

Stefan - Modellbyggare

Anmäl
2018-07-07 11:35 #10 av: stickanw

Det är praktiskt med Märklins växelström med mittledare, man kan göra vändslingor och åttor utan att behöva tänka på kortslutning och polvändare.

Anmäl
2018-07-07 16:35 #11 av: starhawk

Idag blev det en tur till brädgården, behövde reglar till brickan på stora bryggan. Jag passade givetvis på att köpa lite annat smått och gott också bl.a. en skiva till vädringsfönstret i arbetsrummet så att varmluften AC:n producerar kommer ut och flugorna inte kommer in! 

Just nu limmar jag breddningen av sidobordet och dess brygga. Tänkte först skruva fast bordets breddning men efter tre hål och två havererade skruvar gav jag upp. Jag har två 3 mm borrar men båda är helt slöa så dom brände hålen sen gick det inte att få ner skruven och tog man i så gick skruven av respektive blev rund i spåret, så då tog jag och limmade breddningen.

Anmäl
2018-07-09 07:40 #12 av: starhawk

Fortsatte lördagen med att jobba med förlängningsbrickan, tog först bort gaveln på bryggans ram för att göra spåren till brickans reglar. En skruv satt lite knasigt vilket ledde till att regeln plötsligt släppte och föll rakt ner på tån Arg !! Fortsatte med att såga och hugga bort spåren i regeln.

På söndagen fick jag  för mig att slipa borren på min Tormek fick börja med att rikta stenen eftersom den fick sig en stöt vid ett tidigare tillfälle. Det gick väl lite si och så med slipningen av borren, inte lätt att hålla koll på skären på en 3 mm borr. Den var rätt sned i spetsen när jag gav upp vidare försök. Kanske är det så att den där snickaren som sa att borrar under 4 mm slipar man inte, det är förbrukningsvara när den är slö slänger man den och tar fram en ny. Jag kunde emellertid inte avhålla mig från att testa den snea borren och den borrade faktiskt! det gjorde den inte förut så en viss nytta gjorde det väl. Får väl göra ett nytt försök att åtminstone få den rak i spetsen vid tillfälle. Jag fortsatte med mina Bacho-stämjärn slipade dom två största och testade dom på en snickarpenna, funkade fint. Dom mindre järnen verkade vara hyfsat slipade så dom fick vara för tillfället. Sen tog jag fram en kökskniv som visserligen var någorlunda vass och brynade den noggrant på brynskivan. Sen testade jag den på en tidningssida, den delade elegant sidan medans jag höll i hörnet, det får man väl kalla godkänt! Dagen fortsatte med finjustering av spåren på regeln och sen skruvade jag dit regeln igen och passade in reglarna till brickan. Dom passade fint så då limmade jag dit brickan. Dock är det lite glipor mellan bryggan och brickan så det återstår lite slipande för att få bort dom. Utkanten av bryggan är ju inte särskilt rak efter dom tidigare övningarna.

Anmäl
2018-07-12 07:44 #13 av: starhawk

Efter att ha funderat på att försöka slipa till utkanten av bryggan med Kirjes-rullen kom jag plötsligt på: Jag har ju en överfallsfräsFår idé.  Såg ut en lämplig regel i mitt material-förråd och spände fast den i rät vinkel på bryggan och sen fräste jag kanten på bryggan med regeln som stöd. Jag fick dock  justera in regeln två gånger innan fräsen bearbetade sidan hela vägen. Sen prövade jag med brickan, perfekt passning utom fem centimeter i ena änden där jag tidigare raspat i ett fatalt försök till en snabb fixning. Hittade dock en lämplig bit i min "offcut" kasse som passades in och limmades på plats för att fylla ut glipan.

Dock blev det fullt av "tändstickor" och trädamm i vardagsrummet trots att jag släpat in spånsugen och haft den kopplad till fräsen under operationen. Men efter en grovdammsugning med spånsugen och en efterföljande findammsugning med den vanliga dammsugaren blev det rent. 

Anmäl
2018-07-12 17:47 #14 av: starhawk

Nu har det skitigt sig! Ledsen

När jag fick anläggningen och installerade det medföljande loket så blinkade det mfx i Mobile Stations skärm en kort stund sedan var loket installerat och sparat med alla funktioner och med lämliga ikoner. Sedan köpte jag ett Tyskt diesellok och då blinkade mfx hela tiden, den slutade aldrig. Det blev emellertid någon "dummy-installtion" det gick att köra och alla funktioner fanns med men dom hade en glödlampa som ikon oavsett funktion och installationen sparades inte. 

Slutsatsen var att det var något knas med loket så det skickades till Märklin, garantiärende. 

Men nu har jag köpt Märklins Challenger-lok, ett speciallok i begränsad upplaga som levereras i en speciell trälåda.  Det uppför sig precis som det tyska dieseloketLooser Att det skulle vara fel på det loket är närmast uteslutet, och samma fel som dieselloket dessutom !?!Det bör alltså vara ett fel på Mobile Station 2 ! så imorgon åker jag in till försäljaren av startsatsen med MS 2 och kontrollboxen så får vi se.

Anmäl
2018-07-12 21:37 #15 av: WildeSau

Har du en gammal grå MS2 eller en nyare svart MS2?

Min svarta MS2 från 2016 har följande firmware och jag vet det finns nyare numera .

Be att du får den nyaste uppdateringen då du lämnar in din MS2+anslutningsbox.

Försök annars att första gången manuellt lägga in ditt lok mha artikelnumret (39911 för Challenger) så ska även symbolerna bli rätt.

Anmäl
2018-07-13 07:18 #16 av: starhawk

Jo det är den gamla gråa! Frågan är bara hur uppdaterar man Firmware:n? Vi får se vad firman som sålde den till mig har för möjligheter.

Anmäl
2018-07-13 09:24 #17 av: WildeSau

För att se vilken version du har,
håll ned SHIFT och tryck på växelsymbolen, välj sedan MS2 Information.

Challengerloket kom som Insider 2016/17

Jag testade med min MS2 och jag hade inte 39911 som val när jag skulle lägga in loket efter artikelnummer, även min har för gammal firmware.

Om loket är nyare än mjukvaran i MS2 hittas förmodligen inte loken korrekt via MFX . Säkert samma problem med ditt Diesellok också.

För att uppdatera MS2 behöver du ansluta den till en CS2 eller CS3.
Om handlaren är auktoriserad Märklin service partner så har de säkert en sådan där.

Tänk på att en MS2 endast kan hantera f0-f15, de första 16 funktionerna på loket.
Endast en CS3 eller uppdaterad CS2 kan hantera de sista ljudfunktionerna f16-f29

Anmäl
2018-07-13 11:50 #18 av: starhawk

Jo jag vet att den inte klarar mer än 16 funktioner dieseln hade visst 18 men jag tyckte inte att det var väsentlig att höra dom, Challengern å sin sida har ju 28 funktioner så där blev jag lite tveksam, men tills vidare duger det med MS2 och 16 funktioner. 

Central Station ligger för närvarande på listan "kanske i framtiden"

Anmäl
2018-07-14 14:05 #19 av: starhawk

Igår var jag inne på Eskader, jag fick veta att loklistan var inte så intressant eftersom MS2 läser all information den behöver från lokets mfx dekoder. Han testade ett modernt lok och fick samma problem som jag och konstaterade att det var säkert så att programvaran i min MS2 behövde uppgraderas. Han kopplade in den i en Central Station som låg framme och genomförde uppgraderingen. 

En trevlig detalj med uppgraderingen var att även språkdelen uppgraderades och jag har numera svenska på min MS2:a! Tidigare var det bara tyska och engelska att välja på.

Efter uppgraderingen testade han återigen med det moderna loket och nu var det inga problem. Väl hemma testade jag återigen Challengern nu laddade den snabbt in loket med mer logiska ikoner i funktionslistan Tummen uppGlad

Anmäl
2018-07-14 15:22 #20 av: WildeSau

Skönt att höra att det löste sig. Glad

Skulle behöva uppdatera min också men favorithandlaren håller till nere i Baden-Württemberg så det är en bit att åka... Pustar

Ja, just det, alla data ligger i mfx-dekodern, även om man gör ändringar ska de lagras.

Annars är ett tips att skaffa några Lokkarten Art.nr 60135 att spara ned inställningarna på ifall du skaffar många fler lok.

Jag själv har en blandning av Delta, MM2, MFX, DCC och M4 och allt vad det heter.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.