MJ - Modelljärnväg

Min MJ-anläggning

2018-07-04 08:47 #0 av: starhawk

På sajten Knivtillverkning & Slöjd har jag kört en tråd med tillverkningen av mitt MJ-bord, det är byggt i trä så det passade väl där. Nu är det i det närmaste färdigt och jag har börjat lägga räls så nu är det väl dags att flytta fortsättningen hit.

Igår köpta jag tre räls som fattades i den anläggning som jag planerat med programmet SCARM . Vid det tillfället var bordet 2,5 meter långt på ena ledden men olika iterationer under byggets gång har gjort att det nu är 2,45 meter långt. Detta ledde till att spåren går ut över kanten på den sidan. Det går även väldigt nära kanten på andra ledden, vilket leder till diverse modifieringar.

Men . . . för att övergå till Modelljärnvägen, jag köpte även fyra s.k. växellyktor dom säljs i par och jag har 8 växlar så det passade väl bra tyckte både försäljaren och jag. Men så enkelt var det inte, paret bestod av en lykta för en vänsterväxel och en för en högerväxel. Jag har fem vänsterväxlar och tre högerväxlar Ledsen. Så det blir till att köpa ett par till och sedan har jag två högerväxlar över Looser

Just nu planerar jag för en förlängning av banan och har skaffat hem diverse kablage. Jag provkörde banan igår med mitt långa amerikanska ellok för att kolla att den inte tog i någonstans, det gjorde den inte oväntat där rälsen var för nära väggen. Jag fick även helt stopp på loket på en räls långt från det valda kontakträlset, så det behövs verkligen s.k. feeder wires. En stor fördel med Märklins C-räls är att ledningsdragningen blir i det närmaste osynlig. Ledningar till växlar och feeder wires smusslar man elegant undan under rälsen och rätt genom bordet, inga otäcka lödningar på sidan av rälsen.

Bilder och fortsättning kommer.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-04 20:38 #1 av: StefanW

Ser fram emot lite bilder! Glad

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2018-07-05 15:01 #2 av: starhawk

#1: Du får lugna dig lite Stefan, det kanske dröjer fram till helgen, det är lite tjockt just nu.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-06 20:50 #3 av: starhawk

Då är det väl lika bra att börja med själva anläggningen, jag fick tag på den här. Det var tre anledningar till att jag valde den. 1. Jag gillar loket, ett riktigt fulsnyggt amerikanskt ellok. 2. Den är uppgraderad till Märklins Mobile Station 2, inte Mobile Station 1 som syns på kartongen. 3. Banan är inte en liten cirkel som många av dom andra startsatserna har utan det finns en del räls och tre växlar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-06 20:51 #4 av: starhawk

Här har vi loket.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-06 20:59 #5 av: starhawk

Det var död och pina att få loket på rälsen, dom fyra boggierna ville inte alls samarbeta så första inköpet var en s.k. pårullningsramp. Mindes det från mina dagar med den gamla analoga anläggningen, den var närmast nödvändig för att få det här loket på rälsen. 

Nästa avdelning är vagnarna, två malmvagnar, två stationsvagnar, tre tankvagnar och en Cabose en typiskt amerikansk företeelse. Vagnarna till den gamla analoga anläggningen hade bara en hjulaxel i vardera änden men dom här har boggier varvid pårullningsrampen återigen gör det hela mycket lättare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-06 21:02 #6 av: starhawk

Sedan köptes det in räls och växlar, den här kartongen var smockfull. så nu har anläggningen åtta växlar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-06 21:09 #7 av: starhawk

Man kan inte ha för mycket lok! Den första som köptes in var ett litet tyskt diesellok som jag tänkt använda som rangerare, den har fjärrstyrda koppel både fram och bak, tyvärr har jag ingen bild på den eftersom den åkte in till Märklin på ett garantiärende. 

Mitt andra lok köptes in för att konverteras till helt digital. Den har s.k. Delta-system som innebär analog körning men en del digitalt ljud.  Den visade sig vara marigare att konvertera och är nu också inskickad till Märklin för konvertering

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-06 21:12 #8 av: starhawk

Slutligen har vi då anläggningen. Den byggde jag upp med programmet SCARM den har tre stycken som jag kallar det skorvar. D.v.s. platser där rälsen inte passar helt ihop, men det finns en flexibilitet i rälsen som gör att det går att få ihop det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-06 23:05 #9 av: StefanW

Nu ser man lite vad som är på G. Skämtar

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2018-07-07 11:35 #10 av: stickanw

Det är praktiskt med Märklins växelström med mittledare, man kan göra vändslingor och åttor utan att behöva tänka på kortslutning och polvändare.

Anmäl
2018-07-07 16:35 #11 av: starhawk

Idag blev det en tur till brädgården, behövde reglar till brickan på stora bryggan. Jag passade givetvis på att köpa lite annat smått och gott också bl.a. en skiva till vädringsfönstret i arbetsrummet så att varmluften AC:n producerar kommer ut och flugorna inte kommer in! 

Just nu limmar jag breddningen av sidobordet och dess brygga. Tänkte först skruva fast bordets breddning men efter tre hål och två havererade skruvar gav jag upp. Jag har två 3 mm borrar men båda är helt slöa så dom brände hålen sen gick det inte att få ner skruven och tog man i så gick skruven av respektive blev rund i spåret, så då tog jag och limmade breddningen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-09 07:40 #12 av: starhawk

Fortsatte lördagen med att jobba med förlängningsbrickan, tog först bort gaveln på bryggans ram för att göra spåren till brickans reglar. En skruv satt lite knasigt vilket ledde till att regeln plötsligt släppte och föll rakt ner på tån Arg !! Fortsatte med att såga och hugga bort spåren i regeln.

På söndagen fick jag  för mig att slipa borren på min Tormek fick börja med att rikta stenen eftersom den fick sig en stöt vid ett tidigare tillfälle. Det gick väl lite si och så med slipningen av borren, inte lätt att hålla koll på skären på en 3 mm borr. Den var rätt sned i spetsen när jag gav upp vidare försök. Kanske är det så att den där snickaren som sa att borrar under 4 mm slipar man inte, det är förbrukningsvara när den är slö slänger man den och tar fram en ny. Jag kunde emellertid inte avhålla mig från att testa den snea borren och den borrade faktiskt! det gjorde den inte förut så en viss nytta gjorde det väl. Får väl göra ett nytt försök att åtminstone få den rak i spetsen vid tillfälle. Jag fortsatte med mina Bacho-stämjärn slipade dom två största och testade dom på en snickarpenna, funkade fint. Dom mindre järnen verkade vara hyfsat slipade så dom fick vara för tillfället. Sen tog jag fram en kökskniv som visserligen var någorlunda vass och brynade den noggrant på brynskivan. Sen testade jag den på en tidningssida, den delade elegant sidan medans jag höll i hörnet, det får man väl kalla godkänt! Dagen fortsatte med finjustering av spåren på regeln och sen skruvade jag dit regeln igen och passade in reglarna till brickan. Dom passade fint så då limmade jag dit brickan. Dock är det lite glipor mellan bryggan och brickan så det återstår lite slipande för att få bort dom. Utkanten av bryggan är ju inte särskilt rak efter dom tidigare övningarna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-12 07:44 #13 av: starhawk

Efter att ha funderat på att försöka slipa till utkanten av bryggan med Kirjes-rullen kom jag plötsligt på: Jag har ju en överfallsfräsFår idé.  Såg ut en lämplig regel i mitt material-förråd och spände fast den i rät vinkel på bryggan och sen fräste jag kanten på bryggan med regeln som stöd. Jag fick dock  justera in regeln två gånger innan fräsen bearbetade sidan hela vägen. Sen prövade jag med brickan, perfekt passning utom fem centimeter i ena änden där jag tidigare raspat i ett fatalt försök till en snabb fixning. Hittade dock en lämplig bit i min "offcut" kasse som passades in och limmades på plats för att fylla ut glipan.

Dock blev det fullt av "tändstickor" och trädamm i vardagsrummet trots att jag släpat in spånsugen och haft den kopplad till fräsen under operationen. Men efter en grovdammsugning med spånsugen och en efterföljande findammsugning med den vanliga dammsugaren blev det rent. 

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-12 17:47 #14 av: starhawk

Nu har det skitigt sig! Ledsen

När jag fick anläggningen och installerade det medföljande loket så blinkade det mfx i Mobile Stations skärm en kort stund sedan var loket installerat och sparat med alla funktioner och med lämliga ikoner. Sedan köpte jag ett Tyskt diesellok och då blinkade mfx hela tiden, den slutade aldrig. Det blev emellertid någon "dummy-installtion" det gick att köra och alla funktioner fanns med men dom hade en glödlampa som ikon oavsett funktion och installationen sparades inte. 

Slutsatsen var att det var något knas med loket så det skickades till Märklin, garantiärende. 

Men nu har jag köpt Märklins Challenger-lok, ett speciallok i begränsad upplaga som levereras i en speciell trälåda.  Det uppför sig precis som det tyska dieseloketLooser Att det skulle vara fel på det loket är närmast uteslutet, och samma fel som dieselloket dessutom !?!Det bör alltså vara ett fel på Mobile Station 2 ! så imorgon åker jag in till försäljaren av startsatsen med MS 2 och kontrollboxen så får vi se.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-12 21:37 #15 av: WildeSau

Har du en gammal grå MS2 eller en nyare svart MS2?

Min svarta MS2 från 2016 har följande firmware och jag vet det finns nyare numera .

Be att du får den nyaste uppdateringen då du lämnar in din MS2+anslutningsbox.

Försök annars att första gången manuellt lägga in ditt lok mha artikelnumret (39911 för Challenger) så ska även symbolerna bli rätt.

Anmäl
2018-07-13 07:18 #16 av: starhawk

Jo det är den gamla gråa! Frågan är bara hur uppdaterar man Firmware:n? Vi får se vad firman som sålde den till mig har för möjligheter.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-13 09:24 #17 av: WildeSau

För att se vilken version du har,
håll ned SHIFT och tryck på växelsymbolen, välj sedan MS2 Information.

Challengerloket kom som Insider 2016/17

Jag testade med min MS2 och jag hade inte 39911 som val när jag skulle lägga in loket efter artikelnummer, även min har för gammal firmware.

Om loket är nyare än mjukvaran i MS2 hittas förmodligen inte loken korrekt via MFX . Säkert samma problem med ditt Diesellok också.

För att uppdatera MS2 behöver du ansluta den till en CS2 eller CS3.
Om handlaren är auktoriserad Märklin service partner så har de säkert en sådan där.

Tänk på att en MS2 endast kan hantera f0-f15, de första 16 funktionerna på loket.
Endast en CS3 eller uppdaterad CS2 kan hantera de sista ljudfunktionerna f16-f29

Anmäl
2018-07-13 11:50 #18 av: starhawk

Jo jag vet att den inte klarar mer än 16 funktioner dieseln hade visst 18 men jag tyckte inte att det var väsentlig att höra dom, Challengern å sin sida har ju 28 funktioner så där blev jag lite tveksam, men tills vidare duger det med MS2 och 16 funktioner. 

Central Station ligger för närvarande på listan "kanske i framtiden"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-14 14:05 #19 av: starhawk

Igår var jag inne på Eskader, jag fick veta att loklistan var inte så intressant eftersom MS2 läser all information den behöver från lokets mfx dekoder. Han testade ett modernt lok och fick samma problem som jag och konstaterade att det var säkert så att programvaran i min MS2 behövde uppgraderas. Han kopplade in den i en Central Station som låg framme och genomförde uppgraderingen. 

En trevlig detalj med uppgraderingen var att även språkdelen uppgraderades och jag har numera svenska på min MS2:a! Tidigare var det bara tyska och engelska att välja på.

Efter uppgraderingen testade han återigen med det moderna loket och nu var det inga problem. Väl hemma testade jag återigen Challengern nu laddade den snabbt in loket med mer logiska ikoner i funktionslistan Tummen uppGlad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-14 15:22 #20 av: WildeSau

Skönt att höra att det löste sig. Glad

Skulle behöva uppdatera min också men favorithandlaren håller till nere i Baden-Württemberg så det är en bit att åka... Pustar

Ja, just det, alla data ligger i mfx-dekodern, även om man gör ändringar ska de lagras.

Annars är ett tips att skaffa några Lokkarten Art.nr 60135 att spara ned inställningarna på ifall du skaffar många fler lok.

Jag själv har en blandning av Delta, MM2, MFX, DCC och M4 och allt vad det heter.

Anmäl
2018-07-16 12:09 #21 av: starhawk

Idag bar jag hem ett stoooort paket fast det vägde inte så mycket! Detta berodde på att mycket av innehållet var luft, närmare bestämt frigolit i olika former. Sen var det även tunnelöppningar, gjutform för inre tunnelväggar, granitvägg, lättviktsgips, spackel, lim, färg, frigolitnålar och gipsbindor. Det är mycket grejor man behöver för att bygga landskap.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-17 12:51 #22 av: ludgopelle

Mycket Intressant tråd det här.
Jag får lust att ta fram min gamla märklin järnväg när jag läser det här. :)

Anmäl
2018-07-17 16:20 #23 av: WildeSau

#8 Jag funderar lite på din spårplan.

Hur har du tänkt att ta dig in från yttre spårcirkeln till den inre på ett smidigt sätt?
Som det är ritat nu har du bara en växel och måste backa dig in isåfall.

Blir det några höjdskillnader på banan eller är det platt prärie det ska bli mellan frigolitbergen?

Om du ska göra långa tunnlar, tänk på att göra någon öppning på baksidan för att kunna fiska ut vagnarna om (när) det spårar ur.

Anmäl
2018-07-17 17:54 #24 av: starhawk

#23: Jo det är riktigt, man får backa! 

Det är ett eventuellt framtida projekt att flytta dom två växlarna ett steg till vänster, då kan man få in ett par till direkt till höger om dom.

Det hela är i princip platt det är bara början av rangerbanan som skall ha en kulle så att vagnarna rullar snällt tillbaka när man kopplar loss dom med avkopplaren före dom tre vänsterväxlarna, vändslingan är också tänkt att bli delvis högre genom ett bergspass på det stora berget i övre högra ändan där dom andra två rälsen går i tunnlar. Jodå det kommer att bli en stor lucka på högra sidan av berget där man kan komma in.

Sedan är det även inplanerat en tredje "rundbana" som passerar diagonalt över rangerbangården den hakas på utanför nedre vänstra hörnet på den yttre spårcirkeln. Den passerar många spår på sin väg och vi får se vilka som passeras över eller under vilket kan leda till höjningar här och där.  Den hakas på med ett enkelt växelpar så även där gäller det att backa.

Jag har även planerat att dela av det hela men någon form av avdelning så att den undre delen blir vinterlandskap (Alaska) och den övre sommarlandskap (inte Alaska)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-17 18:38 #25 av: starhawk

Här är förresten den uppdaterade anläggningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-17 18:40 #26 av: starhawk

Jag ligger efter med bilderna, innehållet i den stora lådan: här har vi diverse stora frigolitflak

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-17 18:41 #27 av: starhawk

Här är mer frigolit fast i form av ramper med 4 graders lutning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-17 18:42 #28 av: starhawk

Slutligen småplocket 

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-17 19:37 #29 av: starhawk

#25 forts. WildeSau dina synpunkter fick mig att fundera närmare på saken och nu har jag ändrat på planen så att yttre slingan har två utgångar, den nya slingan har också fått två utgångar fast den ena är till yttre slingan och den andra till inre slingan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-17 21:03 #30 av: stickanw

Om du nu planerar sommar och vinter så placera vintern högre upp och sommaren lågt. Sen kan du göra en säckstation med rundgångsspår i  den tomma delen på vänster sida med vinterlandskap med utgång från den högre slingan till vänster. Rundgång är när loket kopplas från tåg och passerar på mötesspår för att kopplas i andra änden av tåget.

Vad tycker du VildeSau, håller du med?

Anmäl
2018-07-17 22:24 #31 av: WildeSau

#29 Jag tycker det ser bättre ut nu. Tummen upp

#30 Det är för tidigt att komma med större förslag innan det är uppbyggt och testat. En modelljärnväg är något som ändras allt eftersom.

Jag kollar mest körbarhet innan färdigställning och att inte spåren ligger för nära varandra i kurvor eller mot tunnelväggar.

Två personvagnar ska kunna mötas utan problem på vardera spårcirkeln.
Det blir ju alltid ett överhäng på de mindre radierna.

De personvagnar jag har är i längdskala 1:100 eller 1:93, 27-28cm långa mest pga platsbrist med Märklinradie R1 och R2 på banan.
Det brukar annars vara ett gnällmoment på olika MJ-forum att man alltid måste köra fullängd 1:87, dvs 30cm längs på vagnarna. Gäspar

Anmäl
2018-07-17 22:34 #32 av: stickanw

#31

Jag tänkte mer på sommar och vinterläget med frågan, bara lite dumt inbäddad i annan tankegång.

Anmäl
2018-07-18 08:21 #33 av: starhawk

Ja du Stickan "den tomma delen på vänster sida" är tom av den enkla anledningen att det inte finns något bord där. Det är en hörna i ett vardagsrum så MJ-bordet är inklämt där det finns plats. Det är även så att när stora bryggan är nerfälld så får man åla sig runt bordet.

Vad vintern och sommaren beträffar så har jag tänkt  att ha lite "outgridder" karaktär på vintern så den nedre delen passar bäst till detta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-18 12:06 #34 av: stickanw

O.k. Jag förstår och att åla sig vid vår ålder och omfång är inte så lätt heller.

Anmäl
2018-07-18 12:11 #35 av: bommen99

Väldigt intressant tråd. Då jag som barn höll på med modelljärnväg så handlade det om en oval, eller lyxmodellen där det var en åtta..

Tänkte på detta med att behöva åla under  bordet, om ytterdelen vetter mot ngt annat rum så går det ju att göra en lucka i väggen, går i o för sig även om det är en yttervägg.Skämtar

Anmäl
2018-07-18 13:38 #36 av: starhawk

#34: Tala för dig själv jag har gått ner 10 kilo i samband med att jag fick Diabetes typ 2 "på riktigt" Skämtar

#35: Ja nu är det ingen vägg i närheten där man ålar,  snarare en skinnsoffa  resp.  en stor plattskärm.

Intressant, jag kommer inte ihåg någon åtta när jag hade modelljärnväg som grabb, däremot hade brorsan en bilbana som  kunde byggas som en åtta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-18 13:58 #37 av: ludgopelle

När jag var i tonåren, brukade jag hjälpa en kompis med hans modelljärnvägs anläggning.
Han hadde inte så stor plats i rummet, så jag gav honom rådet att bygga den inne i hans förådsutrymme.
Han bodde i ett typiskt 30-tals hus med brutet tak.
I dessa hus är det vanligt med långsmala förådsutrymmen med snedtak utmed sidorna på takvåningen.
Vi spikade upp reglar längst väggarna, som tjocka spånplattor fick vila på.
Man var tvungen att åla sig fram till öppningar i bordet, där man kunde stå och jobba med modelljärnvägen.
Kompisens järnväg blev väldigt fin mins jag, med mycket berg och tunnlar.
Nackdelen var att man blev ganska yr i huvudet på grund av syrebrist inne i det trånga utrymmet. :)

Anmäl
2018-07-18 14:03 #40 av: WildeSau

Det fanns några med åttor.
Bl.a någon Märklins visningsanläggningar samt bland deras spårplansböcker.

Annars kan man bygga olympiskt. Skrattar
Endast 46st 5100 och 7st 5114 behövs...

Anmäl
2018-07-18 17:41 #41 av: starhawk

Idag anlände den beställda rälstången från Xuron. En ren besvikelse Arg Den ger ett litet märke på rälsen och kommer inte alls åt mitträlen. SKRÄP!!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-18 20:06 #42 av: WildeSau

Jag antar att det är en 2175M du köpt.

Den borde fungera till rälsen om du klipper rätvinkligt.
Rälsbädden och mitträlen, där blir det nog till att såga.

Var tänker du lägga delningen av banan och hur många rälsdelar ska kapas?

Anmäl
2018-07-19 08:21 #43 av: starhawk

Nej, det var inte en 2175M,  min såg mer ut som en korsning mellan en kraftig sidavbitare och en spruecutter, men det stod tydligt att den var avsedd att kapa räls. Den är redan packad för att skickas tillbaka. Jag var främst intresserad av den för att slippa slipdammet som Dremels kapskiva orsakar, men å andra sidan fungerar ju Dremels kapskiva bra på rälsen men mindre bra på bädden där jag tänkt använda X-actos rakbladssåg.

Delningarna är ju en följd av att bordet har en stor brygga och en mindre brygga där rälsen går. Med den nya spårplanen blir det 22 kapningar om jag har räknat rätt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-22 17:57 #44 av: starhawk

Nu har jag börjat pula med rälsbygge och därtill hörande kapning av rälsen, Dremels kapskiva fungerar utmärkt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-22 17:59 #45 av: starhawk

Eftersom bryggan består av lite tjockare plywood än själva bordet så behöver man lite distanser under rälsen i form av glasspinnar och MacDonald pinnar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-22 20:06 #46 av: starhawk

För att koppla ihop dom kapade rälsen elektriskt behöver man s.k. feeder wires ledningar med flatstiftkontakter i vardera ände. Fick dit två kabelskor igår det gick väl hyfsat men idag krånglade dom som faan. Behöver ett verktyg men hittade inte vad jag behövde på Clas Ohlsson men lokaliserade en till slut på Amazon, med prioritetstransport skall den nå mig på Onsdag, vi får väl se!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-24 15:26 #47 av: starhawk

Får lov att ändra på spårplanen i #29 . För att den skulle funka behöver man rejäla backar. Inte ens maxet på 6% räcker långt i det fallet.Jag får alltså skippa "övervåningen" som den nu ser ut och bygger endast "nedervåningen" medans jag funderar på hur övervåningen skall se ut.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-24 17:55 #48 av: starhawk

Efter mycket trixande fick jag till det, en växlad korsning löste problemet. Den "yttre" slingan börjar nu att stiga straxt efter övre pennan och börjar att sjunka vid nedre pennan. Den överlappande övervåningen är högre hela vägen runt utom en dipp där den yttre slingan börjar stiga

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-08-01 11:17 #49 av: starhawk

Jag gjorde en liten ändring i spårplanen på SCARM. Jag bytte en 188 lång räls mot en 172 längst ner, resultatet lät inte vänta på sig, ett glapp i övre delen gick ihop Tummen upp perfekt! 

Har börjat skruva dit rälsen mer permanent nu men det ingår ju en del backar i det hela. Lok gillar inte backar så backarna blir lååånga. Jag har köpt s.k. inclines med en stigning på 4% dvs. på en meter ökar den i höjd med 4 centimeter, det var den högsta som fanns. Men jag behöver en stigning på mellan 6% och 8% på ett ställe! Lösningen är ett sätta en 2% backe ovan på en 4% backe, eller en 4% på 4% backen.

 Det råder delade meningar om man kan göra så, en del hävdar att absolut max är 4% helst 3%. Men sen är det dom som i sina gamla anläggningar hade närmare 10% och det funkade. En del menar också att om man har friktionsbeläggning på drivhjulen som snart sagt alla lok har numera så är det inget problem med greppet.

 Det hela beror på det faktum att jag inte kan ha rälsen högre än 4 cm vid delningen av bordet till bryggan. När man fäller upp bryggan uppstår en springa på c:a 8 centimeter. Anledningen till att det inte blev mer är att annars slår bryggan i taket, jag trodde det skulle räcka med 8 centimeter.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-08-02 15:37 #50 av: Little_Tank

Riktigt intressant att få följa ditt mj projekt då jag själv gärna vill börja med modelljärnväg, men jag har varken plats eller tid för det just nu.

Anmäl
2018-08-03 08:05 #51 av: starhawk

Backarna ställer till problem, funderar på att höja gångjärnen med 4 centimeter då blir mellanrummet 16 centimeter och jag kan ha backar på 8 centimeter vilket vore perfekt Tummen upp 

Men då måste jag kapa bryggan med 4 centimeter vilket innebär att jag måste plantera om fällbensbeslagen ytterligare en gång och kanske brickan+bryggan blir för kort LedsenFunderar Fast då kanske man kan förlänga brickan Får idé Vi får se!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-08-04 20:32 #52 av: starhawk

Men allt ombyggande ovan var för mycket, ambitionen fattades. Så jag satte igång med backarna istället, här har vi express-slingan på gång.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-08-04 20:47 #53 av: starhawk

4% setet består av fyra delar, tredje delen som slutar längst ut till vänster i bild är c:a 75 mm hög. Vid det laget hade jag redan tagit ut två av mina lok, den lilla dieseln som varit på garantirep hos Märklin, (dom kunde inte hitta något fel på den, föga oväntat eftersom felet låg hos min MS2 ) och Challengern. Den lilla dieseln var just det, liten! så jag kollade på Challengern, den visade sig kunna gå klar med lite viftmån med 7 cm takhöjd (stående på rälsen) så 75 mm skulle lugnt räcka. Så vi får se hur jag gör med resten av setet. 

Hur är det med tågens höjd? jag har för mig att jag hört siffran 9 cm, är det med pantografen uppe? Själv har jag inga som helst planer på luftledning så jag är mest intresserad av lokens höjd utan pantograf.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-08-17 13:47 #54 av: starhawk

Eftersom min "lokpark" består mest av amerikanska lok , bara ett litet tyskt diesellok som är avsett för rangering, så vill jag naturligtvis ha amerikanska passagerarvagnar. Startsatsen innehåller enbart godsvagnar så där fanns inget att hämta. Märklins katalog innehåller bara en sats men dom har upphört att produceras. Men jag sniffade rätt på en 5 år gammal sats med sex vagnar. Inte billig precis men smakar det så kostar det. Alla vagnarna har givetvis belysning, fattas bara med det priset, och två av dom har släpfötter så man kan dela upp dom i två grupper om man vill. Mycket nöjd med dom trots hålet dom orsakade i kassan, visst är dom snygga?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-08-17 19:26 #55 av: ROBBAN68

Ja, det var ett snyggt tågset! Om inte en hobby kostar, så är det väl ingen hobby?

MVH//Robert C

Anmäl
2018-08-18 00:26 #56 av: WildeSau

#54 Det är ett snyggt vagnset.
Finns även som California Zephyr med läckert gröntonade rutor.

AM7 X995 finns från Märklin ifall du behöver ett (nja nästan) matchande Amtrak-lok till ditt vagnset.

Kolla efter Art.nr:  83341
Brukar finns på Ebay.de för runt €100

Anmäl
2018-08-18 08:47 #57 av: starhawk

 #56: Nja det där loket ser inte intressant ut, jag hade väl tanken att hänga på vagnarna på mina amerikanska lok (GG-1, Challenger, Alaska F7) eventuellt dela upp dom . Eftersom banan har ett par rejäla backar så behövs nog  lok med lite muskler.

En helt annan fråga: Efter att ha kommit över min "broångest" limmade jag vidare fram till brofästet igår. Men hur är det med fackverksbroars färg? Den är för närvarande grå, en helt okey färg enligt mig, men det syns att det är plast, får man bort plastlystern genom att mattlacka den?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-08-18 21:53 #58 av: starhawk

Nu har brofästena kommit på plats, bron ser riktigt bra ut, eller hur?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-08-18 21:57 #59 av: starhawk

Bron sitter järnhårt på plats utan en droppe lim eller någon skruv. Detta beror på att rälen går i ett spår i bron och dom båda kurvorna är fastskruvade, i längsled stoppar plywooden vidare rörelse.

Nu är det dags för nerförsbacke!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-09-06 16:55 #60 av: starhawk

Började titta på det här med signaler, eftersom jag vill ha en bromsmodul, det skall ju se snyggt ut med ett tåg som sakta bromsar in och inte bara stoppar helt plötsligt,  så blev det en sådan inköpt. När jag sen kollade kopplingsschemat så visade det sig att den skall ha en matning med 16 volt växelström. Märklin har inga trafor som producerar 16 volt växelström?!? Vad har då Märklin för lösning på detta? ja dom har en konverter som omvandlar likström till växelström. Var får man tag på 16 volt då? jo dom gamla körreglagen till det analoga systemet producerar 16 volt likström till belysning och dylikt. 

Med det systemet skulle man alltså gå omvägen att först producera 16 volt växelström, likrikta det till likström och sen konvertera det till växelström igen. Ett onödigt krångligt och dyrt system, man måste dessutom köpa två burkar för det systemet och det blir ju inte billigt förstås. Dessutom tycker man ju att det är onödigt med ett gammalt körreglage när man har en modern digital mfx-anläggning

Jag fick redan igår hem ett paket med byggsatser till ett par hus. Två av dom krävde el till diverse funktioner, den ena ville just ha 16 volt växelström, den andra ville ha något emellan 10 och 20 volt till en synkronmotor och då är det väl växelström som gäller? Så jag skyndade mig att leta efter transformatorer. Märklin hade som sagt inget som lämnade den rätta spänningen och växelström. Jag hittade emellertid en Viessmann och en Faller som både producerar 16 volt växelström.  Fallerburken verkade onödigt biffig så det blev Viessmannen som nu är på väg till mig. en betydligt smidigare lösning än Märklins.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-09-06 17:40 #61 av: starhawk

Nya bud, man använder inte en gammal trafo utan man använder dom vanliga 18 och 19 volts transformatorerna den fungerar inte med annat, konvertern reglerar vidare ned utspänningen till 16 volt växelström oavsett. Så man måste fortfarande köpa två burkar .

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:09 #62 av: starhawk

Jag ligger lite efter med uppdateringen, och byggtakten har gått ner en del, men här är lite uppdatering. 

Jag behövde bredda bordet en del, s.k. breadboards, här är ett bevis på att rådet att spara på "off-cut" bitarna är sant dom två trianglarna under breadboarden är just från min off-cut kasse

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:12 #63 av: starhawk

Breadboarden på bryggan var enklare att fästa eftersom bordets ytterkant var fri en bit ut. Den uppmärksamme ser att breadboarden är för kort, men det måste den vara för att inte ta i bokhyllan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:13 #64 av: starhawk

Men det fixas här med breadboarden på Brickan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:15 #65 av: starhawk

Det har köpts in en del husmodeller under tiden, först en station för "sommarsidan"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:16 #66 av: starhawk

Sen en lite enklare station för "Alaska" sidan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:17 #67 av: starhawk

Sen har vi lite offgridder i Alaska en del klarar sig med enklare hus som den här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:18 #68 av: starhawk

Efter lite utbyggnader blir det så här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:21 #69 av: starhawk

Här har vi två små, först en liten stuga och ett par utedass, I Alaska verkar man vara tokig i utedass offgridderna har ofta t.o.m. ett utan dörr

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:23 #70 av: starhawk

Här är ett lite mer avancerat hus, färdigbyggt och med inbyggd belysning, passar bra i Alaska med snö på taket och istappar längs takkanten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:24 #71 av: starhawk

Stationen i Alaska kan ha användning för lite uthus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:29 #72 av: starhawk

Så till avdelningen lustiga hus först har vi häxans hus, komplett med en flygande häxa och en gryta med någon grön bubblande brygd, det går sex ledningar till grytan och dess brasa så att det skall se ut som det sprakar gott med hjälp av LED-belysning. Häxan kan flyga runt om man skaffar Fallers "modellmotor" som jag så klart har köpt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:44 #73 av: starhawk

Nästa hus är lite fräckt, Den har namnet Lovebarn och föreställer ett par som har en liten herdestund på höloftet i en lada. Jag tyckte det lät kul och var nyfiken på mekaniken eftersom det hela var "rörligt"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:49 #74 av: starhawk

Nästa kåk är en väderkvarn och är definitivt rörlig eftersom det följer med en elmotor. Jag var ute efter Jonathan Creeks väderkvarn i BBC-serien med samma namn och den här var närmast, den kräver dock en del ombyggnad så det blir ett trevligt konverteringsobjekt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 14:51 #75 av: starhawk

Slutligen en färdigbyggd sak igen det är fråga om en borgruin, den är byggd av nåt "foam" material och väger därför nästan ingenting

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-25 15:01 #76 av: starhawk

Det sägs ju i en del Byggtips att man skall göra ren gjutstammarna eftersom det kan finnas rester av släppmedel och dylikt på dom. Men när man packar upp en Tamiya-modell eller från annan tillverkare i samma klass så är gjutstammarna alltid så rena och fina. Men packar man upp en Faller-modell så är det annorlunda! se här på väderkvarnen, här kan man verkligen säga skitig! (men Fallermodellerna har ju kvalitet för övrigt så det är väl bara att skrubba den ren och gå vidare)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-10-27 16:23 #77 av: stickanw

Fina och roliga byggnader, hexenhaus påminner om de stugor vi hade i Flottsbro och liknande som fanns vid en del skidanläggningar. Lokstallet är nog ett av de minsta jag sett. Väderkvarnen stort kul blickfång på liten anläggning. I Lovebarn får du väl installera en högtalare som spelar Je t'aime då och då.

Anmäl
2018-10-27 22:45 #78 av: starhawk

#77: Har något minne av att jag sett dom där kåkarna vid någon skidanläggning.  Tja lokstallet är ju knappast tänkt att användas som just lokstall det får snarast föreställa ett magasin eller nåt. Beträffande Lovebarn: Det finns en högtalare med en liten elektronisk krets med så ljudeffekter finns redan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-12-24 20:25 #79 av: starhawk

Nu är första slingan färdig! Det tog sin tid.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-12-24 20:40 #80 av: starhawk

Avdelningen julklappar blev inte riktigt som det var tänkt. Jag hade ju köpt det amerikanska Alaska loket men den var en Delta inte en mfx och enligt Märklin måste den konverteras hos dom inte med dom konverteringssatser som finns. Så loket, tja loksetet egentligen eftersom dom amerikanska F7 dieslarna sitter ihop i olika kombinationer, det här var den vanligaste en A-B-A, där A står för lok med förarhytt och B för lok utan förarhytt, skickades till Märklin. Det var i somras! Så nu började F7 abstinensen sätta in. Jag letade runt men antingen var färgschemat inte tilltalande eller så fanns den inte på lager eller var ännu äldre än Delta-systemet. 

Men så hittade jag en kvarbliven sommarnyhet från 2012, en internationellt  begränsad upplaga på 2000. Det fanns några kvar som praktiskt nog hade begränsat pris. Så det fick bli min julklapp! Så här ser den ut:

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-12-24 20:45 #81 av: starhawk

Men efter att jag fått den trillade det in ett mejl, Alaska-loket var färdigt! Det var bara att lösa in den och i lördags d 22/12 fick jag hem den!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-12-24 20:47 #82 av: starhawk

Så därmed hade jag plötsligt två F7:or, men man kan ju inte ha för många lokSkämtar

Därmed blev det hela två julklappar att gotta sig åt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-12-24 20:53 #83 av: starhawk

Med i paketet var också följande påse, vet inte vad dom tror att jag skall med den till, den innehåller tydligen två motorer och ett körriktningsrelä, överblivna delar från konverteringen.

Kom att tänka på vad har den för adress!? hur kollar man det med en MS2? Och hur ändrar man den om det är samma som den andra F7:an eller för den delen dom andra loken.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-12-25 01:12 #84 av: WildeSau

#83 Den lilla gottepåsen du fick med innehåller de två gamla 3-poliga rotorerna med tillhörande fältspolar (ser ut att ha suttit DCM-motorer i ), ett mekaniskt relä och ett litet kretskort för att styra relät.

Ditt Alaska-lok var isåfall ursprungligen ett 3462 med elektroniskt styrt relä och hade inte ens en Delta-dekoder inbyggd.

Vid varje ombyggnad skickar de alltid tillbaka originaldelarna ifall man vill återställa loket i originalskick.

Märklin brukar använda sig av de ursprungliga DELTA-adresserna vid ombyggnader ifall du inte angett annat.

MM 24 - Elektrolok
MM 60 - Triebwagen
MM 72 - Diesellok
MM 78 - Dampflok

MFX-lok brukar anpassa sig själva och MM-adressen kvittar egentligen så länge loket använder MFX-protokollet.
Varje MFX-lok har en unik mfxUID-adress, jämför med MAC-adressen i en dator.

Jag provade att köra ett DELTA-lok med MM adress 78 samtidigt
med ett MFX-lok som visar MM adress 78 i min MS2 men använder protokoll MFX och båda loken fungerar samtidigt trots att MM-adressen är densamma.

Fritt översatt från min tyska MS2
Tryck SHIFT-Loksymbol, välj bearbeta lok och välj adress, där ser du vilken MM-adress som är inställd och vilket protokoll loket använder

Anmäl
2019-01-01 14:11 #85 av: starhawk

Samtidigt med Kansas City Southern loket så köpte jag lite annat också. Jag har ju ett ånglok så då passar ju en kolstation in i miljön, den här är försedd med två lyftkranar och två "vattenkranar". Alla dessa fyra är möjliga att ha rörliga med hjälp av Microservon. Men det följer bara med ett servo och ingen servo-kontroll-station. Vet inte hur jag gör med detta, troligen blir det inget servo i modellen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-01-01 14:13 #86 av: starhawk

Diselloken behöver ju också lite miljö så en tankstation köptes också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-01-01 14:20 #87 av: starhawk

Mera miljö: en förfallen lada är ju kul, tyvärr medföljer inte den rostiga traktorn på bilden, däremot vad som förefaller vara en splitter ny harv?! passar inte riktigt in i bilden utan en massa vädring. 

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-01-01 14:24 #88 av: starhawk

Och så litet material till ett minidiorama. Satsen innehåller två nakna damer, ett högt brädstaket, en drönare och en man som tydligen håller i fjärrkontrollen. En modern version av "peeping Tom"?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-01-01 22:29 #89 av: starhawk

Rackarns alltså! Ibland har man inte full koll. Jag koncentrerade mig på att kapa rälsen direkt över skarven och det blev lite för snålt. Rälsen till vänster kan inte komma närmare den sitter på en lucka som fälls neråt. Tänkte inte just då på att den högra delen utan problem kan gå en bit över skarven.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-01-05 19:52 #90 av: starhawk

Efter en tid så bestämde jag mig för den enda rimliga lösningen, tog fram en ny rälsbit av samma dimension och kapade den en bit till vänster jämfört med den förra. Betydligt bättre skarv eller hur? det skadar ju inte heller att jag gjorden den rak

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-01-05 19:55 #91 av: starhawk

Därmed var det bara att kapa den andra ändan och passa ihop den. Tja så bara var det inte eftersom den inte passade helt ens på SCARM men efter en del fixande blev  det okey så nu är andra rundeln färdig.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-02-17 16:03 #92 av: starhawk

Lite OT: Under den här mörka årstiden som just varit, och lite återstår av, så behöver man ju belysning. Jag tog då till samma lösning som fungerat så bra vid datorbänken en spotlight riktad mot taket över anläggningen, ger ett mer mjukt reflekterat ljus än spotlightens mer skarpa ljus. Själva armaturen hade en lite för trång tratt, till skillnad från den vid datorbänken gick den inte att skruva av så jag sågade av den med bandsågen när jag väl skruvat i spotlighten ser man att lamphållaren satt lite snett!? Nåja det har ju ingen betydelse eftersom LED-spotlighten har samtliga små LEDar i fronten. Jag vill minnas att datorbänkens LED är på 25 W men den här gången blev det en på 35 W, när man knäppte på den så visade det sig att den har en fläkt inbyggd Förskräcktden låter inte särskilt mycket  men det är den första lampa jag har som har en fläkt inbyggd.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-02-17 16:06 #93 av: starhawk

Åter till MJ-anläggningen, nu är vändslingan och rangerbangården färdigbyggd så då är väl "undervåningen" färdig... eller?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-02-17 16:14 #94 av: starhawk

Jag har hela tiden haft en gnagande oro att rangerbangården är lite liten. Det är ju bara tre spår, den fjärde längst upp sitter liksom utanför dom övriga. Dom är visserligen långa men bara tre stycken. Men som synes är det ett utrymme mellan dom, jag kollade med SCARM och det går att få i ett spår mellan dom och en längst ner. Då får jag hastigt och lustigt hela sex spår! Så nu gäller det att köpa en trippelväxel och en rak högerväxel för att få in dom spåren. Fortsättning följer

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-02-20 07:38 #95 av: starhawk

Köpte trippelväxeln igår, lustig sak, den har två växeltungor i rad, båda asymmetriska.  Den är inte lika lätt att växla som vanliga växlar som bara har två lägen. Båda tungor har så att säga ett neutralläge och ett aktivt läge. Skall man till vänster så aktiverar man den första tungan och ser till att den andra är i neutralläge, till höger aktiverar man den andra tungan och ser till att den första är i neutralläge. Rakt fram är om båda tungor är i neutralläge. Om man aktiverar båda tungorna samtidigt så får man en urspårning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-02-21 12:22 #96 av: stickanw

Kul att det rör på sig och händer saker på banan. Ja trippelväxlar är praktiska och utrymmesbesparande. De är också bra när man gör dolda bangårdar just för att de tar mindre plats än två enkelväxlar. Också bra för lokstallar om man inte använder vändskiva eller skjutbord.

Anmäl
2019-02-22 07:30 #97 av: starhawk

Nu har jag "elektrifierat" (monterat växelmotorer och lyktor på) båda växlarna och fått dom på plats. Trippelväxeln hade till skillnad från andra växlar färdiga hållare för LEDen till växellyktan i stommen, i "vanliga" växlar trycker man in LEDen i en hållare som följer med lyktorna och skruvar fast den i växeln. Låter praktiskt att ha den i stommen men den plasten är hård och stum och hållaren är en mera flexibel plast. Den ena LEDen på trippelväxeln släppte två gånger under monteringen så det är kanske inte så praktiskt när allt kommer omkring!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-03-06 14:19 #98 av: starhawk

Nu är rangerbangården upplagd, dom närmaste två rälsen behöver skruvas lite men annars är det färdigt. Därmed är undervåningen färdig, dags att elektrifiera den och "köra in den" innan övervåningen byggs på

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-03-07 06:52 #99 av: wooderson

Vilket jobb du lägger ner, och vilka fina byggnader och småprylar du hittat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2019-03-07 07:43 #100 av: starhawk

Ja man jobbar ju mot det hägrande målet att få fart på tågen. 

Beträffande byggnader och småprylar: När jag var yngre så fanns det ju inte så mycket att få tag på, en och annan kåk och landskapsmaterialet som fanns att tillgå var sågspån, ofärgat sågspån! 

Nu finns det ju en uppsjö av landskapsprylar så man har ju lite svårt att hålla fingrarna i styr när man ser allt som finns.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-04-21 13:07 #101 av: starhawk

Nu har det varit uppehåll ett tag! Det hela beror på att vi fått ovälkomna husdjur, närmare bestämt vägglöss! inför saneringen var jag tvungen att röja allt MJ-grejs som stod på golvet det finns nu här.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-04-21 13:08 #102 av: starhawk

Och en del hamnade här tillsammans med min Under-sängen-stash

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-04-21 13:21 #103 av: starhawk

Detta gör ju det hela lite knöligt, sen blir man inte på nåt vidare humör med dom ovälkomna lössen, som förresten inte alls är löss utom insekter av familjen skinnbaggar.

Nu har det i alla fall sanerats, eftersom dom är motståndskraftiga mot dom flesta bekämpningsmedel så använder man kiselgur som skär upp insekternas yttre fuktspärr vilket gör att dom torkar ut.  Dom flesta är väl döda vid det här laget. Nu har i alla fall lite bygglust återvänt så det är dags för elektrifieringen. 

Första punkt är den här brickan, dom här reglarna sticker ut en bit vilket gör att man ofta kolliderar med dom när man skall resa sig efter att ha backat ut från under bordet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-04-21 13:22 #104 av: starhawk

Detta var ju relativt enkelt att fixa med nya klackar på benen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-04-21 13:25 #105 av: starhawk

Sedan vidtog då själva elektrifieringen, Steg 1 blev att placera ut såna här WAGO kontakter och ansluta ledningarna från rälsen till dom. Vid det här laget är 14 st utplacerade

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-05-08 17:32 #106 av: starhawk

Efter utplacering av ett par till så blev det hela 16 st till slut, sen vidtog att dra en lite tjockare "feeder" kabel mellan dom 16 och sen var elektrifieringen färdig!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-05-08 17:37 #107 av: starhawk

Sen var det dags att kontrollköra den med ett lok. Lok ja! jag har ju köpt ett nytt lok förra veckan en s.k. "Powered track car" på svenska vart det "spårbunden lastbil" vilket inte stämmer riktigt. Kranen på flaket är givetvis rörlig med lite knapppar på MS2:an

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-05-08 17:49 #108 av: starhawk

Kontrollkörningen utfördes emellertid med "Diesel-Rangierlokomotive BR 261", en liten behändig pjäs. 

Jag upptäckte genast att den stannade och fräste vid vissa skarvar så det var till att dyka under bordet och koppla om också rullade den vidare. 

Upptäckte snart att det blev en snöbollseffekt av det hela, massor av kablar att koppla om. 

Att koppla om kablarna var lätt, men att komma i position för att göra det var svårt, tidvis ett hopplöst akrobatiserande. Så nu har jag bestämt mig för att skruva upp rälsen och kolla hur dom är kopplade, inget bra att ha både svarta och röda trådar i samma Wago.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-05-08 21:34 #109 av: flyingdragon

Kul med lite tåg, är ganska säker på att jag såg ett lok som liknar dina "F7:or" på bangården i Tucson när jag var där för ett par år sedan. Det var i väldigt dåligt skick.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Anmäl
2019-05-09 07:21 #110 av: starhawk

Ja! dom flesta har väl bytt ut ut sina F7 mot nyare varianter men dom är så tunga att man inte slaktar dom direkt, dom står där och rostar. Men det lär fortfarande finnas en del F7:or i drift.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-05-19 17:53 #111 av: starhawk

Nu har jag gått igenom alla skarvar och det var faktiskt rätt många som var felkopplade, men det är fixat nu och loket rullar! Ända tills det spårar ur! vid en del skarvar är det en liten nivåskillnad och en del har t.o.m. lite sidoförskjutning, och det gillar inte loket men nu har jag väl fixat dessa skarvar också (jag kan ha missat någon).

Men loket stannar ibland mitt ute på en rälsbit! Min slutsats är oxid! Så har vi nån därute med lite erfarenhet om vilka medel som är bäst? Isopropanol eller Bensin? jag har även hört Aceton nämnas men den är ju elak mot plast så den går bort jag har för mig att någon enstaka har nämnt Denaturiserad sprit och  Lacknafta också.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-05-20 12:15 #112 av: stickanw

Det finns spår rengöringsvagnar och medel bl.a. från Roco. Hur bra de är har jag ingen aning om men kan vara värt ett försök. Mj Hobby Hägersten har det t.ex.

Anmäl
2019-05-20 12:34 #113 av: Banjoman

Ett medel som jag funnit vara väldigt effektivt för att få bort oxid från metall är Renaissance Metal De-Corroder från brittiska Picreator. Det kan vara lite svårt att hitta, men hör man av sig till företaget i fråga talar de gärna om vilka som säljer det i ens eget land (själv brukar jag köpa från en nätbutik i Nederländerna).

Det är, liksom Picreators övriga produkter, avsett för konservering och bevarande i musei- och liknande sammanhang.

Annars skulle jag också kunna  tänka mig att det på modelljärnvägsspår borde kunna fungera att rent mekaniskt avlägsna oxid med hjälp av riktigt fin stålull, typ 0000-gradig sådan.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2019-05-21 10:09 #114 av: starhawk

#112: Jo, Rocos rengöringsvagn har jag, jag har även en rengöringsvagn från Märklin. Lustigt nog har Roco-vagnen en kudde som sträcker sig över båda rälsen medans Märklinvagnen har en separat kudde för vardera rälsen. Enligt svens MJ-forum är Kemiskt ren Bensin "the shit Tummen upp" men Isopropanol och T-sprit funkar också. Jag har ju gott om Isopropanol och en nästan full flaska Kemiskt ren bensin så jag får väl köra med det först.

#113: Att använda mekanisk rengöring är jag emot och dom jag talat med är också kritiska, man vill ju inte på sikt slipa ner rälsen. Dom här rälsrengörings-suddgummina som finns tänker jag bojkotta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-05-21 15:16 #115 av: JohanRydberg

Vad är det du vill ta bort från rälsen? Är det oxid eller fett/smuts? Är det fett som du tror skapar dålig kontakt (vilket det mycket väl kan vara) så funkar bensin/isopropanol/T-sprit eller något annat lösningsmedel som löser fett alldeles utmärkt. Är det däremot ett oxidlager som måste bort är det antingen mekanisk bearbetning eller något medel som löser oxider som behövs (t.ex., citronsyra, silver/kopparputs). Bensin eller isopropanol kommer inte ha någon som helst effekt på ett oxidlager.

/johan

Anmäl
2019-05-21 16:02 #116 av: ubjs

Det brukar funka med bensin eller isopropanol, men då får man tänka på att det mekaniska står lok och vagnar för. Så prova med ovanstående och låt sedan tågen snurra runt i en timme. Jag brukar också undvika slipklossar och liknande, om jag har spår som inte används på länge så kan jag ta bara en träkloss och dra längs spåret.

OBS! Det är smart att kolla hur hjulen på lok och vagnar ser ut innan man kör på den rengjorda rälsen. Jag har råkat ut för vagnshjul som har haft ett lager av smuts som jag har kunnat peta av, som en extra hjulring.

Anmäl
2019-05-21 17:44 #117 av: starhawk

#115: Främst är det väl smuts, men oxiden ryker med på köpet eftersom den är ganska tunn och ömtålig. Det vanliga förfarandet när det är oxid på kontakterna är ju att först rycka ur kontakten och sedan trycka in den igen, det gjorde vi hela tiden när jag jobbade på Södersjukhusets klinisk kemiska avdelning och en apparat inte fungerade. Det funkade mestadels och syrrorna tyckte vi var underbara när apparaten fungerade igen.

Det är väl lite av gammal vana att man säger oxid när det i själva verket är smutsen som är den största boven i sammanhanget.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-06-01 19:54 #118 av: starhawk

När jag behövde flytta på sakar eller lok/vagnar på andra sidan bordet eller närmast väggen när samtliga bryggor var läge så var det förstås ett problem, man nådde inte helt enkelt. Jag löste problemet, hjälpligt, med hjälp av den här kartongen innehållande en bakgrundsbild, den ökade min räckvidd så man kunde peta iväg grunkorna.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-06-01 20:00 #119 av: starhawk

Om man däremot skulle flytta ex. vis en liten öppen ask med skruvar så gick det ju inte, man skulle ju bara spilla ut alla skruvar på bordet. Jag behövde nåt att gripa med på håll, utan att klämma sönder det. Jag hittade den här på Amazon, utmärkt grej, man kan rotera klon 90 grader så antingen vågrätt eller lodrätt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-06-01 20:06 #120 av: starhawk

Sen vidtog då provkörning med först en F7 och senare Challengern. En kurva visade sig vara ett problem, när F7:an passerade första gången föll hela setet av rälsen, som tur var inåt bordet. Challengern visade samma tendenser, och till slut bytte jag ut två delar mot en. Den ensamma biten måste visserligen tas bort när man skall fälla upp främre bryggan men med den på plats så kunde loket passera utan problem.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-06-01 23:29 #121 av: DIOWORK

Hur coolt som helst Starhawk! /Erik

Anmäl
2019-08-13 15:38 #122 av: starhawk

Har pulat med dom här skenskarvarna, alla lok är inte lika känsliga och ibland är det små fel som inte borde ha någon betydelse men som har det, för vissa lok!

Så om lite annat! Jag har varit till Eskader och uppdaterat min MS2 till version 3.55 som innehåller en del användbart. Tidigare har man ju varit begränsad till 16 funktioner som man kan aktivera på loken. 

Funderade lite lätt på att skaffa en Central Station för då kan man aktivera alla funktioner, men över 7000:- bara för att man vill höra lite ljud?! det känns inte rimligt. 

Men nu har alltså version 3.55 kommit till MS2:an och då kan man aktivera upp till 32 funktioner och kan ha 60 lok i loklistan Tummen upp. Så jag har nu uppgraderat "inlogget" på dom lok det gäller och lyssnat på alla funktioner, riktigt kul!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-08-14 14:20 #123 av: bommen99

Hej. Jag följer din tråd då jag, även om jag nu inte begriper särdeles mycket, tycker den är intressant. Jag har ju p.g.a. mina bristande kunskaper inom MJ (och naturligtvis en massa andra saker...) inte kunnat ge dig någon feedback direkt,, förrän nu!!!

Tänkte på det du skriver om att vissa lok har en tendens att spåra ur på vissa ställen. Tycker inte du skall bekymra dig om detta, det är ju precis vad som händer i verkligheten och modellbyggare brukar ju vilja efterlikna verkligheten. Fortsätt med ditt intressanta bygge Tummen upp

//h

Anmäl
2019-08-14 15:12 #124 av: starhawk

Tja så förskräckligt ofta sker det ju inte i fullskale tåg. Men det är knappast något man vill efterlikna i sin modellanläggning, det finns ju roligare grejor att syssla med än peta alla hjul på plats. Dock sker det till och från på modelljärnvägar och företrädesvis då i tunnlar och vid dom här skenskarvarna där man har sågat av rälsen. Det märkliga är att dom diagonala skarvarna fungerar bättre än dom raka.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-12-01 16:06 #125 av: starhawk

Hade ett litet ormbo i kopplingen mellan bryggan och "Brickan". så här ser det ut under brickan, två sladdar från vardera rälsen med stiftkontakter

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-12-01 16:08 #126 av: starhawk

Dessa kopplas ihop med ett par muffar från bryggan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-12-01 16:10 #127 av: starhawk

Som hopkopplat ser ut så här. Men det är ett problem med dom där korskopplingarna, dom sitter inget vidare alls, dessutom är det snart dag för två nya sladdar och då blir problemet än värre

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-12-01 16:13 #128 av: starhawk

Hittade den här i "allmänna"  påsen. Den köptes ursprungligen för ett annat syfte men den kan väl passa in här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2019-12-01 16:16 #129 av: starhawk

Att hitta skruvar till den var svårare, men till slut prövade jag med rälsskruvarna, och dom passade. Sen var det bara att passa in den på plats och skruva fast den, samt ansluta alla sladdar,

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.