Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2428 ggr
Båtbygger
2018-06-29 08:09

Coaster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg er i gang med å bygge coasteren «Clanity» fra Mountfleet models. Stor, 130 cm lang, skala 1:32. En utfordring, vekten er 20 kg. Banjomans byggblogg om sin Highlander er til stor inspirasjon. Fråga til Banjoman: Hvilken farg (Valejo, brun, brunrød? ) brukte du til innsiden av skansekledningen, dekket? Fråge 2: Etter målningen lakket hele skipet. Hvilken lakk? Matt? Halvblank? Hilsen Hans Erik, norsk båtbygger i Laholm

Annons:
Banjoman
2018-06-29 09:36
#1

#0 Spännande! Ett mycket intressant bygge, och jag hoppas att du kommer lägga upp fler bilder vartefter det fortskrider … 🤓

Insidan av relingarna samt däcket på Eilean Mòr målade jag med en 50/50-blandning av Vallejo Premium RC Color 62.016 Dark Ochre och 62.017 Raw Sienna.

Jag lackade också hela skrovet, såväl på däck som utvändigt, med Vallejo Premium RC Color halvblank klarlack 62.063 Satin.

Jag är dock i efterhand inte helt övertygad om det nödvändiga i detta lackskick. Som ju framgår av byggtråden hade jag en del problem med klarlackskiktet, och jag tror med mera erfarenhet också att redan täckfärgerna, sedan de fått genomhärda i några veckor till en månad, är fullt tillräckligt slitstarka i sig själva.

Det är ju också på det viset att halvblank lack så gott som alltid klipper lite av stunsen och styrkan i den underliggande täckfärgen … Men på den punkten är det ju lätt att måla och lacka en provbit innan man applicerar klarlack på det egentliga bygget …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Båtbygger
2018-06-29 10:19
#2

Takk for godt svar. Jeg forsøker å sprøytemale, så ser vi om det er nødvendig med klarlakk. Flere bilder av coasteren kommer etter hvert.

Båtbygger
2018-07-13 18:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jeg bygger coasteren Clarnity, en modell fra britiske Mountfleet models, 130 cm lang, skala 1:32. Nå er en stor del av grovsnekringen ferdig . Styrehuset, av teaktre, skal stå ovenpå dekkshuset. Neste fase blir å legge dekk. Jeg har tenkt å bruke biter av slipepapir 600 for å illudere stålplatene på dekk. Deretter skal dekk og innvendig skansekledning sprøytemales. Takk til Banjoman som gjorde meg oppmersom på den lille produsenten, «cottage industry» . Modellene kan bare kjøpes ved bestilling direkte fra produsent. Under aktre lasteluke ligger et 12 v blybatteri som gir strøm til motor og annet elektronisk dingseri. Regner med to år på arbeidet.

Båtbygger
2018-07-13 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild til:

bommen99
2018-07-14 06:48
#5

Hej. Jag är mycket intresserad av denna typ av fartyg, så jag följer ditt bygge med stor förväntan. Det som jag tycker är lite "tråkigt" är att skrovet är ett FRP skrov, alltså inte bordläggning med plank på spant. När det gäller färger så använder jag uteslutande färg för bil-lack. 

Jag var in på Mountfleet´s  sida, mycket intressanta fartyg.

Båtbygger
2018-07-14 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hei bommen. Takk for ditt innlegg. Jeg ville nok aldri gått i gang med et så stort prosjekt om jeg skulle laget skroget på spant. Her er det arbeid og utfordringer tilstrekkelig for år framover. Jeg tenker på all pussingen som skal til…Så vidt jeg vet er det ingen produsenter som anbefaler treskrog på denne størrelsen, - og jeg synes det er en dårlig ide å bruke tre til å illudere nitade stålplater. bortsett fra noen konverterte billing-båter.. Dessuten gir det gjutne skroget mulighet til stor detaljering, nagler og plateskjøter. Mountfleets skrog er av fin kvalitet. Og en mengde med detaljer i vitmetall. Er du interessert i modeller av nyttefartøy, se på denne nettsiden: rex-schiffsmodelle.de Vennlig hilsen båtbygger Hans Erik, Laholm

Annons:
bommen99
2018-07-14 13:03
#7

Tack för länken, väldigt fina båtar. 

Visst,det blir ju mycket mer jobb om man skall bordlägga/planka skrovet själv.  Men jag tycker att bordläggning/plankning är väldigt kul, så hellre det ån färdiggjorda skrov, men men, jag skulle kunna prova ett bygge och kanske jag ändrar mig 😃

Jag håller ju på med Titanic som blir ca 1,9 meter lång. Där blev det ju mycket plankor, både på skrov och alla däck. Jag bygger nu klar Bandirma för att sedan fortsätta med Titanic (inte sååå mycket kvar!)

Gamla segelskutor finns det ju hur många som helst av, men inte lastfartyg. Någon här på forumet byggde en färja som han imiterade plåtskrovet genom att lägga s.k. kurvtape (anv bl.a. då man gör egna kretskort),  Blev väldigt bra. Hur verkar vitmetallen vara på ditt projekt, bra kvalité eller dålig gjutning??

//Håkan

Båtbygger
2018-07-14 15:13
#8

Åj - du har store projekteri gang! Jeg synes vitmetalldelene er bra. Litt skjegg må files bort, men mange og fine deler. Mye bedreenn fra andre engelske produsenter. Jeg har fulgt dine bygg og er imponert. Du er dyktig. Kan anbefale Mountfleet. Se banjomans byggeblogg. God helg! Hans Erik i laholm

Båtbygger
2018-09-16 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nå er coasteren spröytemalt. Jeg har brukt Vallejopremium rc color. Har startet detaljeringen av dekkshuset. Ledningen er for lanternebelysning og kommer under brovingene. De omvendte t-ene er fester for redningskranser.

Båtbygger
2018-09-16 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Et par bilder mer:

Båtbygger
2018-09-16 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En bild mer:

bommen99
2018-09-16 12:17
#12

Tummen i vädret, ser bra ut 👍

ROBBAN68
2018-09-16 15:23
#13

Vilken trevlig båt! Detta har jag missat totalt. Kommer följa det med spänning.

MVH//Robert C

Annons:
DIOWORK
2018-09-16 23:06
#14

Ser mycket bra ut! /Erik

Upp till toppen
Annons: