Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1961 ggr
Tjalle58
2018-06-16 10:27

Hjälp med plankning önskas (igen)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat på andra plankningen på Lady Nelson och den skall inte målas, bara lackas 😮. Jag blir lite villrådig. Jag har börjat uppifrån och lagt två plankor och när den tredje ska på så gör ju skrovet en rejäl sväng i aktern (Bild 1). Plankan vill naturligt till underkant på den ovanför (Bild 2) men när jag viker in den så blir det riktigt fult och svårt att slipa till (bild 3). Eller ska jag hellre lägga planken enligt bild 4? Puh, det är ju en halv vetenskap att planka 😃

Annons:
Tjalle58
2018-06-16 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2

Tjalle58
2018-06-16 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 3

Tjalle58
2018-06-16 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild 4. Som sagt lite basic vägledning skulle vara oerhört tacksamt.

bommen99
2018-06-17 11:03
#4

Hej Tjalle. Jaha du, om du nu bara skall klar-lackera skrovet måste jag nog säga att du är illa ute, vafför då undrar du?

1. Du har spacklat och det går inte om du skall klarlacka, spacklet kommer att synas. 

2. Plankorna ligger "åt alla håll"

bommen99
2018-06-17 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ursäkta ingreppet på din tumme 😉 Kanske inte den mest pedagogiska bilden.. Vad jag menade med att plankorna ligger åt alla håll är att antingen låter du ändan gå uppåt eller nedåt och jag påstår att båda sätten är fel. Försök lägga plankorna så vågrätt (i förhållande till kölen) som möjligt. 

Börja från ett håll, antingen från relingen eller kölen och lägg planka efter planka, hoppa inte. Det här tar sin tid och man måste ha tålamod. Skall man dessutom bara klarlacka skrovet så måste man ha TÅLAMOD, alla plankor måste ligga tätt ihop (annars sjunker ju båten)

Vad jag menade med fallande längd är ju som om man ex lägger klickgolv, den bit man får över på lagd längd börjar man med på nästa längd.

Som Banjoman skriver, det blir tjusigt att lägga plankor enligt  mönstret. Jag tycker dock att det i detta fall blir lite "plottrigt" Lite större (längre) mönster skulle kanske bli bra skulle jag tycka. Också som banjoman skriver, en jigg är nödvändigt för att få det jämt. Jag brukar lägga mina däck omramade av en fris, typ en ram runtikring (används ex vid altangolv). Ramen blir då liksom en jigg och man får enklare att lägga planken så det blir snyggare o jämnare avslut

Detta med att lägga enligt förtryckt mönster eller ej är ju en smaksak och stycket ovan är ju min personliga smak och inte ngn sanning liksom. Däremot detta med plankningen vill jag påstå är väldans nära sanningen

//h

GusLars
2018-06-17 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej för min del låter jag plankorna följa sin egen struktur och inte tvinga dessa till olika böjningar du kan se på dessa tre bilder hur jag gjort plankningen

Lars

Lars

Annons:
GusLars
2018-06-17 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nästa bild

Lars

GusLars
2018-06-17 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sista bild på färdig plankning

Lars

ubjs
2018-06-18 09:05
#9

Jag är också nybörjare på detta och känner igen mig i Tjalles funderingar. Om vi kollar på bild 4 kan man fortsätta med plankningen där som Tjalle visar? Jag tycker det borde funka, men vet inte.

Tjalle58
2018-06-18 21:23
#10

Första plankningen blev rena katastrofen och till sist gav jag upp och lappade ihop något som andra plankningen kan ligga mot. Det kan till stor del bero på usel slipning och koll av spanten. Andra plankningen vill jag nu vara desto noggrannare med. När jag kollar din bild GusLars #8 så verkar det som jag skall köra enligt min bild 4. Tålamod har jag nog lärt mig nu, jag har ju en båt till på gång och det blir ett helt annat resultat på den. 

Bra idé bommen med längre "mönster" på däcket, jag tyckte själv det var lite plottrigt med så korta plank men så tänkte jag: skal 1:124, då blir ju 5 cm 6,2 m. i verkligheten så jag köpte det.

Jag kör på enligt bild 4, i värsta fall får jag måla skeppet i st. f.. att klarlacka.

Tjalle58
2018-06-18 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Lie för att förtydliga min förvirring. Jag lägger plankan på mitten, i våg med kölen, och trycker rakt ner i ändarna och då följer plankan den övre. 

Jag testade att slipa bort det som syns på bild 3 och det borde fungera. Sen som sagt, underarbetet är skit och hantverkaren (jag) är ingen talang, så riktigt bra kommer det nog inte att bli men jag ska försöka få det så snyggt som möjligt. Och satsa på nästa skepp. Jag återkommer med slutresultat om en månad :).

Förresten, hur många plank lägger ni på en kväll?

Tjalle58
2018-06-19 06:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Händer det att man måste spetsa planken och inte gå ända ut till fören med dom enligt bilden? Känns konstigt tycker jag. Som ni ser så är jag kvar på samma planka :)

Banjoman
2018-06-19 08:08
#13

#12 Som du så riktigt förmodar kan man inte tvinga in en planka i läge, utan måste man forma den, dvs. göra den omväxlande smalare och bredare så att den, när den läggs på plats, helt naturligt ligger an mot föregående planka.

Detta har, föga förvånande, diskuterats många gånger här på forumet, och det har då också alltid hänvisats till de artiklar i ämnet som finns samlade på det amerikanska forumet Model Ship World.

De kan vid en första genomgång verka lite snåriga, men är värda besväret att ta sig igenom och reflektera över, då de utförligt förklarar tekniken bakom en fungerande plankning.

#5 Det handlar i grund och botten into om huruvida det är tjusigt eller inte att lägga plankorna i tre- eller fyrskift, eller om att följa ett förtryckt mönster bara för att det är förtryckt.

Skalamodellbygge syftar till syvgende og sist till att så gott det  går reproducera verkligheten i mindre format. Och däcksplankor lades på träfartyg i skift, eftersom denna konstruktionsmetod hjälper till att skapa ett starkare skrov, på samma sätt som man alltid murar en tegelvägg i förband.

Det finns naturligtvis i princip ingen övre gräns för hur mycket jobb man kan lägga och besvär man kan göra sig för att komma fram till precis hur förebilden till ens bygge (förmodligen) såg ut: man kan bedriva arkivstudier, läsa många och långa böcker i ämnet, besöka och dokumentera bevarade fartyg, etc. etc., men har man skaffat en byggsats från en i alla fall någotsånär renommerad tillverkare kan man, om man inte är intresserad av eller har möjlighet att själv bedriva ytterligare efterforskningar, i normalfallet utgå från att de som tagit fram och konstruerat byggsatsen vet mer än man själv om förebilden, och det därför tör bli riktigare om man följer deras anvisningar, t.ex genom att använda ett förtryckt däcksplankemönster som förlaga för ett löstimmerlagt.

Med detta sagt är det givetvis helt och hållet upp till var och en att bygga så som det vederbörande lyster! Tycker man att det är roligare att följa sitt eget huvud och bygga som man finner vara mer praktiskt eller bli snyggare skall man givetvis göra det! Modellen riskerar givetvis att bli en sämre skalarespresentation av förebilden, och därmed uppskattas mindre av dem som finner verklighetstrogenhet vara viktigt, men, med mindre man bygger för att ställa ut och bedömas eller tävla, är det enligt min uppfattning helt och hållet byggarens ensak hur denne väljer att gå till väga.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
ROBBAN68
2018-06-23 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag  inte gjort nån modellbåt med plankat skrov, men har renoverat en riktig båt där jag bytt en stor del av bordläggningen. Där märkte jag att varenda bord är avsmalnande mot både för och akter då båten är "tjockare" på mitten så att säga.  För att få ett perfekt resultat tror jag att man måste hyvla ner listerna mot ändarna för att kunna få samma antal med lister hela vägen längs skrovet. 

MVH//Robert C

Tjalle58
2018-07-01 06:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det känns som att man inte hamna i en sån här situation så förmodligen är mitt underarbete skit. Jag kommer att forma plankan så att den inte når ut till vare sig för eller akter utan mellan ringarna på bilden, men kan det verkligen vara rätt om underarbetet är rätt utfört? Jag vet ju att jag gjort ett dåligt/slarvigt jobb på denna. Tveksamt om det går att lacka den, jag kanske blir tvungen att spackla och måla 🤔

bommen99
2018-07-03 12:56
#16

Hej Tjalle.

Det är ju inte helt enkelt att planka/bordlägga, i synnerhet om det inte skall målas med täckande färg. Är detta dubbel bordläggning? och i så fall, är detta 2:a lagret??Jag brukar inte lägga en hel planka som går från för till akter, enklare att exempelvis att kapa plankan i 3 delar så man kan fila o slipa ändarna i "lugn o ro".

Tjalle58
2018-07-08 17:43
#17

Hallå Bommen!

ja detta är andra plankningen och det slutar nog med att jag får måla :(. Jag ska testa att kapa planken och se om det går bättre, detta går väldigt sakta eftersom jag vill först och främst lära mig så det får ta den tid det tar.

Tackar återigen för  bra tips :)

Upp till toppen
Annons: